Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Radeberger går bra i motvinden

Bryggerier Posted on 30 januari 2023 17:42

Under 2022 ökade Radeberger Gruppe sin försäljning med närmare sex procent till cirka 11,8 miljoner hektoliter. Ölförsäljningen inom Tyskland ökade i sin tur med fyra procent under året.

Även Radeberger Gruppes omsättning ökade – från 1,62 miljarder euro 2021 till 1,9 miljarder euro 2022. Enligt bryggeriet syns ökningen i alla viktiga produktkategorier. I segmentet nationella märken, omfattande Radeberger, Jever och Schöfferhofer, ökade försäljningen med två procent jämfört med året innan. Märken som Allgäuer Büble har också gynnats av den ökade efterfrågan på ljusa ölstilar. De regionala märkena Berliner Pilsner, Berliner Kindl, Brinkhoff’s No.1, Dortmunder Kronen, Freiberger, Gilden Kölsch, Sion Kölsch, Stuttgarter Hofbräu, Ur-Krostitzer med flera, ökade i sin tur med fem procent under fjolåret jämfört med 2021, skriver Radeberger i ett pressmeddelande.

Radeberger Gruppe ökade sin försäljning med sex procent under 2022 (foto: Radeberger Gruppe).

Ytterligare saker som driver på den ökade försäljningen är återöppningen av restauranger och uteställen efter pandemin, att regionala märken återtagit eller utökat sina marknadsandelar samt en ökad efterfrågan på alkoholfri öl. Samtidigt menar Radeberger att den övergripande situationen i bryggerinäringen är bekymmersam och att det gäller att vara försiktig. Det som bryggerikoncernen framhåller som sina styrkor är att man är snabba med att justera sina produktionsnivåer, har ett brett produktutbud som passar alla behov och försäljningskanaler samt att man ständigt gör sin läxa och håller koll på marknadens utveckling.

Radeberger Gruppe är Tysklands största privatägda bryggerikoncern och är en del av den familjeägda livsmedelskoncernen Oetker Gruppe. Radebergers produktsortiment består av flera internationella, nationella och regionala ölmärken och alkoholfria drycker. Koncernen har också intressen inom dryckesgrossister, logistikföretag och dryckesåterförsäljare. Under 2021 hade koncernen 6 921 anställda, vilket är 2,3 procent färre än året innan. Fjolårets investeringar uppgick till 99 miljoner euro, vilket är 20,7 procent mer än under 2020.



Kundmüller i nytt amerikanskt samarbete

Nyheter Posted on 27 januari 2023 16:34

För tredje gången slår sig nu frankiska Brauerei Kundmüller samman med amerikanska Fat Heads Brewery för att brygga ett samarbetsöl. Den här gången handlar det om en session-ipa.

I slutet av förra året mötte Brauerei Kundmüllers, även känt som Weiherer, ägare Roland och Oswald Kundmüller upp Ohio-bryggeriet Fat Heads Brewerys bryggmästare Matt Cole i frankiska Weiher. Detta var första gången de träffades i verkliga livet sedan coronapandemin bröt ut 2020, men tredje gången de skulle brygga ett öl tillsammans. Receptet hade de tagit fram i förväg via regelbundna e-postutbyten.

Roland Kundmüller, Matt Cole och Oswald Kundmüller har samarbetat för tredje gången (foto: Brauerei Kundmüller).

Det hela resulterade i en session-ipa med namnet Grischbeerla, som har en stor och fruktig smak från humlesorterna Sultana, Cascade, Cashmere, Sabro och Cryopop. Det två bryggerierna har inte heller sparat på malten, utan använt såväl pilsner- som vete-, havre- och Carahellmalt. I ölets doft och smak återfinns både ananas och melon, tillsammans med en aning kokos. Namnet är för övrigt en lek med det frankiska ordet ”Grischberla”, som betyder ”liten varelse” vilket väl speglar ölets alkoholhalt på 4,5 procent.

Namnet Grischbeerla är en lek med det frankiska ordet för ”liten varelse” (foto: Brauerei Kundmüller).

Grischbeerla finns i ett initialt skede att köpa i välsorterade tyska dryckesbutiker, i Kundmüllers bryggeributik och direkt från fat på bryggeripuben i Weiher. Tidigare samarbeten mellan de två bryggerierna har resulterat i ipan Hopferla (7,5 procent ABV), med inte mindre än sju humle- och fem maltsorter, och dubbel-ipan Imperial IPA på mäktiga 9,0 procent.

Källa: About Drinks



Tyska bryggerier under ekonomiskt tryck

Nyheter Posted on 25 januari 2023 17:49

Tysklands bryggerier brottas med massiva kostnadsökningar. Enligt en medlemsundersökning från det tyska bryggeriförbundet har priset på allt från gas och el till råvaror och förpackningsmaterial skjutit i höjden.

De största utmaningarna för tyska bryggerier under 2023 blir att hantera de skenande priserna och att upprätthålla en säker energitillgång till en rimlig kostnad. Det säger Holger Eichele, vd för det tyska bryggeriförbundet, Deutschen Brauer-Bund (DBB), i ett pressmeddelande. Han förutspår att kostnaderna kommer att vara fortsatt höga under hela året och kanske i vissa fall fortsätta att stiga. Det som framför allt tynger bryggerierna är kraftigt höjda priser på råvaror, liksom kostnaden för personal och logistik. Bryggeriförbundet varnar för att allt detta även kommer att leda till högre ölpriser under året, något som flera bryggerier redan flaggat för.

Tysklands bryggerier brottas med massiva kostnadsökningar (foto: Adobe Stock/gannamartysheva).

En positiv sak i det hela menar DBB är att den tyska bryggerinäringen under senare år visat sig vara mycket uthållig och anpassningsbar, efter att i princip ha befunnit sig i ett konstant krisläge i tre års tid. Erfarenheterna från coronapandemin kommer väl till pass i dag, även om den kris branschen nu upplever är i en mycket större skala. Ända sedan starten av pandemin har det uppkommit oväntade flaskhalsar i logistikkedjan, men Rysslands invasion av Ukraina har ytterligare har spätt på problemen.

Så här mycket har bryggeriernas kostnader stigit:
Malt: + 90 procent
Humle: + 35 procent
Kapsyler: + 120 procent
Kolsyra: + 90 procent
Flaskor: + 70 procent
Flasketiketter: + 30 procent
El och gas: + 750 procent
Drivmedel: + 55 procent
Ölbackar: + 40 procent
Ölfat: + 60 procent
Kartongmaterial: + 40 procent
Sjötransporter: + 55 procent
Lastbilstransporter: + 20 procent

Siffrorna kommer från en medlemsenkät gjord av DBB i november 2022, där skillnaderna visar skillnaden från samma månad 2021, samt statistikmyndigheten Destatis.



Krombacher gjorde ett starkt fjolår

Bryggerier Posted on 23 januari 2023 18:03

Under 2022 ökade Krombacher Gruppes försäljning med fyra procent från året innan och landade på 7,6 miljoner hektoliter. Intäkterna ökade i sin tur med 8,3 procent och uppgick till 892,3 miljoner euro.

En stor del av försäljningsökningen tillskrivs den mycket positiva utvecklingen på fatölssidan. Krombacher sålde 590 000 hektoliter öl på fat, vilket är en fördubbling jämfört med året innan. Detta beror givetvis främst på att restauranger och andra uteställen åter kunde öppna efter coronapandemins nedstängningar. Försäljningen i detaljhandeln har dock också ökat så pass mycket att Krombacher kunnat utvidga sin ledning som Tysklands största ölmärke, skriver bryggeriet i ett pressmeddelande.

Krombachers försäljning ökade med fyra procent under 2022 (foto: Krombacher Brauerei).

En annan framgångsfaktor som bryggeriet lyfter fram under året är lanseringen av nya sorter. På våren 2022 lanserades till exempel ölblandningen Krombacher Naturradler, vilket blev en omedelbar succé. På exportsidan gick det dock något sämre. Jämfört med 2021 tappade Krombacher ungefär 60 000 hektoliter, framför allt för att man slutade leverera till den ryska marknaden. Med 254 000 sålda hektoliter får dock utlandsförsäljningen ses som stabil, heter det.

Krombacher Brauerei grundades officiellt 1803, även om ett bryggeri i stadsdelen Krombach i Kreutztal i Nordrhein-Westfalen omnämns redan på 1300-talet. I dag är bryggeriet ett av Tysklands största privatägda bryggerier. Krombacher äger också distributionsrättigheterna till Schweppes, Orangina och Dr Pepper i Tyskland och Österrike.



Brauerei Flügge lägger ner

Bryggerier Posted on 20 januari 2023 16:42

Ägarna till Brauerei Flügge har via sina sociala medier meddelat att de lägger ner verksamheten. Alla avlösande kriser har blivit för mycket för hantverksbryggeriet, som inom kort lämnar sina lokaler i Frankfurts utkanter.

Brauerei Flügge startades i början av 2018 av Dominik Pietsch och Joachim Amrhein. De första två åren gick allt enligt planerna, i alla fall så pass planenligt som det kan gå när två personer som aldrig på allvar varit involverade i bryggeribranschen slår sig samman och startar ett hantverksbryggeri i Tyskland. Redan från början bestämde man sig för att bryggeriet skulle gå mot strömmen och helt strunta i tradition och gamla renhetslagar.

Dominik Pietsch och Joachim Amrhein startade Brauerei Flügge 2018 (foto: Peter Jülich).

Det var när coronapandemin slog till 2020 som det började bli tufft för de två bryggarna. Genom att vidta vissa åtgärder lyckades man dock hålla sig flytande genom den krisen. Kriget i Ukraina med påföljande energikris och prisstegringar har dock blivit för mycket för Flügge, som sett priserna höjas på i princip allt från råvaror och transporter till el och förpackningar. Samtidigt har försäljningen sjunkit kraftigt, skriver Flügge-duon på Facebook.

Även om beslutet att lägga ner var svårt att fatta så var det till sist den enda utvägen, enligt Pietsch och Amrhein, som menar att man vänt på alla stenar. Bryggeriet kommer fortsätta leverera sina öl till butiker och återförsäljare och sälja det via sin webbshop tills lagret är slut. Den 4 februari har man öppet för en sista fabriksförsäljning på bryggeriet utanför Frankfurt. Brauerei Flügge har fått flera utmärkelser för sina öl och har även utsetts till Hessens bästa bryggeri vid flera tillfällen, bland annat av Ratebeers användare.



Veltins försäljning ökade rekordmycket

Bryggerier Posted on 19 januari 2023 17:35

Ett mycket lyckat 2021 följdes upp med ett ännu bättre 2022 för Veltins. Försäljningen ökade med 8,4 procent till 3,36 miljoner hektoliter. Det är den största försäljningsökningen under ett enskilt år i bryggeriets historia.

En stor förklaring till C. & A. Veltins stora försäljningsökning är att gastronomisektorn under 2022 öppnade upp igen efter ett par års coronanedstängningar. Det märks inte minst på försäljningen av fatöl, som jämfört med 2021 ökade med 76,7 procent till 443 800 hektoliter. Det är i sin tur bara arton procent lägre än försäljningsnivåerna innan coronapandemin. Omvandlat till pengar motsvarar den ökade efterfrågan att Veltins intäkter steg med 15,7 procent till 419 miljoner euro, skriver bryggeriet i ett pressmeddelande.

En ökad fatölsförsäljning efter två års coronanedstängningar bidrog till Veltins goda resultat 2022 (foto: C. & A. Veltins).

Försäljningen av flasköl ökade också under fjolåret, om än i blygsammare omfattning. Med en försäljningsökning på 0,1 procent (till 1,77 miljoner hektoliter) kunde Veltins behålla sin starka ställning på flaskölssidan. På burksidan ökade bryggeriet sin försäljning med 7,4 procent till 214 600 hektoliter. Det ljusa ölet Pülleken, som lanserades 2020, fortsatte sin triumffärd och sålde i 256 000 hektoliter under 2022 – en ökning med 25,5 procent från året innan. Sämre gick det för specialölsmärket Grevensteiner, som tappade 11,9 procent i försäljning från 2021 till 204 800 hektoliter.



Mäktig tysk i tillfälligt sortiment

Systembolaget Posted on 18 januari 2023 17:41

Årets första nyhetssläpp på Systembolaget står för dörren. Fredagen den 20 januari kommer en riktig höjdare för den som gillar mörka, kraftfulla bocköl från Bayern.

Isbock – eller eisbock – är en ölstil som inte dyker upp alltför ofta på Systembolaget. Men på fredag är det alltså dags och då i form av Kulmbacher Eisbock från bayerska Kulmbacher Brauerei. Detta öl lär ha bryggts sedan 1890 och rankas i dag som ett av de absolut bästa i stilen. Detta var inte bara Kulmbachers första isbock, utan ska enligt sägnen vara den allra första isbocken i Tyskland (och därmed världen). Här kan ni läsa mer om denna kraftfulla ölstil och dess historia.

Vad som lär vara ur-isbocken kommer till Systembolaget den 20 januari (foto: pivnici.cz).

Detta öl bryggs endast mellan oktober och mars. Vi har att göra med en kolmörk, kraftfull och maltdominerad brygd med nötiga och karamelliga toner. I doften återfinns malt, sirap, karamell, nötter och choklad. Smaken är något söt med bara en lätt beska, men med desto större inslag av mörkt bröd, sirap, torkad frukt och mer nötter. Med tanke på styrkan är det inte förvånande att alkoholen märks och eftersmaken ligger kvar länge.

Kulmbacher Brauerei grundades 1846 som Reichelbräu av Johann Reichel, Johann Scheiding och Johann Hübner. Redan 1895 blir bryggeriet ett aktiebolag. Dagens företagskonstruktion uppstod 1996 och förutom Kulmbacher marknadsför man även märkena Mönchshof, EKU och Kapuziner Weissbier. En av de största aktieägarna är numera Paulaner Gruppe.

Fakta Kulmbacher Eisbock
Stil: Isbock
Färg: Brunröd
Alkoholhalt: 9,2 %
Stamvörtstyrka: 21,4 %
Producent: Kulmbacher Brauerei
Leverantör: Beer Deer AB
Förpackning: Flaska, 33 cl
Pris: 39,90 kr (120,91 kr/l)



Warsteiner växer mer än marknadssnittet

Bryggerier Posted on 17 januari 2023 18:26

Warsteiner ökade sin försäljning med 9,2 procent under 2022. Det är nästan dubbelt så mycket som den tyska marknaden i stort.

Trots att den tyska ölbranschen brottades med en mängd problem under 2022, lyckades Warsteiner öka sin försäljning med 9,2 procent jämfört med året innan. Extra glädjande för bryggerikoncernen är att man ökat sin marknadsandel inom detaljhandeln, trots en generellt sett minskad tysk ölförsäljning inom detta segment. Även försäljningen till gastronomisektorn gick bra och ökade mer än Tysklandssnittet.

Warsteiners försäljning ökade med drygt nio procent under 2022 trots ett minst sagt bekymmersamt år (foto: Warsteiner Gruppe).

Warsteiners försäljning inom Tyskland ökade med 9,9 procent jämfört med 2021. Framför allt var det sorterna Warsteiner Premium Pilsener, Warsteiner Herb och Brewers Gold som drog upp siffrorna. Dessa stod tillsammans för en ökning med elva procent jämfört med året innan. Försäljningen av Warsteiners burköl ökade i sin tur med hela 12,5 procent, något som speglar den ökade efterfrågan på burköl i Tyskland. Warsteiners export ökade med 7,2 procent under fjolåret, trots att försäljningen till Ukraina och Ryssland försvann. Detta kompenseras dock av växande popularitet i Kina, Frankrike, Italien och USA. Även flera av Warsteiner Gruppes dotterbryggerier gick med plus under 2022.

Warsteiner är ett av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei, startupbolaget Hye och det irländska bryggeriet Rye River. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.

Källa: About Drinks



« FöregåendeNästa »