Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Coronakrisen stänger 400-årigt bryggeri

Bryggerier Posted on 30 mars 2020 18:13

Efter att ha överlevt två världskrig, svält och flera ekonomiska kriser blev det till sist coronaviruset som blev Wernecker Brauereis fall. De restriktioner som viruset medfört tvingar det drygt 400 år gamla familjebryggeriet att stänga för alltid.

Wernecker Brauerei i Niederfranken producerar cirka 20 000 hektoliter öl varje år. Det mesta av detta säljs via bryggeriets egna restauranger eller på någon av sommarhalvårets festivaler. Särskilt beroende är man av en bra ”utomhussäsong” med många gäster i bryggeriets Biergarten. Coronakrisen innebär dock ett totalstopp för dessa aktiviteter, vilket medför att Wernecker inte längre har några direkta intäktskällor. Situationen underlättas givetvis inte av att det i dagsläget inte går att säga hur länge krisen kommer att pågå.

Wernecker Brauerei har snart levererat sin sista öl (foto: Wernecker Brauerei).

Bryggeriet har visserligen sökt ekonomiskt stöd från staten, men det kommer inte ens att täcka lönerna till de femton anställda. Exakt vilka villkor som gäller för att få statligt stöd är inte heller riktigt klart, säger Christine Lang från ägarfamiljen till facktidningen Inside Getränke. Hon tror att den pågående coronakrisen kommer att gå hårt åt bryggerinäringen, där många kommer att förlora marknadsandelar, uppbyggt kapital och kanske till och med tvingas lägga ner. Detsamma gäller för övrigt många restauranger.

Grunden till Wernecker Brauerei lades redan 1617 och bryggeriet har ägts av familjen Lang sedan 1861. Christine och Andreas Lang var redo att ta över verksamheten efter sin far Hans Jörg Lang, men nu blir det inte så. Den 30 september i år är det datum då bryggeriet enligt planerna stänger sina portar för evigt. De senaste tre åren har Wernecker kämpat sig tillbaka ekonomiskt och hade flera evenemang inplanerade under 2020. Nu har coronaviruset satt käppar i hjulet, säger Hans Jörg Lang, som menar att familjen har tröttnat och inte tänker ge sig in i någon ny kamp för tillvaron.



Fraugrubers dubbel-IPA till Systembolaget

Systembolaget Posted on 26 mars 2020 18:42

Coronatider till trots, på fredag den 27 mars kommer det lite nytt i små partier igen. Bland mycket annat intressant kommer en tungviktare från ett par bayerska bryggarkompisar.

”Craft beer” blir allt vanligare i det annars mycket traditionsbundna Tyskland och ibland dyker det även upp prover på denna moderna företeelse på Systembolagets hyllor. Nu på fredag är ett sådant tillfälle, då kraftfulla Dimension Shifter från bayerska Fraugruber Craft Brewing gör entré. Coronavirusets framfart ställer till det lite för den som vill beställa ölet ur det tillfälliga sortimentet. Detta öl tas in av ett trettiotal systembutiker i landet, så håll utkik.

6 000 burkar av Fraugrubers Dimension Shifter släpps på Systemet den 27 mars (foto: craftbeerrockstars.de).

Vad är det då för öl vi har att se fram emot? Jo, det handlar om en grumlig, orangefärgad dubbel-IPA (eller New England IPA) som torrhumlats två gånger med inte mindre än fem humlesorter: Hersbrucker, Vic Secret, Bru-1, Chinook BBC och Centennial BBC. Humlejuice är kanske ett uttryck som många skulle använda om detta öl, med en doft och smak av tropiska frukter, tallbarr och ljust bröd. Beskan är ganska blygsam i början, men ökar sedan och förenas med en ganska påtaglig sötma i avslutningen.

Bakom namnet Fraugruber döljer sig de två vännerna Matthias Gruber och Enzo Frauenschuh, som förenas i sin känsla för kvalitet, passion och en ständig drivkraft att testa nya saker. De två bryggarna producerar sedan 2017 sina öl i bayerska Gundelfingen an der Donau i det som tidigare var Camba Bavarias upplevelsecentrum Camba Old Factory.

Fakta Fraugruber Dimension Shifter
Stil: Dubbel-IPA
Producent: Fraugruber Craft Brewing
Leverantör: Brill & Co AB
Alkoholhalt: 7,8 %
Förpackning: Burk, 44 cl
Pris: 59,90 kr (136,14 kr/l)
Antal burkar i släppet: 6 000 st.



Ny ordförande för Tysklands fria bryggare

Nyheter Posted on 24 mars 2020 18:52

Tidigare i mars valde branschorganisationen Die Freien Brauer en ny styrelse. Till ordförande valdes Herbert Zötler.

Den 11 och 12 mars samlades medlemmarna i Die Freien Brauer för att välja ny styrelse, något man gör vart tredje år. Den avgående ordföranden Axel Stauder från Privatbrauerei Stauder lämnade över klubban till Herbert Zötler, ägare av Privat-Brauerei Zötler. Till vice ordförande utsågs Jürgen Nordmann från Störtebeker Braumanufaktur. Båda rollerna tillsattes efter ett enhälligt beslut. I styrelsen ingår dessutom nio ytterligare medlemmar.

Herbert Zötler utsågs enhälligt till ny ordförande för Die Freien Brauer (foto: Brauerei Zötler).

Som ny ordförande har Herbert Zötler redan satt upp såväl interna som externa mål för organisationen. Internt handlar det om organisationen ska bli mer inflytelserik genom att bli mer professionell och transparent, samtidigt som man stärker nätverket mellan de olika medlemsbryggerierna. Externt står hela branschen inför stora utmaningar de kommande tre åren. Som en värdedriven organisation menar Zötler att Die Freien Brauer måste bli en ännu starkare och mer kompetent röst för sina medlemmar.

Die Freien Brauer består av 39 oberoende familjebryggerier i Tyskland, Österrike och Luxemburg. Tillsammans har de sedan 1969 arbetat för att bevara ölkulturens mångfald i Europa. Medlemsbryggerierna producerar ungefär sju miljoner hektoliter öl per år, fördelat på cirka 350 olika ölsorter i ett trettiotal stilar. Varje år tränar man upp cirka 200 lärlingar till olika arbeten inom bryggerinäringen. Tillsammans har medlemsbryggerierna också investerat runt 95 miljoner euro i sina verksamheter de tre senaste åren.



Bryggarbossen: ”Ölets pH-värde är skadligt för coronaviruset”

Nyheter Posted on 19 mars 2020 18:31

Georg Schneider är sjätte generationens ägare av familjeföretaget Schneider Weisse och dessutom ordförande för det bayerska bryggarförbundet. Han tror att ölförsäljningen kommer att sjunka kraftigt på grund av coronaviruset.

Det är i en intervju med Augsburger Allgemeine som Georg Schneider ger sin syn på den rådande situationen och dess påverkan på den, i första hand, bayerska bryggerinäringen. Han tror att ölförsäljningen kommer att sjunka kraftigt när människor inte vill eller får gå på restauranger och krogar, som är en viktig försäljningskanal för de bayerska bryggerierna. Han tror dock inte att folk kommer att dricka mer öl hemma. Eftersom öldrickande i Bayern är så starkt förknippat med social samvaro, kommer alla råd om att stanna hemma bara ha negativa effekter på ölförsäljningen.

Georg Schneider tror på sjunkande ölförsäljning i coronavirusets spår (foto: Marcus Merk).

På frågan om han känner till huruvida bayrarna har börjat hamstra öl, som en del hamstrar toalettpapper eller pasta, svarar Schneider att han inte ser några sådana tendenser. Stora inköp av drycker har visserligen ökat i liten grad i vissa regioner, men i slutändan handlar det också om hur mycket förvaringsutrymme man har hemma. Schneider säger att det inte är tillgången på öl som kan bli problematisk under långdragen kris, utan hur det ska levereras till konsumenterna. Om hela samhället blir lamslaget kommer alla livsmedelsleveranser vara i fara.

Hur ett företags verksamhet ska bedrivas vidare om många anställda blir sjuka är en fråga som även bryggerinäringen tampas med. Schneider menar att såväl bryggeriernas produktion som dess försäljning kan påverkas om många nyckelpersoner är borta. Han understryker dock att coronaviruset inte kan förorena eller föras vidare av öl, eftersom både pH-värde och alkoholhalt är skadligt för viruset.



Ratsherrn får kalla sig Slow brewer

Utmärkelser Posted on 17 mars 2020 18:54

Sedan i februari tillhör Hamburg-bryggeriet Ratsherrn en exklusiv skara. Det är ett av endast nitton tyska bryggerier som får kalla sig Slow brewer.

Ratsherrn Brauerei har bryggt sina öl i Hamburg-stadsdelen Schanzenhöfe sedan 2012. Bryggeriets sortiment består i dagsläget av nitton ölsorter, inklusive den klassiska pilsnern. 2018 passerade produktionen 50 000 hektoliter. Ratsherrn har vunnit många priser för sina öl och kan nu alltså lägga titeln och kvalitetsstämpeln Slow brewer till meritlistan.

Ratsherrn brygger i dag nitton olika ölsorter (foto: Ratsherrn Brauerei).

Konceptet Slow brewing skapades av August Gresser efter att han fått nog av massproducerad öl som smakar likadant. Gresser har en mycket passionerad inställning till mat och dryck och som själv varande bryggmästare har han alltid försökt göra så bra öl som det bara är möjligt. Det innebär att använda råvaror av högsta kvalitet, men också ett medvetet sätt att brygga på, ett sätt som är bra för ölet och därmed för dem som dricker det.

I dagsläget får 29 bryggerier kalla sig Slow brewer och av dessa ligger nitton i Tyskland. De övriga finns i Österrike, Schweiz och Italien. Alla bryggerier kan ansöka om kvalitetsstämpeln, men de flesta får nobben eftersom de inte uppfyller de hårda kraven eller för att de inte tillåter tillräcklig insyn i sin bryggprocess; exempelvis kontrolleras alla öl varje månad. Dessutom hårdgranskas bland annat kvaliteten på råvarorna, bryggeriets hygieniska förhållanden, liksom hur man behandlar sina anställda, leverantörer och miljön.

Här är Tysklands Slow Brewer:
Gräfliche Brauerei Arco-Valley
Privatbrauerei Schweiger
Gräfliche Hofbrauhaus Freising
Privat-Brauerei Zötler
Meckatzer Löwenbräu
Stadtbrauerei Spalt
Brauhaus Faust
Badische Staatsbrauerei Rothaus
Hausbrauerei Feierling
Familienbrauerei M. Ketterer
Hochdorfer Kronenbrauerei
Braumanufaktur Welde
Haller Löwenbräu
Distelhäuser Brauerei
Brauerei Bosch
Cölner Hofbräu Früh
Privatbrauerei Moritz Fiege
Westerwald-Brauerei
Ratsherrn Brauerei



Första spadtaget för Haderners nya bryggeri

Bryggerier Posted on 16 mars 2020 18:52

Haderner Bräu har bara funnits på marknaden sedan 2016. Nu tar Münchens enda ekologiska bryggeri det första steget mot nya lokaler med målet att fyrfaldiga produktionen.

Med sikte på att öka produktionen tog ägarna bakom Haderner Bräu förra veckan det första spadtaget för sitt nya bryggeri i Hadern. Det ska byggas på ölhistorisk mark i byggnader tillhörande den flera hundra år gamla gården Stürzerhof, som 1770 var födelseplats för den berömda Münchenbryggaren Joseph Pschorr.

Det symboliska första spadtaget togs av ägarna Thomas och Marta Girg samt Maria och Mathias Stadler från Grosshaderners distriktskommitté (foto: Catherina Hess).

När bryggeriet står klart i mitten av 2021 kommer det att kunna producera cirka 6 000 hektoliter öl och ha en total yta på 7 000 kvadratmeter. Det kommer dessutom att byggas ett upplevelsecenter med en gårdsbutik som säljer lokala varor, ett eventcenter med ett litet bryggeri för bryggarkurser, en bryggeripub, lager, kontor och tjugo lägenheter. Förvandlingen av Stürzerhofs gamla stall börjar snart. Den nu utblåsta byggnaden kommer så småningom inrymma själva bryggeriet samt jäskällare, skriver Süddeutsche Zeitung.

Haderner Bräu startade verksamheten 2016 och togs väl emot av kunderna från första början. All produktion är ekologisk och humlen kommer från en producent i Fränkische Schweiz. Finansieringen av det nya bryggerier görs delvis genom vinstdelningscertifikat, vilket innebär att investerare köper en andel av produktionen. I dagsläget brygger Haderner åtta olika ölsorter: de ordinarie Hell, Weissbier, Dunkel och India Pale Ale samt säsongsölen Leichtes Helles, Frühlingsbock, Kornbier och Winterbier.



Karlsberg växer hemma och utomlands

Bryggerier Posted on 12 mars 2020 18:13

Karlsberg Brauerei har presenterat sitt resultat för 2019. Det visar att bryggeriet växte ytterligare i såväl Tyskland som på andra marknader.

Karlsberg Brauereis inhemska försäljning, som bland annat omfattar de strategiskt viktiga märkena Karlsberg och Mixery, växte marginellt från 73,2 miljoner euro till 73,3 miljoner euro. Mixery ökade med 1,3 procent och befäste därmed sin position som ett marknadsledande märke inom ölblandningar. Märket Karlsberg ökade med 1,1 procent och behöll ledningen på den regionala marknaden med flaggskeppet Karlsberg Urpils.

Karlsbergs representant Christian Weber ser tillbaka på ett godkänt år (foto: Karlsberg).

Utlandsförsäljningen ökade med sex procent, från 18,3 miljoner euro till 19,4 miljoner euro. Det är huvudsakligen Karlsbergs egna märken som står för den ökningen. Försäljningen av bryggeriets partnermärken var i princip oförändrad och landade på 8,1 miljoner euro.

Bruttointäkterna var något lägre än förra året, vilket dock var förväntat. De minskade från 130,9 miljoner euro 2018 till 125,8 miljoner euro i fjol. Bryggeriet tror att försäljningen under 2020 kommer att ligga på ungefär samma nivå som förra året. Intäkterna innan räntor, skatter, avskrivningar och amorteringar (EBITDA) tror man kommer att hamna någonstans mellan sexton och nitton miljoner euro (i år 19,6 miljoner).

Karlsberg Brauerei grundades 1878 i staden Homburg i Saarland, som då var en del av Bayern. Bryggeriet namngavs efter ett närliggande slott. Dagens ägare Richard Weber är barnbarnsbarn till bryggeriets grundare. Utanför Tyskland kallas bryggeriets öl för Karlsbräu, för att det inte ska blandas ihop med danska Carlsberg. Bland bryggeriets lokala märken finns Becker’s Pils, Zischke och Trierer Löwenbräu.



Störtebeker fortsätter att växa

Bryggerier Posted on 10 mars 2020 19:10

Under våren invigs Störtebekers nya byggnad för buteljering, packning och lager i Stralsund. Det blir en milstolpe som kröner ett fjolår där bryggeriet i motsats till den tyska bryggerinäringen som helhet fortsatte att växa.

Under 2019 lyckades Störtebeker Braumanufaktur återigen öka sin försäljning. Såväl bryggeriets standardutbud som dess specialprodukter och ekologiska öl ökade, i vissa fall rejält. Störtebeker Bernstein-Weizen försvarade sin plats som det bäst säljande veteölet i Mecklenburg-Vorpommern och såg sig endast slaget av Pilsener-Bier på bryggeriets interna topplista. Atlantik-Ale sålde tredje mest av bryggeriets ölsorter, samtidigt som den alkoholfria varianten av samma öl gick förbi såväl Roggen-Weizen som Baltik-Lager bland Störtebekers storsäljare. Mer än var tionde Störtebekeröl som säljs är numera alkoholfritt.

Störtebekers ägare Jürgen Nordmann är nöjd med ännu ett bra försäljningsår (foto: Störtebeker Braumanufaktur).

En alldeles särskild framgångshistoria står Strandräuber Natur Radler för. Försäljningen mer än fördubblades under 2019, vilket bland annat beror på en ökande popularitet bland turister och idrottare. Som en fortsättning på det framgångsrika fjolåret står nu invigningen av den nya buteljerings-, packnings- och lagerbyggnaden för dörren. Den som är nyfiken på hur den ser ut får chansen till sommaren, då bryggeriet planerar för öppet hus och invigningsfest.

Störtebeker har sina rötter i Stralsundische Vereinsbrauerei, som omnämns första gången 1862. Efter andra världskriget hamnade Stralsund i Östtyskland, vilket fick förödande konsekvenser för ölets kvalitet. Efter murens fall inleddes ett omstruktureringsarbete, som bland annat resulterade i 2011 års namnbyte till dagens Störtebeker Braumanufaktur. I dag omfattar bryggeriets produktion tjugotalet ölsorter. Namnet Störtebeker kommer för övrigt från piraten Klaus Störtebeker, en sjörövare som fram till sin död 1401 ledde sitt gäng vitaliebröderna när de terroriserade Hansan i Östersjön.



« FöregåendeNästa »