Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Störtebeker fortsatt efterfrågat trots kaotiskt år

Bryggerier Posted on 29 januari 2021 16:29

Trots att coronapandemin inneburit svåra prövningar har Störtebeker Braumanufaktur fortsatt att utvecklas positivt. Detta beror inte minst på bryggeriets alkoholfria sortiment och ett mycket uppskattat sommaröl.

Störtebeker Braumanufaktur mötte fjolårets utmaningar genom att satsa på ny teknik, nya ölsorter och spännande idéer. Under året färdigställdes bland annat bryggeriets nya fyllnings-, packnings- och logistikcenter, något som ses som en milstolpe i bryggeriets historia. Lagom till sommaren lanserade Störtebeker dessutom en populär ölnyhet i form av Mittsommer-Wit, som uppskattades av turister och andra ölälskare världen över. Vid World Beer Awards utsågs ölet med nepalesisk timutpeppar, koriander och apelsinskal även till Tysklands bästa witbier.

Störtebeker behåller sin popularitet tack vare alkoholfria öl och den uppskattade Mittsommer-Wit (foto: Störtebeker Braumanufaktur).

Den ökade efterfrågan på alkoholfritt öl har också gynnat Störtebeker, vars Atlantik-Ale Alkoholfrei är extra populär bland kunderna. Försäljningen av det krispiga, friskt torra och starkt citrusaromatiska ölet ökade med tvåsiffriga procenttal under 2020. Vart sjunde Störtebekeröl som säljs är i dag alkoholfritt. Den alkoholhaltiga versionen av Atlantik-Ale kunde dock också redovisa tvåsiffrig tillväxt under året. Genom det digitala formatet Störtebeker Live har bryggeriet också haft en levande dialog med sina fans via online-provsmakningar, något som fortsätter även i början av detta år.

Störtebeker har sina rötter i Stralsundische Vereinsbrauerei, som omnämns första gången 1862. Efter andra världskriget hamnade Stralsund i Östtyskland, vilket fick förödande konsekvenser för ölets kvalitet. Efter murens fall inleddes ett omstruktureringsarbete, som bland annat resulterade i 2011 års namnbyte till dagens Störtebeker Braumanufaktur. I dag omfattar bryggeriets produktion tjugotalet ölsorter. Namnet Störtebeker kommer för övrigt från piraten Klaus Störtebeker, en sjörövare som fram till sin död 1401 ledde sitt gäng vitaliebröderna när de terroriserade Hansan i Östersjön.



Tysk handel pressar ölpriserna

Nyheter Posted on 28 januari 2021 18:13

Tyska detaljhandlare har inlett året med ett formidabelt fyrverkeri i erbjudanden på öl. Marknadsbedömare ser det som ett sätt att möta den minskande konsumtionen under coronanedstängningen.

För att motverka vikande januariförsäljning gick lågpriskedjan Kaufland på offensiven förra veckan med specialpriser på AB Inbevs ölmärken. En back med tjugo flaskor Becks kunde då köpas för 9,40 euro och en back Hasseröder för sju euro jämnt. Konkurrenterna Netto sålde under helgen backar med Warsteiner för 8,88 euro. Kedjorna i östra Tyskland vill så klart inte vara sämre. Edekas dotterbolag Diska säljer backar med det egna märket Ratskrone i halvlitersflaskor för 5,49 euro. Oetkers pilsnermärke Freiberger säljs denna vecka i sin tur för 7,99 euro backen på tillika Edeka-ägda Netto Marken-Discount, skriver Getränke News.

Ölförsäljningen i början av detta år låg betydligt under motsvarande tid förra året. Många bryggerier ser också att det kommer färre beställningar från återförsäljarna. Handeln agerar i sin tur som man gjorde förra året, det vill säga genom att kraftigt sänka priserna på de stora ölmärken som fortfarande lockar många köpare. Detta innebär bland annat att priserna för ett märke som Becks, som tidigare legat något över de andra jättarnas, numera också dragits med i priskriget och kan köpas för under tio euro backen. Många experter tror att detaljhandlarnas kamp om kunderna kommer att fortsätta långt in på våren och att kriget till stor del kommer utkämpas med låga priser på de stora ölmärkena.



Coronakrisen skakar ölnationen Tyskland

Nyheter Posted on 27 januari 2021 17:48

Förra året kan inte beskrivas som annat än en katastrof för de tyska bryggerierna. Samtidigt som de största brottas med vikande försäljningssiffror så hotas de mindre bryggeriernas själva existens.

Hos det tyska bryggeriförbundet Deutsche Brauer-Bund (DBB) har varningsklockorna ringt ett bra tag nu. Det råder nämligen inga som helst tvivel om att den pågående coronapandemin riskerar att bli slutet för många tyska bryggerier. En undersökning som DBB gjort bland sina medlemmar visar att den tyska bryggerinäringen står inför den mest dramatiska tiden sedan andra världskriget. Störst problem har de små och medelstora öltillverkarna, rapporterar Die Welt.

Coronakrisen slår hårt mot den tyska bryggerinäringen (foto: Adobe Stock/gannamartysheva).

De åttio bryggerier som medverkar i studien har tappat i genomsnitt 23 procent av sin försäljning under 2020 – i enstaka fall ända upp till sjuttio procent. Den dystra bilden får också stöd av Tysklands statistiska centralbyrå Destatis, vars siffror visar att den tyska ölförsäljningen minskade med 5,3 procent (motsvarande 4,5 miljoner hektoliter) till och med november i fjol. När även december räknats in tror man att försäljningstappet kommer att landa på drygt sex procent, det vill säga 5,5 miljoner hektoliter – med andra ord 550 miljoner enliterssejdlar eller 1,1 miljarder halvlitersflaskor.

Den tyska ölmarknaden har av olika anledningar minskat i flera årtionden. Förra året var dock försäljningsminskningen lika stor som de föregående tio åren tillsammans. De främsta anledningarna till detta är nedstängda restauranger och andra uteställen samt inställda festivaler, konserter och andra evenemang. Till detta kan läggas att många stora idrottstävlingar och -serier har genomförts utan publik. Däremot har flaskölförsäljningen blomstrat, eftersom livsmedelsaffärer länge var de enda ställen som fortfarande sålde öl.

Stängda ölträdgårdar, restauranger och andra uteställen är en stor anledning till bryggerikrisen (foto: Sven Hoppe/DPA).

Ovanstående förklarar också varför de stora bryggerikoncernerna ändå klarar krisen hyfsat bra. Värre är det för de mindre bryggerierna, som kanske säljer sextio till åttio procent av sin öl som fatöl via uteställen och lokala evenemang. Regeln är att ju mindre bryggeri, desto mer beroende är man av fatölsförsäljningen. De mindre bryggerierna utgör också en stor del av den tyska bryggerinäringen; ungefär sjuttio procent av Tysklands drygt 1 500 bryggerier har en årsproduktion under 5 000 hektoliter. Eftersom det i första hand är de mindre bryggerierna som riskerar att slås ut, så kan ett resultat av coronakrisen bli en kraftigt försämrad mångfald bland tyska ölmärken.

Den tyska bryggerinäringen kommer att få brottas med coronakrisens effekter under hela detta årtionde. Det tror i alla fall Veltins vd Michael Huber. Han förväntar sig inte bara fler konkurser, utan också att många mindre bryggerier kommer att tas över av de större. Veltins själva är till exempel intresserade av att ta över märken med stark regional anknytning. För hur det än är så kommer det alltid att finnas en efterfrågan på öl. Experter tror därför att de stora bryggerierna kommer att vara offensiva i sin marknadsföring under de kommande månaderna, om inte annat för att visa styrkan i sina varumärken.



Wieningers jubileumsöl i tillfälligt sortiment

Systembolaget Posted on 25 januari 2021 15:12

Årets första nyhetssläpp i Systembolagets tillfälliga sortiment står för dörren och vi har direkt ett tyskt öl att se fram emot.

Förra året släpptes ovanligt många tyska öl i Systembolagets tillfälliga sortiment (kändes det som i alla fall) och årets första släpp fortsätter på den inslagna vägen. Den 26 januari får vi nämligen stifta bekantskap med 1813 Zwickl från det familjeägda bryggeriet Privatbrauerei M.C. Wieninger i bayerska Teisendorf. Det är samma bryggeri som gav oss Höglwörther Festbier i 2019 års oktoberölssläpp.

Wieningers 1813 Zwickel blir årets första tyska öl i det tillfälliga sortimentet (foto: Systembolaget).

Som framgår av namnet handlar detta om en öl av stilen zwickel, som ofta beskrivs som en svagare och mindre humlig variant av kellerbier, alltså ett ofiltrerat och opastöriserat lageröl. Namnet zwickel kommer från det redskap, Zwickelhahn, med vilket bryggarna brukade ta upp öl ur tunnorna. Det nu aktuella ölet skapades för bryggeriets 200-årsjubileum och är en mörkt gyllengul, kraftigt skummande dryck. Malt, sötma och lätt citrus dominerar doft och smak. Eftersom malten torkats över öppen eld, finns här även en viss rökighet. Avslutningen smakar av bröd och söt jäst.

Redan runt år 1600 finns det ett bryggeri i Teisendorf, som ligger mellan sjön Chiemsee och orten Berchtesgaden i Bayern. 1666 tas bryggeriet över av regionens ärkebiskop. Efter att ha blivit avkristnat 1813 köps det av Philipp Wieninger, som blir den första i familjen att äga bryggeriet. Namnet kommer dock från hans son Max Christian. Senare köper Philipp även klosterbryggeriet i Höglwörth. Familjen Wieninger äger i dag även en rad restauranger i regionen. Bryggeriets produktion ligger på cirka 100 000 hektoliter per år och sker under överseende av bryggmästare Bernhard Löw.

Fakta Wieninger 1813 Zwickl
Stil: Zwickel/Kellerbier
Producent: Privatbrauerei M.C. Wieninger
Leverantör: Multibev AB
Alkoholhalt: 4,9 %
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 28,90 kr (57,80 kr/l)
Antal flaskor i släppet: 22 000 st.



Flasköl dämpar Veltins coronaförluster

Bryggerier Posted on 22 januari 2021 16:15

En ökad flaskölsförsäljning är det som någotsånär räddar Veltins resultat för 2020 – ett år då fatölsförsäljningen föll till historiskt låga nivåer. Bryggeriet känner dock att man fortfarande står på säker mark och satsar nu stort mot framtiden.

C. & A. Veltins totala försäljning under 2020 uppgår till 2,94 miljoner hektoliter, en minskning med 3,5 procent från året innan. I pengar räknat hamnar intäkterna på 342 miljoner euro, vilket i sin tur är 4,7 procent lägre än 2019. Till stor del beror detta på ett historisk tapp inom fatölsförsäljningen, som sjönk med hela 56,3 procent. Detta kompenseras bara delvis av att försäljningen av flasköl ökade med 7,3 procent. Av detta står flaggskeppet Veltins Pilsener ensamt för en ökning på 8,6 procent. Specialölsmärket Grevensteiner går också bra; sorterna Original Landbier, Hell och Natur-Radler såldes under 2020 i 244 500 hektoliter tillsammans – en ökning med 1,3 procent.

Som många andrar förlorar Veltins stort på fatölssidan under 2020 (foto: C. & A. Veltins).

Trots de turbulenta tiderna känner sig bryggeriledningen lugn och trygg med de risker som finns på marknaden även framöver, rapporterar Getränke Zeitung. Självförtroendet är så pass gott att Veltins avser att anställa ett dussintal nya medarbetare under året, så att arbetsstyrkan kommer bestå av drygt 700 personer vid nästa årsskifte. Sauerland-bryggeriet räknar också med att investera cirka 420 miljoner euro i verksamheten fram till 2024, då man firar sitt 200-årsjubileum. Trettio av dessa miljoner har redan gått till ett nytt logistikcenter, som kommer att invigas under våren. Dessutom pågår bygget av en ny buteljeringsanläggning.



Radeberger visar negativt resultat

Bryggerier Posted on 21 januari 2021 19:33

2020 har på många sätt varit ett nattsvart år för de tyska bryggerierna. Så även för Tysklands största bryggerikoncern Radeberger Gruppe som redovisar en minskad försäljning på 4,7 procent. Som för många andra är det flaskölsförsäljningen som delvis räddar situationen.

Förra årets omsättning för Radeberger Gruppe landar på cirka 1,6 miljarder euro, vilket är en minskning med åtta procent från året innan. Som leverantör till en bra bit över 40 000 restauranger och pubar drabbas man hårt av den mer eller mindre kollapsade fatölsförsäljningen under nedstängningen av det tyska samhället. Dessa förluster vägs dock delvis upp av en ökad försäljning av öl på flaska samt att koncernen har flera ben att stå på, skriver Getränke News. Till exempel har hemleveranssegmentet vuxit under coronapandemin, vilket bland annat gynnat Radebergers dotterföretag Durstexpress.

Radeberger Gruppe har flera märken och ben att luta sig mot (foto: Radeberger Gruppe).

Med erfarenheterna från fjolåret i åtanke är det med viss försiktighet som Radeberger ger sig in i 2021. Just nu går det inte att förutspå när restauranger och pubar kan öppna som vanligt igen; den senaste nedstängningen av det tyska samhället förlängdes nyligen till mitten av februari och kan mycket väl förlängas igen. Budskapet från Radeberger Gruppes vd Guido Mockel är ändå att koncernen kommer att göra vad man kan för att fortsätta stärka sin position på marknaden. Han varnar samtidigt för att den ständigt närvarande coronakrisen kommer innebära stora strukturella förändringar för hela bryggerinäringen.

Radeberger Gruppe är Tysklands största privatägda bryggerikoncern och är en del av den familjeägda livsmedelskoncernen Oetker Gruppe. Radebergers produktsortiment består av flera internationella, nationella och regionala ölmärken och alkoholfria drycker, som Jever, Ur-Krostitzer, Clausthaler och Freiberger. Koncernen har också intressen inom dryckesgrossister, logistikföretag och dryckesåterförsäljare.



Bitburger satsar mer på e-sport

Nyheter Posted on 20 januari 2021 17:57

Bitburgers alkoholfria märke 0,0% är ny sponsor till Prime League, den största ligan för datorspelet League of Legends i Tyskland, Österrike och Schweiz. Bitburger kommer vara exklusiva partner kring alkoholfria öl och ölblandningar.

Redan 2018 meddelade Warsteiner att man som första bryggeri börjar sponsra e-sportsföretaget ESL. Nu blir Bitburger det första tyska bryggeri som satsar på League of Legends (LOL). Det nya partnerskapet är ytterligare ett steg i en större och långsiktig satsning på e-sport, säger Marco Boor, Bitburgers chef för regional marknadsföring och sponsring, till Getränke News. Han fortsätter med att säga att bryggeriet ser fram emot att arbeta med Prime League och alla som är anslutna till den.

Bitburgers alkoholfria serie 0,0% kommer synas mer i e-sportsammanhang (foto: Strafejump).

Samarbetsavtalet innebär att Bitburgers märke kommer att synas i samband med livestreamar på plattformen Twitch och i Prime Leagues studiosändningar. Man kommer också delta i gemensamma kampanjer via sociala medier och stora event. Prime League kommer även att marknadsföra Bitburger 0,0%-serien under nationella multispelartävlingar. Sedan tidigare samarbetar Bitburger med ESL och deras mästerskap inom spelen Dota 2 och Warcraft 3: Reforged.

Prime League är den största ligan för spelet League of Legends i Tyskland, Österrike och Schweiz. De bästa lagen i regionen möts i Pro Division inför tusentals åskådare. På spel står inte bara ligatiteln, utan även en åtråvärd plats i de europeiska mästerskapen. Prime League samlar även mängder av amatörspelare; under 2020 deltog 1 000 lag och drygt 6 000 spelare i ligan.



De tyska ölmärken som ökade och minskade mest 2020

Nyheter Posted on 19 januari 2021 18:53

Coronapandemin gör 2020 till ett av de sämsta åren någonsin för den tyska bryggerinäringen. Försäljningen för de femton största ölmärkena minskade med nästan 1,5 miljoner hektoliter, vilket motsvarar ett tapp på 4,2 procent från året innan.

Det är Inside Getränke som har sammanställt resultaten för de femton tyska ölmärken som sålde över en miljon hektoliter 2020. Sämst gick det för de bryggerier som sedan tidigare kämpar med fallande försäljning. Under coronaåret 2020 hör dock även de märken som huvudsakligen säljs via restauranger och pubar till förlorarna. För vissa bryggerier minskade fatölsförsäljningen med mellan femtio och sextio procent. De ölmärken med störst andel fatölsförsäljning, och som därmed förlorade mest, är i fallande ordning Bitburger, Paulaner, Krombacher, Veltins och Warsteiner.

Minskad fatölsförsäljning under fjolåret slår hårt mot de tyska bryggeriernas resultat (foto: Shutterstock).

Det märke som det gick sämst för var alltså Warsteiner, som minskade sin försäljning med 16,2 procent. Bryggeriet har brottats med fallande siffror ända sedan toppåret 1994, då man sålde över sex miljoner hektoliter öl. Förra året hamnade man för första gången på fyrtio år under två miljoner sålda hektoliter. En annan stor förlorare är Paulaner, som inte bara behövde hantera en inställd Oktoberfest, utan även drabbades extra hårt av nedstängda restauranger och pubar. 2020 slutade med ett minus på 13,2 procent.

Bättre gick det för de märken som huvudsakligen säljs via livsmedelsaffärer och dryckeshandlare. Allra bäst gick det något överraskande för Mönchshof, som tillhör Paulaner Gruppe. Bryggeriet ökade sin försäljning med 190 000 hektoliter (+19,8 procent) och sålde för första gången över en miljon hektoliter öl. Även Radeberger-ägda Ur-Krostitzer hade ett bra 2020 och ökade sin försäljning med 11,3 procent eller 135 000 hektoliter. Jever, ett annat av Radebergers märken, gjorde också ett bra år och stannade på plus 3,5 procent (+42 000 hektoliter). Münchenbryggeriet Augustiner hade ett varierande 2020, där fatölsförsäljningen minskade med hela 59 procent. Detta kunde man dock mer än väl kompensera för med en ökad flaskölsförsäljning, vilket sammanlagt gjorde att man stannade på plus 2,6 procent (+43 000 hektoliter).



« FöregåendeNästa »