Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Fina tyskar till Systemet i maj

Systembolaget Posted on 4 maj 2020 18:29

Coronapandemin har tvingat Systembolaget att förändra släppen i det tillfälliga sortimentet. Ölen går inte att beställa och släppen sprids ut över flera dagar. Inte desto mindre kommer det nya öl på hyllorna i maj. Bland dessa finns en nyare tysk bekantskap och två trevliga återseenden.

För oss älskare av tyskt öl är den 6 maj det första datumet att lägga på minnet. Då släpps nämligen en bock från Franken lös – Schönbrunner Urbock från Lang-Bräu närmare bestämt. Det handlar om ett gyllengult, ljust öl med en påtaglig doft av malt, karamell och bröd. Smaken är kryddig med malt, frukt och viss sötma. Alkoholen slår igenom en aning i såväl doft som smak. Humlen framträder dock inte lika tydligt. Vid upphällning bildas en rejäl, vitaktig skumkrona.

Schönbrunner Urbock är först ut av tyskarna i maj (foto: pivnici.cz).

Lang-Bräu huserar i byn Schönbrunn i kommunen Wunsiedel i Oberfranken. Exakt när bryggeriet grundades är svårt att säga, eftersom mycket förstördes och försvann i andra världskrigets kaos. De äldsta skyltar och brevpapper som hittats pekar dock mot 1853. Då ägs bryggeriet av familjerna Zeitler, Rasp och Schmidt. Den första Lang äntrar scenen 1883 i form av Friedrich Gustav, som gifter sig med dottern till grundare Schmidt. 1978 blev dagens ägare Jürgen Hopf klar med sin bryggarexamen och tog över rörelsen. Han har gett bryggeriet en hel del medial uppmärksamhet, inte minst 2002 då man skapade sitt Erotikbier.

Fakta Lang-Bräu Schönbrunner Urbock
Stil: Ljus bocköl
Alkoholhalt: 7,5 %
Stamvörtstyrka: 18,1 %
Producent: Lang-Bräu OHG
Leverantör: Concealed Wines AB
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 28,90 kr (57,80 kr/l)
Antal flaskor i släppet: 50 000 st.

Den 19 maj är det dags för det första kära återseendet. Då släpps Ayingers Frühlingsbier, som vi senast fick stifta bekantskap med förra våren. I doften återfinns malt, jäst och en aning citrus. Smaken är liknande, med en lätt humlebeska och frisk kolsyra som rensar gommen. Avslutningen är torr med en lätt syrlighet som kittlar tungan. Sammanfattningsvis ett mycket drickbart öl som passar bra när solen börjar värma.

Den 19 maj får vi återuppta bekantskapen med Ayingers våröl (foto: Privatbrauerei Ayinger).

Privatbrauerei Ayinger hittar vi naturligt nog i orten Aying, som ligger cirka 2,5 mil från den bayerska huvudstaden München. Bryggeriet startades 1878 av Johann Liebhard och är än i dag familjeägt; dagens ägarfamilj, Inselkammer, har ägt bryggeriet sedan 1932. I dag bryggs cirka 140 000 hektoliter öl om året, varav ungefär tio procent går på export till framför allt USA, Italien och övriga Europa.

Fakta Ayinger Frühlingsbier
Stil: Kellerbier/zwickel
Alkoholhalt: 5,5 %
Stamvörtstyrka: 12,8 %
Producent: Privatbrauerei Aying
Leverantör: Brill & Co
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 29,90 kr (59,80 kr/l)
Antal flaskor i släppet: 12 480 st.

Maj månads nyhetssläpp avrundas den 27 maj med en riktig höjdare, även denna från Privatbrauerei Ayinger. Ayinger Maibock är ett ljust bocköl och som sådant är det ett av de bästa i kategorin. I doften hittar vi malt, äppeljuice och päron. Smaken är brödig med inslag av hö, karamell, äpple och en viss blommighet. Alkoholen slår igenom en aning i både doft och smak, vilket är ganska typiskt för stilen.

Ett av de bästa ölen i sin kategori kommer till Sverige den 27 maj (foto: Privatbrauerei Ayinger).

Fakta Ayinger Maibock
Stil: Ljus bocköl
Alkoholhalt: 6,9 %
Stamvörtstyrka: 16,5 %
Beska: 30 IBU
Producent: Privatbrauerei Ayinger
Leverantör: Brill & Co
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 28,90 kr (57,80 kr/l)
Antal flaskor i släppet: 50 000 st.

Fotnot: Det går för tillfället inte att beställa öl ur det tillfälliga sortimentet, så gå gärna in på Systembolagets hemsida för att se vilka butiker som tar in respektive öl.



Bryggeri häller ut 15 000 liter öl

Bryggerier Posted on 30 april 2020 14:17

Brauerei Göller i bayerska Zeil am Main häller ut 15 000 liter fatöl. Ölet har inte gått att sälja på grund av coronapandemin.

Anledningen till att Brauerei Göller häller ut cirka 15 000 liter öl i avloppssystemet är att man vill erbjuda sina gäster färskt öl när restaurangerna öppnar igen. Förhoppningen är att detta ska kunna ske till pingsthelgen, även om det blir med särskilda villkor. Till radiostationen Bayerischer Rundfunk säger bryggeriägaren Franz Josef Göller att man länge funderat på vad man ska göra med all öl, men att slutsatsen är att man inte kan dricka upp allt själva.

För närvarande står Göllers ölträdgård tom, men förhoppningen är att den ska kunna öppna igen till pingsthelgen (foto: Brauerei Göller).

Värdet av det öl som hälls ut beräknas uppgå till cirka 15 000 euro. Femtiolitersfat säljs för närvarande inte eftersom alla restauranger är stängda och det inte arrangeras några festivaler eller andra evenemang. Franz Josef Göller säger att bryggeriet försökt sälja öl till privatpersoner i tiolitersfat via de lokala ölhandlarna, men uppger att det är svårt för en familj att på kort tid konsumera en sådan mängd själva. Brauerei Göllers öl har en hållbarhetstid på upp till tre månader.

Brauerei Göller har funnits sedan 1514 och är ett av de tio äldsta bryggerierna i Bayern. Sedan 1908 ägs bryggeriet av familjen Göller; Franz Josef Göller är själv tredje generationen. Bryggeriet har cirka fyrtio heltidsanställda. Den tillhörande restaurangen har ett trettiotal heltidsanställda, som nu är korttidspermitterade. På frågan om han är nära att ge upp svarar Franz Josef att det inte kommer på fråga. Det finns alltid sätt att klara sig, menar han.



Paulaner stöttar restauranger med ölfond

Bryggerier Posted on 28 april 2020 18:07

På grund av coronapandemin är alla restauranger stängda i Tyskland och i dagsläget är det ingen som vet när de öppnar igen. Paulaner tar nu ett initiativ för att underlätta för sina partnerföretag när omstarten väl sker.

För varje back öl som Paulaner Braugruppe säljer i butik under maj och juni kommer företaget skänka en liter öl gratis till sina partner inom restaurangbranschen. Detta gäller köp av öl med och utan alkohol samt ölblandningar. Redan i april stoppade Paulaner in en miljon liter öl i den nystartade ölfonden. Det innebär att Paulaners partnerföretag kommer att få dela på upp till fyra miljoner liter öl när de öppnar upp igen efter coronakrisen. Ölet kommer att fördelas proportionerligt utifrån förra årets försäljningssiffror.

Paulaner testar nya grepp för att hjälpa till i coronatider (foto: Sandra Steh).

Kampanjen innebär också att alla tyska ölälskare nu har möjlighet att stödja restaurangbranschen genom sina inköp. Flera av Paulaner Bragruppes ölmärken och dotterbolag deltar i kampanjen. Förutom Paulaner går det lika bra att köpa öl från Hacker-Pschorr, Fürstenberg, Chiemseer, Auer Bräu, Thurn und Taxis, Hoepfner och Schmucker. Kampanjen kommer att marknadsföras i butikerna, men även uppmärksammas i radioreklam, tidningsannonser och i sociala medier.

Paulaner Brauerei är ett av de klassiska och största bryggerierna i München. Bryggeriet startade 1634 och tillhör numera Paulaner Braugruppe. Det familjeägda bryggeriet sysselsätter ungefär 900 personer och exporterar sina öl till cirka åttio länder världen över.



Tyska humleodlare flyger in säsongsarbetare från Rumänien

Nyheter Posted on 24 april 2020 16:15

Tysklands humleodlare står inför en av de svåraste utmaningarna någonsin på grund av coronapandemin. Bristen på säsongsarbetare gör att årets skörd är i fara. Men hjälp är nu på väg.

Coronavirusets framfart har bland mycket annat medfört att flera länder helt stängt sina gränser eller kraftigt begränsat möjligheten att resa. Ett resultat av detta är att det i år fattas cirka 15 000 säsongsarbetare som kan hjälpa till i de tyska humleodlingarna. 10 000 av dessa behövs bara i den största odlingsregionen Hallertau, rapporterar branschtidningen Inside Getränke.

Tysklands humleodlare flyger in förstärkning från Rumänien (foto: badahos/Shutterstock).

I slutet av mars larmade tyska humleodlare om att årets humleskörd är i fara om inte säsongsarbetare från Polen och Rumänien kan komma in i landet. Flera andra jordbruksorganisationer gjorde samma sak. Tyska politiker reagerade snabbt och utfärdade ett särskilt tillstånd för 40 000 gästarbetare inom lantbruket att komma i april och ytterligare 40 000 i maj.

För att hindra spridningen av covid-19 gäller dock strikta regler. Utländska arbetare får inte som tidigare år passera gränsen i överfulla bussar, utan kommer istället flygas in. De kommer dessutom att arbeta i speciella karantänavdelningar på fälten. Den tyska humleodlarorganisationen tog snabbt initiativet och chartrar egna flygplan som tar gästarbetare från Rumänien till Tysklands humleodlingar.

Förra året anlitade tyska lantbrukare cirka 30 000 säsongsarbetare, som förutom att arbeta i humleodlingarna även hjälpte till med odling och skörd av sallad, sparris och andra jordbruksprodukter.



Tyska ölets dag: Här är tyskarnas favoritmärken

Nyheter Posted on 23 april 2020 19:09

På tyska ölets dag den 23 april presenterar undersökningsföretaget Yougov en lista över de märken som tyska öldrickare helst köper.

På första plats i Yougovs undersökning kommer Krombacher, som 16,8 procent av tyskarna kan tänka sig att köpa. Beck’s tar andraplatsen med 12,9 procent och trea blir Warsteiner med 12,5 procent.

På ölets dag presenterar Yougov tyskarnas favoritölmärken (foto: diepresse.com).

Här är hela topp tio-listan för Tyskland som helhet (procenttalet anger hur många som skulle överväga att köpa respektive ölmärke):

1. Krombacher 16,8 %
2. Beck’s 12, 9 %
3. Warsteiner 12,5 %
4. Erdinger 11,8 %
5. Bitburger 11,6 %
6. Paulaner 10,6 %
7. Radeberger 10,0 %
8. Franziskaner 9,5 %
9. Jever 9,2 %
10. Veltins 8,5 %

När man tittar på de olika förbundsländerna är det dock ofta de lokala märkena som är i topp. I Bremen föredrar exempelvis 39,6 procent det ”egna” Beck’s. Bitburger får liknande resultat i Saarland (37,8 procent) och Rheinland-Pfalz (33,7 procent). Märket Rothaus Tannenzäpfle får 25,8 procent i sin hemstat Baden-Württemberg.

De tre populäraste märkena i varje förbundsland är ofta också därifrån. I Bayern toppar till exempel Franziskaner med 21,7 procent, följt av Erdinger (20,8 procent) och Paulaner (20,2 procent). I Berlin är listan: Berliner Kindl (18,5 procent), Beck’s (15,5 procent) och Berliner Pilsner (15,4 procent). Motsvarande lista i Nordrhein-Westfalen visar att Krombacher kommer etta med 23,5 procent, Veltins tvåa med 15,9 procent och Bitburger trea med 15,5 procent. I de östra förbundsländerna är ofta Radeberger populärast. I Sachsen-Anhalt får märket 23,3 procent, följt av Krombacher (19,5 procent) och Ur-Krostitzer (18,4 procent). I Sachsen får Radeberger 26,5 procent, Ur-Krostitzer 20,7 procent och Freiberger 18,6 procent. I Mecklenburg-Vorpommern är det dock Lübzer som avgår med segern (24 procent), medan Radeberger får nöja sig med andraplatsen (20,2 procent). Trea blir här Hasseröder med 14,1 procent.

Det tyska ölets dag firas den 23 april, det datum då den tyska (eller bayerska) renhetslagen (Reinheitsgebot) instiftades i Ingolstadt 1516.

Yougov genomförde undersökningen mellan den 12 april 2019 och 12 april 2020. Totalt svarade cirka 30 000 personer, som var 18 år eller äldre. De svarade på frågan: “Vilket av följande ölmärken skulle du överväga att köpa?” De märken som fanns att välja mellan var: Allgäuer Büble, Beck’s, Berliner Kindl, Berliner Pilsner, Bitburger, Brinkhoff’s No. 1, Carlsberg, Erdinger, Franziskaner, Freiberger, Hasseröder, Holsten, Jever, Krombacher, König Pilsener, Lübzer, Oettinger, Paulaner, Radeberger, Rothaus Tannenzäpfle, Schöfferhofer Weizen, Sternburg, Stuttgarter Hofbräu, Ur-Krostitzer, Veltins och Warsteiner.



Årets Oktoberfest ställs in

Oktoberfest Posted on 21 april 2020 09:58

På grund av coronakrisen blir det ingen Oktoberfest i München i år. Det meddelade stadens borgmästare Dieter Reiter och Bayerns ministerpresident Markus Söder under en presskonferens på tisdagsmorgonen.

Det som många redan anat är nu bekräftat: Världens största ölfestival ställs in i år. Frågan har diskuterats sedan coronapandemin var ett faktum i mars. Oktoberfest har cirka sex miljoner besökare från hela världen varje år och det är omöjligt att hålla några större avstånd till varandra i det begränsade festivalområdet. Det går inte heller att arbeta med ansiktsmask, något som nu blivit krav i Bayern. Ett förslag om att arrangera en mindre festival endast för Münchenborna har inte heller vunnit gehör.

Coronapandemin sätter stopp för årets Oktoberfest (foto: München Tourismus/Tommy Lösch).

Dagens beslut kommer inte som någon överraskning. I mars meddelade borgmästare Reiter att ett slutgiltigt beslut skulle komma senast i juni, eftersom man normalt börjar bygga festtälten på Theresienwiese i juli. Två veckor senare var beskedet att frågan skulle avgöras i maj, men i förra veckan sa Dieter Reiter och Markus Söder att beslutet snarare kommer i slutet av april. Detta var efter beskedet från den bayerska förbundsregeringen att alla större evenemang ställs in till och med slutet av augusti. Att Oktoberfest ställs in innebär en ekonomisk smäll för staden München, som brukar få ett tillskott i kassan på cirka 1,2 miljarder euro tack vare festivalen. Årets Oktoberfest var planerad att äga rum mellan den 19 september och 4 oktober.



Störtebeker välkomnar sommaren med belgisk touch

Bryggerier Posted on 16 april 2020 17:43

Även om det är tuffa tider för de tyska bryggerierna så kommer det även en del positiva nyheter. Störtebeker ser fram emot bättre och varmare dagar och lanserar nu ett nytt öl med inspiration från Belgien.

Lagom till den varmare årstiden lanserar Störtebeker Braumanufaktur ett nytt öl för den som behöver svalka sig. Mittsommer-Wit är en tolkning av den belgiska veteölstilen witbier, som skiljer sig från tyska veteöl genom användningen av apelsinskal och koriander. Stralsundbryggeriet har dock utvecklat ett eget recept, som förutom de vanliga ingredienserna även består av timutpeppar från Nepal. Tillsammans ger det ölet en spännande fruktig smak i kombination med en exotisk kryddighet. Alkoholhalten ligger på 4,7 procent, vilket tillsammans med ölets lätthet gör det till en riktig törstsläckare under sommarens varma dagar.

Jens Reineke och Elisa Raus frontar kampanjen i sociala medier (foto: Störtebeker Braumanufaktur).

På grund av den rådande situationen i världen har lanseringen av det nya ölet skett på ett lite annorlunda sätt än tidigare. Istället för att arrangera presentationer på plats i Stralsund och Hamburg, har Störtebeker valt att göra allting online. Frontfigurer är den regerande världsmästaren för ölsommelierer Elisa Raus och bryggeriets utvecklingschef Jens Reineke. Tillsammans kommer de bland annat anordna webbsända ölprovningar, som kan ses i Störtebekers sociala mediekanaler.

Störtebeker har sina rötter i Stralsundische Vereinsbrauerei, som omnämns första gången 1862. Efter andra världskriget hamnade Stralsund i Östtyskland, vilket fick förödande konsekvenser för ölets kvalitet. Efter murens fall inleddes ett omstruktureringsarbete, som bland annat resulterade i 2011 års namnbyte till dagens Störtebeker Braumanufaktur. I dag omfattar bryggeriets produktion tjugotalet ölsorter. Namnet Störtebeker kommer för övrigt från piraten Klaus Störtebeker, en sjörövare som fram till sin död 1401 ledde sitt gäng vitaliebröderna när de terroriserade Hansan i Östersjön.



Krombacher hjälper behövande under coronakrisen

Bryggerier Posted on 15 april 2020 15:28

Coronapandemin slår hårt mot hela världen och Tyskland är inget undantag. Flera tyska storbryggerier har på olika sätt bidragit till att underlätta situationen. Ett av dem är Krombacher som hjälper till med såväl pengar som en viktig desinfektionsingrediens.

Direkt efter påsk meddelade Krombacher Brauerei att man skänker en miljon euro till tyska Röda Korsets speciella nödfond under coronakrisen. I Tyskland är ungefär 435 000 frivilliga och 175 000 heltidsanställda involverade i Röda Korsets verksamhet, som är extra viktigt i dessa dagar. Krombachers donation stödjer alla frivilliga som tar hand om sjuka och personer ur riskgrupper under coronakrisen och ska främst användas till preventiva och uppföljande åtgärder.

Krombacher drar sitt strå till stacken under coronakrisen (foto: Krombacher Brauerei).

Tidigare i april skänkte Krombacher dessutom 16 000 liter etanol till sjukhus i närheten av bryggeriets anläggningar i distrikten Siegen-Wittgenstein, Olpe och Steinfurt. Etanol är en viktig ingrediens vid framställning av desinfektionsmedel, något det nu är stor efterfrågan på. Etanolen har Krombacher köpt från bryggeriets partnerföretag Leiber GmBH. Bryggeriet kan inte använda alkohol från den egna produktionen, eftersom den vatten-alkoholblandning man framställer har för låg alkoholhalt för att kunna användas i desinfektionsmedel.

Krombacher Brauerei grundades officiellt 1803, även om ett bryggeri i stadsdelen Krombach i Kreutztal, Nordrhein-Westfalen omnämns redan på 1300-talet. I dag är bryggeriet ett av Tysklands största privatägda bryggerier. Krombacher äger också distributionsrättigheterna till Schweppes, Orangina, Vitamalz och Dr Pepper i Tyskland och Österrike.



« FöregåendeNästa »