Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Systembolaget släpper tyskt till jul

Systembolaget Posted on 1 november 2020 19:49

Det är visserligen bara början av november, men Systembolaget tycker ändå att det är hög tid att börja tänka på julen och trissar upp stämningen genom att släppa årets julöl. Den 2 november kommer bland mycket annat två tyskar till hyllorna, varav en riktigt tung klassiker.

Vi börjar väl med den tyngsta pjäsen i årets julölssläpp – kanske av samtliga som kommer till Systembolagets hyllor. 100 poäng på Ratebeer säger väl egentligen allt. Ayinger Winterbock är på många sätt kungen av vinteröl och brukar rankas som ett av Tysklands bästa öl alla kategorier. Vi talar här om en mycket mörk dubbelbock med rostade aromer och smak av choklad, mörkt bröd, kryddor och farinsocker. Avslutningen är aningen torr. Winterbocken går ibland också att hitta under sitt alias – Ayinger Celebrator.

En av de tyngsta pjäserna i årets julölssläpp kommer från Aying (foto: Systembolaget).

Privatbrauerei Ayinger hittar vi naturligt nog i orten Aying, som ligger cirka 2,5 mil från den bayerska huvudstaden München. Bryggeriet startades 1878 av Johann Liebhard och är än i dag familjeägt; dagens ägarfamilj, Inselkammer, har ägt bryggeriet sedan 1932. I dag bryggs cirka 140 000 hektoliter öl om året, varav ungefär tio procent går på export till framför allt USA, Italien och övriga Europa.

Fakta Ayinger Winterbock
Alkoholhalt: 6,7 %
Stamvörtstyrka:  18,5 %
Beska: 24 IBU
Producent: Privatbrauerei Ayinger
Leverantör: Brill & Co AB
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 29,90 kr (59,80 kr/l)

Det andra tyska ölet i släppet är något så ovanligt som en tysk tolkning av en belgisk trippel. Holy Winter Cowl heter det och produceras under Bitburger Braugruppes hantverksmärke Craftwerk. Detta är en rejäl magvärmare med sina nio procent alkohol. Drycken är en grumlig, bärnstensfärgad ale, som skapar ett ganska bra brungult skum vid upphällning. I doften återfinns karamell, kryddor och jäst. Dessa återkommer också i smaken, tillsammans med citrusfrukter, honung, bröd och kryddnejlika.

Bitburger bjuder på en tysk tolkning av en belgisk ölstil (foto: wildfang-erleben.de).

Bitburger har under flera år varit en av Tysklands mest framgångsrika och välmående bryggerikoncerner. Bryggeriet grundades 1817 som ett litet landsortsbryggeri i Nordrhein-Westfalen. 1990 skapade Axel Simon ett oberoende test- och utvecklingscenter, där man experimenterade med olika specialöl. Dessa öl ansågs vara för bra för att undanhållas marknaden, så 2013 skapades Craftwerk Brewing som ett eget märke inom Bitburger-koncernen.

Fakta Craftwerk Holy Winter Cowl
Alkoholhalt: 9,0 %
Stamvörtstyrka:  19,5 %
Beska: 40 IBU
Producent: Bitburger Braugruppe
Leverantör: Galatea AB
Förpackning: Flaska, 33 cl
Pris: 28,90 kr (87,58 kr/l)



Ratsherrn har nu en egen buteljeringsanläggning

Bryggerier Posted on 29 oktober 2020 18:49

I enlighet med gällande säkerhetsrestriktioner men ändå under festliga former invigde Ratsherrn förra fredagen sin nya buteljeringsanläggning i östra Hamburg.

Ratsherrn Brauerei har tagit ett stort steg mot total självständighet genom att inviga sin första egna buteljeringsanläggning. Tidigare har bryggeriet fyllt sina flaskor hos en extern buteljeringsfirma i Wagenfeld i Niedersachsen, nitton mil från bryggeriet. Till den nya anläggningen på Kolumbusstrasse i östra Hamburg behöver ölen bara färdas i en mil innan den buteljeras. Det borgar inte bara för kortare transporter, utan även att ölet är färskare när det hamnar på flaska.

Bryggeriägare Oliver Nordmann och Hamburgs finansborgarråd Michael Westhagemann klippte bandet (foto: Ratsherrn Brauerei).

Genom att inviga den nya anläggningen har bryggeriet uppfyllt målet att fylla sina flaskor regionalt och på ett klimatsmartare sätt. Målet att kunna erbjuda det färskaste ölet med de kortaste transportvägarna är också inom räckhåll, säger Ratsherrns ägare Oliver Nordmann. Han berättar också att man med den nya anläggningen på ett enklare sätt kan skifta mellan olika flasktyper och etiketteringar. Förutom att hela produktionen blir snabbare och enklare, finns det såväl ekonomiska som miljömässiga fördelar med den nya anläggningen.

Ratsherrn Brauerei startade sin verksamhet 2012 i den k-märkta före detta kreatursmarknaden Schanzenhöfe i Hamburg. I dag sysselsätter bryggeriet 120 personer under ledning av Oliver Nordmann och Florian Weins. 2018 passerade produktionen för första gången 50 000 hektoliter, vilket gör Ratsherrn till Hamburgs största familjeägda och -drivna bryggeri. Vid sidan av standardöl som Pilsener, Dry Hopped Pilsener och Zwickel, består bryggeriets stora sortiment av prisbelönta specialöl som vete-IPA:n Sailor’s Sip och Moby Wit, deras tolkning av en belgisk witbier. Ratsherrn driver också bryggeripubarna Altes Mädchen och Ratsherrn Bar samt ölbutiken Craft Beer Store i Hamburg.



Meckatzer miljoninvesterar i ny byggnad

Bryggerier Posted on 28 oktober 2020 18:13

Meckatzer Löwenbräu står inför den största investeringen i bryggeriets historia. Planen är att lägga tolv miljoner euro på en ny jäsnings-, lagrings- och jästkällare i anslutning till bryggeriet. Satsningen är ett led i en modernisering av anläggningen från 1975 under ledorden hållbarhet och kvalitet.

Bygget beräknas ta ett och ett halvt år och ska resultera i en 22 meter hög, 30 meter bred och 27 meter lång byggnad på Meckatzer Löwenbräus ägor. En anledning till att bryggeriet gör denna satsning är att de befintliga byggnadernas standard gör det svårare att producera öl av jämn kvalitet, enligt bryggeriets ägare Michael Weiss. ”Genom att använda den senaste tekniken kan vi bättre kontrollera bryggprocessen, hålla rätt temperaturer och spara energi”, säger i sin tur bryggmästaren och projektledaren Max Stör, som räknar med att man med den nya byggnaden kan sänka energiåtgången med 125,8 megawattimmar. Det motsvarar energibehovet hos cirka trettio lägenheter och skulle kunna sänka bryggeriets koldioxidutsläpp med sextio ton per år.

Meckatzer står inför en historiskt stor investering (foto: Meckatzer Löwenbräu).

Max Stör säger också att den nya jästkällaren förbättrar bryggeriets möjligheter att sköta om sin egenodlade jäststam och ta den viktigaste delen av bryggningsprocessen till en helt annan nivå. Den nya tekniken kommer dock inte att ersätta några anställda, snarare tvärtom.  Bryggeriet planerar redan nu för att kunna öka arbetsstyrkan med tio procent för att i framtiden kunna förbättra tillverkningsprocessen ytterligare och möta framtidens krav från kunderna.

Rötterna till bryggeriet från Meckatz i västra Allgäu går att spåra tillbaka till 1738. Bryggeriet kallades från början bara för Löwenbräu, men fick ändra namn i början av 1900-talet för att inte förväxlas med det mer kända Löwenbräu i München.Meckatzer Löwenbräu har ägts av familjen Weiss sedan 1853 och styrs numera av Michael Weiss. 1905 ansökte man om registrering av varumärket för Meckatz Weiss-Gold, något som beviljades tre år senare som det första ölmärket i Allgäu. Produktionen ökade från 6 000 hektoliter år 1900 till 14 000 hektoliter 1914. 1975 nådde man för första gången 100 000 hektoliter. 2014 låg produktionen på 170 000 hektoliter.



Mild september drar upp tysk ölförsäljning

Nyheter Posted on 27 oktober 2020 17:58

Den tyska ölförsäljningen gick uppåt under september visar siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis. I alla fall om man jämför med samma månad förra året.

De tre första veckorna av årets septembermånad var i Tyskland varmare, torrare och soligare än snittet, vilket också visar sig på ölförsäljningen. Jämfört med samma månad förra året sålde tyska bryggerier 2,3 procent mer öl i år sett till totalen, enligt Destatis siffror. Av detta stod den inhemska försäljningen för en ökning på 1,5 procent. Då ska man komma ihåg att ölförsäljningen i september 2019 ökade med 5,4 respektive 6,3 procent jämfört med 2018. Då spelar det kanske mindre roll att årets septemberförsäljning var cirka 700 miljoner hektoliter mindre än den i augusti.

Milt septemberväder gynnade den tyska ölförsäljningen (foto: DBB).

Den tyska ölexporten ökade med 0,9 procent, trots att det såldes betydligt mindre öl till Tysklands grannländer jämfört med september i fjol. Den skrala försäljningen speglar coronapandemins effekter för restaurangbranschen i dessa länder och att många populära besöksmål och evenemang tvingats hålla stängt. Exporten till länder utanför EU har dock återhämtat sig rejält efter den tvärnit som inträffade i april och maj. Enligt det tyska bryggeriförbundet DBB ökade exporten utanför EU med 13,3 procent i september, vilket motsvarar 2,3 procent så här långt under året. Inte minst verkar det finnas ett stort sug efter tyskt öl på den kinesiska marknaden.



Schlenkerlas urbock i tillfälligt sortiment

Systembolaget Posted on 26 oktober 2020 15:46

Tisdag den 27 oktober är det läge att köa utanför Systembolaget för alla rökölsälskare. När Systembolaget åter släpper nytt kommer en rökig favorit från Bamberg på tillfälligt besök.

Några höstar i rad har vi haft möjlighet att kunna inhandla Aecht Schlenkerla Rauchbier UrbockSystembolaget och så även i år. Denna fylligare variant av de klassiska oktoberölen bryggs under sommaren och får sedan mogna i bryggeriets gamla källarvalv. Som ett äkta rököl för doften tankarna till rökta charkuterier. Smaken är inte fullt lika rökig, utan här anas även rostad malt, jordiga humletoner och lite karamell. Det är svårt att vara likgiltig till dessa rököl, man antingen älskar dem eller hatar dem. På Ratebeer får Schlenkerlas Urbock i alla fall 99 poäng. Till Sverige kommer denna gång endast 5 000 flaskor, så det gäller att passa på för den som är sugen. 

Schlenkerlas öl brukar vara populära bland svenskarna (foto: Cerveja Magazine).

Schlenkerlas rötter hänger ihop med Bambergs dominikanerkloster och går att spåra tillbaka till 1300-talet. Den första ägaren till själva brygghuset registreras dock 1405, och det var först 1678 som bryggeriet som sådant grundades. Sedan dess har bryggeriet bytt ägare många gånger. En av de viktigare är Johann Wolfgang Heller, som tog över i mitten av 1700-talet. Det är också han som gett bryggeriet dess egentliga namn – Brauerei Heller. 1960 togs bryggeriet över av familjen Trum, som äger det än i dag.

Fakta Aecht Schlenkerla Rauchbier Urbock
Alkoholhalt: 6,5 %
Stamvörtstyrka:  17,5 %
Beska: 40 IBU
Producent: Schlenkerla (Brauerei Heller)
Leverantör: Galatea AB
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 30,90 kr (61,80 kr/l)



Bitburger satsar på cannabis

Nyheter Posted on 23 oktober 2020 16:38

Allt fler tyska bryggerier ger sig in i cannabisbranschen. Senast i raden är Bitburger som genom sitt holdingbolag Bitburger Ventures har investerat i det Berlinbaserade startup-företaget Sanity Group.

Bakom det nystartade cannabisföretaget Sanity Group står Finn Hansel och Fabian Friede. Enligt Getränke Zeitung går Bitburger Ventures in med ett ”medelstort, ensiffrigt miljonbelopp” (i euro) i företaget. Därmed gör man samma sak som flera andra företag redan gjort. Investerare som Holtzbrinck Ventures, Cherry Ventures, TQ Ventures och Calyx har nyligen gått in med cirka tjugo miljoner euro i Sanity Group. Andra investerare är Vayamed (tidigare Sanatio Pharma), Vaay och kosmetikföretaget This Place.

Allt fler tyska bryggerier investerar i den växande cannabisbranschen (foto: Shutterstock).

Sedan tidigare har flera av Bitburgers bryggerikonkurrenter upptäckt de lukrativa möjligheter som cannabissegmentet erbjuder. Krombacher har till exempel investerat i Demecan, ett av de företag som har tillstånd att odla medicinsk cannabis i Tyskland. Användande av cannabis i medicinskt syfte har varit lagligt i Tyskland sedan 2017. Landet är i dag världens tredje största marknad för lagliga cannabisrelaterade produkter efter USA och Kanada. Det är dock fortfarande olagligt att använda cannabis för ”rekreation”, men det är få som fälls för innehav av mindre mängder.



Wolters stödjer den lokala fotbollen med öl i specialutgåva

Bryggerier Posted on 21 oktober 2020 17:40

I helgen släppte Hofbrauhaus Wolters sin populära Pilsener under det tillfälliga namnet Fussballpulle. Namnet kommer från den lilla bruna flaska som ölet hälls upp i och som i folkmun brukar kallas ”Pulle” eller ”Knolle”.

Med sin nya kampanj vill Hofbrauhaus Wolters hylla fotbollen i Niedersachsen och visa sitt stöd för alla som saknar känslan av att besöka de lokala fotbollsarenorna. Men det finns också ett viktigare syfte, nämligen att ge de små och mellanstora fotbollsföreningarna i regionen möjligheten att få in lite extra inkomster under dessa svåra coronatider. Den som vill lägga vantarna på en flaska Fussballpulle bör dock skynda sig. Risken finns nämligen att fotbollsflaskan säljer slut lika fort som andra specialutgåvor som Wolters gett ut under senare år. Flaskorna lär inte bara vara populära bland fotbollsfans, även samlare av sällsynta ölutgåvor lär stå långt fram i kön.

Wolters specialfyllning hyllar den regionala fotbollen (foto: Hofbrauhaus Wolters).

Hofbrauhaus Wolters grundades i Braunschweig 1627 av ölhandlaren Zacharias Boiling. Det är därmed stadens äldsta bryggeri som ännu är i drift. 1734 gifter Heinrich Wolters in sig i familjen Boiling och uppkallar bryggeriet efter sig själv. Det är dock först 1876 som man kan lägga till den kungliga delen av namnet, när man får titeln Hofbierbrauhaus av hertig Wilhelm zu Braunschweig und Lüneburg. 1882 ändras titeln till Herzogliches Hofbrauhaus. I dag ägs bryggeriet av den sjätte generationen Wolters. Förutom sin klassiska pilsner marknadsför man ytterligare tretton ölsorter, inklusive det nya Wolters Weizen alkoholfrei.



Bryggeriförbund ifrågasätter nedstängningar av matställen

Nyheter Posted on 19 oktober 2020 18:45

Kölns bryggeriförbund ifrågasätter den nedstängning av restauranger och hotell som gjorts i olika delar av Tyskland under coronapandemin. Förbundet menar att det finns ställen där risken för att smittas av viruset är mycket högre.

Till grund för Kölner Brauerei Verbands (KBV) påstående ligger den vetenskapliga nyhetsskriften Epidemiolgische Bulletin från det välrenommerade Robert Koch Institut (RKI). I nummer 38/2020 publiceras en studie av utbrottet av covid-19 i Tyskland. Enligt KBV framgår det där att risken att smittas av sjukdomen generellt är som störst i hemmet, följt av asylboenden, äldreboenden, vårdhem och dagverksamheter för äldre. KBV menar därför att hotell- och restaurangbranschen drabbas orimligt hårt av vad man kallar en ”nedstängning via bakdörren”.

I rapporten från den 8 oktober skriver RKI att utbrott av covid-19 fortsätter att dyka upp över hela Tyskland i olika miljöer. Klustersmittor har till stor del inträffat i samband med familjesammankomster och andra privata fester samt i ålderdomshem, sjukhus, asylboenden, gemensamhetsanläggningar, slakterier samt i anslutning till religiösa evenemang och vid resor. ”Det är värt att notera att restauranger, pubar, evenemangslokaler och hotell inte uttryckligen nämns i RKI:s bulletiner”, säger KBV:s vd Christian Kerner till Getränke Zeitung.

Även den tyska hotell- och restaurangbranschens organisation Dehoga ifrågasätter de tyska förbundsländernas nedstängningar av mat- och övernattningsställen. Till Saarbrücker Zeitung säger organisationens vd Ingrid Hartges att hon inte förstår vare sig nyttan eller syftet och nödvändigheten med nedstängningarna. Även hon hänvisar till en undersökning gjord vid Robert Koch Institut, där man granskade 55 000 fall av covid-19 som konstaterats mellan februari och mitten av juli. Av dessa var det bara 1,6 procent som kunde härledas till restaurang- eller hotellbranschen.



« FöregåendeNästa »