Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Holsten hyllar medarbetarna i ny kampanj

Bryggerier Posted on 21 april 2021 18:01

I en ny stor reklamkampanj väljer Hamburgbryggeriet Holsten att lyfta fram sina trognaste medarbetare. Personerna och deras historier får därmed symbolisera allt som det 140-åriga bryggeriet står för.

Förra sommaren lanserade Holsten en uppdaterad version av sin ikoniska riddare. När bryggeriet nu tar ytterligare ett steg för att framhäva sin historia och äkthet, gör man det via människorna bakom märket. Vissa har arbetat för Holsten i över trettio år och de anställda får därmed representera det som bryggeriet menar att man står för varje dag: passion och lång erfarenhet av bryggeribranschen, en stark anknytning till hemstaden Hamburg och kärleken till det okomplicerade ölet.

I Holstens nya kampanj är det medarbetarna som har huvudrollen (foto: Holsten).

Kärnan i kampanjen är ett antal filmer och bilder som visar en händelsekedja, från bryggning till avnjutande av en kall Holsten i goda vänners lag i olika miljöer. I centrum står bryggeriets anställda, som vi får se i olika situationer under en arbetsdag. Bryggeriet kommer också presentera några av de anställda lite närmare. Bland dessa finns Christian, som beskriver Holsten som sin ”första kärlek” och som har en tatuering av den klassiska riddaren, och Steffi, som stolt visar upp ett trettio år gammalt tidningsklipp från sin tid som trainee i bryggeriets laboratorium. Kampanjen kommer att synas i flera av bryggeriets online-kanaler de kommande månaderna.

Holsten Brauerei grundades 1879 i Hamburgstadsdelen Altona. I november 2019 flyttade dock bryggeriet till en ny anläggning i Hausbruch, strax utanför centrala Hamburg. Holsten har i dagsläget cirka 450 anställda. Holstenmärket omfattar i dag sorterna Holsten Pilsener, Holsten Edel, Holsten Alkoholfrei, Holsten Extra Herb, Holsten Export och Holstein Bernstein Lager. Sedan 2004 tillhör bryggeriet den danska bryggerikoncernen Carlsberg Group.



Skånsk-bayerskt samarbete välkomnar våren

Systembolaget Posted on 19 april 2021 19:07

Den 20 april ramlar det in lite nytt i Systembolagets tillfälliga sortiment igen. En av de mer spännande nyheterna är en samarbetsbrygd från två framgångsrika och populära bryggerier i Eslöv och Augsburg.

Var för sig brukar namnen Remmarlöv Gårdsbryggeri och Brauhaus Riegele locka fram en och annan glad min hos många ölälskare. Vad händer då inte om de två gör något tillsammans? Nu får vi chansen att veta det! Tisdagen den 20 april släpps nämligen 12 000 flaskor av deras samarbetsöl Collaboration Maibock i Systembolagets tillfälliga sortiment. Det handlar alltså om ett bocköl, det vill säga en lite starkare ljus lager. I doft och smak hittar vi malt, bröd, aprikos, honung, citrus och en viss kryddighet. Serveras med fördel till lamm- eller fläskrätter, tipsar Systembolaget.

Remmarlövs och Riegeles gemensamma öl släpps den 20 april (foto: Systembolaget).

I Tyskland bryggs maibock för att välkomna våren. Maibock är något ljusare än andra bocköl och bryggs i regel med aningen mer humle. Precis som andra bocköl har maibockar en stamvörtstyrka på minst sexton procent. Namnet bocköl lär för övrigt vara en förvanskning av ”Ainpöckische Bier” (”Öl från Einbeck”), som när det kom till Bayern uttalades ”Oanpock” som senare blev ”Bockbier”.

Brauhaus Riegele grundades 1386 och styrs i dag av Sebastian Priller och Sebastian B. Priller-Riegele. I dagsläget har bryggeriet cirka 130 anställda. 2019 blev Riegele det första bryggeri att vinna den prestigefulla titeln Årets bryggeri i Tyskland tre år i rad. Remmarlöv Gårdsbryggeri startades 2014 av Håkan och Michéle Nilsson. Bryggeriet gör öl i många olika stilar, baserade på svensk basmalt och vatten från egen brunn.

Fakta Remmarlöv Riegele Collaboration Maibock
Stil: Ljus bocköl
Alkoholhalt:  7,0 %
Producent: Remmarlöv Gårdsbryggeri
Leverantör: Remmarlöv Gårdsbryggeri
Förpackning: Flaska, 33 cl
Pris: 29,90 kr (90,61 kr/l)
Antal flaskor i släppet: 12 000 st.



Brewdog Tyskland lanserar specialölsserie

Bryggerier Posted on 16 april 2021 16:22

I slutet av månaden släpper Brewdogs tyska bryggeri de första ölen i vad som ska bli en återkommande serie med specialbrygder. De tre första har smak av tropiska frukter, rök och malt samt karamell och bröd.

Från och med april kommer det släppas överraskningar varje månad i Brewdogs nya Prototyp-serie. Bryggmästarna i Berlinbryggeriet i Mariendorf har fått fria tyglar och tillåts att experimentera ordentligt. Ölen bryggs exklusivt för Brewdogs egna restauranger och barer, men kommer även finnas att köpa via deras webbshop. I första hand släpps de på burk, men när restriktionerna så tillåter kommer de även finnas på fat. Sedan 2019 har Brewdog bryggt öl i Mariendorf, där man också har restaurangen Dogtap Berlin samt en stor ölträdgård.

Den 30 april släpps de tre första ölen i Brewdogs nya Prototyp-serie (foto: Brewdog).

Den 30 april presenteras de tre första ölen via en webbprovning. Då får nyfikna öldrickare stifta närmare bekantskap med dessa tre skapelser:

Prototyp # 1 – Der Rubin Eisbock
Det första ölet är en mörkt rödfärgad maltbomb. Smaken domineras av karamell och bröd, som övergår i värmande alkoholtoner. Efter att ha bryggts på klassiskt vis, har ölet piskats upp till 7,2 procent alkohol genom frysdestillering. Det innebär att ölet fryses ner i slutet av mognadsprocessen, så att vatten i form av iskristaller kan avlägsnas. Det resulterar i sin tur att koncentrationen av alkohol ökar.

Prototyp # 2 – Ein Rauchbier
I det andra ölet handlar det om rökighet. Brewdogs tolkning av den frankiska klassikern rauchbier har en alkoholhalt på 5,6 procent och beskrivs som rakt på sak, jordnära och ärlig. Rökigheten dominerar smaken, men lämnar ändå utrymme för humlen att ta plats. Malten ger ölet en viss sötma och en rejäl kropp.

Prototyp # 3 – Single Hop Sabro Pale Ale
Tredje ut är det första, men säkert inte sista, singelhumleölet i serien. Sabro är en aromhumle från nordvästra USA:s Stillahavskust. Den utmärks av en frisk smak av citrus, tropiska frukter och en aning kokos. Alkoholhalten ligger på drickbara 4,8 procent med en trevlig beska i avslutningen.



Einbecker rapporterar minskad försäljning

Bryggerier Posted on 14 april 2021 17:38

Einbecker Brauhaus försäljning minskade med 2,4 procent till cirka 526 000 hektoliter under 2020. Tack vare ökad försäljning i butik och buteljering för andra bryggerier ökade dock intäkterna med 1,1 procent till i runda slängar 31 miljoner euro.

Trots ökade intäkter sjönk Einbecker Brauhaus vinst för 2020 med fyrtio procent jämfört med året innan och landade på cirka 273 000 euro. Till stor del beror detta på minskad försäljning av fatöl i coronapandemins och nedstängningarnas spår. Från bryggeriets håll menar man dock att man, jämfört med många andra bryggerier, tog sig igenom det katastrofala 2020 ganska bra. På grund av de osäkra tiderna föreslår dock styrelsen att årsstämman för över rörelseresultatet på 422 000 euro till nästa räkenskapsår.

Einbeckers ölförsäljning minskade med 2,4 procent 2020 (foto: Michael Mehle).

Ölbryggning i Einbeck har anor från medeltiden, då det fanns 700 bryggmästare i staden och alla medborgare hade rätt att brygga öl. Einbecker själva anger 1378 som sitt startår. Det baseras på ett kvitto man hittat från den 28 april det året, då två ton Einbeckeröl såldes till staden Celle. Det är dock först 1794 som Einbecker Brauhaus grundas, som ett gemensamt brygghus i staden. Dagens aktiebolag bildades 1967 och man är i dag det enda bryggeriet i Einbeck.



Ayingers friska veteöl i tillfälligt sortiment

Systembolaget Posted on 12 april 2021 17:29

Den 27 april kommer det lite nytt i Systembolagets tillfälliga sortiment igen. Vänner av tysk kvalitetsöl har verkligen något att se fram emot denna gång.

Som vi lärt oss genom åren står det klassiska namnet Ayinger för hög kvalitet. Tisdagen den 27 april är det dags för nästa högtidsstund för alla älskare av tysk öl av bästa klass. Då släpper Systembolaget nämligen det ofiltrerade, ljusa och mångfaldigt prisbelönta veteölet Ayinger Bräuweisse.

I tisdagens nyhetssläpp vankas det en höjdare för alla älskare av tysk öl (foto: Ayinger).

Vana veteölsdrickare kommer att känna igen mycket i detta öl. Banan, ljust bröd och citrusfrukter präglar såväl doft som smak. Här finns även en märkbar sötma, kryddighet och den för stilen utmärkande jästkaraktären. Den påtagliga kolsyran bidrar till en champagneliknande känsla i munnen och ger ölet en uppiggande friskhet.

Privatbrauerei Ayinger hittar vi naturligt nog i orten Aying, som ligger cirka 2,5 mil från den bayerska huvudstaden München. Bryggeriet startades 1878 av Johann Liebhard och är än i dag familjeägt; dagens ägarfamilj, Inselkammer, har ägt bryggeriet sedan 1932. I dag bryggs cirka 140 000 hektoliter öl om året, varav ungefär tio procent går på export till framför allt USA, Italien och övriga Europa.

Fakta Ayinger Bräuweisse
Stil: Hefeweizen
Alkoholhalt:  5,1 %
Stamvörtstyrka: 11,8 %
Producent: Privatbrauerei Aying
Leverantör: Brill & Co
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 29,90 kr (59,80 kr/l)
Antal flaskor i släppet: 30 000 st.

Fotnot: Sedan inlägget publicerades första gången har släppet av detta öl flyttats. Datumet i texten är ändrat.



Veltins nybygge går som planerat

Bryggerier Posted on 9 april 2021 16:34

Veltins rustar för en tid efter pandemin och fortsätter att investera i sin huvudanläggning i Grevenstein. Bygget av en ny buteljeringsanläggning fortgår enligt plan och bidrar till en kraftigt förbättrad logistik för Sauerlandbryggeriet.

C. & A. Veltins investerar drygt 54 miljoner euro i en toppmodern buteljeringsanläggning för att på bästa sätt möta sina egna höga kvalitetskrav. Uppförandet av den byggnad som ska rymma anläggningen har pågått med full kraft över vintern och har föregåtts av omfattande sprängningsarbeten. Grund och stomme har dels byggts med så kallad glidformsgjutning och dels med klassiska gjutmetoder. Totalt kommer 15 000 kubikmeter betong att användas.

15 000 kubikmeter betong går åt till Veltins nya buteljeringsanläggning (foto: C. & A. Veltins).

Byggnaden kommer att uppföras i fyra faser och ska när den står klar rymma två nya buteljeringsanläggningar, som ska vara helt klara till Veltins jubileumsår 2024. Eftersom glidformsgjutning är en snabb och effektiv metod, ligger projektet än så länge i fas med tidplanen. Installationen av den första buteljeringsanläggningen beräknas börja i slutet av detta år. Under 2022 kommer den tas i bruk efter att ha anslutits till den existerande anläggningen. Därefter kommer installationen av den andra anläggningen att påbörjas, skriver Getränke Zeitung.

C. & A. Veltins är en av Tysklands största bryggerikoncerner. 2020 producerade man 2,94 miljoner hektoliter öl och omsatte cirka 342 miljoner euro. Under namnet Veltins marknadsför man bland annat flaggskeppet Veltins Pilsener samt ett flertal andra öl, ölblandningar, maltdrycker och alkoholfria drycker. Under märket Grevensteiner säljer man dessutom specialiteter som Original Landbier, Natur-Radler och Naturtrübes Helles. Produktsortimentet omfattar också ölblandningen V+ i fem olika smaker.



Trots osäkerheten: Oktoberfestbokningarna strömmar in

Oktoberfest Posted on 8 april 2021 17:53

Även om vi fortfarande inte vet om det blir någon Oktoberfest i år så kommer det in högvis med bordsreservationer till de populäraste festtälten. På hotellsidan går det dock lite trögare.

Staden München vill vänta till maj innan man ger besked om det blir någon Oktoberfest i år eller inte. Intresset för folkfesten verkar dock vara på topp. Till Süddeutsche Zeitung säger Peter Inselkammer, krögarnas talesman, att 95 procent av stamgästerna redan har reserverat platser vid sina favoritbord, precis om förra året vid den här tiden. Inselkammer själv bedömer dock chanserna att det blir en festival till 50/50.

Stamgästerna vill försäkra sig om en plats vid bordet om Oktoberfest blir av (foto: Bayerischer Brauerbund).

Viljan att boka hotellrum till festdagarna är dock inte lika stor. Hotellkedjor och online-resebyråer rapporterar att det är färre bokningar och sökningar än vanligt för övernattningsmöjligheter under Oktoberfest. Bland dessa finns hotellkedjan Motel One och resesajten Expedia, som menar att intresset är mer återhållet än under åren innan coronapandemin. Historiskt brukar dock bokningarna ta ordentlig fart först i slutet av maj eller början av juni.

Det är också ungefär då som världen kommer få veta om årets Oktoberfest blir av. Bayerns ministerpresident Marcus Söder (CSU) och Münchens borgmästare Dieter Reiter (SPD) sa i slutet av mars att de bedömer chanserna som små. Reiter sa att han inte skulle satsa sina pengar på att folkfesten blir av och fick medhåll av Söder, som menade att borgmästarens tveksamhet är befogad. Enligt Söder är dock inte det sista ordet sagt. Årets Oktoberfest är planerad att äga rum mellan den 18 september och 3 oktober.



Karlsbergs försäljning minskar i coronatider

Bryggerier Posted on 7 april 2021 17:53

Karlsberg Brauereis försäljning för 2020 uppgår till 112,9 miljoner euro – nästan tretton miljoner mindre jämfört med året innan. Förlusterna kunde dock hållas nere genom vissa besparingsåtgärder.

Genom att tidigt sätta in åtgärder för att sänka kostnaderna och öka produktionen har Karlsberg Brauerei lyckats hålla nere fjolårets förluster. Som för alla bryggerier har fatölsförsäljningen till gastronomisektorn minskat kraftigt. Detta vägs dock till viss del upp av att försäljningen via detalj- och dryckeshandeln har ökat.

Karlsbergs talesperson Christian Weber ser tillbaka på ett tufft år (foto: Karlsberg Brauerei).

Försäljningen av det strategiskt viktiga märket Mixery ökade sett till såväl volym som värde. Märket behåller därmed sin ställning som marknadsledare inom segmentet ölblandningar. Flaggskeppsmärket Karlsberg Urpils kunde också ta marknadsandelar på sina kärnmarknader tack vare en ökad försäljning inom detaljhandeln. På den positiva sidan finns också en lyckad integrering av märket Gründel’s, lanseringen av den alkoholfria ölblandningen Karlsberg Grapefruit samt en bra utveckling av bryggeriets läsksortiment.

Karlsberg Brauerei grundades 1878 i staden Homburg i Saarland, som då var en del av Bayern. Bryggeriet namngavs efter ett närliggande slott. Dagens ägare Richard Weber är barnbarnsbarn till bryggeriets grundare. Utanför Tyskland kallas bryggeriets öl för Karlsbräu, för att det inte ska blandas ihop med danska Carlsberg. Bland bryggeriets lokala märken finns Becker’s Pils, Zischke och Trierer Löwenbräu.



« FöregåendeNästa »