Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Radeberger visar negativt resultat

Bryggerier Posted on 21 januari 2021 19:33

2020 har på många sätt varit ett nattsvart år för de tyska bryggerierna. Så även för Tysklands största bryggerikoncern Radeberger Gruppe som redovisar en minskad försäljning på 4,7 procent. Som för många andra är det flaskölsförsäljningen som delvis räddar situationen.

Förra årets omsättning för Radeberger Gruppe landar på cirka 1,6 miljarder euro, vilket är en minskning med åtta procent från året innan. Som leverantör till en bra bit över 40 000 restauranger och pubar drabbas man hårt av den mer eller mindre kollapsade fatölsförsäljningen under nedstängningen av det tyska samhället. Dessa förluster vägs dock delvis upp av en ökad försäljning av öl på flaska samt att koncernen har flera ben att stå på, skriver Getränke News. Till exempel har hemleveranssegmentet vuxit under coronapandemin, vilket bland annat gynnat Radebergers dotterföretag Durstexpress.

Radeberger Gruppe har flera märken och ben att luta sig mot (foto: Radeberger Gruppe).

Med erfarenheterna från fjolåret i åtanke är det med viss försiktighet som Radeberger ger sig in i 2021. Just nu går det inte att förutspå när restauranger och pubar kan öppna som vanligt igen; den senaste nedstängningen av det tyska samhället förlängdes nyligen till mitten av februari och kan mycket väl förlängas igen. Budskapet från Radeberger Gruppes vd Guido Mockel är ändå att koncernen kommer att göra vad man kan för att fortsätta stärka sin position på marknaden. Han varnar samtidigt för att den ständigt närvarande coronakrisen kommer innebära stora strukturella förändringar för hela bryggerinäringen.

Radeberger Gruppe är Tysklands största privatägda bryggerikoncern och är en del av den familjeägda livsmedelskoncernen Oetker Gruppe. Radebergers produktsortiment består av flera internationella, nationella och regionala ölmärken och alkoholfria drycker, som Jever, Ur-Krostitzer, Clausthaler och Freiberger. Koncernen har också intressen inom dryckesgrossister, logistikföretag och dryckesåterförsäljare.



Bitburger satsar mer på e-sport

Nyheter Posted on 20 januari 2021 17:57

Bitburgers alkoholfria märke 0,0% är ny sponsor till Prime League, den största ligan för datorspelet League of Legends i Tyskland, Österrike och Schweiz. Bitburger kommer vara exklusiva partner kring alkoholfria öl och ölblandningar.

Redan 2018 meddelade Warsteiner att man som första bryggeri börjar sponsra e-sportsföretaget ESL. Nu blir Bitburger det första tyska bryggeri som satsar på League of Legends (LOL). Det nya partnerskapet är ytterligare ett steg i en större och långsiktig satsning på e-sport, säger Marco Boor, Bitburgers chef för regional marknadsföring och sponsring, till Getränke News. Han fortsätter med att säga att bryggeriet ser fram emot att arbeta med Prime League och alla som är anslutna till den.

Bitburgers alkoholfria serie 0,0% kommer synas mer i e-sportsammanhang (foto: Strafejump).

Samarbetsavtalet innebär att Bitburgers märke kommer att synas i samband med livestreamar på plattformen Twitch och i Prime Leagues studiosändningar. Man kommer också delta i gemensamma kampanjer via sociala medier och stora event. Prime League kommer även att marknadsföra Bitburger 0,0%-serien under nationella multispelartävlingar. Sedan tidigare samarbetar Bitburger med ESL och deras mästerskap inom spelen Dota 2 och Warcraft 3: Reforged.

Prime League är den största ligan för spelet League of Legends i Tyskland, Österrike och Schweiz. De bästa lagen i regionen möts i Pro Division inför tusentals åskådare. På spel står inte bara ligatiteln, utan även en åtråvärd plats i de europeiska mästerskapen. Prime League samlar även mängder av amatörspelare; under 2020 deltog 1 000 lag och drygt 6 000 spelare i ligan.



De tyska ölmärken som ökade och minskade mest 2020

Nyheter Posted on 19 januari 2021 18:53

Coronapandemin gör 2020 till ett av de sämsta åren någonsin för den tyska bryggerinäringen. Försäljningen för de femton största ölmärkena minskade med nästan 1,5 miljoner hektoliter, vilket motsvarar ett tapp på 4,2 procent från året innan.

Det är Inside Getränke som har sammanställt resultaten för de femton tyska ölmärken som sålde över en miljon hektoliter 2020. Sämst gick det för de bryggerier som sedan tidigare kämpar med fallande försäljning. Under coronaåret 2020 hör dock även de märken som huvudsakligen säljs via restauranger och pubar till förlorarna. För vissa bryggerier minskade fatölsförsäljningen med mellan femtio och sextio procent. De ölmärken med störst andel fatölsförsäljning, och som därmed förlorade mest, är i fallande ordning Bitburger, Paulaner, Krombacher, Veltins och Warsteiner.

Minskad fatölsförsäljning under fjolåret slår hårt mot de tyska bryggeriernas resultat (foto: Shutterstock).

Det märke som det gick sämst för var alltså Warsteiner, som minskade sin försäljning med 16,2 procent. Bryggeriet har brottats med fallande siffror ända sedan toppåret 1994, då man sålde över sex miljoner hektoliter öl. Förra året hamnade man för första gången på fyrtio år under två miljoner sålda hektoliter. En annan stor förlorare är Paulaner, som inte bara behövde hantera en inställd Oktoberfest, utan även drabbades extra hårt av nedstängda restauranger och pubar. 2020 slutade med ett minus på 13,2 procent.

Bättre gick det för de märken som huvudsakligen säljs via livsmedelsaffärer och dryckeshandlare. Allra bäst gick det något överraskande för Mönchshof, som tillhör Paulaner Gruppe. Bryggeriet ökade sin försäljning med 190 000 hektoliter (+19,8 procent) och sålde för första gången över en miljon hektoliter öl. Även Radeberger-ägda Ur-Krostitzer hade ett bra 2020 och ökade sin försäljning med 11,3 procent eller 135 000 hektoliter. Jever, ett annat av Radebergers märken, gjorde också ett bra år och stannade på plus 3,5 procent (+42 000 hektoliter). Münchenbryggeriet Augustiner hade ett varierande 2020, där fatölsförsäljningen minskade med hela 59 procent. Detta kunde man dock mer än väl kompensera för med en ökad flaskölsförsäljning, vilket sammanlagt gjorde att man stannade på plus 2,6 procent (+43 000 hektoliter).



Tufft fjolår för Warsteiner

Bryggerier Posted on 18 januari 2021 17:30

Coronarestriktioner och nedstängningar av restauranger och barer drar ner Warsteiners resultat för 2020. Trots att året började bra minskar försäljningen med 16,2 procent globalt.

Om man bara ser till försäljningen i Tyskland så minskade den med 17,4 procent 2020, jämfört med året innan. Här minskade även butiksförsäljningen av Warsteiner Premium Pilsener, som fick högre pris i slutet av 2019. En annan stor anledning till Warsteiners dystra fjolårsresultat är inställda festivaler, konserter och stora evenemang som fotbolls-EM. Som Tysklands största exporterande bryggeri har man också drabbats hårt av nedstängningar på viktiga marknader som Italien, Frankrike och Asien.

Warsteiners försäljning backar rejält under 2020 (foto: Warsteiner).

Warsteiners totala export minskade dock ”bara” med 11,8 procent under fjolåret. Trots att försäljningen minskade på nyckelmarknaderna, gick den desto bättre i länder som Ryssland, USA, Nederländerna och de baltiska staterna. Den minskade försäljningen till restauranger i USA vägdes upp av att Warsteiners flasköl började säljas av flera stora livsmedelskedjor. I Nederländerna blev lanseringen av returbackar en succé. Utöver detta har Warsteiner även tagit marknadsandelar inom det alkoholfria segmentet.

De omfattande coronarestriktioner som infördes i Tyskland i början av året, talar för att även 2021 blir ett prövningarnas år för hela den tyska bryggerinäringen. Warsteiners marknadschef Christian Gieselmann tror att det tar ett tag innan allt återgår till det normala och branschens försäljningssiffror kommer upp tidigare nivåer. Under tiden kommer Warsteiner arbeta med att stärka sin produktutveckling och den internationella strategin. Bland annat kommer man lansera Warsteiner Brewers Gold internationellt samt flera nya alkoholfria produkter.

Warsteiner är ett av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim, Isenbeck, Weissenburg och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.



Åtta Hamburgbryggerier gör sex varianter av samma bocköl

Nyheter Posted on 15 januari 2021 16:16

Lanseringen av bockölet Senatsbock är en tradition som samlat Hamburgs bryggerier sedan 1950-talet. Speciella tider skapar speciell gemenskap, så när årets öl presenteras blir det inte bara i en variant – utan sex.

Hamburgs bryggerier har en gemenskap som är närmast unik i Tyskland. Detta visar sig inte minst i lanseringen av ölet Senatsbock, som stadens bryggerier tillsammans tog fram första gången 1958. Efter att ha legat nere under många år, togs traditionen upp igen 2015 med fem medverkande bryggerier. Sedan dess har antalet Hamburgbryggerier blivit fler, så när årets Senatsbock lanseras är det inte mindre än åtta bryggerier som är inblandade. Och eftersom tiderna är som de är, så nöjer man sig inte med att ta fram ett öl. Istället har man utifrån ett basrecept skapat sex olika varianter av den populära vinterbrygden.

Årets Senatsbock görs i sex varianter framtagna av åtta Hamburgbryggerier (foto: Senatsbock e.V.).

Här är de åtta Hamburgbryggerierna och deras sex varianter av Senatsbock 2021, som lanseras vid en webbsänd ölprovning den 29 januari:

Ratsherrn
Ratsherrn-Senatsbock är en cuvée, där Senatsbock bryggd enligt årets basrecept blandas med fatlagrade varianter från tidigare år. Ett smakrikt och komplext öl med en alkoholhalt på 7,7 procent.

Kehrwieder Kreativbrauerei
Kehrwieder-Senatsbock 2021 är i princip en flytande variant av bryggerichef Julia Wesselohs favoritchoklad. En mörk dubbelbock med smak av karamell, mörk choklad och salt.

Wildwuchs Brauwerk
Hamburgs första ekologiska bryggeri bjuder på en smakrik, mörk bock. Smaken för tankarna till pumpernickel, vanilj och mycket mörk choklad.

Überquell Brauwerkstätten
Som en hyllning till hamnstaden Hamburg skapar Überquell ett bocköl med krossade kakaobönor från Sydamerika och den starka chilifrukten habanero. Med sina åtta procent är detta den starkaste varianten av årets Senatsbock.

Landgang Brauerei
Presenterar en mörk ale bryggd med cascadehumle och med smak av choklad, röda bär och citrus.

Blockbräu, Brauhaus Joh. Albrecht och Gröninger Privatbrauerei
De tre bryggerierna gör åter gemensam sak och levererar en Senatsbock med rostade toner och smak av choklad och espresso. Det hela avslutas med en trevlig beska.



Veteölspionjären Maisel död

Nyheter Posted on 14 januari 2021 17:56

Bryggarnestorn Oscar Maisel har avlidit vid nittio års ålder. Tillsammans med sin bror drev han Brauerei Gebr. Maisel i 45 år. Oscar Maisels ledarskap präglades av såväl passion som innovativa idéer och gott entreprenörskap.

Oscar Maisel var aktiv nästan till slutet och var på plats i bryggeriet varje dag fram till den första tyska coronanedstängningen i mars förra året. 1955 gick han in som delägare i Brauerei Gebr. Maisel och var högst delaktig när Bayreuthbryggeriet tog fram veteölet Champagner-Weizen, som i dag går under namnet Maisel’s Weisse Kristall. Ölet räknas som en milstolpe för bryggeriet och gjorde det känt över stora delar av världen.

Oscar Maisel bidrog till att göra familjebryggeriet känt världen över (foto: Haus der Bayerischen Geschichte/Georg Schmidbauer).

Sin bryggarutbildning fick Oscar Maisel vid Löwenbräu i München och högskolan i Weihenstephan. Han reste även till Sverige, USA och Spanien i jakt på förbättringar och innovationer inom bryggerinäringen. I USA lärde han sig om ny teknik inom ölbryggning och jordbruk, men fick också insyn i de problem som amerikanska bryggerier brottades med. Dessa erfarenheter tog han med sig hem och använde för att förbättra det egna bryggeriet. Oscar Maisel var en stor filantrop och besökte även i hög ålder bryggeriets kunder och partner i samband med jubileer och andra festligheter.

Brauerei Gebr. Maisel grundades i bayerska Bayreuth 1887 av bröderna Hans och Eberhardt Maisel. 1951 tog tredje generationen Maisel, Hans, över styret. 1955 fick han sällskap av sin bror Oscar och tillsammans gjorde de bryggeriet internationellt känt. 1996 gick stafettpinnen vidare till kusinerna Andreas och Jeff, som fjärde generation Maisel. Jeff Maisel startade 2012 dottermärket Maisel & Friends, som ett svar på den växande hantverkstrenden. Brauerei Gebr. Maisel marknadsför i dagsläget fem veteölsvarianter: Kristall, Original, Leicht, Dunkel och Alkoholfrei.



Litet försäljningstapp för Krombacher 2020

Bryggerier Posted on 12 januari 2021 18:36

Krombacher Gruppe minskar sin försäljning med 2,5 procent eller 188 000 hektoliter under 2020. Fjolårets totala försäljning uppgår till 7 403 miljoner hektoliter. Paraplymärket Krombacher visar ett något bättre försäljningsresultat än marknaden som helhet och landar på minus 4,8 procent.

Trots coronapandemi och stort försäljningstapp inom fatölssegmentet, behåller Krombacher sin position som marknadsledande bryggeri i Tyskland. Framför allt är det fjolårets starka flaskölsförsäljning som minskar effekterna av de förluster som stängda restauranger, inställda evenemang och minskad export orsakar.

Krombacher tar sig igenom coronaåret 2020 med ett litet försäljningstapp (foto: Krombacher Gruppe).

Även det alkoholfria sortimentet har sålt bra under pandemiåret. Såväl Krombacher 0,0% som Krombacher Fassbrause och Vitamalz har en positiv försäljningskurva. Under 2020 introducerades även Vitamalz Sport för att ytterligare möta efterfrågan på drycker med låg kalorihalt. Många konsumenter har också tagit till sig den naturligt grumliga Krombacher Lemonade.

Krombacher Brauerei grundades officiellt 1803, även om ett bryggeri i stadsdelen Krombach i Kreutztal i Nordrhein-Westfalen omnämns redan på 1300-talet. I dag är bryggeriet ett av Tysklands största privatägda bryggerier. Krombacher äger också distributionsrättigheterna till Schweppes, Orangina och Dr Pepper i Tyskland och Österrike.



Luther gillade malt och alkoholstyrka

Ölhistoria Posted on 11 januari 2021 18:31

Martin Luther reformerade inte bara den kristna kyrkan på 1500-talet. Han var även en hängiven öldrickare, vilket flera citat från tiden visar. Särskilt förtjust var han i ett öl där malten spelar en stor roll.

Under medeltiden drack invånarna i centrala och södra Tyskland något som kallades Kofent, ett tunt öl med låg alkoholhalt. Det ska närmast ses som ett alternativ till vatten, som vid den här tiden vare sig sågs som eller var särskilt hälsosamt att dricka. Men genom att värma upp vattnet minskade man bakteriemängden och fick därmed något som gick att dricka – även av barn, som ofta fick Kofent till frukost i form av soppa med brödbitar i.

Martin Luther gillade inte bara att dricka öl, han har också fått ge namn åt några stycken (foto: Augsburger Allgemeine).

Martin Luthers fru Katharina von Bora hade varit nunna och visste därmed hur man bryggde öl. På den här tiden var ölbryggning huvudsakligen en kvinnlig syssla och ingick i de dagliga bestyren tillsammans med brödbakning och matlagning. Vid särskilt festliga tillfällen hände det dock att makarna Luther drack öl från Einbeck (kallat Ainpöckische Bier), vilket sågs som en extra fin specialitet. Ett av reformatorns mest kända citat lyder följaktligen också: ”Der beste Trank, den einer kennt, wird Ainpöckisch Bier genennt” (”Den bästa dryck någon känner till kallas Ainpöckish Bier”).

Så hur var det då med malten? Jo, öl från Einbeck hade extra hög stamvörtstyrka och fick således högre alkoholhalt än andra öl. Det gjorde i sin tur att det fick längre hållbarhet och kunde transporteras över längre sträckor. För att få till en hög stamvörtstyrka krävs, som alla bryggare vet, mycket malt. Så vi kan med viss säkerhet säga att när det kom till öl så föredrog i alla fall Martin Luther det starka och maltiga. I dag känner vi för övrigt stilen som bocköl, vars namn kommer från det bayerska uttalet av Ainpöckische Bier, Oanpock, som senare blev Bockbier.



« FöregåendeNästa »