Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


”Vaccin” på burk säljer slut på nolltid

Bryggerier Posted on 24 februari 2021 18:25

Förra året var riktigt dåligt för tyska bryggerier, inte minst på grund av coronapandemin. Ölbryggaren David Hertl i Bamberg har dock inte låtit sig nedslås av detta. Han har istället bryggt ett öl som säljer extra bra i coronatider.

De första 2 000 burkarna av Braumanufaktur Hertls ”vaccinöl” Impstoff sålde slut på tre timmar via bryggeriets onlineshop. Det lilla bryggeriet i Schlüsselfeld utanför Bamberg har funnits i tolv år, men det är första gången man gör ett öl som säljer slut så snabbt. Frankens just nu populäraste öl föddes i december förra året, då David Hertl och Dario Stieren från Munich Brew Mafia kom på idén att göra ett ”vaccin på burk”. Efter alla tråkiga coronanyheter, ville de två unga bryggarna göra något som fick folk att le lite.

Braumanufaktur Hertls vaccin på burk säljer snabbt slut (foto: News5/Merzbach).

Precis som med de riktiga coronavaccinerna är det just nu lite leveransproblem för den burkade varianten. David Hertl lovar dock att det ska finnas nytt öl tillgängligt under mars och april. De nya omgångarna kommer att ha en högre alkoholhalt än de två första, som landade på 6,0 respektive 7,5 procent. Nu utlovas åtminstone åtta procent av David Hertl, som har en förkärlek för att brygga starka öl; bland hans tidigare skapelser finns till exempel Frankonian Straight Whiskydoppelbock (10,6 procent) och Motoröl (8,5 procent).

Åttio procent av nästa omgång ölvaccin var förbokad redan i mitten av februari. Med tillverkningsomgången i april hoppas David Hertl kunna tillgodose efterfrågan fullt ut. Även om han inte kan garantera att ”vaccinet” hjälper mot coronaviruset, kan han ändå lova en bra berusningseffekt. Till nyhetssajten BR24 säger han skämtsamt att bryggmästaren rekommenderar en burk var fjärde timme.



Proteinöl får mer projektpengar

Nyheter Posted on 23 februari 2021 18:04

Startup-företaget Joybräu kan fortsätta utveckla sitt hälsosamma öl i minst tre år till. Detta eftersom tyska näringslivs- och energidepartementet går in och stöttar företaget och dess samarbetspartner med 450 000 euro.

Departementet vill stötta det innovativa sätt på vilket Joybräu och dess samarbetspartner vid Berlins tekniska universitet (TU Berlin) tar sig an uppgiften att skapa ett hälsosammare öl. Joybräu kombinerar det sociala i en after work med den stadigt växande hälsotrenden och den ökande efterfrågan på alkoholfri öl. Tillsammans med TU Berlin har man utvecklat världens första alkoholfria proteinöl, som tillför kroppen viktiga näringsämnen efter en lång arbetsdag eller ett träningspass.

Joybräus grundare Erik Dimter och Tristan Brümmer kan utveckla sina öl i minst tre år till (foto: Joybräu).

I centrum för Joybräus verksamhet står hela tiden kundernas behov och smakkrav, i kombination med de senaste vetenskapliga rönen kring näringsvärde och naturliga ingredienser. Målet är att göra proteinprodukter mer naturliga och mer multifunktionella, genom att öka mängden hälsofrämjande ingredienser och mikronäringsämnen samt att säkra patent och andra rättigheter kring detta.

Joybräu startades 2015 av Erik Dimter och Tristan Brümmer. Året efter slog man sig samman med TU Berlin för att skapa världens första funktionella alkoholfria öl. 2017 tecknade man också ett partneravtal med Privatbrauerei Bischoff i Winnweiler, Rheinland-Pfalz, där ölen bryggs. Joybräus öl innehåller bland annat proteiner och vitaminer som stärker immunförsvaret och gynnar muskeltillväxten.



Första alkoholfria från Berliner Kindl

Nyheter Posted on 22 februari 2021 17:43

Alkoholfria öl vinner alltmer mark i Tyskland. Nästa bryggeri att haka på trenden blir huvudstadens eget Berliner Kindl som lanserar en ny variant av sitt mest populära öl.

Under de senaste tio åren har produktionen av alkoholfri öl nästan fördubblats i Tyskland. I dagsläget finns det ungefär 700 alkoholfria ölsorter, som tillsammans står för cirka sju procent av den totala ölförsäljningen i landet. Det senaste tillskottet heter Berliner Kindl Jubiläums Pilsener Alkoholfrei – en alkoholfri variant av Berliner Kindls mest kända produkt.

Jubiläums Pilsener Alkoholfrei är det första alkoholfria ölet från Berliner Kindl (foto: Berliner-Kindl-Schultheiss).

De första backarna kommer att levereras i slutet av februari och innehålla tjugo halvlitersflaskor för handeln eller 24 stycken 33-centilitersflaskor för restaurangbranschen. I samband med försäljningsstarten drar bryggeriet också igång en intensiv marknadsföringskampanj i Berlin och Brandenburg samt via aktiviteter i sociala medier.

Berliner Kindl är ett ölmärke från Berliner-Kindl-Schultheiss-bryggeriet, som ingår i Radeberger Gruppe. Märket har sitt ursprung i Vereinsbrauerei Berliner Gastwirtte zu Berlin AG, som grundades 1872 i Rixdorf. 1910 ändrades namnet till Berliner Kindl Brauerei-Aktiengesellschaft. I dag är Berliner Kindl Jubiläums Pilsener bryggeriets mest kända produkt. I mars lanserar man även en ny berliner weisse med körsbär i form av Berliner Kindl Weisse Kirsche.



Riedenburger går mot strömmen

Bryggerier Posted on 19 februari 2021 16:29

För den tyska bryggerinäringen i stort innebar 2020 ett år av förluster och andra bekymmer. Men så var det inte för Riedenburger Brauhaus som istället redovisar en ökad försäljning.

När 2020 sammanfattas konstaterar Riedenburger Brauhaus att bryggeriets försäljning har ökat med elva procent jämfört med året innan. Den ökade efterfrågan på flasköl har till stor del vägt upp tappet på fatölssidan, men framför allt är det de alkoholfria ölen som drar upp resultatet. För Riedenburger ökade försäljningen av öl utan alkohol med femton procent under fjolåret. Allra bäst gick sorterna Ur-Helle, Dinkel-Radler och Dinkelmalz.

Maximilian och Michael Krieger ser tillbaka på ett bra år (foto: Daniela Haug/www.bayern.by).

Det finns dock öl med alkohol som går bra också; den historiskt intressanta sorten Emmerbier samt originalvarianten av Ur-Helle ökar båda sin försäljning. Med lanseringen av Riedenburger Natur-Radler har bryggeriet dessutom mött upp kundernas efterfrågan på ofiltrerade ölblandningar. Att försäljningen av ekologiska produkter stadigt ökar gynnar också Riedenburger, som redan 1994 slog om till helt ekologisk tillverkning. En annan framgångsfaktor är lanseringen av de mer enhetliga etiketter som pryder Riedenburgers flaskor sedan i mars 2020.

1756 var året då Wolfgang Antoni Krieger etablerade ett bryggeri i bayerska Riedenburg genom att köpa det lokala Eselbräu. Han var son till Mathias Krieger, som var ölbryggare i Deggendorf. I dag drivs bryggeriet av den åttonde generationen Krieger i form av Maximilian, som 2015 tog över vid sidan av sin pappa Michael. Bryggeriet har ett fyrtiotal anställda och tillverkar cirka 30 000 hektoliter öl per år. Export sker till sjutton länder, däribland Sverige, där det kanske mest kända av deras öl är Martha Krieger Spitzenpilsner.



Tyska bryggerier häller ut öl under övervakning

Nyheter Posted on 18 februari 2021 15:22

Nedstängningen av uteställen och inställda evenemang har fått fatölsförsäljningen att krascha i Tyskland. I brist på andra alternativ hälls enorma mängder osåld öl ut i avloppet – ofta inför ögonen på en myndighetskontrollant.

I coronakrisens spår måste tyska bryggerier kassera öl till ett värde av flera miljoner euro i takt med att bäst före-datumen passeras. I Tyskland garanterar bryggerierna att öl håller sig drickbart i sex månader. Den senaste nedstängningen av landet inleddes i november och än är det ingen som ser något slut på restriktionerna. Den öl som finns i lager är därmed mer eller mindre osäljbar. De fat som är ämnade för tyska uteställen kan inte heller säljas till privatkunder, eftersom de är för stora och kräver speciella tappkranar.

Lagren med osäljbara ölfat växer hos tyska bryggerier (foto: Ulleo/Pixabay).

Även om det rådande läget har fått många hotell- och restaurangägare att bli mer försiktiga i sina inköp, riskerar några hundra tusen hektoliter öl att hinna bli dåligt och hällas ut i avloppssystemet. Återförsäljarna har därför börjat skicka tillbaka ölfaten till bryggerierna, som så kallat Vollgut. I många fall är bryggerierna tillmötesgående och byter ut det returnerade fatölet mot nytt på flaska eller mindre fat, eller ger återförsäljarna pengarna tillbaka. Detta är dock något som många bryggerier inte längre har råd med.

Eftersom lagren av returnerade ölfat växer, har bryggerierna ofta inget annat val än att hälla ut allt i avloppet. I dessa fall har bryggerierna rätt att få tillbaka den skatt man betalat för den öl som inte kan säljas. Kasseringen av ölet måste då anmälas i förväg till såväl de lokala myndigheterna som till tullen, som sedan skickar en kontrollant som ser till att ölen verkligen förstörs. Om dessa rutiner inte följs så kan bryggerierna inte räkna med något stöd av myndigheterna, berättade tidningen Die Welt i veckan som gick.



Systembolaget: DAB behåller greppet

Systembolaget Posted on 16 februari 2021 18:12

Systembolagets försäljningsstatistik för 2020 har presenterats. Den visar att två nya tyskar har kommit in på topp 100-listan över de mest sålda. Längst upp hittar vi dock ett par gamla bekanta.

Ännu en gång är det DAB som är svenskarnas favorittysk på Systembolaget. Försäljningen ökade med drygt 36 procent och Dortmundölet hoppar därmed upp två placeringar från förra årets lista. Även Löwenbräus andraplats är intakt och stärkt sedan tidigare. Därefter följer fyra nykomlingar på topp 100, där Jever Pilsener, som lanserades på burk under 2020, kommer högst. Ut från listan åker Erdinger Hefe Weissbier och Beck’s, som lämnade det fasta sortimentet under året.

Här är de tyska öl som tar plats på topp 100-listan, som omfattar försäljningen i det fasta, tillfälliga och beställningssortiment:

ÖlnamnTotalplaceringSålda literFörändring
DAB33 (+2)2 594 457+ 36,5 %
Löwenbräu73 (+3)787 534+ 38,7 %
Jever Pilsener82 (Ny)560 344+ 451,5 %
Bitburger Premium83 (Ny)556 255+ 138,2 %
Paulaner Hell86 (Ny)529 033+ 1151,8 %
Spaten99 (Ny)389 564+ 13,2 %
DAB finns i såväl stor som liten burk på systemhyllorna (foto: Systembolaget).

På topp 100-listan över alla alkoholfria produkter (oavsett produktkategori) är antalet tyska öl oförändrat på fyra. Det högst placerade ölet är dock nytt i form av Maisel’s Weisse Alkoholfrei, som hamnade på systemhyllorna i mars 2020. Därefter följer tre som varit med tidigare, men som alla tappar i försäljning. Helt ut från listan åker Clausthaler Zwickl. Dessa alkoholfria tyska öl hittar vi på topp 100:

ÖlnamnTotalplaceringSålda literFörändring
Maisel’s Weisse60 (Ny)14 466Okänt
Einbecker Brauherren62 (- 12)13 878– 48,7 %
Störtebeker 140276 (- 16)9 700– 47,2 %
Ünn IPA Alkoholfrei91 (- 36)7 254– 64,9 %


Bayerska bryggare hoppas på politikerna

Nyheter Posted on 15 februari 2021 17:40

Vid en presskonferens i början av februari presenterade det bayerska bryggeriförbundet sin syn på förra årets försäljningssiffror. Man menar att läget inte är så illa som statistiken visar men att det finns en del jobb att göra från politikens sida.

Under 2020 sålde bayerska bryggerier ungefär en miljon hektoliter öl mindre jämfört med året innan, vilket motsvarar en minskning på 4,1 procent. Tusentals inställda festivaler och andra evenemang och en export som sjönk kraftigt i början av coronapandemin, påverkar starkt de bryggerier som har sin huvudsakliga försäljning genom dessa kanaler. Precis som i övriga Tyskland har dock försäljningen av öl i butik ökat, vilket gör det svårt att ge en samlad bild av hur branschen som helhet påverkats. Konkurrensen på butikshyllorna är dock stenhård och många livsmedelskedjor använder låga priser på öl som ett sätt att locka fler kunder, något som också missgynnar de små producenterna.

Bayerska bryggeriförbundets högsta ledning med Walter König, Georg Schneider och Lothar Ebbertz presenterar fjolårets siffror (Bayerischer Brauerbund).

Ungefär trettio procent av all öl som produceras i Bayern säljs via restauranger. Coronapandemin slår därför också hårt mot de privatägda bryggeripubarna och -restaurangerna, som utgör en stor del av den bayerska ölkulturen. Medan bagerier och konditorier med tillhörande kaféer klassas som restaurangverksamhet, går bryggeriägda uteställen under lagstiftningen för ”blandverksamhet”. De är därmed inte berättigade till många av de stöd som restaurangbranschen i övrigt har rätt till. Här finns det ett akut behov av förändringar, menar det bayerska bryggeriförbundet Bayerischer Brauerbund.

Förbundet har höga förhoppningar gällande den bayerska bryggeriindustrin och kräver effektiva och riktade stödinsatser från förbundslandets styrande politiker. En effektiv åtgärd skulle vara att återställa den gamla ölskatten, vilket skulle ge små och medelstora bryggerier bättre ekonomiska förutsättningar. Ordförande Georg Schneider menar att de bayerska bryggerierna är en central del av restaurangbranschen och kräver därför en omedelbar sänkning av skatten på tjänster riktade mot denna, inklusive drycker, från nitton till sju procent.



Förra årets bästa tyska ölställen

Utmärkelser Posted on 12 februari 2021 16:32

I måndags tittade vi på Ratebeers lista över 2020 års bästa tyska öl och bryggerier. Nu ska vi se vilka ställen där det är bäst att dricka och köpa öl. Förändringarna är inte så stora, vilket givetvis kan bero på de nedstängningar som gällt under året. Listan är uppdelad efter förbundsland.

P&M Getränke i Bonn är Tysklands bästa ölbutik (foto: P&M Getränke)
FörbundslandBryggeripubRestaurangTaproomÖlbutikBar
Baden-Württemberg***Heinrichs Super Getränkemarkt 3000 (Kornwestheim)Mon Petit Café (Stuttgart)
BayernBrauerei Zehendner (Mönchsambach)Roppelt’s Keller (Hallerndorf)Brauerei Witzgall (Hallerndorf)Landbierparadies (Nürnberg)Café Abseits (Bamberg)
BerlinVagabund Brauerei*Brlo BrwhouseBierereiMuted Horn
HamburgAlles Elbe**Beyond BeerBar Oorlam
Hessen***Maruhn (Darmstadt)Naïv (Frankfurt)
Niedersachsen***Craft Beer Kontor (Hannover)*
Nordrhein-WestfalenBraustelle (Köln)**P&M Getränke (Bonn)Craftbeer Corner Coeln (Köln)
SachsenGasthaus und Gosebrauerei Bayerischer Bahnhof (Leipzig)**Hopfenkult – Der Craft Beer Store (Dresden)*

Fotnot: Fetstil = även bäst i hela Tyskland.

Definitionen mellan de olika formerna av ölställen är något flytande och ändras beroende på vem man pratar med. Vilka definitioner som Ratebeers användare ska hålla sig till har jag inte hittat. Generellt kan man säga att en bryggeripub är en pub med tillhörande bryggeri. De serverar ofta både sina egna öl och öl från andra bryggerier samt mat och annan alkohol. Taproom kan syfta på en lokal i anslutning till ett bryggeri där dess öl kan provsmakas, men där det inte serveras mat. Men det kan också vara en som är kopplad till ett mindre bryggeri, som i regel endast serverar sina egna produkter (även om undantag finns) och som ibland (men inte alltid) brygger öl på plats i mindre skala.



« FöregåendeNästa »