Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Tysk ölförsäljning fortsätter gå trögt

Nyheter Posted on 29 juni 2020 11:34

Coronapandemin sätter fortsatt käppar i hjulen för den tyska ölförsäljningen. Under maj såldes det 7 558 217 hektoliter öl, vilket är en minskning med drygt 1,1 miljoner hektoliter jämfört med samma månad året innan.

Den tyska ölförsäljningen minskade med tretton procent (motsvarande 1 127 311 hektoliter) i maj i år, jämfört med samma månad i fjol. Det visar nya siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis. Sett till hela perioden januari-maj har tyska bryggerier tappat 7,8 procent av sin försäljning. Samtidigt minskade försäljningen av ölblandningar med 1,2 procent (motsvarande 5 800 hektoliter) i maj 2020.

Tysklands bryggerier har det fortsatt tufft i coronapandemins spår (foto: diepresse.com).

Läget är dock inte helt hopplöst. Jämfört med april ökade ölförsäljningen i maj med 491 483 hektoliter, eller 6,5 procent. Detta tack vare att restauranger och ölträdgårdar fått öppna igen efter nedstängningen av det tyska samhället. Tysklands federala struktur gör dock att skillnaden mellan de olika förbundsländerna är stor. I Schleswig-Holstein minskade majförsäljningen med 43,8 procent och i Hessen med 31 procent. Sachsen-Anhalt å sin sida klarade sig bättre med en närmast obetydlig minskning på 0,2 procent.

Försäljningen av öl för konsumtion i hemmen ser inte mycket bättre ut. När coronarestriktionerna var som hårdast räddade hemmakonsumtionen bryggerierna från totalt haveri. Under maj verkar dock lusten att sitta hemma ha minskat och försäljningen minskade därför med 12,1 procent. Under årets första fem månader har hemmakonsumtionen minskat med totalt 3,9 procent. Tysklands ölexport till andra EU-länder har också drabbats hårt och sjönk med 29,5 procent i maj. Från januari har den tyska EU-exporten minskat med 20,4 procent.



Första spadtaget för Berliner Bergs nya bryggeri

Bryggerier Posted on 26 juni 2020 11:34

Berliner Bergs nya bryggeri byggs på en tomt på Treptower Strasse i sydöstra Berlin. Till hösten kommer det alltså att bryggas lokalt och hantverksmässigt öl mitt i hjärtat av den tyska huvudstaden.

Det nya centrumbryggeriet kommer att ha en kapacitet på 10 000 hektoliter per år. Här kommer framöver Berliner Bergs ölspecialiteter produceras, bland annat sorterna Pils, Berliner Weisse och Pale Ale. Enligt de ursprungliga planerna skulle bryggeriet stått klart redan till sommaren, men Berliner Bergs vd Michéle Hengst är ändå nöjd med att spaden äntligen kommit i jorden. ”Vi är glada att nu kunna börja förverkliga vår dröm om ett bryggeri mitt i staden”, säger hon till Getränke Zeitung.

Berliner Bergs ägare Michéle Hengst, Robin Weber och Uli Erxleben tar första spadtaget för det nya bryggeriet (foto: Berliner Berg/Rike Götting).

Trots svåra tider med coronakris och vikande ölförsäljning, tror gänget bakom Berliner Berg att det nu är helt rätt tid att satsa på ett nytt lokalt bryggeri. ”Vi investerar i huvudstaden och i (stadsdelen) Neukölln för att skapa oss ett starkare i fäste i området på längre sikt. Vi ser redan fram emot dagen då vi kan välkomna de första berlinarna till vårt nya bryggeri”, säger Michéle Hengst.



Oktoberfest kan bli Septemberfest

Oktoberfest Posted on 25 juni 2020 10:30

Bayerns finansminister Hubert Aiwanger föreslår att det i år ska arrangeras en friluftsvariant av Oktoberfest. Den kommer i så fall att ersätta Münchens traditionella folkfest, som ställts in på grund av coronapandemin.

Redan i april kom beskedet att årets Oktoberfest i München ställs in på grund av coronakrisen. Förslaget från Bayerns finansminister innebär att det som alternativ anordnas en variant helt i det fria, utan överfyllda öltält med dålig luft. Besökarna ska i stället, likt i en bayersk ölträdgård, placeras på lagom avstånd från varandra på långbänkar ute i friska luften. ”Det blir en ölfestival utan tält, barer och trängsel. Bara en ölträdgård med musik i bakgrunden”, säger Hubert Aiwanger enligt branschtidningen Inside Getränke.

En utomhusvariant av Oktoberfest kan ersätta den traditionella tältfesten (foto: Bayerischer Brauerbund).

För att undvika stora folksamlingar kan antalet besökare begränsas på samma sätt som man redan nu gör i de bayerska ölträdgårdarna. Enligt Aiwanger kommer ett sådant arrangemang säkert upplevas som trevligare för många. Skulle det komma en regnskur finns det alltid parasoller, menar han. Eftersom vädret i München kan vara lite osäkert i månadsskiftet september-oktober, med regn och kyla, är förslaget att tidigarelägga festligheterna och ha dem redan i början av september.

Idén uppskattas av Michael Käfer, som driver festtältet Käfers Wiesn-Schänke. Till Abendzeitung München säger han att det är positivt att ansträngningar görs för att stödja krögarna och ser gärna att ölträdgårdarna sprids ut över hela München under de två veckor som evenemanget planeras pågå.



Erdinger utökar samarbete med Carlsberg

Nyheter Posted on 22 juni 2020 16:23

Veteölsbryggeriet Erdingers försäljning till restauranger kommer att ske i samarbete med Carlsberg Deutschland i ytterligare fem år.

De närmaste fem åren kommer Erdingers veteöl att säljas till restauranger i norra och östra Tyskland via Carlsbergs försäljningskanaler. Det samarbete som inleddes 2008 fortsätter därmed. I ett gemensamt pressmeddelande säger de två parterna att detta öppnar för nya spännande projekt och ytterligare försäljningsområden. För Carlsberg är samarbetet med Erdinger också ett sätt att komplettera sin produktportfölj för att på så sätt tillfredsställa efterfrågan från sina kunder.

Carlsberg kommer sälja Erdingers veteöl i minst fem år till (foto: Carlsberg).

Samarbetet innebär att Carlsbergs säljare kommer att marknadsföra Erdingers öl till cirka 3 700 utskänkningsställen i norra och östra Tyskland. Det betyder också att det bayerska veteölet kommer att få ökad exponering i delar av landet där det annars mest dricks pilsner. Den närmaste tiden kommer fokus vara att börja sälja Erdingers öl på fat på alla aktuella restauranger. 2019 såldes cirka 15 000 hektoliter Erdingeröl via Carlsbergs kanaler, något man hoppas ska öka framöver.



Krombacher Limobier – Mer läsk än öl

Nyheter Posted on 18 juni 2020 16:05

Känslan av sommar på ölhyllorna. Det är vad Krombacher vill locka fram med sin nya Limobier Zitrone. Med en ny blandning av lemonad och Krombacher Pils tar man ett nytt grepp om de populära ölblandningarna.

Krombacher utökar sitt utbud av ölblandningar med Limobier Zitrone. Med sin blandning av 70 procent citronlemonad och 30 procent pilsner kan detta snarare beskrivas som en citronläsk med en aning öl. Bryggeriet tillför därmed något nytt till den allt mer populära kategorin med mixdrycker; i vanliga Radler brukar blandningen mellan läsk och öl vara mer jämn. Eftersom alkoholhalten endast är 1,5 procent passar Limobier bra för den som vill ha något uppfriskande att dricka i sommarsolen.

Krombachers Limobier är snarare en läsk med ett stänk öl (foto: Krombacher).

Lanseringen sker i mitten av juni och drycken kommer i första hand finnas tillgänglig i 33-centilitersflaskor. Senare kommer den även släppas i den populära halvlitersburken. Flaskor och burkar har fått en egen unik design, med vilken Krombacher inte bara vill ge ett vilt och färgsprakande intryck, utan också framhäva dryckens naturlighet. Lanseringen sker mot utvalda målgrupper och den nya produkten kommer att marknadsföras i såväl sociala medier som i uppseendeväckande butiksdisplayer.



Schneider Weisse ger ölköpare två bonusöl

Bryggerier Posted on 17 juni 2020 19:02

På grund av coronapandemin tvingades tyska uteställen hålla stängt i flera veckor. När de nu har öppnat igen vill Schneider Weisse ge dem en hjälpande hand genom att erbjuda sina kunder gratis öl vid nästa restaurangbesök.

Idén bakom kampanjen är mycket enkel: Den som mellan juni och september köper en back Schneider-öl hos utvalda återförsäljare, kommer att få ett värdebevis som kan bytas in mot två veteöl hos någon av Schneider Weisses cirka 150 partnerrestauranger i Tyskland.

Schneider skänker två öl till alla som köper en hel back under sommaren (foto: Schneider Weisse).

Bryggeriägare Georg Schneider är övertygad om att kampanjen kommer ge positiva effekter. ”Den hjälper återförsäljarna, eftersom kunderna har ytterligare en anledning att köpa en back öl. Den hjälper också till att locka gäster till den i dagsläget ansträngda restaurangbranschen”, säger han. Erbjudandet gäller hos utvalda återförsäljare och krögare. Det marknadsförs genom olika online-kanaler samt via iögonenfallande reklammaterial.



Gaffel brygger ur-kölsch

Bryggerier Posted on 16 juni 2020 17:54

Kölschbryggeriet Gaffel lanserar nu Wiess, en traditionell ölspecialitet som endast kommer att säljas av restauranger.

Fram till förra århundradet var den ofiltrerade och överjästa ölstilen wiess standardrycken för många av Kölns invånare. Den ses också som urfadern till dagens moderna kölsch. Numera är det få Kölnbor som dricker den grumliga drycken och den bryggs endast av ett fåtal mindre bryggerier. Privatbrauerei Gaffel blir nu det första större kölschbryggeriet som ger sig i kast med den traditionella ölstilen.

Gaffels Wiess dricks ur sejdlar som hämtat inspiration från den klassiska Stange (foto: Privatbrauerei Gaffel).

Den nya Wiess har tagits fram i Gaffels experimentbryggeri, där bryggmästarna testar nya och utvecklar gamla recept. Genom att återuppliva ölstilen wiess kombinerar Gaffel det traditionella med moderna trender. Regionala specialiteter och traditionella tyska ölstilar har fått ett uppsving på senare år, särskilt ljusa och ofiltrerade varianter med mildare smak. Eftersom wiess förr i tiden endast dracks på Kölns bryggeriers egna utskänkningsställen, kommer Gaffel Wiess endast att säljas via restauranger och barer. Det dricks ur en 30-centiliterssejdel, vars utseende har hämtat inspiration från det traditionella, cylinderformade kölschglaset (Stange).



Weihenstephaner möter trend med ny lager

Bryggerier Posted on 12 juni 2020 16:06

I maj kompletterade Weihenstephaner sitt sortiment med ett nytt underjäst öl. Den ljusa lagern har mildare smak och lägre alkoholhalt för att möta det som dagens kunder efterfrågar.

Det nya ölet har kort och gott fått namnet Helles. Genom att lansera detta öl anknyter Weihenstephaner till sitt förflutna och en tid då man hade två ljusa lageröl i sitt sortiment, samtidigt som man svarar på en ökad efterfrågan på aningen mildare öl. Weihenstephaner Original kommer fortsatt att finnas tillgängligt som ett något kraftfullare ljust lageralternativ. Weihenstephaner Helles har till en början endast sålts i Bayern, men kommer gradvis att släppas över hela Tyskland med start från och med mitten av juni.

Med den nya Helles anknyter Weihenstephaner till sin historia (foto: Weihenstephaner).

Det tog Weihenstephaner ett år att utveckla Helles. Under framtagandet har bryggeriet inte bara gjort efterforskningar i sin historia och testat olika recept. Man har också tagit hjälp av flera experter och testpaneler för att få fram den rätta smaken. Weihenstephaner Helles skiljer sig från storebror Original genom sin mildare smak, lägre alkoholhalt och att malten fått en mer framträdande roll. Original är å sin sida lite mer kryddig och humlig till sin karaktär och representerar med sin något högre alkoholhalt (5,1 %) snarare exportkategorin.

Fakta Weihenstephaner Helles
Alkoholhalt: 4,8 %
Stamvörtstyrka: 11,1 %
Beska: 16 IBU
Kaloriinnehåll: 188 kcal/0,5 l
Förpackning: Flaska, 50 cl



« FöregåendeNästa »