Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Weihenstephaner lyfter med alkoholfritt

Bryggerier Posted on 31 juli 2020 10:45

Alkoholfria öl säljer allt bättre i Tyskland. Det bekräftas inte minst av Weihenstephaner, som de senaste 25 åren sett en stadig tillväxt inom segmentet.

Sedan Weihenstephaner lanserade sitt första alkoholfria öl 1994 har försäljningen gått stadigt uppåt. 2019 uppgick försäljningen av deras alkoholfria veteöl till närmare 40 000 hektoliter. Marknadsundersökningar visar att det framför allt är de yngre konsumenterna som efterfrågar drycker med mindre, eller ingen, alkohol. Att försäljningen ser fortsatt stabil ut, coronakrisen till trots, gör att Weihenstephaner känner sig trygga med att fortsätta utveckla sina alkoholfria koncept, säger bryggerichefen Josef Schrädler till facktidningen Getränke Zeitung.

Alkoholfria öl är ett stadigt växande segment för Weihenstephaner (foto: Bayerische Staatsbrauerei Weihenstephan).

Weihenstephaners alkoholfria öl tas fram med hjälp av en speciell bryggmetod, som bryggeriet utvecklat tillsammans med Münchens tekniska universitet (TUM). Metoden kallas vakuumindunstning, vilket är en komplicerad process för att få alkoholen i ett färdigjäst öl att avdunsta under lägre tryck genom att värma upp det i ett vakuum. Resultatet blir att ursprungsölets smak och karaktär bevaras. Metoden gör också att ölen innehåller mindre restsocker, vilket gör dem mindre söta och mer kalorisnåla än alkoholfria öl som framställts genom den vanligare processen med avbruten jäsning.



Tysk ölförsäljning: Kraftig minskning under första halvåret

Nyheter Posted on 30 juli 2020 10:32

Den tyska ölförsäljningen minskade med 6,6 procent under det första halvåret 2020. Det motsvarar en minskning på 302,5 miljoner liter öl jämfört med samma period förra året.

Tyska bryggerier och återförsäljare sålde 4,3 miljarder liter öl under de sex första månaderna i år. Av den totala ölförsäljningen var 82,3 procent avsedd för konsumtion inom Tyskland. Jämfört med första halvåret 2019 minskade den inhemska försäljningen med 5,9 procent i år och landade på 3,5 miljarder liter. Siffrorna kommer från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis och omfattar inte alkoholfria öl eller andra maltdrycker samt öl som importerats från länder utanför EU.

Coronakrisen sätter djupa spår i den tyska ölförsäljningen (foto: diepresse.com).

Försäljningen till andra EU-länder minskade med 17,8 procent och uppgick till 366,8 miljoner liter, medan exporten till länder utanför EU endast minskade med 0,1 procent till 386,2 miljoner liter. 5,7 miljoner liter öl (-1,9 procent) gick till bryggerianställda som så kallad Haustrunk. Ölblandningar stod för 5,1 procent av den totala ölförsäljningen under första halvåret och uppgick till 220,3 miljoner liter. Det är en minskning med 2,7 procent från de första sex månaderna 2019.

Att tyska restauranger och barer stängdes helt under coronakrisens början har starkt bidragit till den sjunkande ölförsäljningen, enligt Destatis. Jämfört med förra året var nedgången som störst i april (-17,3 procent) och maj (-13 procent). Efter det att restriktionerna började lättas upp i slutet av maj har försäljningen långsamt börjat återhämta sig. I juni såldes det endast 1,9 procent mindre öl jämfört med samma månad i fjol.



Minst arton coronasmittade efter besök på ölkrog i Berlin

Nyheter Posted on 29 juli 2020 10:08

75 personer sitter i karantän och arton har konstaterats smittade med coronaviruset efter ett besök på en bryggerikrog i Berlinstadsdelen Neukölln. De lokala hälsomyndigheterna letar efter ytterligare 41 personer som kan vara smittade.

Någon gång mellan den 16 och 18 juli har flera personer blivit smittade med coronaviruset på bryggerikrogen Brauhaus Neulich på Selchower Strasse i stadsdelen Neukölln. Hittills har arton personer konstaterats bära på viruset, medan 68 andra gäster samt sju anställda har satts i karantän. Hälsomyndigheterna letar fortfarande efter 41 personer som besökt krogen de aktuella dagarna, men som inte fyllt i de obligatoriska kontaktformulären på rätt sätt. Risken finns att dessa personer har smittat andra människor under tiden efter krogbesöket.

Minst arton personer har smittats med coronaviruset efter ett besök på Brauhaus Neulich i Berlin (foto: Nina Anika Klotz/Hopfenhelden).

Enligt gällande smittskyddsregler måste alla krögare upprätta besökslistor med kontaktuppgifter till alla som besöker krogen. På listorna ska gästerna fylla i sitt fullständiga namn, telefonnummer, hemadress eller e-postadress samt tiden för besöket. Informationen måste sparas i fyra veckor och på begäran lämnas över till hälsomyndigheterna. Så sent som i förra veckan avslöjades det att tretton personer blivit smittade med coronaviruset på en bar vid Alexanderplatz. Även i detta fall var kontaktlistorna ofullständigt eller fel ifyllda, rapporterar Berliner Zeitung.



Tyska bryggerier drar ner på reklamutgifterna

Nyheter Posted on 27 juli 2020 10:01

Tysklands tillverkare av alkoholhaltiga drycker la mindre pengar på marknadsföring under 2019 jämfört med året innan. Av de totala reklamkostnaderna på 609 miljoner euro stod bryggerierna för den största delen.

Enligt en undersökning från Nielsen Media Research minskade alkoholindustrin sina reklamutgifter med 1,3 procent under 2019. I särklass mest reklampengar satsade de tyska ölbryggerierna, som förra året spenderade 392 miljoner euro på marknadsföring. Det är dock en minskning med 7,5 procent från 2018, då man la ner 424 miljoner euro på att synas i olika kanaler.

Tyska bryggerier minskade reklamutgifterna något under 2019 (foto: Adobe Stock/olegkruglyak3).

Spritillverkarna å sin sida betalade mer för sin marknadsföring 2019. För dessa företag uppgick reklamutgifterna till 115 miljoner euro, vilket är 9,5 procent mer jämfört med året innan. På tredje plats hittar vi tillverkarna av mousserande viner, som satsade 78 miljoner euro på reklaminsatser (en ökning med 11,4 procent). Vintillverkarna var de som satsade minst på marknadsföring, även om 24 miljoner euro är drygt trettio procent mer än 2018.

Siffrorna kommer från alkoholdryckestillverkarnas branschorganisation BSI och deras rapport ”Data från alkoholbranschen 2020”. Informationen i rapporten är sammanställd av Nielsen Media Research, som har granskat dryckestillverkarnas reklamutgifter i kanaler som internet, trycksaker, radio och TV, utomhusreklam samt direktreklam.



Han är Tysklands äldsta ölutkörare

Ölhistoria Posted on 24 juli 2020 10:21

Många åttioåringar kör rullator, men inte Heiner Zenger. Han är Tysklands äldsta aktiva ölutkörare som flera dagar i veckan rattar en 7,5 ton tung lastbil på sin tur runt Adlersberg.

I över femtio år har Heiner Zenger arbetat som hemleverantör för det lilla privatbryggeriet Prösslbräu i bayerska Adlersberg nära Regensburg. Den pigge åttioåringen lyfter utan problem två fulla ölbackar, en i varje hand. ”Jag fortsätter så länge jag är lycklig”, säger Järn-Heiner (Eiserne Heiner) som kunderna kallar honom.

Heiner Zenger har kört ut öl i Adlersberg i över femtio år (foto: Hannes Kohlmaier/Bild).

Heiner levererar öl direkt till kundernas dörrar fyra gånger i veckan, längs en rutt som går i en radie om tjugo kilometer från bryggeriet. Varje arbetsdag kan det bli upp till sjuttio backar som levereras. För tidningen Bild berättar Heiner Zenger att han känner många av kunderna sedan flera årtionden tillbaka. Han vet också var det lägger pengarna som ska betala för leveransen – oftast är det någonstans på altanen. ”En gång var tjuvar framme och pengarna var borta. Men det händer sällan”, säger Heiner.

När Heiner Zenger för några år sedan halkade på en isfläck och bröt lårbenshalsen, trodde bryggerichefen Heinrich Prössl att ölutkörarens karriär var över. ”Men han återhämtade sig snabbt. Han behöver kontakten med kunderna för att leva”, säger han till tidningen. 61-årige Prössl var en liten grabb när Heiner Zenger kom till Adlersberg. ”Vi har inte en chef-anställd-relation, Heiner är helt enkelt en del av familjen”, fortsätter han och avslutar med sin förklaring till varför Heiner Zenger kunnat hålla på så länge: ”Han har aldrig varit gift, det kanske är därför!”



Minskad skörd av tyskt vinterkorn

Nyheter Posted on 23 juli 2020 09:51

Korn är en central ingrediens i all ölbryggning. Årets tyska skörd av vinterkorn ser ut att bli mindre än förra årets. Anledningen är en torr vår och sena frostnätter.

Den tyska lantbruksorganisationen DBV uppskattar att årets skörd av vinterkorn kommer att landa på 8,9 miljoner ton. Det ligger visserligen i nivå med snittet för åren 2015-2019, men är nio procent (eller 900 000 ton) mindre än förra året. Orsakerna till detta går att finna i torkan under april och maj, men även att det förekom frostnätter långt in på våren.

Årets tyska skörd av vinterkorn ser ut att bli mindre än förra årets (foto: Die Saat).

Den totala ytan som odlas har också minskat med 2,3 procent sedan 2019 och uppgår i år till 1,32 miljoner hektar. Antalet skördade ton per hektar har också minskat med sju procent till 6,7 ton sedan i fjol. Det regn som föll i Tyskland under maj och juni kom alltså försent för vinterkornet. Med sommarkornet inräknat ser årets sammanlagda tyska kornskörd ut att landa på runt elva miljoner ton.

Skörden av vintervete har å sin sida nyligen börjat i vissa tyska odlingsregioner. Sommarens ostadiga väder orsakar dock problem för bönderna, som tvingas göra upprepade uppehåll i skördearbetet. De tyska lantbrukarna hoppas nu på torrare väder de kommande veckorna, så att grödorna får möjlighet att utvecklas på ett bra sätt. Kvaliteten på det mogna vintervetet påverkas negativt om det utsätts för mycket regn och inte kan skördas i tid, skriver branschtidningen Agrarheute.



Starnberger bygger nytt med hjälp av Krombacher

Bryggerier Posted on 21 juli 2020 11:31

Krombacher kommer i framtiden sälja öl från Starnberger Brauhaus. Det står klart sedan öljättens ägarfamilj köpt en minoritetspost i det bayerska bryggeriet som nu expanderar verksamheten.

Starnberger Brauhaus startade sin verksamhet så sent som 2016 och fokuserar på bayerska ölspecialiteter. Trots att man redan utökat verksamheten tre gånger, kan man inte möta den höga efterfrågan på bryggeriets öl. Förra veckan togs därför det första spadtaget för ett nytt bryggeri på andra sidan Starnbergsjön i samhället Feldafing. Planen är att det nya bryggeriet ska stå klart till sommaren 2021 och att produktionskapaciteten då kommer att vara tio gånger större än i dag.

Starnberger och dess ägare Florian Schuh satsar stort på framtiden (foto: Arlet Ulfers/Süddeutsche Zeitung).

Investeringen i det nya bryggeriet beräknas ligga på cirka tio miljoner euro. För att klara den kostnaden och för att kunna möta efterfrågan nationellt, har Starnbergers ägare tagit in Krombachers ägarfamilj Schadeberg som investerare och minoritetsägare. De två aktörerna har också kommit överens om ett partnerskap kring försäljningen av Starnbergers öl, som i dag huvudsakligen bara säljs i Bayern. Genom samarbetet med Krombacher kommer det nu kunna distribueras över hela Tyskland.

Krombacher grundades officiellt 1803, även om ett bryggeri i stadsdelen Krombach i Kreutztal, Nordrhein-Westfalen omnämns redan på 1300-talet. I dag är bryggeriet ett av Tysklands största privatägda bryggerier. Krombacher äger också distributionsrättigheterna till Schweppes, Orangina, Vitamalz och Dr Pepper i Tyskland och Österrike.



Tufft halvår för Warsteiner som ändå satsar för framtiden

Bryggerier Posted on 20 juli 2020 11:34

Försäljningen i januari och februari gick över förväntan för Warsteiner. Men så kom coronakrisen vars effekter blev tydliga redan början av mars. Det visar sig också i bryggeriets halvårsrapport.

Nedstängningen av det tyska samhället ledde till att Warsteiners totala försäljning minskade med 16,2 procent under årets första sex månader, jämfört med samma period förra året. Men trots de svåra tiderna har bryggeriet ändå satsat på ny teknik, marknadsföring och nya produkter. Bland annat har brygghuset i Warstein moderniserats för cirka två miljoner euro. Lanseringen av två nya produkter, Warsteiner Brewers Gold och ölmixen Warsteiner Grapefruit, har också varit mycket lyckosamma. På marknadssidan har man dessutom tecknat femåriga sponsringsavtal med musikfestivalerna Rock im Park och Rock am Ring, med start från och med nästa sommar.

Lanseringen av Brewers Gold har varit mycket lyckad (foto: Warsteiner).

Warsteiners export hade en liknande utveckling som den inhemska försäljningen och minskade med 15,2 procent. Några av bryggeriets största exportmarknader, som Asien, Italien, Frankrike och Spanien, drabbades mycket hårt av pandemin. Det gjorde att utlandsförsäljningen mer eller mindre upphörde under vissa perioder. Det senaste veckorna har dock såväl den inhemska som de utländska marknaderna börjat återhämta sig. Inte minst ser tillväxten på den strategiskt viktiga ryska marknaden mycket lovande ut, liksom den gör i till exempel Nederländerna.

Warsteiner är ett av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim, Isenbeck, Weissenburg och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.



« FöregåendeNästa »