Efter en dålig marsmånad fortsatte den tyska ölförsäljningen att sjunka i april. Jämfört med samma månad förra året minskade försäljningen med 8,3 procent. Det finns dock ljusglimtar.
Tyska bryggerier och dryckesåterförsäljare sålde 6 685 824 hektoliter öl under april i år, vilket är nästan607 000 hektoliter mindre än samma månad i fjol. Sett till hela perioden januari till april uppgår tappet till 3,4 procent jämfört med samma period 2022. Under de fyra första månaderna i år såldes det sammanlagt 25 125 720 hektoliter öl i Tyskland. Detta enligt siffror från den tyska statistikmyndigheten Destatis, som dock inte inkluderar alkoholfri öl eller andra maltdrycker.
Under april fortsatte den tyska ölförsäljningen neråt.
På den ljusa sidan kan det dock konstateras att den tyska exporten fortsätter att öka, åtminstone till länder utanför EU. Under april skeppades 543 560 hektoliter öl utanför unionens gränser, vilket är 9,5 procent mer än i april 2022. Inom EU gick dock försäljningen sämre med en minskning på 4,5 procent, från 667 476 hektoliter 2022 till 637 165 hektoliter i år. För ölblandningar var april 2023 en riktig mardrömsmånad, då försäljningen sjönk med hela 18,4 procent och uppgick till 340 622 hektoliter. En förklaring till den minskade aprilförsäljningen är att det föll ovanligt mycket regn under månaden.
Samarbetsföreningen Nürnberger Brau Gemeinschaft tilldelas utmärkelsen Goldene Bieridee 2023. Priset delades ut av det bayerska bryggeriförbundet och hotell- och restaurangorganisationen Dehoga i Löwenbräukeller i München i slutet av förra veckan.
Föreningen Nürnberger Brau Gemeinschaft e.V. bildades 2022 med syfte att bevara Nürnbergs bryggerikultur och -traditioner, levandegöra stadens bryggerier och fördjupa samarbetet mellan de regionala bryggeriaktörerna. Det innebär bland annat att medlemsbryggerierna syns tillsammans i olika sammanhang. Medlemmarna har också tagit fram samarbetsöletZusammen Halbe. Föreningen består av bryggerierna Bierwerk, Bruderherz, New Beer Generation, Nürnberger Burgbräu, Schanzenbräu, Streubräu, Tucher Privatbrauerei och Zeltner samt humleföretaget Barth Haas.
Priset Goldene Bieridee (”Gyllene ölidén”) tilldelas personer eller initiativ som på något speciellt sätt bidrar till att lyfta fram Bayern och dess ölkultur. Priset instiftades 1999 av Bayerns bryggeriförbund Bayerische Brauerbund och hotell- och restaurangorganisationen Dehoga Bayern. Utmärkelsen ska vara en drivkraft för bryggerier, restauranger och andra som arbetar med bayersk öl att hitta attraktiva, originella och moderna sätt att lyfta fram den traditionella bayerska ölbranschen och dess specialiteter.
24-åriga Mona Sommer är Bayerns nya öldrottning. Hon kröntes under festliga former i Löwenbräukeller i München i slutet av förra veckan.
Under det kommande året kommer Mona Sommer i egenskap av Bayerns öldrottning (Bierkönigin) att representera bayersk öl och fristaten Bayern i såväl Tyskland som utomlands. Av fem finalister lyckades ölbryggaren från Weitnau i Oberallgäu, med hjälp av djupa ölkunskaper och naturlig charm, övertyga en jury och övriga deltagare att hon är bäst lämpad för uppdraget.
Den nyblivna öldrottningen Mona Sommer omgiven av sina medtävlare (foto: Bayerischer Brauerbund).
Samtidigt som det arrangerande bayerska bryggeriförbundet gratulerade den nya öldrottningen, avtackades även den avgående drottningen Sarah Jäger. Hon valdes redan 2021 och fick på grund av coronapandemin sitta på tronen i två år. Förutom representanter från Bayerns bryggerier, gästades kröningen av en rad prominenta hedersgäster. Från politiken märktes framför allt Bayerns ministerpresident Markus Söder, ekonomiminister Hubert Aiwanger och jordbruksminister Michaela Kaniber, vars ansvarsområde omfattar såväl Bayerns öl som dess råvaror.
Fyra gånger om året uppdaterar Systembolaget sitt fasta sortiment och den 1 juni är det dags igen. Från allas vårt favoritölland Tyskland kommer inte mindre än fyra nyheter, varav en klassiker i ny kostym.
Första spännande nyheten den 1 juni kommer från Homburg i Saarland och Karlsberg Brauerei. Det handlar om den burkförpackade varianten av deras Vollmundiges Helles, alltså ett ljust lageröl passande för den ljusa årstiden. Doften är stiltypisk med inslag av malt, bröd och lite jäst. I smaken återkommer malten och brödet tillsammans med en gnutta humle. På det hela taget ett aningen tunt men lättdrucket öl med rena smaker. Karlsberg Brauerei grundadesi Homburg1878 och fick sitt namn efter ett närliggande slott. Utanför Tyskland säljs bryggeriets öl under namnet Karlsbräu, för att det inte ska blandas ihop med danska Carlsberg.
Karlsbergs helles landar i fasta sortimentet den 1 juni (foto: Systembolaget).
Burköl blir det även härnäst, men då i form av en gammal bekant. Det är det klassiska Münchenölet Franziskaner Hefeweizen, numera ägt och bryggt av AB Inbev, som hällts i halvliterstora aluminiumbehållare, perfekta att ta med på sommarens utflykter. Gissar att de flesta som gillar tysk öl (och många andra också) redan druckit detta öl, som på flaska sålts av Systembolaget sedan 1994. Här handlar det om klassiska weissbieraromer av banan, torkad frukt, kryddnejlika och ljust bröd. Somrigt, gott, klassiskt!
Ett klassiskt öl kommer till Systembolaget i ny förpackning (foto: Systembolaget).
Fakta Franziskaner Hefeweizen Stil: Hefeweizen Alkoholhalt: 5,0 % Stamvörtstyrka: 11,8 % Beska: 12 IBU Producent: Spaten-Franziskaner-Bräu Leverantör: AB Inbev Sweden Förpackning: Burk, 50 cl Pris: 19,90 kr (39,80 kr/l)
Den 1 juni är även Pfungstädter Brauerei tillbaka på systemhyllorna. Det under lång tid nedläggningshotade bryggeriet (läs mer på flera ställen på bloggen) kommer denna gång med sin Edel-Pils, ett öl som varit med förr. Detta är en pilsner som doftar friskt av malt och citrus. Smaken är något syrlig, men med en sötaktig maltighet tillsammans med en aning gräs och örter. Eftersmaken har den för stilen typiska torrheten. Även detta en trevlig skapelse att förgylla den varma årstiden med.
Pfungstädters Edel-Pils har varit med på systemhyllorna förr (foto: Niclas Samuelsson).
Vi avrundar junisläppet med något riktigt somrigt och törstsläckande, nämligen en radler kallad Next Round från Berlinbryggeriet Brlo. Det handlar alltså om en ölblandning, i detta fall är det apelsinsaft som utgör ölets motpart. Detta ger en svalkande dryck för stranden, altanen eller trädens skugga. I doft och smak återfinns, föga förvånande, apelsin, men även örter, ljust bröd och honung. Ett lite alkoholsvagare alternativ för sommarens många festligheter. Brlo grundades 2014 av Katharina Kurz, Christian Laase och bryggmästaren Michael Lembke. 2016 anslöt även kocken Ben Pommer, som fungerar som vd och ansvarig för Brlos restaurangkoncept. Bryggeriet ligger i Berlinstadsdelen Kreuzberg.
Brlo har producerat och levererat många öl genom åren (foto: Brlo).
I år firar Bundesligaklubben FC Köln 75-årsjubileum. Det uppmärksammar den långvariga samarbetspartnern Gaffel med speciellt framtagna flasketiketter med inspiration från lagets historiska matchtröjor.
Etiketterna på Privatbrauerei Gaffels jubileumflaskor har också försetts med tröjnummer från olika legendariska spelare som representerat FC Köln sedan den första Bundesligasäsongen 1963/64. Flaskorna säljs i två olika sexpackar och kan endast köpas i Gaffels webbshop efter säsongens sista hemmamatch mot FC Bayern. De specialdesignade flaskorna säljs i begränsad upplaga och lär bli hett eftertraktade samlarobjekt.
Gaffels specialdesignade flasketiketter har hämtat inspiration från FC Kölns historiska matchtröjor (foto: Privatbrauerei Gaffel).
Redan 1302 fanns det ett bryggeri på platsen där Privatbrauerei Gaffel nu huserar. Efter att verksamheten legat nere återöppnades bryggeriet 1822 av Gottfried Joseph Schumacher, under namnet Zum Brüsseler Hof. Under en period drevs stället enbart som restaurang, innan bröderna Becker tog över 1908 och startade dagens bryggeri under namnet Gaffel. I dag producerar bryggeriet årligen cirka 480 000 hektoliter öl.
FC Köln bildades 1948 och vann 1964 den allra första upplagan av Bundesliga. Under 2000-talet har laget pendlat mellan divisionerna, men verkar nu vara etablerade i högsta serien. I skrivande stund ligger Köln tia i Bundesliga med en omgång kvar. Privatbrauerei Gaffel har varit exklusiv samarbetspartner till FC Köln sedan 2002. Restaurangen Gaffel am Dom har dessutom blivit Köln-supportrarnas stamställe innan matcherna.
Under mottot “Vi vandrar för vår hembygd” startar Radeberger en kampanj för att samla in pengar till bergsräddare i regionen Sächsische Schweiz. Inför sina turer i området kan vandrare ladda ner en mobilapp och registrera hur långt de går. För varje avverkad kilometer skänker bryggeriet femtio eurocent till en räddningsorganisation.
Mottagare av Radebergers bidrag är föreningen Nationalparken Sächsische Schweiz Vänner (Förderverein der Freunde des Nationalparks Sächsische Schweiz). Bryggeriet betalar för totalt 100 000 vandrade kilometer, vilket innebär att föreningen som mest kan få 50 000 euro. Pengarna öronmärks för att upprusta bergsräddarstationen Ottomühle i Bielatal. Under alla helger mellan påsk och början av oktober står upp till tio bergsräddare redo att rycka ut till olycksaliga vandrares undsättning.
Radeberger bidrar med som mest 50 000 euro till bergsräddarna i Sächsische Schweiz (foto: Radeberger).
Bergsräddarstationen börjar bli till åren och fukt har trängt in i väggarna, varför ett nytt värmesystem är nödvändigt. Stationen ska också få mer utrymme för förvaring av sin räddningsutrustning, som klätterselar och rep. Bidragstagarna är mycket glada och tacksamma över Radebergers bidrag, som möjliggör de mer än välbehövliga renoveringarna och ombyggnationerna, skriver Getränke News.
Radeberger Gruppe är Tysklands största privatägda bryggerikoncern och är en del av den familjeägda livsmedelskoncernen Oetker Gruppe. Radebergers produktsortiment består av flera internationella, nationella och regionala ölmärken och alkoholfria drycker. Koncernen har också intressen inom dryckesgrossister, logistikföretag och dryckesåterförsäljare. Under 2021 hade koncernen 6 921 anställda, vilket är 2,3 procent färre än året innan. Fjolårets investeringar uppgick till 99 miljoner euro, vilket är 20,7 procent mer än under 2020.
Warsteiner Braugruppe investerar rejält i sin anläggning i Herford i Nordrhein-Westfalen. Under de kommande två åren kommer cirka tjugo miljoner euro satsas på sajten som bland annat kommer att rymma en helt ny buteljeringsanläggning.
Bara den ny buteljeringsanläggningen kommer att svälja femton av de tjugo miljoner euro som Warsteiner Gruppe satsar på den plats som också huserar Herforder Brauerei. För de pengarna får bryggerikoncernen ett mer effektivt, flexibelt och mindre energikrävande system för att fylla sina flaskor. De nya maskinerna kommer att kunna hantera flaskor i storlekar från 20 till 50 centiliter, liksom specialförpackningar som fyr- eller sexpack, rapporterar Inside Beer.
Warsteiner bygger Tysklands modernaste buteljeringsanläggning i Herford (foto: Herforder Brauerei).
Vid sidan av detta bygger Warsteiner också en blandningsanläggning och lokaler för tillverkning av koncentrat till alkoholfria drycker och ölblandningar. Dessutom kommer logistiken i Herford att integreras i koncernens lagerhållningssystem och lediga ytor kommer att utökas för att kunna rymma olika sorters containrar. Byggnationerna startar under våren 2024 och när de är klara kommer buteljeringsanläggningen i Herford vara en av de modernaste i Tyskland.
Warsteiner är ett av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I Warsteiner Gruppe ingår förutom Herforder Brauerei, som varit i koncernens ägo sedan 2007, även Privatbrauerei Frankenheim och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei, startupbolaget Hye och det irländska bryggeriet Rye River. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.
Centret för att bekämpa illojal konkurrens – Wettbewerbszentrale – stämmer Bitburgerägda Benediktiner Weissbräu för felaktig framställning av ursprung. Muntliga förhandlingar har ägt rum i Münchens regionala domstol.
Wettbewerbszentrale har synpunkter på produkternas design och marknadsföringen av veteölsmärket Benediktiners flasköl, som man menar är vilseledande. I marknadsföringen avbildas ölet i tillsammans med bilder av benediktinerklostret i Ettal, med de bayerska alperna i bakgrunden. Detta ger konsumenterna intrycket att ölet bryggs i Bayern, när det i själva verket produceras i Vogelsberg i Hessen av Licher Privatbrauerei, även det ägt av Bitburger Braugruppe.
Wettbewerbszentrale menar att Benediktiners marknadsföring är vilseledande (foto: Benediktiner Weissbräu).
Benediktiner menar dock att man inte gör något fel och säger att det inte är missvisande att referera till orten Ettal, eftersom Benediktiners huvudkontor ligger där. Det recept som används kommer också från benediktinerklostret i Ettal, som enligt ett gällande kontrakt också har viss kontroll över bryggningen. Domstolen kommer att fatta beslut i målet den 14 juli, skriver Getränke Zeitung.
Benediktiner Weissbräu ingår i Bitburger Braugruppe, som i dag är en av Tysklands största bryggerikoncerner med en omsättning på 634 miljoner euro. I koncernen ingår även märkena Bitburger, König Pilsener, Königsbacher, Köstritzer, Licher och Nette. Bryggerikoncernen ägs och styrs i dag av den sjunde generationen i familjen Simon, det namn släkten fick efter att grundaren Johann Wallenborns dotter och arvtagerskan av bryggeriet gifte sig med Ludwig Bertrand Simon.
Bara Bier är bloggen för dig som gillar Tyskland i allmänhet och tysk öl i synnerhet. Här skriver vi om nya och gamla öl, traditionella och moderna bryggerier, tyska folkfester, lokal mat och mycket mer.
Följ oss även på Facebook och X! Där kan ni även skicka meddelanden.