Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Mahrs kellerbier gör efterlängtad Sverige-comeback

Systembolaget Posted on 16 november 2020 18:15

Tisdagar är numera inprickade i almanackan som ölsläppsdagar på Systembolaget. Bland de godsaker som kommer i tillfälligt sortiment den 17 november kan vi glädjas åt en gammal vän från Bamberg.

Mahrs Bräu har blivit en favorit hos många svenska fans av den tyska ölscenen. Inte minst beror det på deras Ungespundet Kellerbier – eller AU som den också kallas – som nu kommer åter till Systembolaget. Detta lageröl är, som sig bör när det gäller kellerbier, ofiltrerat. ”Ungespundet” innebär att ölet har jäst med öppet jäshål, det vill säga det hål som finns ovanpå jäsfatet för att jämna ut trycket. Detta gör att ölet har en något lägre kolsyra jämfört med andra ölstilar.

Mahrs kellerbier har blivit många svenska Tysklandsvänners favorit (foto: Mahrs Bräu).

Mahrs Kellerbier är bryggt med pilsner- och Münchnermalt samt humlesorten Hallertauer Perle. Det ger ett friskt öl med smak av gräs, citrus, bröd och en aning frukt. Avslutningen är något torr. Ölet passar bra till lite kraftigare kötträtter, som korv och fläsklägg. Den 17 november släpps det i 10 400 halvlitersflaskor, som vi denna gång får betala 29,90 kronor per styck för.

Grunden till Mahrs Bräu i Bamberg är bryggeriet Zum Brenner, som omnämns för första gången 1670. Detta brukar också räknas som året för Mahrs grundande. 1895 tas bryggeriet över av familjen Michel, men det är först 1957 som det får sitt nuvarande namn. I dag drivs bryggeriet av Ingmar och Stephan Michel, tredje och fjärde generation bryggare i familjen.

Fakta Mahrs Kellerbier Ungespundet
Alkoholhalt: 5,2 %
Stamvörtstyrka: 12,7 %
Producent: Mahrs Bräu
Leverantör: Constant Companion AB
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 29,90 kr (59,80 kr/l)



Mönchshof passerar en miljon hektoliter

Nyheter Posted on 13 november 2020 16:29

Mitt under pågående coronapandemi passerar Kulmbacher Brauerei en historisk milstolpe. I början av november nådde deras specialölsmärke Mönchshof för första gången upp till en miljon sålda hektoliter.

Från Kulmbacher Brauereis sida lyfter man i första hand fram sin innovationsförmåga som en stor förklaring till den nyligen uppnådda framgången. Enligt vd Markus Stodden har bryggeriet alltid lyckats utveckla nya produkter som direkt möter konsumenternas krav. Grunden till detta lades under det sena 1980- och tidiga 1990-talet, då den tyska ölscenen började visa en större mångfald efter att tidigare helt ha dominerats av pilsnern. Det var vid den tiden som Kulmbacher tog beslutet att utveckla märket Mönchshof till ett rent specialbryggeri för att öppna upp nya försäljningsvägar, rapporterar Getränke News.

För första gången har Mönchshof sålt i mer än en miljon hektoliter (foto: Kulmbacher Brauerei).

Den första stora succén var Mönchshof Kellerbier, som lanserades 2004. Receptet togs fram efter en lång tid av testbryggningar och konsumentundersökningar. Det var första gången bryggeriet på allvar involverade kunderna i utvecklingen av ett nytt öl, något som nu är standardförfarande. I dag är Mönchshof Kellerbier den populäraste varianten i Tyskland, med en försäljning på drygt 200 000 hektoliter per år. Det samma kan för övrigt sägas om ölblandningen Mönchshof Radler, som såg dagens ljus 2012. Det var den första radlern som bryggdes med riktig citronsaft och endast naturliga ingredienser och inte med citronläsk. Många bryggerier har tagit efter, men Mönchshof Radler ses fortfarande som originalet och har en årlig försäljning på mer än 250 000 hektoliter. Mönchshof säljs i dagsläget av drygt 14 000 affärer och restauranger över hela Tyskland.

Mönchshofs sortiment består för närvarande av elva sorter (alkoholhalt inom parentes): Original (4,9 %), Kellerbier (5,4 %), Natur Radler (2,5 %), Naturtrübs Alkoholfrei (< 0,5 %), Hell (4,9 %), Landbier (5,4 %), Slim Lager (4,9 %), Schwarzbier (4,9 %), Bockbier (6,9 %), Weihnachtsbier (5,6 %) samt Maibock (6,9 %).



Tysklands fria bryggare kritiserar statens bristande coronastöd

Nyheter Posted on 11 november 2020 18:41

Branschorganisationen Die Freien Brauer kräver mer ekonomiskt stöd av den tyska staten. Med ett öppet brev till Tysklands ledande politiker gör man därmed gemensam sak med andra kritiker som menar att staten inte gör tillräckligt för att stödja bryggerinäringen under coronapandemin.

Die Freien Brauer, som organiserar cirka fyrtio medelstora byggerier, välkomnar det stöd som den tyska regeringen lovar ge restaurangbranschen under landets andra coronalockdown i november. Man tycker dock det är fel att stödet inte kommer fler till gagn, som restaurangernas och barernas partner i bryggeribranschen. Die Freien Brauer känner sig bortglömda av politikerna och ber dem att också uppmärksamma den första länken i restaurangernas leveranskedja. De medelstora bryggerierna menar man är extra betydelsefulla i sin roll som partner till restauranger och cateringföretag och att man tillsammans med dryckesgrossisterna utgör något av branschens ryggrad.

Die Freien Brauers Axel Stauder, Jürgen Keipp och Herbert Zötler hör till dem som kritiserar tyska regeringens bristande stöd till de medelstora bryggerierna (foto: Björn Friedrich).

Intresseorganisationens vd Jürgen Keipp skriver att man vill att politiska makthavare på nationell nivå utökar beslutet om ekonomiskt stöd till att även gälla alla restaurangbranschens partnerföretag, oavsett hur stora dessa är, och kompensera alla bryggerier med motsvarande 75 procent av intäkterna. Han motiverar organisationens krav med att de medelstora familjeägda bryggerierna, förutom att utgöra en stor del av restaurangbranschens partnerföretag, även visat stor solidaritet med sina partner under den tid som coronapandemin pågått. Han skriver vidare att man kommer att fortsätta vara göra detta, men att bristen på politiskt stöd påverkar bryggerierna på ett sätt som är oacceptabelt.



Hofbräu tvingar lokal krog till namnbyte

Ölställen Posted on 9 november 2020 18:48

Hofbrauhaus Stub’n i München byter namn sedan man hotats av juridiska åtgärder från storbryggeriet Hofbräu. För krögarna innebär det ytterligare problem under ett redan besvärligt år.

Efter en skarp reprimand från Staatliches Hofbräuhaus har Hofbrauhaus-Stub’n på Herterichstrasse i München-stadsdelen Solln bytt namn till Brauhaus-Stub’n. Krögarna Ingrid and Andreas Hanisch känner sig tvingade till detta för att undvika en juridisk process med det större bryggeriet. Att ta bort en liten del av namnet får ekonomiska konsekvenser för krögarparet, som redan drabbats hårt av coronapandemin. Namnbytet innebär att allt från skyltar och hemsida till menyer, brevpapper och annonser måste ändras. Till saken hör att makarna Hanisch tog över krogen så sent som i början av 2020 och ändrade då namnet från dåvarande Schützenlust, ett namn som varit etablerat i årtionden.

Hofbrauhaus-Stub’n i Solln är numera utan Hof (foto: Robert Haas).

Det delstatsägda Hofbräus talesman Stefan Hempl säger till Süddeutsche Zeitung att man var tvungna att vidta åtgärder för att skydda sitt varumärke. Namnet Hofbräuhaus München används världen över på licens av franchisetagare, som betalar för att använda varumärket. Hofbräu är i sin tur skyldiga att skydda namnet i enlighet med varumärkeslagstiftningen, detta oavsett hur stor eller liten motparten är. Om man låter andra använda namnet riskerar man att tappa varumärkesskyddet, enligt Hempl. Han uppger att Hofbräu blev uppmärksammade på namnbytet av en kund och att man, efter att ha skickat dit en representant, vänligt förklarat hur det ligger till med namnrättigheterna.

Bakom restaurangen i Solln står det mellanstora Gräfliches Hofbrauhaus i Freising, som också inspirerade till det föregående namnbytet. En talesperson från bryggeriet tycker att Hofbräus agerande är som ett dåligt skämt, men vill inte gå in närmare i ärendet. Talespersonen uppger att man från bryggeriets sida också har haft en diskussion med Hofbräu och klargjort en del saker gällande sitt eget namn. Det råder dock inga tvivel om vems sida Freising-bryggeriet står på. ”Vi står alltid upp för våra hyresgäster”, säger talespersonen och meddelar att Gräfliche Hofbrauhaus redan har betalat för Brauhaus-Stub’ns nya skyltar.



Tyskt-danskt samarbete när Überquell lanserar julöl

Nyheter Posted on 5 november 2020 18:11

På självaste J-dagen presenterar Hamburgbryggeriet Überquell årets variant av julölet Julebryg. Ölsläppet markerar inte bara starten på julen, utan hyllar även den gemensamma historia som förenar Hamburg och Danmark.

Ett år som detta är vänskap och samarbete viktigare än någonsin. Det har Überquell, med bryggmästare Tobias ”Toby” Hess i spetsen, tagit fasta på när man nu lanserar årets variant av Julebryg. Detta öl har tagits fram i begränsad upplaga tillsammans med den danske bryggaren och ölprofilen Anders Coisbo från The Man Behind i Odense. Samarbetet får en extra dimension av att Hamburgstadsdelen Altona, där Überquell huserar, stod under danskt styre fram till 1864. Än i dag bor det cirka 25 000 danskar i den nordtyska Hansastaden.

Tobias Hess och Anders Coisbo är männen bakom Julebryg (foto: Überquell).

Julebryg Spiced Lager Weinachtsbier, som det fullständiga namnet lyder, är ett kraftfullt och smakrikt öl med juliga ingredienser som kardemumma, stjärnanis, torkat apelsinskal, kanel och koriander. Tillsammans med humlesorterna Hallertauer Mittelfrüh och Hallertauer Perle har ölet en smak som påminner om de kryddiga och söta pepparkakorna – spekulatius – som är vanliga i Hamburg. Julebryg lanseras den 6 november, på det som också kallas J-dagen efter den danska traditionen att släppa årets julöl den första fredagen i november. Ölet säljs i en färggrann 75-centilitersflaska och finns bland annat att köpa från Überquells webbshop.

Fakta Julebryg Spiced Lager Weinachtsbier
Alkoholhalt: 5,9 procent
Stamvörtstyrka: 13 procent
Beska: 26 IBU
Serveringstemperatur: 10-12 grader Celsius
Malt: Korn (Pilsner, Wiener, Münchner, Melanoidin och Special W) och havre



Miljardaffär när Oetker köper dryckesleverantör

Nyheter Posted on 3 november 2020 18:32

Radebergers moderbolag Oetker Gruppe köper startup-företaget Flaschenpost. Priset för den fyra år gamla leveranstjänsten uppges vara en miljard euro.

Flaschenpost (tyska för flaskpost) är en e-handelstjänst för drycker och finns för närvarande i 23 tyska städer. Beställningar görs via en app och dryckerna levereras till dörren utan avgift inom två timmar. Under oktober uppgick företagets intäkter till 27 miljoner euro. Att företaget värderas till närmare en miljard euro, trots ett negativt pengaflöde på 2,5 miljoner euro i månaden, beror främst på att man hade en tillväxt på 200 procent och en täckningsgrad på femtio procent förra året. Vissa bedömare tror dock att affären, som ännu inte är helt i hamn, snarare kommer att landa på närmare 800 miljoner euro, skriver Inside Getränke.

Flaschenpost köps av Oetker Gruppe för närmare en miljard euro (foto: Flaschenpost).

Oetker Gruppe har under lång tid försökt etablera sig på e-handelsmarknaden med ett företag kallat Durstexpress. Flaschenpost var dock före ut på marknaden och bedöms därför vara i en bättre position. Även Krombacher och Bitburger lär, tillsammans med Coca-Cola, ha varit intresserade av att köpa. I och med Oetkers uppköp blir nu Durstexpress en del av Flaschenpost. De två företagen kommer tillsammans ha trettio logistiknav i 25 tyska städer, vilket gör att Oetker kan erbjuda rikstäckande distribution av ölmärken som Radeberger, Jever, Ur-Krostitzer, Allgäuer Büble, Clausthaler och Schöfferhofer.



Systembolaget släpper tyskt till jul

Systembolaget Posted on 1 november 2020 19:49

Det är visserligen bara början av november, men Systembolaget tycker ändå att det är hög tid att börja tänka på julen och trissar upp stämningen genom att släppa årets julöl. Den 2 november kommer bland mycket annat två tyskar till hyllorna, varav en riktigt tung klassiker.

Vi börjar väl med den tyngsta pjäsen i årets julölssläpp – kanske av samtliga som kommer till Systembolagets hyllor. 100 poäng på Ratebeer säger väl egentligen allt. Ayinger Winterbock är på många sätt kungen av vinteröl och brukar rankas som ett av Tysklands bästa öl alla kategorier. Vi talar här om en mycket mörk dubbelbock med rostade aromer och smak av choklad, mörkt bröd, kryddor och farinsocker. Avslutningen är aningen torr. Winterbocken går ibland också att hitta under sitt alias – Ayinger Celebrator.

En av de tyngsta pjäserna i årets julölssläpp kommer från Aying (foto: Systembolaget).

Privatbrauerei Ayinger hittar vi naturligt nog i orten Aying, som ligger cirka 2,5 mil från den bayerska huvudstaden München. Bryggeriet startades 1878 av Johann Liebhard och är än i dag familjeägt; dagens ägarfamilj, Inselkammer, har ägt bryggeriet sedan 1932. I dag bryggs cirka 140 000 hektoliter öl om året, varav ungefär tio procent går på export till framför allt USA, Italien och övriga Europa.

Fakta Ayinger Winterbock
Alkoholhalt: 6,7 %
Stamvörtstyrka:  18,5 %
Beska: 24 IBU
Producent: Privatbrauerei Ayinger
Leverantör: Brill & Co AB
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 29,90 kr (59,80 kr/l)

Det andra tyska ölet i släppet är något så ovanligt som en tysk tolkning av en belgisk trippel. Holy Winter Cowl heter det och produceras under Bitburger Braugruppes hantverksmärke Craftwerk. Detta är en rejäl magvärmare med sina nio procent alkohol. Drycken är en grumlig, bärnstensfärgad ale, som skapar ett ganska bra brungult skum vid upphällning. I doften återfinns karamell, kryddor och jäst. Dessa återkommer också i smaken, tillsammans med citrusfrukter, honung, bröd och kryddnejlika.

Bitburger bjuder på en tysk tolkning av en belgisk ölstil (foto: wildfang-erleben.de).

Bitburger har under flera år varit en av Tysklands mest framgångsrika och välmående bryggerikoncerner. Bryggeriet grundades 1817 som ett litet landsortsbryggeri i Nordrhein-Westfalen. 1990 skapade Axel Simon ett oberoende test- och utvecklingscenter, där man experimenterade med olika specialöl. Dessa öl ansågs vara för bra för att undanhållas marknaden, så 2013 skapades Craftwerk Brewing som ett eget märke inom Bitburger-koncernen.

Fakta Craftwerk Holy Winter Cowl
Alkoholhalt: 9,0 %
Stamvörtstyrka:  19,5 %
Beska: 40 IBU
Producent: Bitburger Braugruppe
Leverantör: Galatea AB
Förpackning: Flaska, 33 cl
Pris: 28,90 kr (87,58 kr/l)



Ratsherrn har nu en egen buteljeringsanläggning

Bryggerier Posted on 29 oktober 2020 18:49

I enlighet med gällande säkerhetsrestriktioner men ändå under festliga former invigde Ratsherrn förra fredagen sin nya buteljeringsanläggning i östra Hamburg.

Ratsherrn Brauerei har tagit ett stort steg mot total självständighet genom att inviga sin första egna buteljeringsanläggning. Tidigare har bryggeriet fyllt sina flaskor hos en extern buteljeringsfirma i Wagenfeld i Niedersachsen, nitton mil från bryggeriet. Till den nya anläggningen på Kolumbusstrasse i östra Hamburg behöver ölen bara färdas i en mil innan den buteljeras. Det borgar inte bara för kortare transporter, utan även att ölet är färskare när det hamnar på flaska.

Bryggeriägare Oliver Nordmann och Hamburgs finansborgarråd Michael Westhagemann klippte bandet (foto: Ratsherrn Brauerei).

Genom att inviga den nya anläggningen har bryggeriet uppfyllt målet att fylla sina flaskor regionalt och på ett klimatsmartare sätt. Målet att kunna erbjuda det färskaste ölet med de kortaste transportvägarna är också inom räckhåll, säger Ratsherrns ägare Oliver Nordmann. Han berättar också att man med den nya anläggningen på ett enklare sätt kan skifta mellan olika flasktyper och etiketteringar. Förutom att hela produktionen blir snabbare och enklare, finns det såväl ekonomiska som miljömässiga fördelar med den nya anläggningen.

Ratsherrn Brauerei startade sin verksamhet 2012 i den k-märkta före detta kreatursmarknaden Schanzenhöfe i Hamburg. I dag sysselsätter bryggeriet 120 personer under ledning av Oliver Nordmann och Florian Weins. 2018 passerade produktionen för första gången 50 000 hektoliter, vilket gör Ratsherrn till Hamburgs största familjeägda och -drivna bryggeri. Vid sidan av standardöl som Pilsener, Dry Hopped Pilsener och Zwickel, består bryggeriets stora sortiment av prisbelönta specialöl som vete-IPA:n Sailor’s Sip och Moby Wit, deras tolkning av en belgisk witbier. Ratsherrn driver också bryggeripubarna Altes Mädchen och Ratsherrn Bar samt ölbutiken Craft Beer Store i Hamburg.



« FöregåendeNästa »