Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Gaffel brygger ur-kölsch

Bryggerier Posted on 16 juni 2020 17:54

Kölschbryggeriet Gaffel lanserar nu Wiess, en traditionell ölspecialitet som endast kommer att säljas av restauranger.

Fram till förra århundradet var den ofiltrerade och överjästa ölstilen wiess standardrycken för många av Kölns invånare. Den ses också som urfadern till dagens moderna kölsch. Numera är det få Kölnbor som dricker den grumliga drycken och den bryggs endast av ett fåtal mindre bryggerier. Privatbrauerei Gaffel blir nu det första större kölschbryggeriet som ger sig i kast med den traditionella ölstilen.

Gaffels Wiess dricks ur sejdlar som hämtat inspiration från den klassiska Stange (foto: Privatbrauerei Gaffel).

Den nya Wiess har tagits fram i Gaffels experimentbryggeri, där bryggmästarna testar nya och utvecklar gamla recept. Genom att återuppliva ölstilen wiess kombinerar Gaffel det traditionella med moderna trender. Regionala specialiteter och traditionella tyska ölstilar har fått ett uppsving på senare år, särskilt ljusa och ofiltrerade varianter med mildare smak. Eftersom wiess förr i tiden endast dracks på Kölns bryggeriers egna utskänkningsställen, kommer Gaffel Wiess endast att säljas via restauranger och barer. Det dricks ur en 30-centiliterssejdel, vars utseende har hämtat inspiration från det traditionella, cylinderformade kölschglaset (Stange).



Weihenstephaner möter trend med ny lager

Bryggerier Posted on 12 juni 2020 16:06

I maj kompletterade Weihenstephaner sitt sortiment med ett nytt underjäst öl. Den ljusa lagern har mildare smak och lägre alkoholhalt för att möta det som dagens kunder efterfrågar.

Det nya ölet har kort och gott fått namnet Helles. Genom att lansera detta öl anknyter Weihenstephaner till sitt förflutna och en tid då man hade två ljusa lageröl i sitt sortiment, samtidigt som man svarar på en ökad efterfrågan på aningen mildare öl. Weihenstephaner Original kommer fortsatt att finnas tillgängligt som ett något kraftfullare ljust lageralternativ. Weihenstephaner Helles har till en början endast sålts i Bayern, men kommer gradvis att släppas över hela Tyskland med start från och med mitten av juni.

Med den nya Helles anknyter Weihenstephaner till sin historia (foto: Weihenstephaner).

Det tog Weihenstephaner ett år att utveckla Helles. Under framtagandet har bryggeriet inte bara gjort efterforskningar i sin historia och testat olika recept. Man har också tagit hjälp av flera experter och testpaneler för att få fram den rätta smaken. Weihenstephaner Helles skiljer sig från storebror Original genom sin mildare smak, lägre alkoholhalt och att malten fått en mer framträdande roll. Original är å sin sida lite mer kryddig och humlig till sin karaktär och representerar med sin något högre alkoholhalt (5,1 %) snarare exportkategorin.

Fakta Weihenstephaner Helles
Alkoholhalt: 4,8 %
Stamvörtstyrka: 11,1 %
Beska: 16 IBU
Kaloriinnehåll: 188 kcal/0,5 l
Förpackning: Flaska, 50 cl



Werneckers ölmärke lever vidare

Bryggerier Posted on 11 juni 2020 19:10

I slutet av mars meddelade Wernecker Brauerei att man lägger ner bryggeriverksamheten på grund av coronakrisen. Nu står det dock klart att Werneckers ölmärke Frankonia Brauspezialitäten lever vidare tack vare Kauzen Bräu i Ochensfurt.

Det 400 år gamla Wernecker Brauerei i Niederfranken blev det första bryggerioffret för coronakrisen och de restriktioner som med anledning av den infördes i Tyskland. När restaurangerna tvingades stänga och alla evenemang ställdes in, försvann nästan alla bryggeriets intäkter över en natt. I slutet av mars meddelade ägarfamiljen att man tröttnat och inte tänker ge sig in i någon ny kamp för tillvaron på en osäker marknad.

Werneckers Hans-Jörg och Christine Lang överlämnar rättigheterna till märket Frankonia till Kauzen Bräus ägare Jacob och Karl-Heinz Pritzl (foto: Kauzen Bräu).

Werneckers varumärke Frankonia kommer dock leva vidare. Efter att ha fått många erbjudanden, beslutade ägarna att lämna över märket till Kauzen Bräu, som övertar såväl namnrättigheterna som alla recept kopplade till Frankonia-märket. Övertagandet innebär också att de fem restauranger som ägs av Wernecker även fortsättningsvis kommer att kunna erbjuda sina gäster fat- och flasköl med märket Frankonia. Enligt Kauzen Bräu kommer man även brygga öl till de evenemang som tidigare fick sina leveranser från Wernecker.



Sju tyska bryggerier bland världens största

Nyheter Posted on 9 juni 2020 17:40

Bland världens fyrtio största bryggerigrupper finns sju tyska. Det visar sammanställningen Hopfen 2019/2020 från Barth Haas Group.

Tysklands största bryggerikoncern är Radeberger Gruppe, som med en försäljning på 11,6 miljoner hektoliter 2019 hamnar på plats 23 i världen. TCB Beverages återfinns på plats 24 med 9,1 miljoner hektoliter. Därefter följer Oettinger på plats 28 (8,0 miljoner hektoliter), Bitburger Braugruppe på plats 30 (6,5 miljoner hektoliter), Krombacher på plats 31 (6,3 miljoner hektoliter), Paulaner Brauereigruppe på plats 32 (6,0 miljoner hektoliter) och Warsteiner Gruppe på plats 38 (3,9 miljoner hektoliter).

Radeberger är Tysklands största och världens 23:e största bryggerikoncern (foto: Radeberger Gruppe).

Världens fyra största bryggerikoncerner, AB Inbev, Heineken, China Resources Snow Breweries och Carlsberg, står för mer än hälften av världens totala ölproduktion. Förra året producerade deras bryggerier sammanlagt 1 723 miljoner hektoliter öl, vilket är en ökning med 0,8 procent från året innan. Den totala ölproduktionen i världen ökade med nio miljoner hektoliter till 1 913 miljoner hektoliter 2019. Tyskland är fortfarande världens femte största ölproducerande land efter Kina, USA, Brasilien och Mexiko.

Barth Haas Group är ett familjeägt humleföretag med verksamhet över hela världen. Företaget erbjuder ett brett utbud av humlesorter, humleprodukter och tjänster riktade mot bryggerier. Förutom kvalitet och produktsäkerhet, är smak och inspiration det viktigaste för Barth Haas. Man har bland annat tagit fram Hopsessed, en särskild vokabulär för att beskriva olika humlesorters smak och doft. Företaget tar även fram nya ölrecept samt arrangerar seminarier och andra evenemang.



Giesinger öppnar andra bryggeri i München

Bryggerier Posted on 8 juni 2020 18:09

Giesinger Bräu har invigt sitt nya bryggeri i Münchenstadsdelen Feldmoching-Lerchenau. Den bayerska huvudstaden har därmed fått sitt sjunde riktiga ”Münchner Brauerei”.

Giesinger Bräus nya anläggning har kapacitet att brygga 20 000 hektoliter öl. I första hand kommer man att producera sin kellerbier Erhellung, tillsammans med ett fåtal andra underjästa öl. Huvudattraktionen är dock den 150 meter djupa brunn från vilken bryggeriet hämtar så kallat tertiärvatten från Münchens stadsområde och som gör att Giesinger nu får använda den skyddade beteckningen ”Münchner Brauerei”. Brunnens vatten passerar genom en 10 000 år gammal grusbädd och används redan av de sex stora Münchenbryggerierna Paulaner, Löwenbräu, Spaten, Hacker-Pschorr, Augustiner och Hofbräu.

Ägaren Steffen Marx gläds åt att hans Giesinger Bräu nu är ett äkta Münchenbryggeri (foto: Marcus Schlaf).

I framtiden planerar Giesinger att arrangera guidade visningar av anläggningen på Detmoldstrasse 40. På lördagar kommer det också vara möjligt att köpa öl direkt från bryggeriet via Rampe2. Företag och privatpersoner som planerar fester eller andra evenemang kommer också kunna hyra lokaler i det nya bryggeriet. Tillsammans med den gamla anläggningen kommer Giesinger Bräus totala produktionskapacitet vara 30 000 hektoliter per år. Senaste gången ett nytt bryggeri tilldelades beteckningen ”Münchner Brauerei” var 1889.



Pfungstädter satt under förvaltare

Bryggerier Posted on 5 juni 2020 15:54

Pfungstädter Brauerei har satts under förvaltarskap för att rekonstrueras. Det har distriktsdomstolen i Darmstadt beslutat på begäran av ägaren av Hessens största privatbryggeri. Syftet är att undvika konkurs på grund av sjunkande försäljning under coronakrisen.

Pfungstädter Brauereis försäljning har gått ner kraftigt under coronapandemin. Drygt 13 000 hektoliter mindre öl har sålts sedan nedstängningen av det tyska samhället började. För att undvika konkurs har vd Stefan Seibold begärt att företaget ska sättas under förvaltarskap. Det innebär att bryggeriet kan fortsätta med sin verksamhet under övervakning av en extern förvaltare. De drygt 100 anställda kommer från och med augusti få sin lön utbetald av Hessens motsvarighet till Arbetsförmedlingen. Enligt Seibold är målet att så många som möjligt ska få behålla sina arbeten.

Pfungstädter Brauerei har satts under förvaltare för att undvika konkurs (foto: Guido Schiek).

Under förvaltarskapet kommer bryggeriet få stöd av en juristbyrå i Darmstadt, som specialiserat sig på rekonstruktioner och konkurser och som redan lyckats rädda flera företag. Att Pfungstädter inte redan har försatts i konkurs beror på att man tidigt vidtog nödvändiga åtgärder, säger Annmarie Dhonau från juristbyrån. Under de kommande veckorna ska samtal föras med alla inblandade parter om den fortsatta utvecklingen.

I februari fördes förhandlingar med en extern investerare, som skulle ta över bryggeriet och bygga en ny, ultramodern anläggning på en tomt där det i dag finns en badanläggning i Pfungstadt. Detta föll dock efter att investeraren dragits sig ur efter att inte ha velat uppfylla de krav som staden Pfungstadt ställt. Sedan dess har bryggeriledningen fört diskussioner med andra intressenter, samtal som nu kommer att intensifieras enligt Stefan Seibold.



Tysk ölförsäljning rasade i april

Nyheter Posted on 4 juni 2020 17:44

Coronapandemin har bidragit till ett kraftigt ras för den tyska ölförsäljningen. Under april i år såldes det 1,5 miljoner hektoliter mindre öl jämfört med samma tid förra året.

Den tyska ölförsäljningen minskade med 17,3 procent under april, jämfört med samma månad i fjol. Mars månads försäljning påverkades inte nämnvärt av coronapandemin, men nedstängningarna i många europeiska länder fick desto större effekt på siffrorna i april. Färska siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis visar att tyska bryggerier sålde ungefär 7,1 miljoner hektoliter öl i april. Under perioden januari till april sjönk försäljningen med 6,2 procent, eller 1,8 miljoner hektoliter. Försäljningen av ölblandningar minskade med fyra procent (motsvarande 18 000 hektoliter) till 432 000 hektoliter i april.

Coronarestriktionerna bidrog till minskad ölförsäljning i april (foto: Ralph Peters/Imago images).

Ser man till de olika förbundsländerna var det bara bryggerierna i Thüringen som ökade sin försäljning i april (+4,3 procent). I alla andra förbundsländer gick försäljningen ner. Störst var nedgången i Schleswig-Holstein/Hamburg (-54,9 procent), Hessen (-31,7 procent), Rheinland-Pfalz/Saarland (-21,7 procent), Nordrhein-Westfalen (-20,3 procent) och Bayern (-18,8 procent). Nedåt gick det även i Baden-Württemberg (-15,1 procent), Sachsen (-11,0 procent), Berlin/Brandenburg (-7,8 procent), Mecklenburg-Vorpommern och Sachsen-Anhalt (båda -6,9 procent) samt Niedersachsen/Bremen (-5,7 procent).

Exporten till andra EU-länder minskade med 34,3 procent i april, vilket motsvarar 278 000 hektoliter. Exporten till länder utanför EU ökade dock, särskilt i Asien, efter att ha gått ner kraftigt i början av krisen. I slutet av april hade försäljningen till tredje land ökat med 16,1 procent (106 000 hektoliter) och är redan tillbaka på fjolårets nivåer. Samtliga siffror exkluderar alkoholfria öl och andra maltdrycker samt öl importerade från länder utanför EU.



40 000 liter öl såldes under dryckesrea

Nyheter Posted on 3 juni 2020 18:31

Förra helgen flockades sugna ölköpare till Lanxess Arena i Köln. Anledning var en nödutförsäljning av arenans dryckeslager.

Lanxess Arena i Köln har drabbats hårt av alla inställda evenemang under coronakrisen. När pandemin bröt ut och allt stängdes ner så var arenans förråd av drycker välfyllda. När dryckernas bäst före-datum nu var på väg att gå ut, anordnade man en utförsäljning där öl och andra drycker såldes till ”oslagbara priser”. En back kölsch såldes för sex euro och motsvarande mängd mineralvatten gick för fyra euro.

Köerna ringlade långa när Lanxess Arena sålde ut sina dryckeslager i lördags (foto: Volker Dennebier).

Under lördagseftermiddagen uppstod långa köer utanför arenan, meddelar tidningen Kölner Express. Spekulanterna gav inte ens upp när de blev informerade om att dryckeslagren, som även inkluderade femtiolitersfat med Sion– och Gilden-kölsch, började ta slut. Många väntade tålmodigt i kö i mer än 45 minuter för att inte riskera att bli utan sina fynd. När röken väl lagt sig hade det sålts 50 000 liter drycker, varav 40 000 liter öl.

Lanxess Arena invigdes 1998 och rankas som en av världens modernaste multifunktionsarenor, som stått som värd för många stora evenemang. Det är dessutom hemmaarena för hockeylaget Kölner Haie. Arenan har en yta på 83 700 kvadratmeter och kan ta in 20 000 sittande åskådare. Namnet Lanxess fick det 2008, då namnrättigheterna köptes av kemiföretaget med samma namn. Det nuvarande kontraktet gäller till och med 2023.



« FöregåendeNästa »