Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Veltins bäst i pilsnertest

Nyheter Posted on 2 december 2020 17:56

Precis som på många andra ställen utmärks den tyska ölmarknaden av de stora ölmärkena. Men hur smakar storbryggeriernas produkter egentligen? Det har Getränke Zeitung tagit reda på i ett test av Tysklands största pilsnermärken.

Av Tysklands sexton största pilsnermärken är det Veltins variant som mest faller Getränke Zeitungs expertjury på läppen. Med sin torra, friska och välbalanserade smak fick ölet betyget ”Mycket bra” och blev därmed testsegrare med femton poäng. Strax därefter följer König Pilsener (Bitburger) och Mönchshofs Original (Kulmbacher) med vardera 14,4 poäng och omdömet ”Bra”. Karlsberg Brauereis Urpils, Krombachers Pils, Radeberger Pilsner och testets enda ekologiska öl, Neumarkter Lammsbräu, fick också betyget ”Bra”.

Veltins fick bäst betyg i Getränke Zeitungs test av storbryggeriernas pilsner (foto: Veltins).

En jury bestående av professionella ölsommelierer och dryckesjournalister fick betygssätta de sexton ölen efter ett blindtest. Ölen bedömdes efter utseende (färg och skum), doft, smak och det övergripande intrycket, inte minst vilka distinkta egenskaper varje öl har. Ett öl kunde som mest tilldelas tjugo poäng. De öl som valts ut är de som i dagsläget säljer bäst på den tyska marknaden. Samtliga öl inhandlades i Tysklands största by, Hassloch i Pfalz, som är känd för att utgöra ett snitt av den tyska befolkningen och vars affärer ofta används för att testlansera nya produkter. De flaskor som valdes ut var de med längst bäst före-datum.



Giesinger Bräu behöver tomglas – startar crowdfunding

Bryggerier Posted on 1 december 2020 17:50

Münchenbryggeriet Giesinger Bräu är i behov av pengar och söker därför investerare i en ny crowdfunding-kampanj. Pengarna ska gå till lagringstankar och tomflaskor.

Under kampanjnamnet “Tank Top” lovar Giesinger Bräu sex procents ränta till dem som vill satsa i två av bryggeriets projekt. De pengar som kommer in ska användas till att köpa fler lagringstankar samt backar med tomglas. Räntan kommer att betalas ut i form av kuponger som kan användas till köp av öl och andra saker. Giesinger Bräus grundare och vd Steffen Marx tror att detta kommer vara sista gången man ber sina lojala kunder om pengar.

Giesinger Bräu samlar pengar till tomglas och lagringstankar (foto: Giesinger Bräu/Sebastian Gabriel).

Förutom nya lagringstankar ska upp till 50 000 ölbackar med tomflaskor köpas in. Tomglas står för en stor del av det snabbt växande bryggeriets kostnader. Sedan Giesinger öppnade sitt andra bryggeri i juni har det ofta uppstått flaskhalsar när det saknats tomglas. Steffen Marx berättar att en ölback kostar fem euro och en tomflaska 0,14 euro att köpa in. Det innebär att en back med tomglas kostar cirka åtta euro totalt. Eftersom kunderna bara betalar 3,10 euro per back i pant, så inser man lätt att det blir en förlustaffär för bryggeriet om back och tomglas inte lämnas tillbaka.



Starkt och surt i fasta sortimentet

Systembolaget Posted on 30 november 2020 17:43

Den 1 december lanserar Systembolaget en ny uppsättning öl som ska in i det fasta sortimentet. Den här gången säger vi välkomna till två tyskar – varav den ena lär vara bekant vid det här laget.

I tisdagens släpp får vi återigen stifta bekantskap med Karmentinus Heller Weizen-Doppelbock från Karmeliten Brauerei i Straubing. Det här ölet har dansat ut och in på systemhyllorna under ett antal år vid det här laget. Vi talar alltså om en flaskjäst vetedubbelbock med sjuttio procent vete. Humlen som använts är Spalter Select. De för stilen typiska söta banantonerna finns där, liksom kryddnejlika, plommon och exotiska frukter. Ölet får jäsa på flaska, vilket ger det en extra spänstig kolsyreskjuts.

Karmentinus kommer åter till det fasta sortimentet (foto: Systembolaget).

Karmeliten Brauerei grundades 1367 och har således passerat sin 650-årsdag med råge. Bryggeriet var tidigare en del av Straubings karmeliterkloster, men är sedan 1879 familjeägt.

Fakta Karmentinus Heller Weizen-Doppelbock
Stil: Weizenbock
Producent: Karmeliten Brauerei Karl Sturm
Leverantör: We & Wine AB
Alkoholhalt: 8,0 %
Stamvörtsstyrka: 18,1 %
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 32,90 kr (65,80 kr/l)

Den andra nyheten är förmodligen lite mer okänd för de flesta. Nu talar vi om en tusen år gammal och säregen ölstil – gose – ett överjäst, suraktigt och lätt salt veteöl som ofta förknippas med staden Leipzig. Just den som släpps den 1 december kommer dock från Hamburg och Landgang Brauerei. Ölet har fått det lite tokroliga namnet §Hoppe(r) – eller Hopper för enkelhetens skull – och har smaksatts med koriander. I doften återfinns vete, örter och aningar av den mjölksyrejäst som använts. Smaken är mycket salt och sur och med en rejäl dos kryddighet.

En gose från Hamburg hamnar också på systemhyllorna (foto: Systembolaget).

Landgang Brauerei grundades som Hopper Bräu 2015, men bytte namn två år senare. Bryggeriet huserar i Hamburgstadsdelen Altona, där man dessutom har en bryggeripub med minst åtta öl på fat. Bryggeriet har hunnit ta fram ett femtiotal öl, varav flera har vunnit såväl nationella som internationella priser.

Fakta Landgang Hopper
Stil: Gose
Producent: Landgang Brauerei
Leverantör: AB Wicked Wine
Alkoholhalt: 4,5 %
Beska: 8 IBU
Förpackning: Flaska, 33 cl
Pris: 24,90 kr (75,46 kr/l)



Tysk ölförsäljning rasar i oktober

Nyheter Posted on 26 november 2020 18:57

De hårda restriktioner som införts av de tyska förbundsländerna i samband med höstens eskalerande coronautbrott har satt sina spår i ölförsäljningen. Trots en ljusning månaden innan rasar försäljningen i oktober med tvåsiffriga procenttal.

Den inhemska tyska ölförsäljningen minskade med tio procent under oktober, visar siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis. Under oktober 2020 såldes det 5 428 346 hektoliter öl, vilket kan jämföras med fjolårets 6 028 851 hektoliter. För hela perioden januari till oktober har årets ölförsäljning minskat med 4,7 procent jämfört med samma period 2019. Destatis pekar på höstens hårda restriktioner som en stort bidragande orsak till minskningen. Många förbundsländer har infört begränsningar för privat umgänge och fester. Övernattningsställen har också tvingats hålla stängt och många har därför inte rest under höstens lov, vilket även påverkat restaurangernas verksamheter.

Den tyska ölförsäljningen rasade i oktober till följd av coronarestriktionerna (foto: Adobe Stock/gannamartysheva).

Exporten till andra EU-länder sjönk med 16,2 procent under oktober, jämfört med samma månad förra året. Många länder i unionen har vidtagit drastiska åtgärder för att stävja coronautbrottet och bland annat infört utegångsförbud och begränsat människors rörelsefrihet på olika sätt. Detta har givetvis påverkat ölförsäljningen även i dessa länder och därmed också den tyska exporten. Undantaget utgörs återigen av exporten till länder utanför EU, som ökade med 12,6 procent under oktober månad. Den ökningen bidrar dock inte så mycket till att förbättra totalen för månaden.



Becks lanserar ofiltrerat retroöl

Nyheter Posted on 25 november 2020 18:09

Becks har redan lanserat ett öl med historiska anor med sin 1873 Pils, som dock slutade säljas i början av detta år. Nu gör man ett nytt försök på retromarknaden med Becks Unfiltered.

Med den ofiltrerade pilsnern vill Becks ägare AB Inbev anknyta till en över hundra år gammal bryggartradition. När nya Becks Unfiltered börjar säljas i Tyskland i februari 2021 kommer det att lanseras på bred front med en landsomfattande kampanj. ”Med Becks Unfiltered utökar vi vårt sortiment med ett öl i sin mest ursprungliga form. För oss är det en symbol för Becks långa tradition och vårt DNA som pionjärer”, säger Michel Pepa, Tysklandschef för AB Inbev, i ett pressmeddelande.

Becks Unfiltered är nästa retrosatsning från Bremenbryggeriet (foto: AB Inbev).

Historien och traditionen återkommer också designen på det nya ölets förpackningar. Där återfinns en gammal symbol för märket: skeppet Alexander von Humboldt med sina gröna segel, som lanserades av Becks tidigare vd Josef Hattig, som avled tidigare i år. ”Med Alexander von Humboldt ger vi en bild av märket Becks kärna. Nästan ingen annan symbol för ett ölmärke är lika känd i Tyskland som skeppet med de gröna seglen”, säger Susanne Koop, marknadschef i Europa för Becks.



Schlenkerlas ekrökiga är tillbaka

Systembolaget Posted on 23 november 2020 18:04

På tisdag är det en månad kvar till julafton. För den som gillar rököl från Bamberg kommer dock Tomten redan nu.

Schlenkerlas öl är ofta ett uppskattat och välkommet tillskott på Systembolagets hyllor. Deras Eiche Doppelbock tagits in så här på senhösten några år nu och den 24/11 är det dags igen. Den här gången släpps endast 5 000 halvlitersflaskor, så det gäller att hänga med för den som vill ha något starkt och rökigt till första advent. Priset är detsamma som i fjol: 33,90 kronor.

Aecht Schlenkerla Eiche kommer nu tillbaka till Systembolaget (foto: piwolucja.pl).

Schlenkerla använder i regel bokved när malten ska torkas. I det här fallet är det dock ek som använts, vilket ger ölet en lite lenare och mer nyanserad röksmak. Innan ölet hälls på flaska får det mogna några månader i bryggeriets svala källarvalv. Förutom rök är smaken maltigt sötaktig med inslag av karamell och plommon. Detta kompletteras med beskan från aromhumle odlad i Hallertau.

Schlenkerlas rötter hänger ihop med Bambergs dominikanerkloster och går att spåra tillbaka till 1300-talet. Den första ägaren till själva brygghuset registreras dock 1405, och det var först 1678 som bryggeriet som sådant grundades. Sedan dess har bryggeriet bytt ägare många gånger. En av de viktigare är Johann Wolfgang Heller, som tog över i mitten av 1700-talet. Det är också han som gett bryggeriet dess egentliga, registrerade namn – Brauerei Heller. 1960 togs bryggeriet över av familjen Trum, som äger det än i dag.

Fakta Schlenkerla Eiche Doppelbock
Alkoholhalt: 8,0 %
Stamvörtstyrka: 18,9 %
Beska: 40 IBU
Producent: Schlenkerla (Brauerei Heller)
Förpackning: Flaska, 50 cl
Leverantör: Galatea AB
Jämförpris på Systembolaget: 67,80 kr/l
Poäng på Ratebeer: 99



Pfungstädter är skuldfritt – Satsar för fullt från december

Bryggerier Posted on 20 november 2020 16:42

Det problemtyngda Pfungstädter Brauerei behöver inte längre vara satt under förvaltning. Kreditgivarna har godkänt de finansiella planerna och de nya ägarna kan nu satsa fullt ut på verksamheten.

Efter många turer stod det i augusti klart att Pfungstädter Brauerei får nya ägare i företaget Lauer, som är en ledande tillverkare av teknisk utrustning till bland annat bryggerier, läkemedelsindustrin, kemiföretag samt metall- och energisektorn. Kreditgivarna har nu godkänt planerna på att få ordning på det konkurshotade bryggeriets ekonomi och verksamheten kan börja om utan skulder i början av december. 46 av de 78 heltidsanställda kommer att flytta med till den nya arbetsgivaren, skriver Getränke News.

Pfungstädter har fått ordning på ekonomin och de nya ägarna kan nu satsa för fullt (foto: Pfungstädter Brauerei).

I december kommer också marknadsplanerna för 2021 och de första detaljerna kring Pfungstädters nya bryggerianläggning att presenteras. De nya ägarna har sagt att de kommer att göra stora investeringar i bryggeriet. Bland annat planerar man för ett helt nytt koncept med bryggeripub med eget hantverksbryggeri och en ölträdgård i anslutning till de historiska bryggeribyggnaderna. Man har dessutom för avsikt att bygga en helt ny, koldioxidneutral bryggerianläggning med moderna buteljerings- och logistikcenter i Pfungstadts industriområde. Bryggeriet kommer att ha en kapacitet på cirka 200 000 hektoliter, vilket är betydligt mindre än den tidigare kapaciteten på 450 000 hektoliter.



Warsteiner utökar sitt alkoholfria sortiment

Bryggerier Posted on 18 november 2020 18:48

Warsteiner lanserar två nya produkter med 0,0 procent alkohol i sitt sortiment. Nyheterna är ett svar på den ökande efterfrågan på öl och ölblandningar helt utan alkohol.

Nu blir Warsteiners alkoholfria pilsner verkligen helt alkoholfri. Detta när bryggeriet lanserar Warsteiner Alkoholfrei som en ny 0,0-produkt, vilket ligger i linje med trenden att alltfler tyskar vill ha öl helt utan alkohol. Den nya pilsnern kommer att finnas tillgänglig i tyska butiker från och med mars 2021. Warsteiner lägger samtidigt till en ny variant av sin grapefruktblandning i det helt alkoholfria sortimentet. De vanliga alkoholfria ölen, som innehåller upp till 0,5 procent alkohol, kommer dock finnas kvar även i fortsättningen.

Warsteiners ledningsgrupp med Marcus Wendel (marknadschef), Michael Grupp (distributionschef handel), Catharina Cramer (ägare), André Hilmer (distributionschef restauranger) och Christian Gieselmann (talesperson för ledningen).
Warsteiners ledningsgrupp med marknadschef Marcus Wendel längst till vänster visar upp de nya alkoholfria produkterna (foto: Warsteiner).

Produkter med 0,0 procent alkohol är särskilt populära bland sportande ölkonsumenter. Från mars 2021 kommer Warsteiner därför rikta sig särskilt till denna målgrupp med sitt 0,0-sortiment, säger Warsteiner Gruppes marknadschef Marcus Wendel. Alkoholfria ölblandningar är också i ropet, varför bryggeriet nu utökar utbudet av 0,0-produkter även i detta segment. Den helt alkoholfria grapefruktblandningen lanseras endast ett år efter att Warsteiner Grapefruit första gången kom ut på marknaden. Warsteiners 0,0-utbud består sedan tidigare av Herb, Radler och Isotonisch.



« FöregåendeNästa »