Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Erdinger utökar samarbete med Carlsberg

Nyheter Posted on 22 juni 2020 16:23

Veteölsbryggeriet Erdingers försäljning till restauranger kommer att ske i samarbete med Carlsberg Deutschland i ytterligare fem år.

De närmaste fem åren kommer Erdingers veteöl att säljas till restauranger i norra och östra Tyskland via Carlsbergs försäljningskanaler. Det samarbete som inleddes 2008 fortsätter därmed. I ett gemensamt pressmeddelande säger de två parterna att detta öppnar för nya spännande projekt och ytterligare försäljningsområden. För Carlsberg är samarbetet med Erdinger också ett sätt att komplettera sin produktportfölj för att på så sätt tillfredsställa efterfrågan från sina kunder.

Carlsberg kommer sälja Erdingers veteöl i minst fem år till (foto: Carlsberg).

Samarbetet innebär att Carlsbergs säljare kommer att marknadsföra Erdingers öl till cirka 3 700 utskänkningsställen i norra och östra Tyskland. Det betyder också att det bayerska veteölet kommer att få ökad exponering i delar av landet där det annars mest dricks pilsner. Den närmaste tiden kommer fokus vara att börja sälja Erdingers öl på fat på alla aktuella restauranger. 2019 såldes cirka 15 000 hektoliter Erdingeröl via Carlsbergs kanaler, något man hoppas ska öka framöver.



Krombacher Limobier – Mer läsk än öl

Nyheter Posted on 18 juni 2020 16:05

Känslan av sommar på ölhyllorna. Det är vad Krombacher vill locka fram med sin nya Limobier Zitrone. Med en ny blandning av lemonad och Krombacher Pils tar man ett nytt grepp om de populära ölblandningarna.

Krombacher utökar sitt utbud av ölblandningar med Limobier Zitrone. Med sin blandning av 70 procent citronlemonad och 30 procent pilsner kan detta snarare beskrivas som en citronläsk med en aning öl. Bryggeriet tillför därmed något nytt till den allt mer populära kategorin med mixdrycker; i vanliga Radler brukar blandningen mellan läsk och öl vara mer jämn. Eftersom alkoholhalten endast är 1,5 procent passar Limobier bra för den som vill ha något uppfriskande att dricka i sommarsolen.

Krombachers Limobier är snarare en läsk med ett stänk öl (foto: Krombacher).

Lanseringen sker i mitten av juni och drycken kommer i första hand finnas tillgänglig i 33-centilitersflaskor. Senare kommer den även släppas i den populära halvlitersburken. Flaskor och burkar har fått en egen unik design, med vilken Krombacher inte bara vill ge ett vilt och färgsprakande intryck, utan också framhäva dryckens naturlighet. Lanseringen sker mot utvalda målgrupper och den nya produkten kommer att marknadsföras i såväl sociala medier som i uppseendeväckande butiksdisplayer.



Schneider Weisse ger ölköpare två bonusöl

Bryggerier Posted on 17 juni 2020 19:02

På grund av coronapandemin tvingades tyska uteställen hålla stängt i flera veckor. När de nu har öppnat igen vill Schneider Weisse ge dem en hjälpande hand genom att erbjuda sina kunder gratis öl vid nästa restaurangbesök.

Idén bakom kampanjen är mycket enkel: Den som mellan juni och september köper en back Schneider-öl hos utvalda återförsäljare, kommer att få ett värdebevis som kan bytas in mot två veteöl hos någon av Schneider Weisses cirka 150 partnerrestauranger i Tyskland.

Schneider skänker två öl till alla som köper en hel back under sommaren (foto: Schneider Weisse).

Bryggeriägare Georg Schneider är övertygad om att kampanjen kommer ge positiva effekter. ”Den hjälper återförsäljarna, eftersom kunderna har ytterligare en anledning att köpa en back öl. Den hjälper också till att locka gäster till den i dagsläget ansträngda restaurangbranschen”, säger han. Erbjudandet gäller hos utvalda återförsäljare och krögare. Det marknadsförs genom olika online-kanaler samt via iögonenfallande reklammaterial.



Gaffel brygger ur-kölsch

Bryggerier Posted on 16 juni 2020 17:54

Kölschbryggeriet Gaffel lanserar nu Wiess, en traditionell ölspecialitet som endast kommer att säljas av restauranger.

Fram till förra århundradet var den ofiltrerade och överjästa ölstilen wiess standardrycken för många av Kölns invånare. Den ses också som urfadern till dagens moderna kölsch. Numera är det få Kölnbor som dricker den grumliga drycken och den bryggs endast av ett fåtal mindre bryggerier. Privatbrauerei Gaffel blir nu det första större kölschbryggeriet som ger sig i kast med den traditionella ölstilen.

Gaffels Wiess dricks ur sejdlar som hämtat inspiration från den klassiska Stange (foto: Privatbrauerei Gaffel).

Den nya Wiess har tagits fram i Gaffels experimentbryggeri, där bryggmästarna testar nya och utvecklar gamla recept. Genom att återuppliva ölstilen wiess kombinerar Gaffel det traditionella med moderna trender. Regionala specialiteter och traditionella tyska ölstilar har fått ett uppsving på senare år, särskilt ljusa och ofiltrerade varianter med mildare smak. Eftersom wiess förr i tiden endast dracks på Kölns bryggeriers egna utskänkningsställen, kommer Gaffel Wiess endast att säljas via restauranger och barer. Det dricks ur en 30-centiliterssejdel, vars utseende har hämtat inspiration från det traditionella, cylinderformade kölschglaset (Stange).



Weihenstephaner möter trend med ny lager

Bryggerier Posted on 12 juni 2020 16:06

I maj kompletterade Weihenstephaner sitt sortiment med ett nytt underjäst öl. Den ljusa lagern har mildare smak och lägre alkoholhalt för att möta det som dagens kunder efterfrågar.

Det nya ölet har kort och gott fått namnet Helles. Genom att lansera detta öl anknyter Weihenstephaner till sitt förflutna och en tid då man hade två ljusa lageröl i sitt sortiment, samtidigt som man svarar på en ökad efterfrågan på aningen mildare öl. Weihenstephaner Original kommer fortsatt att finnas tillgängligt som ett något kraftfullare ljust lageralternativ. Weihenstephaner Helles har till en början endast sålts i Bayern, men kommer gradvis att släppas över hela Tyskland med start från och med mitten av juni.

Med den nya Helles anknyter Weihenstephaner till sin historia (foto: Weihenstephaner).

Det tog Weihenstephaner ett år att utveckla Helles. Under framtagandet har bryggeriet inte bara gjort efterforskningar i sin historia och testat olika recept. Man har också tagit hjälp av flera experter och testpaneler för att få fram den rätta smaken. Weihenstephaner Helles skiljer sig från storebror Original genom sin mildare smak, lägre alkoholhalt och att malten fått en mer framträdande roll. Original är å sin sida lite mer kryddig och humlig till sin karaktär och representerar med sin något högre alkoholhalt (5,1 %) snarare exportkategorin.

Fakta Weihenstephaner Helles
Alkoholhalt: 4,8 %
Stamvörtstyrka: 11,1 %
Beska: 16 IBU
Kaloriinnehåll: 188 kcal/0,5 l
Förpackning: Flaska, 50 cl



Werneckers ölmärke lever vidare

Bryggerier Posted on 11 juni 2020 19:10

I slutet av mars meddelade Wernecker Brauerei att man lägger ner bryggeriverksamheten på grund av coronakrisen. Nu står det dock klart att Werneckers ölmärke Frankonia Brauspezialitäten lever vidare tack vare Kauzen Bräu i Ochensfurt.

Det 400 år gamla Wernecker Brauerei i Niederfranken blev det första bryggerioffret för coronakrisen och de restriktioner som med anledning av den infördes i Tyskland. När restaurangerna tvingades stänga och alla evenemang ställdes in, försvann nästan alla bryggeriets intäkter över en natt. I slutet av mars meddelade ägarfamiljen att man tröttnat och inte tänker ge sig in i någon ny kamp för tillvaron på en osäker marknad.

Werneckers Hans-Jörg och Christine Lang överlämnar rättigheterna till märket Frankonia till Kauzen Bräus ägare Jacob och Karl-Heinz Pritzl (foto: Kauzen Bräu).

Werneckers varumärke Frankonia kommer dock leva vidare. Efter att ha fått många erbjudanden, beslutade ägarna att lämna över märket till Kauzen Bräu, som övertar såväl namnrättigheterna som alla recept kopplade till Frankonia-märket. Övertagandet innebär också att de fem restauranger som ägs av Wernecker även fortsättningsvis kommer att kunna erbjuda sina gäster fat- och flasköl med märket Frankonia. Enligt Kauzen Bräu kommer man även brygga öl till de evenemang som tidigare fick sina leveranser från Wernecker.



Sju tyska bryggerier bland världens största

Nyheter Posted on 9 juni 2020 17:40

Bland världens fyrtio största bryggerigrupper finns sju tyska. Det visar sammanställningen Hopfen 2019/2020 från Barth Haas Group.

Tysklands största bryggerikoncern är Radeberger Gruppe, som med en försäljning på 11,6 miljoner hektoliter 2019 hamnar på plats 23 i världen. TCB Beverages återfinns på plats 24 med 9,1 miljoner hektoliter. Därefter följer Oettinger på plats 28 (8,0 miljoner hektoliter), Bitburger Braugruppe på plats 30 (6,5 miljoner hektoliter), Krombacher på plats 31 (6,3 miljoner hektoliter), Paulaner Brauereigruppe på plats 32 (6,0 miljoner hektoliter) och Warsteiner Gruppe på plats 38 (3,9 miljoner hektoliter).

Radeberger är Tysklands största och världens 23:e största bryggerikoncern (foto: Radeberger Gruppe).

Världens fyra största bryggerikoncerner, AB Inbev, Heineken, China Resources Snow Breweries och Carlsberg, står för mer än hälften av världens totala ölproduktion. Förra året producerade deras bryggerier sammanlagt 1 723 miljoner hektoliter öl, vilket är en ökning med 0,8 procent från året innan. Den totala ölproduktionen i världen ökade med nio miljoner hektoliter till 1 913 miljoner hektoliter 2019. Tyskland är fortfarande världens femte största ölproducerande land efter Kina, USA, Brasilien och Mexiko.

Barth Haas Group är ett familjeägt humleföretag med verksamhet över hela världen. Företaget erbjuder ett brett utbud av humlesorter, humleprodukter och tjänster riktade mot bryggerier. Förutom kvalitet och produktsäkerhet, är smak och inspiration det viktigaste för Barth Haas. Man har bland annat tagit fram Hopsessed, en särskild vokabulär för att beskriva olika humlesorters smak och doft. Företaget tar även fram nya ölrecept samt arrangerar seminarier och andra evenemang.



Giesinger öppnar andra bryggeri i München

Bryggerier Posted on 8 juni 2020 18:09

Giesinger Bräu har invigt sitt nya bryggeri i Münchenstadsdelen Feldmoching-Lerchenau. Den bayerska huvudstaden har därmed fått sitt sjunde riktiga ”Münchner Brauerei”.

Giesinger Bräus nya anläggning har kapacitet att brygga 20 000 hektoliter öl. I första hand kommer man att producera sin kellerbier Erhellung, tillsammans med ett fåtal andra underjästa öl. Huvudattraktionen är dock den 150 meter djupa brunn från vilken bryggeriet hämtar så kallat tertiärvatten från Münchens stadsområde och som gör att Giesinger nu får använda den skyddade beteckningen ”Münchner Brauerei”. Brunnens vatten passerar genom en 10 000 år gammal grusbädd och används redan av de sex stora Münchenbryggerierna Paulaner, Löwenbräu, Spaten, Hacker-Pschorr, Augustiner och Hofbräu.

Ägaren Steffen Marx gläds åt att hans Giesinger Bräu nu är ett äkta Münchenbryggeri (foto: Marcus Schlaf).

I framtiden planerar Giesinger att arrangera guidade visningar av anläggningen på Detmoldstrasse 40. På lördagar kommer det också vara möjligt att köpa öl direkt från bryggeriet via Rampe2. Företag och privatpersoner som planerar fester eller andra evenemang kommer också kunna hyra lokaler i det nya bryggeriet. Tillsammans med den gamla anläggningen kommer Giesinger Bräus totala produktionskapacitet vara 30 000 hektoliter per år. Senaste gången ett nytt bryggeri tilldelades beteckningen ”Münchner Brauerei” var 1889.



« FöregåendeNästa »