Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Gaffel förlänger samarbetet med FC Köln

Nyheter Posted on 2 juli 2020 11:20

Det kommer att serveras öl från Privatbrauerei Gaffel i minst fem år till på Rheinenergiestadion i Köln. Det står klart sedan kölschbryggeriet förlängt sitt samarbetsavtal med Bundesligaklubben FC Köln.

Privatbrauerei Gaffel har varit exklusiv samarbetspartner till FC Köln sedan 2002. Genom åren har man inte bara stöttat den professionella verksamheten, utan även diverse supporterprojekt. Förutom att leverera drycker till Kölns hemmaarena Rheinenergistadion, bidrar bryggeriet bland annat när matcher visas på storbildsskärm, till olika pop up-restauranger och allehanda medlemskampanjer. Detta kommer nu alltså att fortsätta till åtminstone år 2025.

FC Kölns vd Alexander Wehrle och Gaffels motsvarighet Heinrich Philipp Becker skålar för ytterligare fem års samarbete (foto: P. Brohl).

Restaurangen Gaffel am Dom har dessutom blivit Köln-supportrarnas stamställe innan matcherna. Här har fansen möjlighet att delta i ölprovningar, tävlingar och guidade pubturer innan arenabesöket. Bryggeriet skänker också bort 111 liter Gaffel Kölsch för varje mål som FC Köln gör under säsongen. Efter årets säsong handlar det om 3 108 liter öl, som ska lottas ut i samband med en medlemskampanj efter sommaren.



Tysklands bästa bryggerier år 2020 utsedda

Utmärkelser Posted on 30 juni 2020 11:31

Vinnarna av den federala utmärkelsen Bundesehrenpreis har presenterats av det tyska livsmedels- och jordbruksdepartementet. Titeln som årets bästa bryggeri tilldelas förra årets silvermedaljör.

Den federala utmärkelsen Bundesehrenpreis går till de tolv bästa bryggerierna i Tyskland och betraktas som ett stort erkännande av deras höga kvalitet. Det är dock bara ett av dessa bryggerier som får guld och kan ståta med titeln ”Årets tyska bryggeri”. I år går den äran till  Privat-Brauerei Schmucker från Mossautal, som förra året kom tvåa efter Augsburg-bryggeriet Brauhaus Riegele. Silvermedaljen för 2020 går till Brauerei Ustersbach, som även i fjol tillhörde Tysklands tolv bästa bryggerier.

Schmuckers vd Willy Schmidt samt bryggmästarna Klaus Monitzer och Harald Schwinn gläds åt utmärkelsen (foto: Privat-Brauerei Schmucker).

Samtliga vinnares öl har genomgått omfattande granskning av den ideella jordbruksorganisationen DLG (Deutsche Landwirtschafts-Gesellschaft),som varje år kvalitetstestar tusentals livsmedel i olika kategorier. För årets Bundesehrenpreis har 170 tyska bryggerier med sammanlagt cirka 1 000 öl undersökts. Bland de vinnande bryggerierna finns flera små och medelstora företag, som visar stor skicklighet, tekniskt kunnande och är goda representanter för bryggerinäringen. Deras verksamheter har granskats noggrant av experter inom flera områden.

Övriga mottagare av Bundesehrenpreis 2020:
Schlossbrauerei Autenried, Ichenhausen-Autenried
Privatbrauerei Ernst Barre, Lübbecke
Eder & Heylands Brauerei, Grossostheim
Biermanufaktur Engel, Crailsheim
Flensburger Brauerei, Flensburg
Schlossbrauerei Maxlrain, Tuntenhausen
Püls-Bräu, Weismain
Brauhaus Riegele, Augsburg
Störtebeker Braumanufaktur, Stralsund Privatbrauerei
Streck-Bräu, Ostheim vor der Rhön



Tysk ölförsäljning fortsätter gå trögt

Nyheter Posted on 29 juni 2020 11:34

Coronapandemin sätter fortsatt käppar i hjulen för den tyska ölförsäljningen. Under maj såldes det 7 558 217 hektoliter öl, vilket är en minskning med drygt 1,1 miljoner hektoliter jämfört med samma månad året innan.

Den tyska ölförsäljningen minskade med tretton procent (motsvarande 1 127 311 hektoliter) i maj i år, jämfört med samma månad i fjol. Det visar nya siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis. Sett till hela perioden januari-maj har tyska bryggerier tappat 7,8 procent av sin försäljning. Samtidigt minskade försäljningen av ölblandningar med 1,2 procent (motsvarande 5 800 hektoliter) i maj 2020.

Tysklands bryggerier har det fortsatt tufft i coronapandemins spår (foto: diepresse.com).

Läget är dock inte helt hopplöst. Jämfört med april ökade ölförsäljningen i maj med 491 483 hektoliter, eller 6,5 procent. Detta tack vare att restauranger och ölträdgårdar fått öppna igen efter nedstängningen av det tyska samhället. Tysklands federala struktur gör dock att skillnaden mellan de olika förbundsländerna är stor. I Schleswig-Holstein minskade majförsäljningen med 43,8 procent och i Hessen med 31 procent. Sachsen-Anhalt å sin sida klarade sig bättre med en närmast obetydlig minskning på 0,2 procent.

Försäljningen av öl för konsumtion i hemmen ser inte mycket bättre ut. När coronarestriktionerna var som hårdast räddade hemmakonsumtionen bryggerierna från totalt haveri. Under maj verkar dock lusten att sitta hemma ha minskat och försäljningen minskade därför med 12,1 procent. Under årets första fem månader har hemmakonsumtionen minskat med totalt 3,9 procent. Tysklands ölexport till andra EU-länder har också drabbats hårt och sjönk med 29,5 procent i maj. Från januari har den tyska EU-exporten minskat med 20,4 procent.



Första spadtaget för Berliner Bergs nya bryggeri

Bryggerier Posted on 26 juni 2020 11:34

Berliner Bergs nya bryggeri byggs på en tomt på Treptower Strasse i sydöstra Berlin. Till hösten kommer det alltså att bryggas lokalt och hantverksmässigt öl mitt i hjärtat av den tyska huvudstaden.

Det nya centrumbryggeriet kommer att ha en kapacitet på 10 000 hektoliter per år. Här kommer framöver Berliner Bergs ölspecialiteter produceras, bland annat sorterna Pils, Berliner Weisse och Pale Ale. Enligt de ursprungliga planerna skulle bryggeriet stått klart redan till sommaren, men Berliner Bergs vd Michéle Hengst är ändå nöjd med att spaden äntligen kommit i jorden. ”Vi är glada att nu kunna börja förverkliga vår dröm om ett bryggeri mitt i staden”, säger hon till Getränke Zeitung.

Berliner Bergs ägare Michéle Hengst, Robin Weber och Uli Erxleben tar första spadtaget för det nya bryggeriet (foto: Berliner Berg/Rike Götting).

Trots svåra tider med coronakris och vikande ölförsäljning, tror gänget bakom Berliner Berg att det nu är helt rätt tid att satsa på ett nytt lokalt bryggeri. ”Vi investerar i huvudstaden och i (stadsdelen) Neukölln för att skapa oss ett starkare i fäste i området på längre sikt. Vi ser redan fram emot dagen då vi kan välkomna de första berlinarna till vårt nya bryggeri”, säger Michéle Hengst.



Oktoberfest kan bli Septemberfest

Oktoberfest Posted on 25 juni 2020 10:30

Bayerns finansminister Hubert Aiwanger föreslår att det i år ska arrangeras en friluftsvariant av Oktoberfest. Den kommer i så fall att ersätta Münchens traditionella folkfest, som ställts in på grund av coronapandemin.

Redan i april kom beskedet att årets Oktoberfest i München ställs in på grund av coronakrisen. Förslaget från Bayerns finansminister innebär att det som alternativ anordnas en variant helt i det fria, utan överfyllda öltält med dålig luft. Besökarna ska i stället, likt i en bayersk ölträdgård, placeras på lagom avstånd från varandra på långbänkar ute i friska luften. ”Det blir en ölfestival utan tält, barer och trängsel. Bara en ölträdgård med musik i bakgrunden”, säger Hubert Aiwanger enligt branschtidningen Inside Getränke.

En utomhusvariant av Oktoberfest kan ersätta den traditionella tältfesten (foto: Bayerischer Brauerbund).

För att undvika stora folksamlingar kan antalet besökare begränsas på samma sätt som man redan nu gör i de bayerska ölträdgårdarna. Enligt Aiwanger kommer ett sådant arrangemang säkert upplevas som trevligare för många. Skulle det komma en regnskur finns det alltid parasoller, menar han. Eftersom vädret i München kan vara lite osäkert i månadsskiftet september-oktober, med regn och kyla, är förslaget att tidigarelägga festligheterna och ha dem redan i början av september.

Idén uppskattas av Michael Käfer, som driver festtältet Käfers Wiesn-Schänke. Till Abendzeitung München säger han att det är positivt att ansträngningar görs för att stödja krögarna och ser gärna att ölträdgårdarna sprids ut över hela München under de två veckor som evenemanget planeras pågå.



Erdinger utökar samarbete med Carlsberg

Nyheter Posted on 22 juni 2020 16:23

Veteölsbryggeriet Erdingers försäljning till restauranger kommer att ske i samarbete med Carlsberg Deutschland i ytterligare fem år.

De närmaste fem åren kommer Erdingers veteöl att säljas till restauranger i norra och östra Tyskland via Carlsbergs försäljningskanaler. Det samarbete som inleddes 2008 fortsätter därmed. I ett gemensamt pressmeddelande säger de två parterna att detta öppnar för nya spännande projekt och ytterligare försäljningsområden. För Carlsberg är samarbetet med Erdinger också ett sätt att komplettera sin produktportfölj för att på så sätt tillfredsställa efterfrågan från sina kunder.

Carlsberg kommer sälja Erdingers veteöl i minst fem år till (foto: Carlsberg).

Samarbetet innebär att Carlsbergs säljare kommer att marknadsföra Erdingers öl till cirka 3 700 utskänkningsställen i norra och östra Tyskland. Det betyder också att det bayerska veteölet kommer att få ökad exponering i delar av landet där det annars mest dricks pilsner. Den närmaste tiden kommer fokus vara att börja sälja Erdingers öl på fat på alla aktuella restauranger. 2019 såldes cirka 15 000 hektoliter Erdingeröl via Carlsbergs kanaler, något man hoppas ska öka framöver.



Krombacher Limobier – Mer läsk än öl

Nyheter Posted on 18 juni 2020 16:05

Känslan av sommar på ölhyllorna. Det är vad Krombacher vill locka fram med sin nya Limobier Zitrone. Med en ny blandning av lemonad och Krombacher Pils tar man ett nytt grepp om de populära ölblandningarna.

Krombacher utökar sitt utbud av ölblandningar med Limobier Zitrone. Med sin blandning av 70 procent citronlemonad och 30 procent pilsner kan detta snarare beskrivas som en citronläsk med en aning öl. Bryggeriet tillför därmed något nytt till den allt mer populära kategorin med mixdrycker; i vanliga Radler brukar blandningen mellan läsk och öl vara mer jämn. Eftersom alkoholhalten endast är 1,5 procent passar Limobier bra för den som vill ha något uppfriskande att dricka i sommarsolen.

Krombachers Limobier är snarare en läsk med ett stänk öl (foto: Krombacher).

Lanseringen sker i mitten av juni och drycken kommer i första hand finnas tillgänglig i 33-centilitersflaskor. Senare kommer den även släppas i den populära halvlitersburken. Flaskor och burkar har fått en egen unik design, med vilken Krombacher inte bara vill ge ett vilt och färgsprakande intryck, utan också framhäva dryckens naturlighet. Lanseringen sker mot utvalda målgrupper och den nya produkten kommer att marknadsföras i såväl sociala medier som i uppseendeväckande butiksdisplayer.



Schneider Weisse ger ölköpare två bonusöl

Bryggerier Posted on 17 juni 2020 19:02

På grund av coronapandemin tvingades tyska uteställen hålla stängt i flera veckor. När de nu har öppnat igen vill Schneider Weisse ge dem en hjälpande hand genom att erbjuda sina kunder gratis öl vid nästa restaurangbesök.

Idén bakom kampanjen är mycket enkel: Den som mellan juni och september köper en back Schneider-öl hos utvalda återförsäljare, kommer att få ett värdebevis som kan bytas in mot två veteöl hos någon av Schneider Weisses cirka 150 partnerrestauranger i Tyskland.

Schneider skänker två öl till alla som köper en hel back under sommaren (foto: Schneider Weisse).

Bryggeriägare Georg Schneider är övertygad om att kampanjen kommer ge positiva effekter. ”Den hjälper återförsäljarna, eftersom kunderna har ytterligare en anledning att köpa en back öl. Den hjälper också till att locka gäster till den i dagsläget ansträngda restaurangbranschen”, säger han. Erbjudandet gäller hos utvalda återförsäljare och krögare. Det marknadsförs genom olika online-kanaler samt via iögonenfallande reklammaterial.



« FöregåendeNästa »