Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Årets Oktoberfest ställs in

Oktoberfest Posted on 21 april 2020 09:58

På grund av coronakrisen blir det ingen Oktoberfest i München i år. Det meddelade stadens borgmästare Dieter Reiter och Bayerns ministerpresident Markus Söder under en presskonferens på tisdagsmorgonen.

Det som många redan anat är nu bekräftat: Världens största ölfestival ställs in i år. Frågan har diskuterats sedan coronapandemin var ett faktum i mars. Oktoberfest har cirka sex miljoner besökare från hela världen varje år och det är omöjligt att hålla några större avstånd till varandra i det begränsade festivalområdet. Det går inte heller att arbeta med ansiktsmask, något som nu blivit krav i Bayern. Ett förslag om att arrangera en mindre festival endast för Münchenborna har inte heller vunnit gehör.

Coronapandemin sätter stopp för årets Oktoberfest (foto: München Tourismus/Tommy Lösch).

Dagens beslut kommer inte som någon överraskning. I mars meddelade borgmästare Reiter att ett slutgiltigt beslut skulle komma senast i juni, eftersom man normalt börjar bygga festtälten på Theresienwiese i juli. Två veckor senare var beskedet att frågan skulle avgöras i maj, men i förra veckan sa Dieter Reiter och Markus Söder att beslutet snarare kommer i slutet av april. Detta var efter beskedet från den bayerska förbundsregeringen att alla större evenemang ställs in till och med slutet av augusti. Att Oktoberfest ställs in innebär en ekonomisk smäll för staden München, som brukar få ett tillskott i kassan på cirka 1,2 miljarder euro tack vare festivalen. Årets Oktoberfest var planerad att äga rum mellan den 19 september och 4 oktober.



Störtebeker välkomnar sommaren med belgisk touch

Bryggerier Posted on 16 april 2020 17:43

Även om det är tuffa tider för de tyska bryggerierna så kommer det även en del positiva nyheter. Störtebeker ser fram emot bättre och varmare dagar och lanserar nu ett nytt öl med inspiration från Belgien.

Lagom till den varmare årstiden lanserar Störtebeker Braumanufaktur ett nytt öl för den som behöver svalka sig. Mittsommer-Wit är en tolkning av den belgiska veteölstilen witbier, som skiljer sig från tyska veteöl genom användningen av apelsinskal och koriander. Stralsundbryggeriet har dock utvecklat ett eget recept, som förutom de vanliga ingredienserna även består av timutpeppar från Nepal. Tillsammans ger det ölet en spännande fruktig smak i kombination med en exotisk kryddighet. Alkoholhalten ligger på 4,7 procent, vilket tillsammans med ölets lätthet gör det till en riktig törstsläckare under sommarens varma dagar.

Jens Reineke och Elisa Raus frontar kampanjen i sociala medier (foto: Störtebeker Braumanufaktur).

På grund av den rådande situationen i världen har lanseringen av det nya ölet skett på ett lite annorlunda sätt än tidigare. Istället för att arrangera presentationer på plats i Stralsund och Hamburg, har Störtebeker valt att göra allting online. Frontfigurer är den regerande världsmästaren för ölsommelierer Elisa Raus och bryggeriets utvecklingschef Jens Reineke. Tillsammans kommer de bland annat anordna webbsända ölprovningar, som kan ses i Störtebekers sociala mediekanaler.

Störtebeker har sina rötter i Stralsundische Vereinsbrauerei, som omnämns första gången 1862. Efter andra världskriget hamnade Stralsund i Östtyskland, vilket fick förödande konsekvenser för ölets kvalitet. Efter murens fall inleddes ett omstruktureringsarbete, som bland annat resulterade i 2011 års namnbyte till dagens Störtebeker Braumanufaktur. I dag omfattar bryggeriets produktion tjugotalet ölsorter. Namnet Störtebeker kommer för övrigt från piraten Klaus Störtebeker, en sjörövare som fram till sin död 1401 ledde sitt gäng vitaliebröderna när de terroriserade Hansan i Östersjön.



Krombacher hjälper behövande under coronakrisen

Bryggerier Posted on 15 april 2020 15:28

Coronapandemin slår hårt mot hela världen och Tyskland är inget undantag. Flera tyska storbryggerier har på olika sätt bidragit till att underlätta situationen. Ett av dem är Krombacher som hjälper till med såväl pengar som en viktig desinfektionsingrediens.

Direkt efter påsk meddelade Krombacher Brauerei att man skänker en miljon euro till tyska Röda Korsets speciella nödfond under coronakrisen. I Tyskland är ungefär 435 000 frivilliga och 175 000 heltidsanställda involverade i Röda Korsets verksamhet, som är extra viktigt i dessa dagar. Krombachers donation stödjer alla frivilliga som tar hand om sjuka och personer ur riskgrupper under coronakrisen och ska främst användas till preventiva och uppföljande åtgärder.

Krombacher drar sitt strå till stacken under coronakrisen (foto: Krombacher Brauerei).

Tidigare i april skänkte Krombacher dessutom 16 000 liter etanol till sjukhus i närheten av bryggeriets anläggningar i distrikten Siegen-Wittgenstein, Olpe och Steinfurt. Etanol är en viktig ingrediens vid framställning av desinfektionsmedel, något det nu är stor efterfrågan på. Etanolen har Krombacher köpt från bryggeriets partnerföretag Leiber GmBH. Bryggeriet kan inte använda alkohol från den egna produktionen, eftersom den vatten-alkoholblandning man framställer har för låg alkoholhalt för att kunna användas i desinfektionsmedel.

Krombacher Brauerei grundades officiellt 1803, även om ett bryggeri i stadsdelen Krombach i Kreutztal, Nordrhein-Westfalen omnämns redan på 1300-talet. I dag är bryggeriet ett av Tysklands största privatägda bryggerier. Krombacher äger också distributionsrättigheterna till Schweppes, Orangina, Vitamalz och Dr Pepper i Tyskland och Österrike.



Beslut om Oktoberfest senast i juni

Oktoberfest Posted on 8 april 2020 18:10

På grund av coronapandemin har mängder av stora och små evenemang ställts in eller flyttats. Oktoberfestbesökare världen över undrar nu ängsligt vad som händer med årets festival. Festivalgeneral Clemens Baumgärtner ger besked.

”Frågan berör oss alla”, säger Clemens Baumgärtner, Münchens finansråd och därmed chef över Oktoberfest. ”Som arrangör vill jag så klart, tillsammans med alla våra samarbetspartner, inte att vi ska behöva ställa in. Därför följer vi situationen noga och väntar till allra sista stund innan vi fattar ett beslut som inte kan återkallas. Det beslutet kommer att fattas senast i juni.”

Senast i juni fattas beslut om det blir någon Oktoberfest i år (foto: München Tourismus/Tommy Lösch).

Baumgärtner fortsätter med att berätta att planeringen för årets Oktoberfest än så länge fortskrider som vanligt och att det är för tidigt att fatta ett bindande beslut i dag. Det beslut som slutligen tas kommer dock att fattas utifrån största möjliga ansvarstagande. Till syvende och sist kommer det till stor del vara beroende av vilka råd de medicinska experterna ger och vilka hälso- och säkerhetsföreskrifter som de tyska och bayerska regeringarna har infört.



Veltins stöttar återförsäljare i kristider

Bryggerier Posted on 7 april 2020 17:50

Bryggerijätten Veltins gör nu vad man kan för att hjälpa sina återförsäljare under coronakrisen. Två lösningar har presenterats som ska underlätta i svåra tider.

Det pågående coronautbrottet innebär stora utmaningar för dryckesindustrin, med stängda restauranger och barer. Bryggerikoncernen C. & A. Veltins vidtar nu åtgärder för att lindra effekterna. Redan för en dryg vecka sedan gick man ut och sa att alla återförsäljare kommer att ersättas med sextio procent av varuvärdet på deras senaste leveranser av fatöl. Syftet med återbetalningarna, som uppgår till miljonbelopp i euro, är att stärka återförsäljarnas likviditet så att de enklare kan starta upp verksamheten igen när krisen är över.

Veltins stöttar sina återförsäljare under dessa svåra tider (foto: C. & A. Veltins).

Den här veckan meddelade Veltins dessutom att de återförsäljare som har lån hos bryggeriet inte behöver göra några avbetalningar fram till slutet av maj. Även detta är en åtgärd för att stärka likviditeten hos partnerföretagen och ge dem en aning mer trygghet i planeringen för framtiden. Många tyska bryggerier har beviljat lån till sina partnerföretag och lösningarna för hur dessa ska betalas tillbaka ser olika ut beroende på vem kunden är. Veltins har dock beslutat att använda samma lösning för alla sina partner.

Förra året omsatte Veltins 359 miljoner euro och sålde 3,05 miljoner hektoliter öl. Marknadsföringsbudgeten ligger på cirka 37 miljoner euro. Med en marknadsandel på sjutton procent är man dessutom en av Tysklands största leverantörer till restaurangbranschen. Förra året sålde bryggeriet 523 200 hektoliter fatöl av märkena Veltins och Grevensteiner, som kunde hittas på 14 750 restauranger och barer i Tyskland.



Tyska bryggare fruktar konkursvåg

Nyheter Posted on 6 april 2020 17:53

Framtiden ter sig allt mer osäker för många tyska bryggerier. Försäljningen rasar när restauranger och barer tvingas hålla stängt under coronautbrottet.

Tysklands cirka 1 500 bryggerier är starkt påverkade av coronakrisen, säger det tyska bryggarförbundets (Deutschen Brauer-Bund) vd Holger Eichele till tidningen Bild. Han menar att landets bryggerier sitter i en båt som börjar få allt starkare slagsida. Tiotusentals evenemang har ställts in, inklusive sommarens fotbolls-EM och mängder av matcher i Bundesliga. Som om det inte vore nog har även exporten mer eller mindre stannat av.

Tomma ölträdgårdar och restauranger gör det svårt för bryggerinäringen (foto: theolounge.blog).

Holger Eichele fruktar nu en våg av bryggerikonkurser och hoppas på hjälp från den tyska staten. Han säger att läget är akut för de mindre och medelstora bryggerierna och tror att många kommer att gå under utan stöd. Det som behövs är nödhjälp i form av ovillkorliga statliga subventioner för att motverka hotet av överhängande bankrutter inom mat- och dryckesnäringen. Om dessa företag inte räddas nu kommer många av dem att försvinna för alltid, menar Eichele.

Det första offret har redan skördats i form av det 400 år gamla bayerska familjebryggeriet Wernecker Brauerei, som i slutet av mars meddelade att man slår igen portarna. En ljusglimt är i alla fall att det i dagsläget inte råder någon brist på humle och malt, trots att humleodlarna gått ut och varnat för kommande brist på arbetskraft. Holger Eichele menar att logistikkedjorna är stabila och att det än så länge inte är några problem att förse Tysklands livsmedels- och dryckeshandlare med varor.



Brist på arbetskraft hotar tysk humleskörd

Nyheter Posted on 2 april 2020 17:46

Flera tyska humleodlare larmar nu om att årets humleskörd är i farozonen. Det pågående coronautbrottet gör att det inte finns tillräckligt många gästarbetare som kan hjälpa till i de tyska humleodlingarna.

Risken att hamna i coronakarantän vid hemkomsten till sina hemländer, gör att gästarbetare från Rumänien och Polen inte kommer till Tyskland för att hjälpa till i humleodlingarna under våren. Tyskland betraktas i dessa länder som ett riskområde och dess medborgare vill inte riskera att inte komma hem i tid för sina vanliga arbeten, eftersom de inte har tillräckligt lång semester för att sitta i karantän i två veckor.

Humle är en perenn växt som kräver mycket omvårdnad året runt (foto: badahos/Shutterstock).

Humle är en perenn växt och behöver mycket omsorg under hela året. När linorna som humlen klättrar på ska sättas upp och förankras i marken behövs det i Tysklands – tillika världens – största humleregion Hallertau cirka 5 000 säsongsarbetare. I normalfallet kommer många av dessa från Tjeckien, Polen och Rumänien. När plantorna väl börjar växa under april ökar behovet av arbetskraft till 15 000 personer. Varje arbetare behöver beskära ungefär 17 till 20 humleskott per planta och vira de övriga skotten tre gånger medurs runt linorna för att hjälpa dem på traven. Detta arbete tar i regel cirka tre veckor.

Ordföranden för en jordbrukarorganisation säger till branschtidningen Inside Getränke att situationen är dramatisk och att humleodlarna kastas mellan hopp och förtvivlan. Hans förslag är att ta in studenter som i dagsläget inte får gå till sina skolor som säsongsarbetare. En annan idé är att träna upp arbetslösa bartenders och andra som förlorat sina arbeten på grund av coronakrisen. En sak är dock säker, om man inte lyckas få ihop tillräckligt med arbetskraft kan det bli en akut brist på humle i år. En minskad skörd leder högst troligt till ett högre pris på det som skördas, vilket delvis kan kompensera för humleodlarnas förluster. Då blir det istället bryggerierna och i slutändan konsumenterna som får stå för notan.



Två tyska samarbeten till tillfälligt sortiment

Systembolaget Posted on 1 april 2020 18:18

Ölsläppen fortsätter att lysa upp en coronamörk vardag. Fredagen den 3 april landar två tyska samarbeten på en del systembolagshyllor.

Bayerska Fraugruber Craft Brewing dök upp redan i förra släppet, då med sin NEIPA Dimension Shifter. Denna gång har man slagit sig samman med humleföretaget och experimentbryggarna Barth Haas för att brygga en IPA kallad Fraugruber X Barth Haas Collab IPA. Detta öl är bryggt med enbart Mosaic-humle, vilket ger ölet en fruktighet med mäktig doft av mango, ananas och grapefrukt. Smaken är lite mildare, men innehåller också dessa inslag i kombination med tallbarr, klementin och apelsinskal. En ganska typisk representant för alla fruktiga ipor som släpps i aldrig sinande takt.

Fraugrubers samarbete med Barth Haas kommer till systemet den 3 april (foto: Wee beer shop).

Fakta Fraugruber X Barth Haas Collab IPA
Stil: India pale ale
Producent: Fraugruber Craft Brewing
Leverantör: Brill & Co AB
Alkoholhalt: 6,8 %
Förpackning: Burk, 44 cl
Pris: 54,90 kr (124,77 kr/l)
Antal burkar i släppet: 14 040 st.

Det andra ölet i fredagens släpp är det nog många som sett fram emot, inte minst undertecknad. Och kanske är det naturligt att förväntningarna skruvas upp när två giganter som Bitburger och Sierra Nevada gör gemensam sak. Jag skrev om detta öl redan när det släpptes i Tyskland i början av mars. Triple Hop’d Lager är en modern tolkning av en klassisk ölstil. I doften återfinns gräs, en aning citrus och hö. Smaken innehåller sötaktig malt, kryddor, citrus och har en ganska besk avslutning. För många går nog tankarna mot en välhumlad pilsner snarare än en Helles eller dortmunder. Den som hellre vill prova fatvarianten kan för övrigt bege sig till någon av Bishops Arms pubar under april eller maj.

Det är säkert många som är sugna på att prova Bitburgers och Sierra Nevadas gemensamma skapelse (foto: Bitburger Braugruppe).

Fakta Bitburger Sierra Nevada Triple Hop’d Lager
Stil: Modern lager
Producent: Bitburger Braugruppe
Leverantör: Galatea AB
Alkoholhalt: 5,8 %
Förpackning: Burk, 33 cl
Pris: 16,90 kr (51,21 kr/l)
Antal burkar i släppet: 25 000 st.



« FöregåendeNästa »