Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Karlsberg återkallar öl efter etikettfel

Nyheter Posted on 18 augusti 2020 11:45

Homburgbryggeriet Karlsberg återkallar ett större parti veteöl efter att fel upptäckts på etiketterna. Öl som är märkta som alkoholfria innehåller i själva verket alkohol.

Alkoholfria öl ökar i popularitet i Tyskland och är ett bra alternativ för den som vill njuta en kall öl och ändå ta bilen hem. Karlsberg Brauerei i Homburg återkallar nu ett parti veteöl, eftersom det på etiketten står att flaskornas innehåll är alkoholfritt trots att de i själva verket innehåller öl med alkohol. Produkten det gäller är Karlsbergs Helles Natur Weizen i 50-centiliters returflaskor.

De felaktigt märkta flaskorna känns igen på batchnumret (foto: Karlsberg Brauerei).

Enligt bryggeriet har de feletiketterade flaskorna sålts i tre förbundsländer: Baden-Württemberg, Rheinland-Pfalz och Saarland. Eftersom misstaget kan få ödesdigra konsekvenser för konsumenterna, erbjuder sig nu Karlsberg att byta ut de felaktiga flaskorna mot sådana med rätt etikett eller att butikerna ger köparna pengarna tillbaka. Det sistnämnda ska kunna göras även om kvitto saknas.

Karlsberg Brauerei grundades 1878 i staden Homburg i Saarland, som då var en del av Bayern. Bryggeriet namngavs efter ett närliggande slott. Dagens ägare Richard Weber är barnbarnsbarn till bryggeriets grundare. Utanför Tyskland kallas bryggeriets öl för Karlsbräu, för att det inte ska blandas ihop med danska Carlsberg. Bland bryggeriets lokala märken finns Becker’s Pils, Zischke och Trierer Löwenbräu.



Tyska storbryggerier startar bank för returflaskor

Nyheter Posted on 16 augusti 2020 19:30

Fyra av Tysklands största bryggerier startar en gemensam bank för returflaskor. Syftet är att skapa ett reglerat system för att få tillbaka och säkra tillgången på återanvändbara 33-centilitersflaskor.

Svårigheten att få tillbaka återanvändbara flaskor har länge varit ett problem för tyska bryggerier. Därför startar nu de fyra storbryggerierna Bitburger, Krombacher, Radeberger och Warsteiner det fristående företaget Gemema, för att skapa ett mer strukturerat sätt att säkra tillgången på 0,33-liters longneck-flaskor. Företaget kommer att vara baserat i Düsseldorf och ska ledas av Hans Baxmeier, som tidigare var ansvarig för retursystemet Petcycle, skriver Getränke Zeitung.

Ett nytt företag ska säkra tillgången på tomflaskor (foto: Imago Images).

Flaskbanken kommer vara öppen för alla tyska dryckestillverkare och planen är att komma igång redan i september. De fyra initiativtagarna har kommit överens om vissa bindande regler för dem som vill vara med. Gememas främsta uppgift blir att upprätthålla flaskbankens kvalitet. Målet är också att göra övergången från en oreglerad till en reglerad flaskbank så smidig och resurssparande som möjligt. De 33-centilitersflaskor som redan finns på marknaden kommer att kunna användas parallellt med den nya banken. När man ser att systemet fungerar är det möjligt att banken expanderas till att omfatta fler flaskstorlekar.



Alkoholfri öl allt populärare i Tyskland

Nyheter Posted on 14 augusti 2020 15:52

Förra året bryggdes det drygt 4,2 miljoner hektoliter alkoholfri öl i Tyskland. Det är en ökning med 97 procent sedan 2009.

Färska siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis visar att produktionen av alkoholfri öl nästan har fördubblats de senaste tio åren. Bara under det första kvartalet i år bryggdes det 947 000 hektoliter, vilket är åtta procent mer än under samma period förra året. Enligt Destatis var det 75 tyska bryggerier som producerade alkoholfri öl 2019. Den tyska bryggarorganisationen Deutsche Brauer-Bund menar dock att siffran är högre. Enligt organisationen finns det mer än 500 märken alkoholfri öl i Tyskland och man uppger att fjolårets produktion snarare var 5,3 miljoner hektoliter, rapporterar Getränke News.

Alkoholfri öl har blivit särskilt populärt bland tyska idrottare (foto: Istockphoto).

Försäljningen av alkoholfri öl låg ganska stadigt runt 2,3 miljoner hektoliter fram till 2007, för att börja stiga året efter. 2014 passerades gränsen för fem miljoner sålda hektoliter för första gången. Sedan dess har försäljningen bara fortsatt att öka. Det gör även det alkoholfria ölets andel av den totala ölproduktionen, som 2019 uppgick till 6,4 procent. Mer än var fjortonde liter öl som säljs i Tyskland är i dag alkoholfri. Bryggarförbundet tror att detta är en trend som kommer att fortsätta; om ett antal år räknar man med att det alkoholfria ölet står för sju till tio procent av den totala ölproduktionen. Alkoholfri öl har blivit särskilt populärt bland idrottare, inte minst eftersom många av dem har isotoniska egenskaper, uppger Deutsche Brauer-Bund.



Efter turerna: Pfungstädter får ny ägare

Bryggerier Posted on 13 augusti 2020 18:37

Efter många turer är det nu klart för försäljning av Pfungstädter Brauerei. Ny ägare blir företaget Lauer, som bland annat tillverkar bryggeriutrustning. Därmed blir Pfungstädter kvar i Hessen och kommer även att stärka sin regionala profil.

Enligt talespersoner för Pfungstädter Brauerei vill de nya ägarna bygga ett nytt bryggeri, en bryggeripub samt en modern buteljeringsanläggning och ett logistikcenter i Pfungstadts industriområde. Lauer kommer dessutom att ta över de 45 bryggeriarbetarna från Pfungstädter. Enligt förslaget till köpeavtal ska man även göra upp en plan för att komma till rätta med bryggeriets skulder, som kommer att presenteras för distriktsdomstolen i Darmstadt och företagets långivare.

Efter många turer tycks Pfungstädter nu ha hittat en ny ägare (foto: Pfungstädter).

I juni sattes Pfungstädter under förvaltare för att rekonstrueras. Därefter har det kommit in flera bud från intresserade köpare. En kommitté rekommenderade slutligen Lauer, som man såg som den bästa lösningen för såväl långivare som anställda. Om allt faller på plats kan den nya ägaren ta över verksamheten under fjärde kvartalet i år. Affären blir möjlig sedan Pfungstädters 97 aktieägare godkänt försäljningen av bryggeriets 45 000 kvadratmeter stora fastighet till entreprenören Daniel Hopp och företaget Conceptaplan, som planerar att riva den gamla anläggningen och bygga bostäder på marken.

Företaget Lauer är baserat i Seeheim-Jugenheim, nära Pfungstadt i södra Hessen. Företaget är en ledande tillverkare av teknisk utrustning till bland annat bryggerier, läkemedelsindustrin, kemiföretag samt metall- och energisektorn. Företaget omsätter cirka 120 miljoner euro per år och har 500 anställda. Företaget har också en tydlig lokal prägel eftersom dess 56-årige grundare Uwe Lauer spenderade en stor del av sin ungdom i Pfungstadt och även gick sin lärlingsutbildning där, skriver Getränke Zeitung.



Alkoholfria Uwe presenterar förbudsöl

Nyheter Posted on 11 augusti 2020 18:51

Hamburgborna får stifta bekantskap med ett nytt öl i den alkoholfria serien Uwe. Det heter Alkoholverbot och ska möta behovet av god öl under den påtvingade förbudstiden.

Den 28 juli beslutade styret i Hamburg att införa förbud mot att sälja alkoholhaltiga drycker mellan klockan 20.00 och 06.00 fredagar, lördagar och söndagar. Under den tiden får ingen alkohol säljas för att tas med ut. Detta görs för att motverka att berusade människor bryter mot de avståndsregler och andra restriktioner som gäller under coronapandemin, något som främst yngre människor setts göra. Förbudet gäller i första hand stadsdelarna St. Pauli, Ottensen och Sternschanze, som är kända för sitt omfattande nöjesliv.

Med alkoholfria Uwe Alkoholverbot ska Hamburgborna bli bättre på att följa regler (foto: Gute Gesellschaft mbH).

För att lindra eventuell ölabstinens under förbudstiden lanseras en ny alkoholfri variant i serien Uwe, lämpligt nog kallad Alkoholverbot. Som andra Uwe-öl är detta ett smakrikt hantverksöl, det är ofiltrerat och bryggs med humle av högsta kvalitet. Skaparna av ölet menar att en bra fest kräver bra sällskap, inte alkohol. Man hävdar också att den som dricker mindre är bättre på att följa regler och därför kan festa längre. Om Hamburgborna inte blir bättre på att följa restriktionerna hotar nämligen myndigheterna med att förbjuda alkoholkonsumtion helt och hållet.

Den som dricker Alkoholverbot hittar också små värdefulla tips på flaskorna, som att den som inte blir berusad kommer på bättre raggningsrepliker. Vägen hem blir också kortare eftersom man slipper gå i sicksack över gatan. Med mindre alkohol i kroppen presterar man dessutom bättre i sängen, slår upphovspersonerna fast. Ölet marknadsförs av Gute Gmbh, vars mål är att lansera produkter som gör samhället bättre. I maj släpptes Uwe Freibier, som skänktes till uteställena i Sternschanze för att underlätta deras återstart efter coronastoppet. Ölen i Uwe-serien bryggs av Brauhaus Hartmannsdorf i Sachsen.



Warsteiner fortsätter leverera till Paderborns folkfester

Nyheter Posted on 10 augusti 2020 18:20

Det regionala ölmärket Paderborner Gold och flera öl från Warsteiner kommer att serveras under Paderborns festivaler under många år framöver.

Invånarna i Paderborn i Nordrhein-Westfalen föredrar att dricka lokalt. Under flera årtionden har den regionalt sålda pilsnern Paderborner Gold varit förstahandsvalet under stadens festivaler. Ölet bryggs av det lokala bryggeriet Paderborner Brauerei, som ägs av Warsteiner Gruppe. Den stora ölkoncernen kommer framgent även att leverera Warsteiner Herb Alkoholfrei samt öl från König Ludwig Schlossbrauerei till det sextiotal folkfester som planeras i Paderborn de kommande åren.

Det lokala favoritölet Paderborner Gold kommer att serveras på stadens folkfester flera år framåt (foto: Jazzclub Paderborn).

Warsteiner har nämligen förlängt sitt serverings- och sponsringsavtal med staden Paderborn för flera år framåt. Bland de planerade folkfesterna märks främst den stora Libori, som inte minst tack vare sin spektakulära ölfontän betraktas som en höjdpunkt i trakten. Nästa år firar festen dessutom femtioårsjubileum. Warsteiner har länge arbetat som partnerföretag till flera folkfester, föreningar, restauranger och underhållare i Paderborn med omnejd.

Warsteiner är ett av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I Warsteiner Gruppe ingår förutom Paderborner Brauerei även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim, Isenbeck och Weissenburg. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.



Efter coronafusket: Öldrickare måste styrka sin identitet

Ölställen Posted on 5 augusti 2020 10:39

Andechser Bräustüberl vid bayerska Ammersee kräver nu att gästerna identifierar sig innan de får komma in i ölträdgården. Detta eftersom många fuskar med de obligatoriska namnuppgifterna.

Enligt gällande smittskyddsregler måste bayerska krogägare under coronapandemin upprätta listor med kontaktuppgifter till alla gäster. Detta för att underlätta smittspårningen vid ett eventuellt virusutbrott. På listorna ska gästerna bland annat fylla i sitt fullständiga namn, något som dock många yngre besökare fuskar med. Av den anledningen inför Andechser Bräustüberl nu obligatorisk ID-koll av alla som besöker den klassiska ölträdgården.

Den som besöker Andechser Bräustüberl måste numera kunna styrka sin identitet (foto: Kloster Andechs).

Personalen i ölträdgården har märkt att många gäster i stället för sitt eget namn skriver dit namn på kända personer, som fotbollsmålvakten Manuel Neuer eller Bayerns förbundspresident Markus Söder. De flesta besökare förstår dock varför de nya rutinerna införs. ”Vi förklarar vänligt varför rätt uppgifter är viktiga för att upprätthålla allas säkerhet”, säger Andechsers talesman Martin Glaab till tidningen Bild.

På hotell- och restaurangorganisationen Dehoga Bayern är man medvetna om problemet. Organisationens ordförande Angela Inselkammer menar att det är oansvarigt att använda falskt namn och att det visar att många inte tar coronaviruset på allvar. Eftersom det ofta är namn på kända personer som anges, är det dock lätt för krögarna att kontrollera uppgifterna. De bör därför kunna agera direkt när de upptäcker något fusk, säger Inselkammer, som samtidigt uppmanar alla kroggäster att inte uppge falska kontaktuppgifter.



Mannen som lyfte Becks är död

Nyheter Posted on 4 augusti 2020 11:15

Förra fredagen avled Josef Hattig vid 89 års ålder. Han var under många år vd för Becks samt innehavare av många tunga poster inom den tyska ölbranschens organisation.

Josef Hattig var i grunden jurist med affärsinriktning. Mellan 1966 och 1972 ingick han i ledningen för det tidigare Dortmundbryggeriet Brauerei Thier, innan han flyttade till Bremen och Becks. Där var han vd mellan 1972 och 1997 och gjorde under den tiden Becks till det internationellt kända märke det är i dag. Han skapade bland annat en helt ny, känslomässig form av marknadsföring, som inte minst symboliserades av skeppet Alexander von Humboldt med sina gröna segel.

Under sin tid som vd lyfte Josef Hattig Becks till det kända märke det är i dag (foto: Deutscher Brauer-Bund).

Hattig var också djupt engagerad i det tyska bryggarförbundet, Deutschen Brauer-Bund; mellan 1990 och 1993 var han organisationens ordförande. Året han avgick utsågs han till hedersmedlem för sina insatser. Även efter sin tid i bryggarorganisationen hade Josef Hattig flera tunga poster. 1997 till 2003 ingick han i Bremens politiska ledning med ansvar för näringslivsfrågor och 1996 till 2006 var han styrelseordförande för Deutsche Post. Fram till 2012 var han dessutom ordförande för Bremer Lagerhaus-Gesellschaft.



« FöregåendeNästa »