Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Früh får brygga kölsch åt Radeberger

Bryggerier Posted on 17 juli 2020 11:21

Den tyska konkurrensmyndigheten har inget emot att Radeberger anlitar Cölner Hofbräu Früh för att brygga sina kölschmärken. Det meddelade man via ett pressmeddelande tidigare i veckan.

Idén om ett samarbete föddes redan i april förra året, när Radeberger beslutade att lägga ner sitt kölschbryggeri. Tanken är i stället att Cölner Hofbräu Früh från och med början av 2021 tar över produktionen av Radebergers sex kölschmärken Dom, Gilden, Küppers, Peters, Sester och Sion. Dessa ska fortsättningsvis bryggas på kontrakt av Kölnbryggeriet. Enligt konkurrensmyndigheten Bundeskartellamt är de två bryggerierna fortfarande att betrakta som konkurrenter, eftersom Radeberger kommer att sköta allt annat som rör de aktuella märkena, som exempelvis försäljning och marknadsföring.

I Frühs anläggning kommer det från nästa år bryggas kölsch åt Radeberger (foto: Cölner Hofbräu Früh).

Myndigheten framhåller att samarbetet inte heller förändrar styrkeförhållandena på kölschmarknaden. Även om Radeberger och Früh i dag har cirka tjugo procent var av marknaden, är det snarare de två ledande kölschbryggerierna Reissdorf och Gaffel som ska betraktas som de två samarbetspartnernas huvudkonkurrenter. Myndigheten tror snarare att samarbetet kommer att leda till påtagliga effektiviseringar som, tillsammans med en ökad priskonkurrens, i förlängningen kommer att gynna konsumenterna. Konkurrensmyndigheten slår dock bestämt fast att samarbetet mellan Früh och Radeberger inte får vidgas till att även omfatta prisöverenskommelser.



Veltins står starkt i krisen

Bryggerier Posted on 16 juli 2020 15:41

Den tyska ölmarknaden har under det första halvåret i år minskat kraftigt på grund av coronakrisen. Veltins har förlorat mycket på fatölssidan men känner sig trots det rustat för en stabil och lönsam framtid.

Nedstängningen av det tyska samhället under coronakrisens värsta fas ledde till att C. & A. Veltins försäljning av fatöl med minskade med 1,5 miljoner hektoliter, eller 4,5 procent, under årets första sex månader. Till viss del kompenseras detta av att försäljningen av Veltins Pilsener på flaska ökade med 10,1 procent under det första halvåret. Dessutom har lanseringen av det nya ljusa ölet Pülleken varit lovande för Sauerland-bryggeriet. Samtidigt tror Veltins att den totala ölförsäljningen i Tyskland kommer att minska med cirka sex miljoner hektoliter under 2020 och att det kommer ta minst trettio månader för bryggeribranschen att återhämta sig efter de kraftiga förlusterna, skriver branschtidningen Getränke Zeitung.

Veltins känner sig redo att tackla tiden efter coronapandemin (foto: Veltins).

Veltins specialölsmärke Grevensteiner har gått ganska bra, de svåra tiderna till trots. Visserligen minskade fatölsförsäljningen med 45,5 procent jämfört med förra året, men med flaskölen inräknad stannade första halvårets tapp på försumbara 2,8 procent. Ölmixserien V+ minskade med fyra procent, vilket får ses som godkänt med tanke på att produktserien ofta förknippas med olika evenemang. Sammantaget tycker Veltins ledning att det inte finns någon anledning att se för dystert på framtiden. Bryggeriet står starkt och redo att återgå till ”business as usual” när pandemin väl är över – åtminstone så länge det inte kommer en andra smittspridningsvåg. Den inverkan en sådan skulle få vore ett mycket hårt slag, menar Veltinschefen Michael Huber.



Ny investerare vill ta över Pfungstädter

Bryggerier Posted on 13 juli 2020 10:15

Efter många turer ser det nu ut att ljusna för Pfungstädter Brauerei. Hotell- och bryggeriägaren Wolfgang Scheidtweiler från Pforzheim har lagt ett bud på det konkurshotade bryggeriet. Målet är att fortsätta och utöka bryggeriverksamheten på nuvarande plats.

På senare år har Wolfgang Scheidtweiler och hans familj tagit över flera problemtyngda verksamheter och framgångsrikt fått dem att blomstra igen. I ett pressuttalande säger Scheidtweiler att Pfungstädter Brauerei är känt för sina premiumöl och har byggt upp ett starkt varumärke, framför allt i Sydhessen. Han menar också att de historiska bryggeribyggnaderna har en speciell charm och att målet är att bevara dessa, men att komplettera dem med ett modernt bryggeri.

Wolfgang Scheidtweiler har gjort sig ett namn på att ta över problemtyngda verksamheter och få dem att blomstra (foto: Ehmann/bnn.de).

Innan något kontrakt kan undertecknas finns det dock en del detaljer kring övertagandet som måste förtydligas. Tanken är att ölbryggningen ska fortsätta i de befintliga byggnaderna tills vidare. Pfungstädters vd Stefan Seibold är glad över att det nu ser ut att lösa sig med bryggeriets framtid. ”Wolfgang Scheidtweiler är en utmärkt samarbetspartner med vilken vi kan fortsätta vår bryggeritradition i Pfungstadt. Han vill dessutom använda och utöka bryggeriets historiska kärna för att såväl vara kvar på nuvarande plats som att bevara arbetstillfällen”, säger han.

I början av juni sattes Pfungstädter under förvaltare för att rekonstrueras. Detta blev nödvändigt sedan bryggeriets försäljning rasat under coronapandemin. I februari i år fördes förhandlingar med en extern investerare, som skulle ta över bryggeriet och bygga en ny, ultramodern anläggning på en tomt där det i dag finns en badanläggning i Pfungstadt. Detta föll dock efter att investeraren dragits sig ur efter att inte ha velat uppfylla de krav som staden Pfungstadt ställt.



Målvaktshjälte marknadsför alkoholfritt

Nyheter Posted on 10 juli 2020 10:11

Den forne stormålvakten Oliver Kahn är nytt ansikte för Paulaners alkoholfria sortiment. Rollen är dock inte helt ny för den legendariske burväktaren.

Redan 2006 medverkade fotbollsmålvakten Oliver Kahn i en prisbelönt reklamfilm för Paulaner, tillsammans med sportkommentatorn Waldemar Hartmann. Filmen spelades bland annat in i Paulaners ölträdgård i München. Det var lämpligt nog också på samma plats som Paulaner i förra veckan spelade in en ny reklamfilm, med den gamle VM-målvakten som talesman för bryggeriets alkoholfria öl.

Den förre stormålvakten Oliver Kahn marknadsför Paulaners alkoholfria öl (foto: Paulaner).

Paulaner har sedan lång tid tillbaka ett samarbete med storklubben FC Bayern München, där Oliver Kahn numera är styrelseledamot. Den nya reklamfilmen skulle egentligen ha spelats in med tre spelare ur FC Bayerns nuvarande trupp, men coronapandemin satte stopp för de planerna. Erbjudandet gick i stället till Kahn, som tackade ja utan att tveka, trots att reklamjobb inte direkt ingår i hans roll som styrelsemedlem.

Den nu 51-årige Oliver Kahn inledde sin seniorkarriär i Karlsruher SC 1987. 1994 värvades han av FC Bayern, där det totalt blev 429 Bundesligamatcher. Mellan 1993 och 2006 hann Kahn också spela 86 landskamper för Tyskland, vilket bland annat resulterade i såväl EM-guld (1996) som VM-silver (2002) och VM-brons (2006). På meritlistan finns också åtta Bundesligatitlar, sex tyska cuptitlar samt en vinst vardera i Champions League (2001) och Uefacupen (1996).



Radeberger införlivar Braufactum i sin egen organisation

Bryggerier Posted on 9 juli 2020 10:28

Tysklands ledande bryggerikoncern Radeberger lägger ner den fristående säljorganisationen för sitt hantverksmärke Braufactum. Från och med nästa år kommer all försäljning och distribution ske inom ramen för Radebergers ordinarie organisation.

När Radeberger Gruppe lanserade märket Braufactum år 2010 var man något av pionjärer när det gäller tyskt hantverksöl – eller craft bier. Verksamheten har dock aldrig tagit riktig fart; produktionen av Braufactum-öl har som mest legat på cirka 15 000 hektoliter. Därför har Radebergers ledning beslutat att lägga ner hantverksmärkets fristående organisation och införliva den i koncernens ordinarie verksamhet.

Satsningen på Braufactum har inte blivit vad Radeberger önskat (foto: Braufactum).

Målet med Braufactum var att lansera den amerikanska craft-vågen på den tyska marknaden. För tio år sedan var det många konkurrenter som rynkade på näsan åt idén, men efterhand har allt fler tyska bryggerier startat egna craft-projekt. För Radeberger kommer dock experimentet att avslutas och förhoppningen är att de flesta som arbetat med Braufactum ska få anställning inom Radebergers internationella organisation, rapporterar branschtidningen Inside Getränke.



Krögarfamilj lämnar Oktoberfest efter 83 år

Oktoberfest Posted on 8 juli 2020 13:41

I måndags meddelade krögarfamiljen Heide att man inte längre kommer att sköta serveringen i det klassiska Oktoberfesttältet Bräurosl. Coronakrisen och årets inställda festival gör att osäkerheten kring ekonomin blir för stor.

Året var 1936 när Georg Heide tog över driften av det stora Oktoberfesttältet Bräurosl. Sedan dess har det drivits av samma familj i fyra generationer. Men nu är det slut. Årets inställda Oktoberfest och pågående coronakris gör framtiden och de ekonomiska kalkylerna allt för osäkra. Under en presskonferens meddelade familjen att man därför beslutat sig för att lämna Oktoberfest och enbart fokusera på sin restaurang Heide Volm, som är inrymd i tågstationen i Münchenförorten Planegg.

Det klassiska Oktoberfesttältet Bräurosl får ny krögare nästa år (foto: Imago).

Beslutet att säga upp kontraktet för Bräurosl har fattats i samförstånd med det Paulanerägda bryggeriet Hacker-Pschorr, som äger festtältet och som nu får leta efter en ny krögare. När coronapandemin slog till hade förberedelserna för årets Oktoberfest kommit en bra bit på väg. Bräurosl skulle flytta in i ett helt nytt festtält, till vilket grunden lades på festplatsen Theresienwiese redan i april. Ett nytt tält innebär dock extra arbete för krögaren, som bland annat måste beställa nya matchande kläder till serveringspersonalen, ny köksutrustning och nya bordsdukar. De flesta beställningar kunde dock stoppas när beskedet kom om att årets festival ställts in.

Att en krögare frivilligt lämnar Oktoberfest är ovanligt; senast det hände ett av de stora tälten var 2002 med Paulaners tält Winzerer Fähndl. När familjen Heide nu lämnar Bräurosl blir det en plats ledig bland de stora festtälten. Bland de främsta kandidaterna att ta över finns Lorenz Stiftl, som i dag sköter restaurangen Zum Spöckmeier i centrala München och som är en av Paulanerägda Hacker-Pschorrs viktigaste samarbetspartner. Stiftl har hittills haft kontrakt för ett av de mindre festtälten under Oktoberfest.



Oetker planerar att ta över fler bryggerier

Bryggerier Posted on 6 juli 2020 10:58

Oetkerkoncernen äger redan flera stora tyska ölmärken. Ledningen är dock inte främmande för att ta över en del av de bryggerier som drabbats av coronakrisen.

Coronapandemin har ställt till det för många tyska bryggerier och restauranger, som kämpar hårt för sin överlevnad. Sannolikheten för en kommande konkursvåg är därmed ganska hög, säger Albert Christmann, vd för livsmedelskoncernen Oetker Gruppe, till tidningen Manager Magazin. Detta kommer också leda till att många verksamheter tas över av större aktörer. Enligt Albert Christmann är Oetkerkoncernen redo att spela en aktiv roll på denna nya marknad. Att ta över bryggerier är inget nytt för koncernen, som redan i dag äger ledande märken som Radeberger, Jever, Schöfferhofer och Clausthaler.

Oetker Gruppe äger redan i dag flera ledande ölmärken (foto: Oetker Gruppe).

Albert Christmann ser dock inte att Oetker kommer vara den spelare som räddar krisande pubar. Han medger att det visserligen kan finnas en och annan möjlighet, men att man för tillfället inte vill investera i pubar eftersom det inte tillhör koncernens kärnverksamhet. Men detta kan komma att ändras i framtiden. Förra året bildade den Bielefeldbaserade koncernen nämligen dotterbolaget Oetker Hospitality-Group, som ska arbeta med nya koncept inom hotell- och restaurangbranschen. Albert Christmann medger att Oetker känner varmt för den sektorn, eftersom den spelar en så viktig roll i samhället.



Bitburger-chef spår fortsatt minskad ölkonsumtion

Nyheter Posted on 3 juli 2020 14:59

Bitburger-chefen Axel Dahm ser dystert på den tyska ölindustrins framtid. Till Frankfurter Allgemeine Zeitung säger han att försäljningen av öl för konsumtion utanför hemmen kan komma att minska med femtio, kanske upp till åttio procent, i år.

Även om försäljningen av öl i dagligvaruhandeln förutspås öka med två-tre procent, kommer det inte väga upp förlusterna inom restaurang- och evenemangssektorn, säger Axel Dahm till Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Branschmässor, kongresser, företagsfester och stora privata fester kommer att minska permanent, tror han. Att många restauranger och hotell har problem och läggs ner innebär också problem för Bitburger Braugruppe, som i dag levererar till cirka 50 000 serveringsställen i Tyskland. Dahm menar att coronakrisen har förändrat människors beteende på ett grundläggande sätt och att man helt enkelt kommer att dricka mindre öl utanför hemmet i framtiden. På Bitburger förutspår man att ölmarknaden som mest kommer att nå åttio procent av de nivåer som rådde innan coronapandemin.

Axel Dahm förutspår att tyskarna kommer att dricka mindre öl utanför hemmet i framtiden (foto: Rudolf Wichert/Handelsblatt).

Som den största aktören på fatölsmarknaden har Bitburger under flera år varit en av Tysklands mest framgångsrika och välmående bryggerikoncerner. Enligt Axel Dahm står koncernen fortfarande stark, men måste vidta vissa åtgärder för att fortsätta göra det. Mer specifikt innebär det att man framöver i huvudsak kommer att fokusera på tre märken på den nationella tyska marknaden. Först och främst så klart märket Bitburger, därefter veteölsmärket Benediktiner samt Köstritzer, som är marknadsledande inom segmentet schwarzbier. Märken som König Pilsener, Licher och Wernesgrüner kommer främst marknadsföras regionalt. Axel Dahm säger också att märkena kommer bli mer specialiserade. Han understryker dock att man inte avser ta bort några märken eller lägga ner bryggerianläggningar.



« FöregåendeNästa »