Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Lammsbräu förbereder sig för framtiden

Bryggerier Posted on 17 maj 2023 18:00

Det ekologiska bryggeriet Neumarkter Lammsbräu har startat ett omfattande program för att stå bättre rustade för framtiden. Bryggeriet strävar efter att stärka sin position på marknaden i en tid med förändrade ekonomiska villkor och lägga grunden för nästa steg i utvecklingen.

Kärnan i Neumarkter Lammsbräus förändringsarbete har sammanfattats i ett fempunktsprogram:

  1. Bryggeriet ska utöka sina försäljningsaktiviteter i regioner med höga intäkter och särskilt ”heta” städer runt om i Tyskland. Detta ska exempelvis göras genom att distribuera vissa kärnprodukter till klassiska livsmedelsaffärer och att öka marknadsföringen i anslutning till kassorna.
  2. Starkare särskiljning av Lammsbräus ekologiska öl- och läskmärken genom att revidera varumärkesarbetet och stärka de framgångsrikaste sorterna i varje produktkategori.
  3. Ytterligare öka kännedomen om varumärket och utöka kundgrupperna genom att samarbeta mer med företag från andra branscher, som uthyrare av campingfordon, campingplatser och hotell samt klättercenter.
  4. Ytterligare stärka företagets fokus på hållbarhet genom att införa ”Lammsbräus klimatstrategi 2.0”. Bryggeriet har redan installerat ett system för egen elproduktion och planerar att installera ett värmesystem baserat på solenergi i mälteriet till år 2024.
  5. Bevara den entreprenöriella handlingsfriheten, även vad gäller innovationer genom minskade kostnader i alla delar av företaget, det vill säga att optimera inköp, ytterligare besparingar på material- och energiförbrukning samt att minska personalstyrkan med tio tjänster.
Lammsbräus ägare och vd Johannes Ehrnsperger menar att bryggeriet måste anpassa sig efter nya förutsättningar och ändrade konsumtionsmönster (foto: Neumarkter Lammsbräu).

Lammsbräus ägare och vd Johannes Ehrnsperger säger att de senaste tre åren, med coronarestriktioner, hög inflation och kriget i Ukraina, har ändrat människors konsumtionsmönster. Liksom alla andra företag måste Lammsbräu agera med sikte på framtiden för att uppnå sina ekonomiska och ekologiska mål. För att göra detta behöver man öka sin egen uthållighet och göra sig oberoende av utvecklingen i andra branscher och försäljningskanaler, skriver Getränke Zeitung.



Waldhaus resultat bättre än innan pandemin

Bryggerier Posted on 15 maj 2023 18:38

Privatbrauerei Waldhaus förbättrade såväl sin försäljning som sitt rörelseresultat 2022. Fjolårets ölförsäljning ökade med 3,6 procent och var till och med högre än innan coronapandemin.

Förra året ökade Privatbrauerei Waldhaus sin försäljning med närmare 105 000 hektoliter, vilket är 3,6 procent mer än 2022. Jämfört med 2019, året innan coronapandemin bröt ut, har försäljningen ökat med 3,7 procent. Till detta kan läggas att försäljningen under samma period minskade med 5,8 procent i Tyskland som helhet och med 7,8 procent i Waldhaus hemförbundsland Baden-Württemberg (exporten exkluderad), rapporterar Getränke Zeitung.

Jürgen Berthold (kommersiell chef), Thomas Witt (försäljningschef), Dieter Schmid (vd) och Nico Albiez (inköps- och logistikchef) kan glädjas åt ett fint 2022 (foto: Waldhaus).

En stor del av förklaringen till det goda resultatet är att Waldhaus nästan fördubblat sin försäljning av fatöl det senaste året. Bryggeriet har också med framgång lanserat nya ölsorter, till exempel har Waldhaus Hell och de alkoholfria sorterna ökat sin försäljning med 52 procent var. Waldhaus har också jobbat hårt med att stärka sitt varumärke och att upprätthålla en hög kvalitet.

Privatbrauerei Waldhaus grundades 1833 när Altvogt Dietsche anlade ett bryggeri i Forsthaus Waldhaus. 1894 köptes verksamheten av Johann Schmid, som 1939 överlät den till sin äldsta son Friedrich. 1969 togs bryggeriet över av den tredje generationen Schmid, Helmar. Sedan 1997 är det hans son Dieter Schmid som står vid rodret. I dag har Waldhaus ett sextiotal anställda och producerar cirka 100 000 hektoliter öl årligen. En av bryggeriets specialiteter är att brygga öl med hela humlekottar istället för pellets eller humleextrakt, en metod som bara två procent av Tysklands bryggerier använder i dag.



Nyheter väntar årets Oktoberfestbesökare

Oktoberfest Posted on 12 maj 2023 16:42

Arrangerande staden München har fattat en rad beslut kring festtält, attraktioner och annat under årets Oktoberfest. Bland annat har besökare och krögare nya öppettider att hålla reda på.

Årets Oktoberfest startar den 16 september och slutar på Tysklands nationaldag den 3 oktober, vilket gör folkfesten två dagar längre än vanligt. Detta eftersom den 3 oktober i år infaller på en tisdag och arrangören gärna vill att denna helgdag ska vara festivalens sista dag. Under veckorna kommer folkfesten slå upp sina dörrar först klockan 10.00, en timme senare än tidigare. På helgerna är det dock fortfarande 09.00 som gäller som öppningstid. Samtidigt förlängs öppettiderna för den historiska Oide Wiesn med en timme till 22.30. En annan nyhet är att Oktoberfestbesökare som inte kan utnyttja reserverade platser, kan erbjuda dessa till andra via en online-portal. Syftet med detta är att motverka svartabörshandel med platsbokningar, skriver Süddeutsche Zeitung.

Årets Oktoberfest kommer att vara två dagar längre än normalt (foto: München Tourismus/Tommy Lösch).

Karuseller har blivit ett stort inslag under Oktoberfest och i år kan besökarna se fram emot ett antal nya, mer eller mindre galna åkattraktioner. Däremot verkar de inte kunna åka med den klassiska Zugspitzbahn från 1936. Den gamla karusellen fanns med så sent som förra året, men kunde inte köras eftersom det saknades reservdelar. För att kunna möta de hårda säkerhetskraven, som är hårdare i Tyskland än i resten av EU, skulle ägaren Michael Menzel behöva investera flera hundra tusen euro. En sak som dock återkommer är den mobila CT-scanner som används för att snabbt undersöka skadade gäster, för att avgöra om de behöver åka ambulans till akuten. Av de 205 patienter som undersöktes förra året kunde 180 skickas hem direkt.

I samma veva redovisade arrangören de slutliga siffrorna för fjolårets Oktoberfest. Det dåliga vädret gjorde att besökarantalet inte blev så stort som förväntat, trots att festen var en dag längre än normalt. Enligt uppskattningar passerade cirka 5,7 miljoner gäster entréerna. Tillsammans serverades de ungefär 5,6 miljoner liter öl, vilket kan jämföras med 7,3 miljoner liter 2019, det sista året innan pandemin. Gästerna åt också 313 000 kycklingar, vilket är drygt 100 000 färre än senast. Det dock åt fler oxar 2022 – 177 stycken mot 125 stycken 2019.



Becks ny ölsponsor till Wolfsburg

Nyheter Posted on 11 maj 2023 18:14

Becks blir officiell ölpartner till Bundesligalaget VFL Wolfsburg. Samarbetet börjar vid höstens säsongstart och pågår till 2028. Bremenbryggeriet ersätter därmed Veltins som samarbetat med Wolfsburg sedan 2013.

Från och med i höst kommer Becks öl att serveras på såväl Volkswagen Arena som AOK Stadium, där VFL Wolfsburgs damlag spelar. Tillsammans med sin nya partner vill Bundesligalaget förbättra serveringen på matchdagar. Man hoppas också få fler sommarbesökare till parken Allerpark, som ligger i anslutning till arenorna, genom att där bygga en Becks-ölträdgård. Utöver detta kommer även Becks ägare AB Inbev ha en framträdande plats på reklamtavlor, andra digitala skärmar och under matchernas halvtidsunderhållning, skriver Wolfsburg i ett pressmeddelande.

Till hösten kommer det att serveras öl från Becks på Volkswagen Arena i Wolfsburg (foto: VFL Wolfsburg).

Becks ägs av Anheuser-Busch Inbev Deutschland, som är ett dotterbolag till världens största bryggerikoncern. Med varumärken som Franziskaner, Spaten, Löwenbräu och Corona är man i dag den näst största bryggerigruppen på den tyska marknaden. AB Inbev sysselsätter cirka 2 300 personer på fyra orter i Tyskland. Huvudkontoret ligger i Bremen. VFL Wolfsburg grundades 1945 och har blivit tyska mästare en gång (2009). I slutskedet av säsongen 2022/23 ligger laget på sjunde plats i Bundesliga.



Tysk humleproduktion minskade 2022

Nyheter Posted on 10 maj 2023 18:39

Redan under hösten fanns det farhågor om att 2022 års tyska humleskörd skulle bli dålig. Detta bekräftas nu av en nyligen publicerad rapport från Bayerns statliga forskningscenter för lantbruk.

Den tyska humleproduktionen minskade med fyrtio procent under 2022, vilket främst förklaras av en varm och torr sommar. Enligt siffror från Bayerns statliga forskningscenter för lantbruk (LFL) fanns det 1 053 humleodlare i Tyskland förra året. Den sammanlagda odlingsarealen uppgick till 20 604 hektar. Från detta skördades humle som innehöll 3 720 ton alfasyra, vilket är cirka fyrtio procent mindre än de goda humleåret 2021. Mängden humle som såldes via förhandskontrakt uppgick till 32 568 ton till ett genomsnittligt pris på 6,09 euro per kilo. Det motsvarar en minskning med sexton procent i volym och sju procent i pris jämfört med året innan. Dessa volymminskningar beror på minskade leveranser och ett lägre pris orsakat av det lägre alfasyrainnehållet.

Den tyska humleskörden minskade med fyrtio procent under 2022 (foto: landpixel.de).

Totalt uppgick humleodlarnas intäkter till 216 miljoner euro, vilket är 96 miljoner mindre än det goda humleåret 2021. Om man även inkluderar de högre upphandlingspriserna för insatsvaror på grund av problem i försörjningskedjan till följd av kriget i Ukraina, uppgår intäktsbortfallet till cirka 120 miljoner euro. Trots den dåliga tyska humleskörden finns det ingen risk för humlebrist, eftersom utbudet fortfarande är bra. Den minskade skörden ligger inte heller bakom den senaste tidens ökade ölpriser, eftersom det bara går åt cirka en gram humle till en liter öl.

Källa: Inside Beer



Oktoberfest: Skandalkrögaren får fortsätta

Oktoberfest Posted on 9 maj 2023 18:05

Krögaren Peter Reichert får fortsätta driva festtält under Oktoberfest. Trots slagsmål och anklagelser om hygienbrister bedömer Münchens stadsförvaltning att restaurangägarens verksamhet är pålitlig.

Trots att han slagits med en säkerhetsvakt och anklagats för att bristande hygien, ser det ut som att Peter Reichert får fortsatt förtroende som krögare för Hacker-Pschorrs festtält Bräurosl under årets Oktoberfest. Detta efter att Münchens ekonomiska kommitté gett sitt godkännande. Redan tidigare har Münchens stadsförvaltning slagit fast att krögarens verksamhet är tillräckligt pålitlig för att få driva ett tält under folkfesten. Om Paulaner Brauerei, som äger Hacker-Pschorr, åter skulle anlita Reichert som krögare finns det alltså inga juridiska hinder för det, skriver Süddeutsche Zeitung.

Peter Reichert ser ut att kunna fortsätta som Oktoberfestkrögare (foto: Hacker-Pschorr).

Peter Reichert tog över driften av Bräurosl inför 2021 års Oktoberfest, som dock ställdes in. När festen väl blev av i fjol, hamnade han snart i blåsväder. Förutom slagsmålet och hygienbristerna, klagade tältbesökarna på att den musik som spelades inte bidrog tillräckligt mycket till feststämningen. Efter detta har Reichert försökt komma till rätta med sina problem. Slagsmålsfallet löstes genom en avgift och slutet av april presenterade han ett nytt hygienkoncept. Vid det tillfället bad han också som ursäkt för sitt beteende, men nekade samtidigt till att ha använt dåliga livsmedel.



Erdinger får ny vd när legendaren lämnar

Bryggerier Posted on 5 maj 2023 16:46

När Erdingers legendariske bryggerichef Werner Brombach lämnar vd-posten efter femtio år får bryggeriet en ny ledarstab. 83-årige Brombach kommer dock fortsatt vara ensam ägare.

Den tekniske chefen Stefan Kreisz tar med omedelbar verkan över som vd för Bayerska Erdinger Weissbräu. Han assisteras närmast av marknadsförings- och försäljningschefen Josef Westermeier och ekonomi- och administrationschefen Stefan Huckemann. Stefan Kreisz har länge tillhört Werner Brombachs närmaste krets. Den doktorerade bryggmästaren har arbetat på Erdinger sedan 2015, då som chef för kvalitetssäkring, forskning och utveckling. 2020 tog han över ledningen för teknik, logistik, personal och inköp. Han har tidigare arbetat för Carlsberg i Danmark och Frankrike samt för det danska bioteknikföretaget Novozymes, skriver Getränke News.

Erdingers tekniske chef Stefan Kreisz tar över som vd efter Werner Brombach (foto: Erdinger Weissbräu).

Werner Brombach började på Erdinger 1965 och tog efter sin fars död tio år senare över ledningen av bryggeriet. Under hans tid som vd och ägare har produktionen ökat från 40 000 hektoliter till dagens cirka 1,5 miljoner hektoliter. Brombach har blivit känd för att vara en pionjär, visionär och stark förespråkare för traditionell ölbryggarkonst. Det var han som banade väg för Erdinger att börja säljas utanför Bayern och även den som lanserade bryggeriets första vinterveteöl. En av hans största framgångar var att lyfta fram Erdinger Alkoholfrei, något som starkt bidrog till att fler bryggerier började göra alkoholfria öl.

Werner Brombach lämnar vd-posten på Erdinger efter femtio år men kvarstår som ensam ägare (foto: Erdinger Weissbräu).

Erdinger Weissbräu grundades 1886 och är det största familjeägda veteölsbryggeriet i Tyskland. Bryggeriet producerar ungefär 1,5 miljoner hektoliter öl årligen och exporterar till mer än nittio länder. All bryggning sker i staden Erding, som ligger drygt 3,5 mil nordost om München.



Carlsberg får böta 50 miljoner euro i tyskt kartellmål

Nyheter Posted on 3 maj 2023 17:53

Carlsberg Deutschland ska betala femtio miljoner euro i böter för att ha medverkat i en priskartell 2007. Det står klart efter de slutliga förhandlingarna i högsta regionala domstolen i Düsseldorf.

Kartelldomstolen vid högsta regionala domstolen (Oberlandsgericht) i Düsseldorf är övertygad om att Carlsberg Deutschland 2007 deltog i ett möte som bröt mot gällande konkurrenslagstiftning. Det hela ska ha ägt rum på Side Hotel i Hamburg under den stora branschmässan Internorga. Med vid mötet fanns även representanter från AB lnbev, Bitburger, Veltins, Warsteiner och Radeberger. Under mötet diskuterades en gemensam prishöjning på grund av ökade råvarukostnader. Enligt domstolen kom de närvarande bryggerierna överens om att en prisökning borde vara sex euro per hektoliter, vilket för kunderna skulle innebära cirka en euro per back med öl. Något definitivt beslut fattades dock inte vid det tillfället, eftersom deltagarna först ville fråga om även Krombacher var intresserade av en prishöjning, skriver Getränke Zeitung.

Carlsberg Deutschland ska betala femtio miljoner euro i böter för att ha medverkat i en priskartell 2007 (foto: Carlsberg).

Carlsberg Deutschlands dåvarande vd Wolfgang Burgard ska dock ha använt den hemliga informationen från mötet för att ändra koncernens agerande på marknaden. På så sätt kunde han agera starkare mot det danska moderbolaget och enklare få igenom en prishöjning 2008. Vid sitt beslut tog domstolen i beaktande att det fattats i samförstånd med Carlsberg och att inga ytterligare utredningar av bryggerikoncernens ekonomiska affärer behöver göras. En annan förmildrande omständighet är att detta brott mot konkurrenslagstiftningen bara skedde vid ett tillfälle och det för väldigt länge sedan.

Det var 2014 som Tysklands konkurrensmyndighet utdömde böter om totalt 338 miljoner euro till flera tyska bryggerier, bryggarorganisationer och andra som anklagats för att i september 2007ha gjort upp om ölpriser. En handfull bryggerier, bland annat Bitburger, Krombacher, Veltins, Warsteiner och Barre begärde direkt förlikning och accepterade böter på totalt 106,5 miljoner euro. Andra, som Carlsberg, Radeberger, Bolten-Brauerei samt de tre kölschbryggerierna Gaffel, Erzquell och Früh, bestred böteskraven. Radeberger backade senare och betalade sina böter, vilket innebär att det till slut bara var Carlsberg som fortsatte driva en rättsprocess. De tre kölschbryggerierna friades tidigare i år av Tysklands högsta domstol.



« FöregåendeNästa »