Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Flensburger satsar på whisky

Nyheter Posted on 21 november 2022 19:11

Lagom till jul- och nyårshelgerna lanserar Flensburger Brauerei en single malt whisky. Den är tillverkad av samma råvaror som bryggeriets vårbock och säljs i en mycket begränsad mängd.

I såväl ölbryggning som whiskytillverkning gäller det att ha bra kvalitet på malten. Det har Flensburger Brauerei tagit fasta på när det skapat sin nya single malt whisky. Basen i Flens Whisky utgörs av samma mäsk som man använder i säsongsölet Frühlingsbock. Efter destilleringen har whiskyn sedan fått ligga till sig i flera år i starkt rostade ekfat på destilleriet Waldbrand i Allgäu.

Flens Whisky säljs i endast 3 000 halvlitersflaskor (foto: Flensburger Brauerei).

Slutprodukten har nu hällts upp i 3 000 halvlitersflaskor, som pryds av Flensburgers karaktäristiska bygelkork. Whiskyn har en alkoholhalt på 45 procent och i smaken återfinns fina toner av vanilj, som balanseras av en komplext träig arom och lätt torrhet. Tillsammans med en mjuk, ren maltighet finns här också russin, plommon och subtila honungstoner. En flaska går loss på 49,90 euro och kan köpas i Flensburgers webbshop eller hos utvalda återförsäljare.

Flensburger Brauerei grundades 1888 och är i dag det största privatägda bryggeriet i Schleswig-Holstein. Bryggeriet ägs i dag till största del av familjen Dethleffsen-Petersen, som köpte in sig i företaget under 1920-talet. Sortimentet består i dagsläget av fjorton olika produkter; 2019 producerade man drygt 683 000 hektoliter öl. Bryggeriet sysselsätter cirka 235 personer.

Källa: About Drinks



Ny ordförande för Tysklands privata bryggerier

Nyheter Posted on 16 november 2022 18:16

Martin Schimpf är ny ordförande för det tyska bryggeriförbundet Private Brauereien. Han valdes vid förbundets årsmöte den 15 november som ägde rum på Edelweissbrauerei Farny i bayerska Kisslegg.

Martin Schimpf är utbildad bryggmästare och ingår sedan 2010 i ledningen för det familjeägda Brauerei Schimpf, som är beläget i Neustetten i Baden-Württemberg. Som femte generation Schimpf är han i dag vd för bryggeriet. Han har i många år varit ordförande för Private Brauereien Baden-Württemberg och har även suttit länge i styrelsen för Private Brauereien Deutschland. Som ordförande efterträder han där Detlef Projahn, som lämnar ordförandeposten efter sju år på grund av hög ålder, skriver förbundet i ett pressmeddelande.

Den nyvalde ordföranden Martin Schimpf flankerad av förbundets vd Roland Demleitner och avgående ordförande Detlef Projahn (foto: Private Brauereien).

Som nybliven ordförande under dessa svåra tider för den tyska bryggerinäringen, blir det extra viktigt för Martin Schimpf att hitta pragmatiska lösningar för de många bryggerierna och deras problem. Detta ska han göra tillsammans med förbundets medlemmar och ledning samt politiker och andra samarbetsorganisationer. I ett uttalande säger Schimpf att han räknar med att hela dryckesindustrin står bakom detta och är beredd att samarbeta.

Förbundet Private Brauereien representerar cirka 800 små och medelstora tyska bryggerier och värnar de privatägda bryggeriernas intressen. Förbundet vill främja användandet av regionala råvaror utan genmodifierade grödor i ölproduktionen. Andra hörnstenar i förbundets verksamhet är bevarandet av mångfalden och den tyska ölkulturen, liksom efterlevnaden av den tyska renhetslagen – Reinheitsgebot. Förbundet är också remissinstans vid förslag till ny lagstiftning i såväl Tyskland som övriga EU.



Löwenbräu byter design och skyddar lejon

Bryggerier Posted on 14 november 2022 18:16

Lejonet är en central symbol för såväl Bayern som ett av förbundslandets mest kända ölmärken – Löwenbräu. Nu får djurens konung en ännu mer framträdande plats på såväl ölflaskorna som i verkliga livet.

När det klassiska Münchenölmärket Löwenbräu skulle ändra logotyp stod det snart klart att deras klassiska lejon skulle ges en ännu mer tongivande roll. Förutom att det mäktiga djuret med humlekottar i svansen nu har en väl synlig plats på burkar och flaskor, har bryggeriet dessutom startat projektet ”Next Generation” i samarbete med Save Wildlife Conservation Fund för att skydda lejonstammen i afrikanska Botswana. Det finns i dag färre än 20 000 lejon i Afrika och arten är listad som akut hotad.

Löwenbräus klassiska lejon har fått en mer framträdande plats på flaskor och burkar (foto: AB Inbev Deutschland).

Samarbetsprojektet kommer i ett första skede pågå under tre år. Löwenbräu skänker årligen 15 000 euro till arbetet med att skydda Botswanas lejon. Utöver detta skänker man också en euro per såld ölback med den nya grafiska designen, vilket beräknas generera ytterligare 60 000 euro till projektet. För att markera starten på samarbetsprojektet kommer skulpturer föreställande blå lejonungar placeras ut i München med omnejd. Flaskor och burkar med Löwenbräus nya design kommer att dyka upp i butikerna under november.

För att markera starten på samarbetet med Save placeras blå lejonungar ut runt München (foto: AB Inbev Deutschland).

Det råder delade meningar om när Löwenbräu egentligen startade. Det tidigare angivna startåret 1383 anses i dag inte stämma. Istället är det 1524 som brukar nämnas som året då allt började, eftersom det då är första gången som ett bryggeri på Löwengrube 17 i München omnämns. Namnet Löwenbräu dyker dock upp först 1746 i stadens register. 1997 gick bryggeriet samman med Spaten-Franziskaner-Bräu och bildade Spaten-Löwenbräu-gruppen. Sedan 2004 ingår denna i sin tur i världens största bryggerikoncern AB Inbev.

Källa: About Drinks



Ölet som är en hyllning till amatörfotbollen

Nyheter Posted on 11 november 2022 16:13

I amatörfotbollen är inte det viktiga hur mycket pengar du tjänar, var du kommer ifrån eller vad du kan eller inte kan göra. Viktigare är gemenskapen och de sociala bitarna. Här spelar även öl en stor roll – för att fira segrar eller som betalning vid förlorade vadslagningar. Det är också här som Sportplatzgold kommer in i bilden.  

Ölet Sportplatzgold uppstod som ett sätt att hylla den livsstil som hänger samman med amatörfotboll, alla som utövar den och de som hejar på. Idén kommer från Christoph Bauer, som själv har en bakgrund som amatörfotbollsspelare i distriktslaget SV Scherzheim i Lichtenau, Nordrhein-Westfalen. Han startade märket tillsammans med kollegan Florian Hayn, med vilken han även driver en reklambyrå. Med sig på tåget har de även amatörfotbollslegenden Tobias Sergeo samt Christoph och Wolfgang Koehler från Darmstädter Privatbrauerei i Hessen, där ölet också bryggs.

Sportplatzgold är en hyllning till amatörfotbollen och den gemenskap som den ger (foto: Sportplatzgold).

Bakom märket Sportplatzgold döljer sig en klassisk tysk pilsner på 4,8 procent. Ölet är lagom torrt, lätt kryddigt och väldigt smakrikt. Eftersom många fotbollsspelare av olika anledningar behöver avstå alkohol, så finns ölet även i en alkoholfri variant. Teamet bakom Sportplatzgold har medvetet valt en minimalistisk design på flaskorna. Detta är mycket ett svar på de trender som gäller i dagens fotboll, där mycket handlar om att stå ut så mycket som möjligt med olika färger på skorna och så vidare. Med designen och logotypen vill man snarare förmedla ett budskap kring vänskap, eftersom det ju inte går att skåla med sig själv.

Skaparna bakom Sportplatzgold har medvetet valt en stilren design (foto: Sportplatzgold).

I dagsläget säljs ölet via regionala handlare i Hessen samt via märkets webbshop. Diskussioner förs dock med flera återförsäljare och planen är att gradvis utöka distributionsnätverket utanför Hessen. Inom kort kommer det gå att köpa ölet i delar av Baden-Württemberg. För att nå ut över hela Tyskland lär man dock behöva inleda samarbeten med fler bryggerier, som kan brygga och distribuera ölet. För att öka synligheten har man även inlett ett reklamsamarbete med den förre Bundesligaspelaren Sascha Mölders, som kommer vara ölets ansikte utåt. På längre sikt är målet också att på olika sätt stödja amatörklubbarna i deras viktiga arbete med att ge människor en meningsfull tillvaro.

Källa: About Drinks



Riegeles mörka bock i tillfälligt sortiment

Systembolaget Posted on 9 november 2022 17:43

Det var ett tag sedan sist men nu blir det tyskt på systemhyllorna igen. Som årstiden bjuder blir det ett mörkt och starkt öl som gör comeback fredagen den 11 november.

Ölet i fråga har dykt upp på Systembolaget några höstar vid det här laget. Det handlar givetvis om Speziator Dunkel från det mångfaldigt prisbelönta Brauhaus Riegele i Augbsurg. Med sina 7,5 procent är det ett öl som värmer i höstkylan, utan att alkoholen tar över smaken. I förgrunden finns istället sött karamelliga, maltiga och brödiga toner. Dessa återfinns i såväl doft som smak, där även fikon, choklad och nötter kan anas. Även om bocköl handlar mycket om malt, så finns här också ett litet humlesting och fruktighet i eftersmaken.

Riegeles mörka dubbelbock gör comeback på Systembolaget den 11 november (foto: dreamcow.net).

Det familjeägda bryggeriet grundades 1386 och styrs i dag av Sebastian Priller och Sebastian B. Priller-Riegele, som vann världsmästerskapet för ölsommelierer 2011. I dagsläget har bryggeriet cirka 130 anställda. Förutom fjorton klassiska ölsorter, består bryggeriets sortiment även av ett tiotal specialöl och årgångsölsserien Magnus. Brauhaus Riegele tillverkar även läskklassikern Spezi Original. 2019 blev man första bryggeri att vinna den prestigefulla titeln Årets bryggeri i Tyskland tre år i rad.

Fakta Riegele Speziator Dunkel
Stil: Mörk dubbelbock
Producent: Brauhaus Riegele
Leverantör: Galatea AB
Alkoholhalt: 7,5 %
Stamvörtstyrka: 19,5 %
Förpackning: Flaska, 33 cl
Pris: 24,90 kr (75,46 kr/l)
Antal flaskor i släppet: 40 000 st.



Schneider Weisse firar 150 år med att blicka framåt

Bryggerier Posted on 7 november 2022 17:55

I år är det 150 år sedan veteölsspecialisterna Schneider Weisse startade sin verksamhet i München. Det firade bryggeriet med en stor fest med många dignitärer på gästlistan.

Runt 250 personer fanns på gästlistan när Schneider Weisse nyligen firade sitt 150-årskalas. Bland de mer prominenta gästerna märktes exempelvis Bayerns ministerpresident Markus Söder och Erdingers ägare Werner Brombach. I sitt tal pekade Schneider Weisses nuvarande ägare George VI Schneider på ett antal saker som gjort verksamheten framgångsrik. Det handlade framför allt om de starka banden inom Schneiderfamiljen, men även vikten av regionala leveranskedjor och samarbeten med andra lokala företag. Han framhöll också styrkan att i kristider vara ett innovativt företag. Ett exempel på detta är att bryggeriet under coronakrisen lanserade ett öl i en annan kategori än veteöl, i form av Schneiders Helles Landbier.

Amelie Schneider, Georg VI Schneider, Markus Söder, Katrin Schneider och Georg VII Schneider firar bryggeriets 150 första år (foto: Norbert Güntner).

Under firandet passade George VI Schneider också på att presentera sin son Georg VII Schneider som arvtagare till bryggeriet. Den senare framhöll att han vill bidra till att göra övergången från den sjätte till den sjunde generationen Schneider så smidig som möjlig. Han är medveten om att han har stora skor att fylla, men understryker att hans ambition är att behålla känslan för och äktheten i bryggeriets klassiska öl, samtidigt som han leder företaget in i framtiden på ett modernt och innovativt sätt.

Schneider Weisse G. Schneider & Sohn grundades 1872 av Georg Schneider. Han var den första icke-adliga person (borgare) som fick tillstånd av Bayerns kung Ludwig II att brygga veteöl. Därmed kan man också titulera sig Bayerns äldsta veteölsbryggeri. Det första bryggeriet låg i Münchens gamla stadsdel Altstadt på gatan Tal 7. 1944 förstördes det dock i allierade bombangrepp och 1946 flyttades bryggeriet till dagens läge i Kelheim. Företaget förknippas dock fortfarande starkt med München, där man har sin restaurang Schneider Bräuhaus im Tal (eller Weisses Bräuhaus). I alla år har bryggeriet varit i familjen Schneiders ägo i rakt nedstigande led på den manliga sidan.

Källa: Getränke Zeitung



Tysk ölförsäljning något upp i september

Nyheter Posted on 3 november 2022 17:29

Det såldes något mer öl i september i år jämfört med samma månad förra året. Efter den närmare tolvprocentiga ökningen i augusti var dock denna uppgång på 0,7 procent något blygsammare.

Det såldes 7,5 miljoner hektoliter öl i Tyskland i september 2022, vilket är 55 000 hektoliter mer än samma månad i fjol. Däremot sjönk försäljningen av ölblandningar med 1,8 procent och uppgick till knappt 324 000 hektoliter. Detta enligt rykande färska siffror från den tyska statistikmyndigheten Destatis, som dock inte inkluderar alkoholfria öl eller andra maltdrycker.

Den tyska ölförsäljningen under september 2022 var något bättre än samma månad 2021.

Den tyska ölexporten backade också något i september. Jämfört med samma månad 2021 var den 2,5 procent mindre och landade på 1,4 miljoner hektoliter. Att exporten till andra EU-länder ökade med 12,3 procent till 670 000 hektoliter, kunde inte väga upp att försäljningen till länder utanför unionen minskade med 13,5 procent till 693 000 hektoliter.

Variationen mellan de olika förbundsländerna är ganska stor. Störst procentuell ökning hittar vi i Berlin/Brandenburg (+16,3 procent) och Hessen (+11,3 procent). Därefter följer Sachsen (+4,4 procent), Nordrhein-Westfalen (+3,5 procent), Bayern (+3,0 procent), Baden-Württemberg (+2,7 procent) och Thüringen (+0,8 procent). Störst försäljningstapp skedde i Mecklenburg-Vorpommern (-22,7 procent), Schleswig-Holstein/Hamburg (-13,8 procent) och Rheinland-Pfalz/Saarland (-10,1 procent). Minusresultat blev det även i Sachsen-Anhalt (-4,0 procent) och Niedersachsen/Bremen (-1,8 procent).



Världens största anläggning för humlebearbetning invigd

Nyheter Posted on 2 november 2022 17:38

Trots att den varit igång i två år vid det här laget är det först nu som världens största anläggning för bearbetning av humle har kunnat invigas. Detta gjordes av Bayerns ministerpresident den 31 oktober.

Världens största humlebearbetningsanläggning finns i den lilla staden Train i Niederbayern. Enligt ägaren Barth Haas processas drygt en fjärdedel av världens humleskördar här, vilket på senare år motsvarat cirka 120 000 ton humle. Anläggningen sysselsätter närmare 200 personer, har kostat 65 miljoner euro att bygga och har varit i drift i två år. På grund av coronapandemin kunde den officiella invigningen dock ske först denna vecka, vilket skedde i närvaro av Bayerns ministerpresident Marcus Söder (CSU).

Bayerns ministerpresident Marcus Söder inviger världens största anläggning för humlebearbetning (foto: BR/Daniela Olivares).

Humlen som bearbetas i anläggningen kommer i första hand från Hallertauregionen, det största kontinuerliga humleplanteringsområdet i världen. Under bearbetningsprocessen mals först de hela humlekottarna ner till ett pulver, som sedan förvandlas till pellets eller högkoncentrerade extrakt. Restprodukterna går inte till spillo, utan används som djurfoder. De färdiga produkterna köps i sin tur av många stora bryggerier världen över. En talesperson från tillverkaren säger att oavsett var i världen man dricker öl så är chansen stor att det innehåller humle som bearbetats i Train, skriver nyhetssajten BR24.



« FöregåendeNästa »