Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Bitburger förlänger bockölssäsongen

Nyheter Posted on 11 februari 2021 18:07

Efter att i höstas ha lanserat sin Winterbock kommer nu Bitburger med en Maibock lagom till vårsäsongen. Det nya specialölet kommer att hitta till tyska butiker och matställen i början av mars.

Precis som Bitburgers Winterbock är den nya Maibock ett ljust bocköl. Förutom Bitburgers egen signaturhumle innehåller ölet även humlesorterna Hallertauer och den extra fruktiga Ariana. Det är fjolårets succé med Bitburger Winterbock som gör att bryggeriet nu satsar på ännu ett säsongsinriktat specialöl.
– Med Bitburger Maibock möter vi kundernas efterfrågan på högkvalitativa specialöl, med ett humligt och fruktigt öl till den varma årstiden, säger Axel Dahm, talesperson för Bitburger Braugruppe.

Bitburger Maibock börjar säljas i mars i den klassiska stubbi-flaskan (foto: Bitburger Braugruppe).

Till det nya ölet har bryggmästare Stefan Meyna hämtat inspiration från Bitburgers gamla, traditionella bockölsrecept. Han har fått till ett öl med distinkt fruktighet med smaker av ananas, citron, persika och en mild maltsötma. Alkoholhalten landar på 6,7 procent och ölet kommer att säljas i den klassiska stubbi-flaskan.

I Tyskland bryggs maibock för att välkomna våren. Maibock är något ljusare än andra bocköl och bryggs i regel med aningen mer humle. Precis som andra bocköl har maibockar en stamvörtstyrka på minst sexton procent. Namnet bocköl lär för övrigt vara en förvanskning av ”Ainpöckische Bier” (”Öl från Einbeck”), som när det kom till Bayern uttalades ”Oanpock” som senare blev ”Bockbier”.



Bokslut: Flensburger kommer lindrigt undan

Bryggerier Posted on 10 februari 2021 18:13

Flensburger Brauerei sålde 640 000 hektoliter öl i Tyskland förra året. Det är knappt en procent mindre jämfört med 2019. Om man räknar bort alkoholfria öl blir tappet endast 0,4 procent.

Som för många andra bryggerier har Flensburger Brauerei tappat mycket försäljning av fatöl, som dock endast utgör cirka tio procent av bryggeriets totala omsättning. Under coronaåret 2020 sålde man cirka 30 000 hektoliter fatöl, vilket motsvarar en minskning med 52 procent från året innan. Exporten minskade i sin tur med tretton procent till 28 000 hektoliter.

Detta kompenseras dock till stor del av att den inhemska flaskölsförsäljningen ökade med ungefär 28 000 hektoliter. Särskilt populära var de alkoholfria sorterna Flensburger Frei och Radler. Även den ljusa och lättdruckna Flensburger Gold sålde bra. Den ökade flaskförsäljningen i butik väger därmed i princip upp förlusterna på fatölssidan.

Den ökade försäljningen av flasköl väger till stor del upp förlusterna på fatölssidan (foto: Flensburger Brauerei).

För att möta den ökade efterfrågan på flasköl var bryggeriet tvunget att göra stora och oväntade investeringar i sina klassiska bygelflaskor samt öka lagerkapaciteten. Runt midsommar var det med nöd och näppe man lyckades leverera flasköl i tillräcklig omfattning. Flensburger tror att utvecklingen under 2021 kommer att följa ungefär samma mönster som 2020. Man tror dock att marknaden kommer att stabiliseras under hösten och att 2022 kommer att handla om att ta sig tillbaka till de nivåer som rådde innan pandemin.

Under 2021 planerar Flensburger att investera cirka sju miljoner euro i ny teknik samt att hitta en plats för ett nytt logistikcenter. Flensburger Brauerei grundades 1888 och har hela tiden varit fristående. Bryggeriet ägs i dag till största del av familjen Dethleffsen-Petersen, som köpte in sig i företaget under 1920-talet.



Pfungstädter satsar: Övertar bryggeri och lanserar nya produkter

Bryggerier Posted on 9 februari 2021 17:37

Den 1 mars tar Pfungstädter Brauerei över Privatbrauerei Michelsbräu i Babenhausen utanför Darmstadt. Affären omfattar alla Michelsbräus tillgångar i form av mark, byggnader, utrustning och patent. Under våren kommer även ett antal nya produkter se dagens ljus.

Enligt uppgifter från Pfungstädter Brauerei ingår även de två Babenhausen-restaurangerna Hanauer Tor och Landhaus Zum Schwanen i avtalet. De 120 restauranger som redan är kunder hos Michelsbräu kommer hädanefter att få sina leveranser direkt från Pfungstädter. De kommer dock även i fortsättningen ha kontakt med Reiner Strohfuss, som följer med från Michelsbräu för att stärka Pfungstädters säljteam. Under en övergångsperiod kommer även Michelsbräus ölsortiment att vara oförändrat, skriver Getränke Zeitung.

Pfungstädter satsar med nya produkter och bryggeriövertagande (foto: Echo Online).

Pfungstädter meddelar samtidigt att man lanserar nya produkter under våren. I mars kommer Pfungstädter 0,0% ut på marknaden och ersätter därmed Pfungstädter Alkoholfrei. Flera andra nyheter inom det alkoholfria segmentet lär också se dagens ljus under året. Lagom till cykelsäsongen släpper man även en Radler med grapefruktsmak. Som en del i bryggeriets nysatsning kommer Pfungstädter också att utöka sitt förpackningssortiment. Bryggeriet letar i dagsläget efter en lämplig plats för ett planerat nytt buteljerings- och logistikcenter.



Tysklands bästa öl och bryggerier 2020

Utmärkelser Posted on 8 februari 2021 17:34

Som traditionen bjuder så här års presenterar ölsajten Ratebeer sina listor över de bästa ölen, bryggerierna och ölställena under fjolåret. Listorna baseras på de betyg som sajtens användare gett. Jag redovisar de listor som är mest intressanta ur tysk synvinkel. Först ut är de bästa ölen, bryggerierna och nya bryggerierna i varje region, eller i det här fallet förbundsland.

Störtebeker blev åter bästa bryggeri i Mecklenburg-Vorpommern (foto: Störtebeker Braumaufaktur).
FörbundslandBästa ölBästa bryggeriBästa nya bryggeri
Baden-Württemberg   Ladenburger Weizenbock HellBraukollektiv Freiburg*  
    
Bayern   Aecht Schlenkerla FastenbierBrauerei Aying  True Brew Brewing Company
    
Berlin   Fuerst Wiacek ImpresarioFuerst Wiacek  Brewdog Berlin
    
Brandenburg   *Klosterbrauerei Neuzelle*
    
Bremen   Union Bremer KräusenUnion Brauerei Bremen*
    
Hamburg   Kehrwieder Kentucky Barrel Aged Imperial Stout 2019Kehrwieder Kreativbrauerei*
    
HessenFlügge HeinzBrauerei Flügge*
    
    
Mecklenburg-Vorpommern   Störtebeker Nordik Porter  Störtebeker Braumanufaktur  *
    
Niedersachsen   Mashsee Oma LeneEinbecker BrauhausBootshaus Privatbrauerei
    
Nordrhein-Westfalen   Freigeist/Hertl Braumanufaktur/Schorschbräu 6 Fäuste für ein HallelujaUerige Obergärige Hausbrauerei*
    
Rheinland-Pfalz   Vulkan Bourbon Barrel Aged DoppelbockSchwarze Rose Craft Beer  *
    
Saarland   Grosswald Urweizen Flammings Das Flammkuchenhaus Saarbrücken/Brauhof Saar*
    
Sachsen   Ritterguts Spezial-GoseBrauerei Gasthof Zwönitz*
    
Sachsen-Anhalt   *  Testbräu*
    
Schleswig-Holstein   Sudden Death the Wolfman ate my HomeworkWittorfer BrauereiSüdtondern Brauerei
    
Thüringen   Köstritzer Meisterwerke Pale AleKöstritzer Schwarzbierbrauerei*

Fotnot 1: Fetstil = även bäst i hela Tyskland.

Fotnot 2: Med nya bryggerier menas de bryggerier lagts till på Ratebeer efter den 1 juni 2019. Bästa öl och bästa bryggeri baseras endast på betyg från 2020.



Radeberger överger sin klassiska flaska

Bryggerier Posted on 5 februari 2021 16:07

Radeberger slutar använda sin egendesignade 33-centilitersflaska till förmån för de longneck-flaskor som ska användas i den gemensamma pantflaskbanken Gemema. På detta sätt hoppas Radeberger kunna bidra till ett stabilare system för returglas.

För femton år sedan blev Radeberger Pilsner ett av de första nationella ölmärkena med en egendesignad flaska, med namnet tydligt präglat på flaskhalsen. Nu skrotas den klassiska designen och 33-centilitersflaskorna kommer successivt ersättas av samma standardiserade flaskor som används av alla dryckestillverkare som är ansluta till returglasbanken Gemema. De första backarna med de nya flaskorna kommer ut på marknaden i början av mars.

Nu försvinner Radebergers egendesignade flaska från marknaden (foto: Radeberger Gruppe).

I dagsläget är inte 33-centilitersflaskor den vanligaste förpackningen i Radebergers produktion. Det är dock den flasktyp som bryggerierna oftast brukar sätta sin egen prägel på, vilket gör att flaskorna inte kan återanvändas av andra dryckestillverkare. Detta ökar i sin tur risken för att bryggerier står utan tomglas, något som blivit ett allt större problem i Tyskland. Tillsammans med Bitburger, Krombacher och Warsteiner grundade därför Radeberger förra året flaskbanken Gemema. Syftet med den är att undvika ytterligare individualisering av flaskorna och på så sätt skapa ett bättre fungerande återvinningssystem.



Bitburger satsar på äppelcider

Bryggerier Posted on 4 februari 2021 17:36

Efter att framgångsrikt ha testat sina nya produkter utökar nu Bitburger sitt sortiment med två varianter av äppelcider. Framför allt räknar man med att attrahera de yngre konsumenterna.

Bitburgers nya äppelcider har en fruktig och mild smak, med en alkoholhalt på 5,3 procent. Vid sidan av denna lanseras även en cola- och ciderblandning, även den med en frisk fruktighet. Här hamnar alkoholhalten på måttliga 4,3 procent. Båda varianterna kommer att säljas i halvlitersburkar i butik. Målgruppen är främst unga tyskar, som allt oftare väljer ett alternativ till öl. Globalt är cider den dryckeskategori som växer snabbast och är i regel, vid sidan av just öl, den enda dryck som serveras direkt från fat på restauranger och barer.

Bitburger hoppas att den nylanserade äppelcidern ska attrahera en yngre målgrupp (foto: Bitburger Braugruppe).

Bitburger har utvecklat sin cider i nära samarbete med äppelvintillverkaren Kelterei Heil i Taunus. Det familjeägda företaget drivs i dag av tredje generationen och är känt över hela Tyskland för sina fina äppelviner och -juicer. De tillverkar också den cider som sedan buteljeras på Bitburgers anläggning. Enligt de två samarbetspartnerna delar Kelterei Heil och Bitburger många grundvärderingar, inte minst när det gäller synen på hur man skapar bästa möjliga kvalitet och smak.



Årets Oktoberfestaffisch är presenterad

Oktoberfest Posted on 3 februari 2021 17:50

I dagsläget vet vi inte om det blir någon Oktoberfest i år. Men nu finns det i alla fall ett motiv som ska synas på affischer, souvenirer och i en uppsjö andra sammanhang. Att det vinnande bidraget är skapat av en Münchenbo ger en extra lokal förankring.

Ett blåkantat pepparkakshjärta mot en lätt orange bakgrund, inramat av skummande ölsejdlar, gröna humlekottar och andra typiska Oktoberfestsymboler. Med detta motiv tog designern Maria Elisabeth Dick hem segern i årets affischtävling. Förutom äran att få se sitt motiv på en mängd produkter, får vinnaren också 2 500 euro i prispengar. Maria Elisabeth Dick är född i München 1994 och har en examen från stadens designskola. Sedan 2018 är hon frilansande illustratör under företagsnamnet Citas Paintbox. Hon är också en hängiven cosplay-entusiast och fick 2019 pris för bästa kostym vid World Cosplay Summit i Tokyo.

Oktoberfestgeneral Clemens Baumgärtner visar upp det vinnande bidraget (foto: Landeshauptstadt München).

Totalt 164 bidrag lämnades in till årets affischtävling. Av dessa valdes 47 ut till en onlineomröstning, där 7 250 personer tillsammans la 20 560 röster. De trettio populäraste motiven gick sedan vidare till slutbedömning av en jury bestående av nio experter inom annonsering och design samt sex representanter för Münchens stadsförvaltning. Juryn kände inte till onlineröstningens resultat, men valde ändå det motiv som fått flest röster.

Motivet innehåller flera av de symboler som förknippas med Oktoberfest (foto: Landeshauptstadt München).

1952 var året dåden första affischtävlingen anordnades av staden München, som även arrangerar Oktoberfest. I år var det femte gången som allmänheten kunde rösta via internet. Årets Oktoberfest blir den 187:e i ordningen och är tänkt att äga rum den 18 september till den 3 oktober. Fortfarande vet vi dock inte hur det blir. Enligt festivalgeneral Clemens Baumgärtner pågår dock planeringen för fullt och man hoppas och tror att folkfesten ska kunna genomföras i år.



Tysk ölförsäljning sjönk kraftigt förra året

Nyheter Posted on 1 februari 2021 17:58

Coronaåret 2020 sålde tyska bryggerier och dryckesåterförsäljare cirka 8,7 miljarder liter öl. Det är en minskning med 5,5 procent eller 508,2 miljoner liter jämfört med året innan.

82,6 procent av all öl som såldes i Tyskland förra året var ämnad för den inhemska marknaden. Jämfört med 2019 minskade försäljningen inom Tyskland med 5,5 procent till 7,2 miljarder liter. Exporten uppgick till cirka 1,5 miljarder liter. Av detta gick 778,2 miljoner liter till andra EU-länder, en minskning med 13,1 procent från året innan. Den del som såldes till länder utanför EU ökade dock med 3,7 procent och uppgick till 725,3 miljoner liter. 11,9 miljoner liter (-4,5 procent) gick till bryggerianställda som så kallad Haustrunk. Det visar färska siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis. Siffrorna inkluderar inte alkoholfri öl eller andra maltdrycker samt öl som importerats från länder utanför EU.

Stängda uteställen drog ner ölförsäljningen kraftigt under våren (foto: Ralph Peters).

Ölblandningar, det vill säga öl blandat med citronsaft, cola, fruktjuice eller andra alkoholfria tillsatser, stod för fem procent av den totala ölförsäljningen 2020 med 437,3 miljoner liter. Det är en minskning med 2,9 procent från 2019. Nedstängda restauranger och andra uteställen samt inställda festivaler och evenemang är en stor del av förklaringen till den minskade ölförsäljningen. Tydligast märktes detta i april (-17,3 procent) och maj (-13 procent). Under sommaren lättades restriktionerna och ölförsäljningen återhämtade sig något. Höstens hårdare åtstramningar gjorde dock att den sjönk drastiskt igen; i november med 14,1 procent. Den tyska ölförsäljningen har dock minskat kontinuerligt i flera årtionden. 1993 infördes en ny skattelag och sedan dess har försäljningen minskat med 2,5 miljarder liter eller 22,3 procent.



« FöregåendeNästa »