Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Tufft fjolår för Warsteiner

Bryggerier Posted on 18 januari 2021 17:30

Coronarestriktioner och nedstängningar av restauranger och barer drar ner Warsteiners resultat för 2020. Trots att året började bra minskar försäljningen med 16,2 procent globalt.

Om man bara ser till försäljningen i Tyskland så minskade den med 17,4 procent 2020, jämfört med året innan. Här minskade även butiksförsäljningen av Warsteiner Premium Pilsener, som fick högre pris i slutet av 2019. En annan stor anledning till Warsteiners dystra fjolårsresultat är inställda festivaler, konserter och stora evenemang som fotbolls-EM. Som Tysklands största exporterande bryggeri har man också drabbats hårt av nedstängningar på viktiga marknader som Italien, Frankrike och Asien.

Warsteiners försäljning backar rejält under 2020 (foto: Warsteiner).

Warsteiners totala export minskade dock ”bara” med 11,8 procent under fjolåret. Trots att försäljningen minskade på nyckelmarknaderna, gick den desto bättre i länder som Ryssland, USA, Nederländerna och de baltiska staterna. Den minskade försäljningen till restauranger i USA vägdes upp av att Warsteiners flasköl började säljas av flera stora livsmedelskedjor. I Nederländerna blev lanseringen av returbackar en succé. Utöver detta har Warsteiner även tagit marknadsandelar inom det alkoholfria segmentet.

De omfattande coronarestriktioner som infördes i Tyskland i början av året, talar för att även 2021 blir ett prövningarnas år för hela den tyska bryggerinäringen. Warsteiners marknadschef Christian Gieselmann tror att det tar ett tag innan allt återgår till det normala och branschens försäljningssiffror kommer upp tidigare nivåer. Under tiden kommer Warsteiner arbeta med att stärka sin produktutveckling och den internationella strategin. Bland annat kommer man lansera Warsteiner Brewers Gold internationellt samt flera nya alkoholfria produkter.

Warsteiner är ett av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim, Isenbeck, Weissenburg och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.



Åtta Hamburgbryggerier gör sex varianter av samma bocköl

Nyheter Posted on 15 januari 2021 16:16

Lanseringen av bockölet Senatsbock är en tradition som samlat Hamburgs bryggerier sedan 1950-talet. Speciella tider skapar speciell gemenskap, så när årets öl presenteras blir det inte bara i en variant – utan sex.

Hamburgs bryggerier har en gemenskap som är närmast unik i Tyskland. Detta visar sig inte minst i lanseringen av ölet Senatsbock, som stadens bryggerier tillsammans tog fram första gången 1958. Efter att ha legat nere under många år, togs traditionen upp igen 2015 med fem medverkande bryggerier. Sedan dess har antalet Hamburgbryggerier blivit fler, så när årets Senatsbock lanseras är det inte mindre än åtta bryggerier som är inblandade. Och eftersom tiderna är som de är, så nöjer man sig inte med att ta fram ett öl. Istället har man utifrån ett basrecept skapat sex olika varianter av den populära vinterbrygden.

Årets Senatsbock görs i sex varianter framtagna av åtta Hamburgbryggerier (foto: Senatsbock e.V.).

Här är de åtta Hamburgbryggerierna och deras sex varianter av Senatsbock 2021, som lanseras vid en webbsänd ölprovning den 29 januari:

Ratsherrn
Ratsherrn-Senatsbock är en cuvée, där Senatsbock bryggd enligt årets basrecept blandas med fatlagrade varianter från tidigare år. Ett smakrikt och komplext öl med en alkoholhalt på 7,7 procent.

Kehrwieder Kreativbrauerei
Kehrwieder-Senatsbock 2021 är i princip en flytande variant av bryggerichef Julia Wesselohs favoritchoklad. En mörk dubbelbock med smak av karamell, mörk choklad och salt.

Wildwuchs Brauwerk
Hamburgs första ekologiska bryggeri bjuder på en smakrik, mörk bock. Smaken för tankarna till pumpernickel, vanilj och mycket mörk choklad.

Überquell Brauwerkstätten
Som en hyllning till hamnstaden Hamburg skapar Überquell ett bocköl med krossade kakaobönor från Sydamerika och den starka chilifrukten habanero. Med sina åtta procent är detta den starkaste varianten av årets Senatsbock.

Landgang Brauerei
Presenterar en mörk ale bryggd med cascadehumle och med smak av choklad, röda bär och citrus.

Blockbräu, Brauhaus Joh. Albrecht och Gröninger Privatbrauerei
De tre bryggerierna gör åter gemensam sak och levererar en Senatsbock med rostade toner och smak av choklad och espresso. Det hela avslutas med en trevlig beska.



Veteölspionjären Maisel död

Nyheter Posted on 14 januari 2021 17:56

Bryggarnestorn Oscar Maisel har avlidit vid nittio års ålder. Tillsammans med sin bror drev han Brauerei Gebr. Maisel i 45 år. Oscar Maisels ledarskap präglades av såväl passion som innovativa idéer och gott entreprenörskap.

Oscar Maisel var aktiv nästan till slutet och var på plats i bryggeriet varje dag fram till den första tyska coronanedstängningen i mars förra året. 1955 gick han in som delägare i Brauerei Gebr. Maisel och var högst delaktig när Bayreuthbryggeriet tog fram veteölet Champagner-Weizen, som i dag går under namnet Maisel’s Weisse Kristall. Ölet räknas som en milstolpe för bryggeriet och gjorde det känt över stora delar av världen.

Oscar Maisel bidrog till att göra familjebryggeriet känt världen över (foto: Haus der Bayerischen Geschichte/Georg Schmidbauer).

Sin bryggarutbildning fick Oscar Maisel vid Löwenbräu i München och högskolan i Weihenstephan. Han reste även till Sverige, USA och Spanien i jakt på förbättringar och innovationer inom bryggerinäringen. I USA lärde han sig om ny teknik inom ölbryggning och jordbruk, men fick också insyn i de problem som amerikanska bryggerier brottades med. Dessa erfarenheter tog han med sig hem och använde för att förbättra det egna bryggeriet. Oscar Maisel var en stor filantrop och besökte även i hög ålder bryggeriets kunder och partner i samband med jubileer och andra festligheter.

Brauerei Gebr. Maisel grundades i bayerska Bayreuth 1887 av bröderna Hans och Eberhardt Maisel. 1951 tog tredje generationen Maisel, Hans, över styret. 1955 fick han sällskap av sin bror Oscar och tillsammans gjorde de bryggeriet internationellt känt. 1996 gick stafettpinnen vidare till kusinerna Andreas och Jeff, som fjärde generation Maisel. Jeff Maisel startade 2012 dottermärket Maisel & Friends, som ett svar på den växande hantverkstrenden. Brauerei Gebr. Maisel marknadsför i dagsläget fem veteölsvarianter: Kristall, Original, Leicht, Dunkel och Alkoholfrei.



Litet försäljningstapp för Krombacher 2020

Bryggerier Posted on 12 januari 2021 18:36

Krombacher Gruppe minskar sin försäljning med 2,5 procent eller 188 000 hektoliter under 2020. Fjolårets totala försäljning uppgår till 7 403 miljoner hektoliter. Paraplymärket Krombacher visar ett något bättre försäljningsresultat än marknaden som helhet och landar på minus 4,8 procent.

Trots coronapandemi och stort försäljningstapp inom fatölssegmentet, behåller Krombacher sin position som marknadsledande bryggeri i Tyskland. Framför allt är det fjolårets starka flaskölsförsäljning som minskar effekterna av de förluster som stängda restauranger, inställda evenemang och minskad export orsakar.

Krombacher tar sig igenom coronaåret 2020 med ett litet försäljningstapp (foto: Krombacher Gruppe).

Även det alkoholfria sortimentet har sålt bra under pandemiåret. Såväl Krombacher 0,0% som Krombacher Fassbrause och Vitamalz har en positiv försäljningskurva. Under 2020 introducerades även Vitamalz Sport för att ytterligare möta efterfrågan på drycker med låg kalorihalt. Många konsumenter har också tagit till sig den naturligt grumliga Krombacher Lemonade.

Krombacher Brauerei grundades officiellt 1803, även om ett bryggeri i stadsdelen Krombach i Kreutztal i Nordrhein-Westfalen omnämns redan på 1300-talet. I dag är bryggeriet ett av Tysklands största privatägda bryggerier. Krombacher äger också distributionsrättigheterna till Schweppes, Orangina och Dr Pepper i Tyskland och Österrike.



Luther gillade malt och alkoholstyrka

Ölhistoria Posted on 11 januari 2021 18:31

Martin Luther reformerade inte bara den kristna kyrkan på 1500-talet. Han var även en hängiven öldrickare, vilket flera citat från tiden visar. Särskilt förtjust var han i ett öl där malten spelar en stor roll.

Under medeltiden drack invånarna i centrala och södra Tyskland något som kallades Kofent, ett tunt öl med låg alkoholhalt. Det ska närmast ses som ett alternativ till vatten, som vid den här tiden vare sig sågs som eller var särskilt hälsosamt att dricka. Men genom att värma upp vattnet minskade man bakteriemängden och fick därmed något som gick att dricka – även av barn, som ofta fick Kofent till frukost i form av soppa med brödbitar i.

Martin Luther gillade inte bara att dricka öl, han har också fått ge namn åt några stycken (foto: Augsburger Allgemeine).

Martin Luthers fru Katharina von Bora hade varit nunna och visste därmed hur man bryggde öl. På den här tiden var ölbryggning huvudsakligen en kvinnlig syssla och ingick i de dagliga bestyren tillsammans med brödbakning och matlagning. Vid särskilt festliga tillfällen hände det dock att makarna Luther drack öl från Einbeck (kallat Ainpöckische Bier), vilket sågs som en extra fin specialitet. Ett av reformatorns mest kända citat lyder följaktligen också: ”Der beste Trank, den einer kennt, wird Ainpöckisch Bier genennt” (”Den bästa dryck någon känner till kallas Ainpöckish Bier”).

Så hur var det då med malten? Jo, öl från Einbeck hade extra hög stamvörtstyrka och fick således högre alkoholhalt än andra öl. Det gjorde i sin tur att det fick längre hållbarhet och kunde transporteras över längre sträckor. För att få till en hög stamvörtstyrka krävs, som alla bryggare vet, mycket malt. Så vi kan med viss säkerhet säga att när det kom till öl så föredrog i alla fall Martin Luther det starka och maltiga. I dag känner vi för övrigt stilen som bocköl, vars namn kommer från det bayerska uttalet av Ainpöckische Bier, Oanpock, som senare blev Bockbier.



Han är Berlins nye ölprofessor

Nyheter Posted on 7 januari 2021 19:02

Brian Gibson är ny professor och chef på den brygg- och dryckestekniska avdelningen vid Berlins tekniska universitet. Han efterträder därmed professor Frank-Jürgen Methner, som ledde avdelningen mellan 2005 och 2019.

Irlandsfödde Brian Gibson har gjort internationell karriär som forskare inom området jäst och jäsning. 1995 började han studera växtvetenskap och mykologi vid University College i Dublin, där han även doktorerade 2004. Därifrån gick han vidare till Brookes University i Oxford och Nottinghams universitet, där han började studera bryggjäst och vetenskapen bakom jäsning. Nästa steg för Gibson var att 2009 bli vetenskaplig chef för bryggeristudier vid det tekniska forskningscentret VTT i Finland, en tjänst han hade till förra året. Han har dessutom undervisat vid Helsingfors universitet.

Brian Gibson är professor med specialintresse för jäst och jäsning (foto: Technische Universität Berlin).

Brian Gibson är särskilt intresserad av bryggjästens betydelse för ölens jäsning och kvalitet. Han har bland annat studerat hur man kan optimera jästcellerna genom hybridisering och adaptiv utveckling. Hans arbete har resulterat i flera praktiska lösningar, som i dag används inom bryggindustrin. Gibson har också studerat andra jästa drycker och livsmedel, som vin, cider, kombucha och surdeg. Han har skrivit eller medverkat i ett sextiotal vetenskapliga publikationer och har handlett en mängd avhandlingar och uppsatser på olika nivåer.

I sin roll som professor på Berlins tekniska universitet vill Brian Gibson modernisera utbildningen och särskilt fokusera på innovationer inom öl och andra drycker. Utifrån sina kunskaper om jäst och jäsning vill han också bidra till den pågående forskningen kring råvaror, processoptimering och ölkvalitet. Hans professorstjänst samfinansieras av testnings- och utbildningsinstitutet Versuchs- und Lehranstalt für Brauerei (VLB). Det är en fristående organisation som samarbetar med Berlins tekniska universitet kring ölbryggningsvetenskap och som även har en nära relation till bryggerinäringen.



Giesinger Bräu medskapare av humlig gin med stark Münchenkoppling

Nyheter Posted on 5 januari 2021 11:01

Tillsammans med Munig Distillers har Giesinger Bräu skapat en gin smaksatt med humlesorterna Lemondrop och Hersbrucker. De första tusen flaskorna sålde slut i ett nafs, men fler är på gång.

Oväntade möten inom dryckesvärlden kan ibland leda till lyckade samarbeten. Vid en ginprovning i Giesinger Bräustüberl blev en gin från den Münchenbaserade tillverkaren Munig Distillers så pass uppskattad att gänget bakom Giesinger Bräu ville inleda ett samarbete. Resultatet blev Ginsinger Gin, en 43-procentig dryck med en distinkt smak från humlesorterna Lemondrop och Herbsrucker. Dessa valdes ut bland det femtontal humlevarianter som ölbryggarna föreslog. Förutom humle och enbär, har Ginsinger Gin fått smak av citronskal, koriander, olika sorters peppar samt violrot och kvanne.

Humlesorterna Lemondrop och Herbsrucker återfinns även i Giesingers öl Lemondrop Triple respektive Munique (foto: Giesinger Bräu).

Det är tydligt att de två samarbetspartnerna har ungefär samma filosofi när det gäller dryckeshantverk och lokal förankring. Alla flaskor är manuellt etiketterade, med såväl batch- som flasknummer skrivna för hand. Örterna är köpta av lokala återförsäljare i München, etiketterna trycks i Gröbenzell väster om staden och korkens läderdetaljer kommer från en liten tillverkare på Schleissheimerstrasse. Vattnet hämtas i sin tur från Giesinger Bräus egen brunn, medan själva ginen destilleras söder om den bayerska huvudstaden.

Giesinger Bräu grundades i München 2006 med målet att brygga typiska Münchenöl och andra specialiteter med traditionella bryggmetoder. Alla Giesingeröl innehåller endast lokala råvaror och är dessutom ofiltrerade och opastöriserade. Munig Distillers föddes 2018, när Jochen Zeyher och Thomas Kurzenberger började göra sin egen gin i Münchenstadsdelen Glockenbach. I centrum står kvalitet, passion, lokal förankring, tillverkning i små kvantiteter och en hantverksmässig karaktär.



Oettinger en av Tysklands bästa sociala arbetsgivare

Utmärkelser Posted on 4 januari 2021 11:21

För tredje gången har Oettinger Brauerei utsetts till en av de bästa sociala arbetsgivarna i Tyskland. Det visar en årlig undersökning gjord av tidningen Wirtschaftswoche och analysföretaget Service Value.

I undersökningen betygssattes 2 138 av de största tyska företagen efter en skala på ett till fem. Det som låg till grund för betygen var dock inte försäljningssiffror, marknadsandelar eller vinster, utan sådant som företagets sociala ansvar och åtaganden. De tusen bästa företagen tilldelades titeln ”Arbetsgivare med högst värde för det allmänna bästa”. Oettinger Brauerei kom här på en hedrande 141 plats med det högsta betyget ”mycket högt värde för det allmänna bästa”.

Oettinger har för tredje gången utsetts till en av Tysklands bästa sociala arbetsgivare (foto: Oettinger Brauerei).

Oettingers vd och delägare Pia Kollmar säger att hon är särskilt nöjd med att bryggeriet fått utmärkelsen flera gånger, eftersom det bekräftar att deras långsiktiga sociala arbete fungerar. Hon lyfter särskilt fram det utvecklingsprogram som startade 2014 för de anställda. Inom ramen för detta avsätts 2 500 euro per kvartal och bryggerianläggning, med vilka företaget belönar de anställdas engagemang i ideellt arbete. Pengarna går till de föreningar, projekt och organisationer som de anställda föreslår.

Vid sidan av detta satsar Oettinger också mycket på yrkesutbildningar. Grundtanken är att den som vill få kvalificerad personal i framtiden måste satsa på att utbilda dagens unga generation. Därför erbjuder bryggeriet praktiska utbildningar inom bland annat produktions- och kvalitetssäkring, logistik, underhåll samt försäljning. Att Oettingers utbildningar håller hög kvalitet bekräftades i början av 2020 av Schwabens industri- och handelskammare IHK.



« FöregåendeNästa »