För att motverka överkapacitet i bryggerierna kommer Warsteiner kraftigt utöka sin kontraktbryggningsverksamhet. Redan nu produceras polska Tyskie i Warstein, men enligt koncernledningen blir det definitivt fler samarbeten under året.
För trettio år sedan bryggdes det 6,5 miljoner hektoliter Warsteiner i anläggningen i Warstein. Numera utnyttjas endast en tredjedel av kapaciteten till bryggeriets flaggskeppsmärke. Även på anläggningarna i Herford och Paderborn kämpar ägarkoncernen Haus Cramer Group med att utnyttja den fulla kapaciteten. Till skillnad från övriga konkurrenter bland Tysklands tio största bryggerier, som avstår kontraktsbryggning med erkänt dåliga marginaler och hellre lägger ner eller säljer bryggerianläggningar man inte behöver, väljer dock Warsteiner en annan väg och erbjuder sin kapacitet till andra, skriver Getränke News.
Haus Cramer Group vill brygga mer åt andra bryggerier hos Warsteiner och sina andra anläggningar (foto: Haus Cramer Group).
Den utökadekontraktsbryggningen är en del av en större strategi, som Haus Cramer Group antog förra året. Då bildades bland annat dotterbolaget H.C. Drinks Solutions, som kan anlitas av andra dryckesföretag för tjänster inom produktion, buteljering, förpackning och lagerlogistik. Några som valt att utnyttja den möjligheten är japanskägda Ashai Deutschland, som nu brygger den polska ljusa lagern Tyskie Gronie hos Warsteiner. Förra året beslutade Haus Cramer dessutom att investera elva miljoner euro i anläggningen i Paderborn, något som kommer öka kapaciteten med 25 procent. I sommar öppnar även en ny förpackningsanläggning för flaskor och burkar i Paderborn, där man redan under flera år buteljerat åt detaljhandelskedjan Edeka och dess dryckesmärke Trinkgut.
Mars månads nedgång i den tyska ölförsäljningen följdes av en kraftig uppgång i april. Totalt såldes det 7,7 miljoner hektoliter öl i Tyskland under årets fjärde månad – en ökning med ett tvåsiffrigt procenttal.
Den tyska ölförsäljningen ökade med 15,8 procent i april, vilket motsvarar 1,1 miljoner hektoliter mer jämfört med samma månad förra året. På exportsidan gick det ännu bättre; totalt ökade utlandsförsäljningen med 17,4 procent totalt och med hela 25,5 procent till andra EU-länder. Procentuellt sett gick det dock allra för ölblandningarna, som ökade med 26 procent och såldes i totalt 429 000 hektoliter (+88 000 hektoliter från april 2023). Under årets fyra första månader ökar därmed den tyska ölförsäljningen med 3,3 procent jämfört med samma period i fjol. Allt detta enligt siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis.
En dålig mars följdes upp av en mycket bra april för den tyska ölförsäljningen.
Bryter vi ner aprilsiffrorna på förbundslandsnivå ser vi att det bara var i Hessen som ölförsäljningen gick bakåt (-3,3 procent). Överallt annars gick det med plus. Störst ökning hade Bayern (+20,8 procent), Niedersachsen/Bremen (+19,4 procent) och Nordrhein-Westfalen (+19,2 procent). Men siffrorna var också mycket fina i Sachsen-Anhalt (+15,8 procent), Rheinland-Pfalz/Saarland (+14,0 procent), Mecklenburg-Vorpommern (+13,7 procent) och Baden-Württemberg (+13,0 procent). Ensiffriga procenttalsökningar var det i sin tur i Sachsen (+9,3 procent), Berlin/Brandenburg (+5,0 procent), Schleswig-Holstein/Hamburg (+4,1 procent) och Thüringen (+2,9 procent).
Siffrorna inkluderar inte alkoholfri öl, andra maltdrycker eller öl importerad från länder utanför EU.
Det tyska livsmedels- och jordbruksdepartementet har belönat tolv bryggerier med utmärkelsen Bundesehrenpreis 2024. Detta är den högsta kvalitetsutmärkelsen ett tyskt bryggeri kan få.
De tolv pristagarna har fått högsta betyg i tester som utförts av den ideella jordbruksorganisationen DLG (Deutsche Landwirtschafts-Gesellschaft). Även i år var det drygt 700 olika öl från 130 tyska bryggerier som testades. Vinnarna fick ta emot sina utmärkelser under den tyska bryggardagen i Berlin förra helgen. Prisutdelare av Tysklands livsmedels- och jordbruksminister Cem Özdemir.
Tysklands livsmedels- och jordbruksminister Cem Özdemir (längst fram i mitten) delade ut priser till glada vinnare i Berlin (foto: DLG/Christian Lietzmann).
Den högsta utmärkelsen, Bundesehrenpreis i guld, och titeln Årets bryggeri 2024 gick till Schlossbrauerei Maxlrain i Tuntenhausen i Bayern, som förra året belönades med silver. Deras bryggmästare Josef Kronast utsågs dessutom till Årets bryggmästare 2024. Bundesehrenpreis i silver gick i sin tur till Privat-Brauerei Schmucker från Mossautal i Hessen, som också fanns bland pristagarna i fjol.
Bundesehrenpreis delas varje år ut till de tolv bästa tyska bryggerierna i DLG:s kvalitetstester. Bland de vinnande bryggerierna finns flera små och medelstora företag, som visar stor skicklighet, tekniskt kunnande och är goda representanter för bryggerinäringen. Deras verksamheter har granskats noggrant av experter inom flera områden. Testerna omfattar bland annat alkoholinnehåll, smakstabilitet, hållbarhetstid, stamvörtstyrka, mikrobiologi, skumstabilitet, färg och grumlighet.
Den 1 juni är det dags för Systembolaget att uppdatera sitt fasta sortiment igen. Till alla Tysklandsvänners glädje kommer det två nya öl till hyllorna – båda från samma bryggeri.
Det har gått precis ett år sedan det senast dök upp ett öl från Karlsberg Brauerei i Systembolagets fasta sortiment, då i form av deras Vollmundiges Helles. I år dubblas alltså antalet och först ut har vi Karlsbräu Kellerbier på halvlitersflaska. Doften är maltig och blommig med inslag kryddig humle, jäst och citrus. Det mesta av detta återkommer i smaken, som också avslöjar en mild beska. Det hela inramas av en mild, krämig munkänsla.
Karlsbräu Kellerbier kommer i fasta sortimentet den 1 juni (foto: Systembolaget).
Det andra ölet kommer i halvlitersburk och är lite starkare. Karlsbräu Helles Bock är ett gyllene bocköl med ett gräddfärgat skum. Doften innehåller milda toner av maltkorn och hö. Smaken är len och sötaktig, med en kraftig påminnelse om den ljusa malten samt inslag av mer hö, honung och karamell. Det hela avslutas med en mild beska.
Karlsbräus ljusa bocköl kommer i halvlitersburk i fast sortiment (foto: Systembolaget).
Karlsberg Brauerei grundades 1878 i staden Homburg i Saarland, som då var en del av Bayern. Bryggeriet namngavs efter ett närliggande slott. Dagens ägare Richard Weber är barnbarnsbarn till bryggeriets grundare. Utanför Tyskland kallas bryggeriets öl för Karlsbräu, för att det inte ska blandas ihop med danska Carlsberg. Bland bryggeriets lokala märken finns Becker’s Pils, Zischke och Trierer Löwenbräu.
För första gången går Kölns bryggerier samman i en gemensam kampanj för att öka medvetenheten om stadens egen ölstil och bryggerikultur.
Bakom kampanjen Kölsch verbindet (Kölsch förenar) står Kölns bryggeriförbund Kölner Brauerei-Verband och dess medlemsbryggerier. Syftet med samarbetet är att lyfta mångfalden i Kölns ölkultur och visa att Köln är en av de stora ölstäderna i världen. Men man vill också stärka stadens bryggerier i den hårda konkurrens som råder på ölmarknaden. Från bryggeriförbundets sida är man säkra på att kampanjen inte bara kommer stärka Kölns ölkulturella arv, utan även öppna nya marknader för stadens unika ölstil kölsch, skriver Getränke News.
Alexander Rolff, Melanie Schwartz och Heinrich Philipp Becker från Kölns bryggeriförbunds styrelse (foto: Kölner Brauerei-Verband/Ben Hammer).
Kampanjen kommer att synas på allt från reklamaffischer till sociala medier och glasunderlägg samt i butiker och hos de medverkande bryggerierna. En höjdpunkt blir höstens ”Die lange Nacht der Kölschen Brauhäuser” (Kölns bryggerinatt), som äger rum den 26 oktober med diverse aktiviteter på de olika bryggerierna. Till jul lanseras dessutom en provlåda med öl från de olika bryggerierna, för den som vill prova sig igenom kölschutbudet.
Ölstilen kölsch är sedan 1998 skyddad av EU både vad gäller stil och geografiskt ursprung. För att ett öl ska få kallas kölsch krävs det att det bryggs i eller inom en radie av fem mil från staden Köln och omfattas av den så kallade kölsch-konventionen, Kölns egen renhetslag. I dag finns det elva kölschbryggerier, som tillsammans brygger arton olika kölschmärken.
Få tyska förbundsländer är så förknippade med sina folkfester som Bayern. Många har långa historiska anor och lockar tusentals besökare som vill ta del av lokala traditioner. Här är några av de mest populära festerna att boka in för en sen sommarsemester eller tidig höstresa.
Oktoberfest: Folkfesternas folkfest Först ut på en lista över bayerska folkfester kommer givetvis Oktoberfest i München. Traditionen började redan 1810, då en stor hästtävling hölls för att fira bröllopet mellan kronprins Ludwig och prinsessan Therese av Sachsen-Hildburghausen. Platsen där tävlingarna ägde rum namngavs till Theresienwiese för att hedra bruden. Med åren utvecklades festen till en årligen återkommande folkfestival, som i dag varar i drygt två veckor. Varje år vallfärdar drygt sex miljoner människor till den bayerska huvudstaden i månadsskiftet september-oktober, där de kan välja bland fjorton stora och femton små öltält som serverar öl från de sex största Münchenbryggerierna. Men här finns också marknadsstånd, tivoli och underhållare.
Datum 2024: 21 september-6 oktober
Oktoberfest är den i särklass största folkfesten i Bayern – och förmodligen i världen (foto: München Tourismus/Tommy Lösch).
Herbstfest Rosenheim: En vänligare Oktoberfest Grunden till höstfesten i Rosenheim är en jordbruksutställning, som startade 1861. Det som i dag är den största folkfesten i sydöstra Bayern lockar cirka två miljoner människor till Loretowiese varje år. Enligt traditionen börjar festligheterna den sista lördagen i augusti och varar i sexton dagar. Besökarna kan äta och dricka i två stora festivalhallar samt i flera mindre tält och matstånd. Mellan varven kan man också roa sig med diverse karuseller. Tack vare sina rimliga priser och rabatterade familjedagar brukar festivalen ofta marknadsföras som en trevligare eller vänligare variant av Oktoberfest.
Datum 2024: 31 augusti-15 september
Auerbräus festtält är ett av ställena att läska sig på under Rosenheimer Herbstfest (foto: Ludwig Stuffer).
Dachauer Volksfest: Budgetalternativet Folkfesten i Dachau kan se tillbaka på en drygt 350-årig historia. Liksom Oktoberfest i München, började den med populära hästtävlingar som ägde rum första gången 1652. Sitt nuvarande namn har festen haft sedan 1897. Det tio dagar långa kalaset brukar sammanfalla med Jungfru Marie bebådelsedag i augusti och äger rum på ett torg i anslutning till gamla staden. Festligheterna lockar varje år runt 300 000 människor, som kan njuta av marknadsstånd, karuseller och artister – men också av folkfestens erkänt låga ölpriser.
Datum 2024: 10-19 augusti
300 000 människor lockas till Dachau av tivoli, marknadsstånd – och låga ölpriser (foto: Stadt Dachau).
Herbstfest Erding: Festen för veteölsälskaren Den första höstfesten i Erding hölls 1816 som en regional lantbruksfestival. Festen återkom sedan med ojämna mellanrum fram till 1949, då den blev ett årligen återkommande evenemang. Starten äger rum den sista fredagen i augusti och sedan pågår festandet i tio dagar. Med 400 000 besökare är folkfesten i staden, som kanske främst är känd för sitt veteölsbryggeri, den tredje största i Oberbayern. Förutom två stora öltält kan gästerna roa sig med flera karuseller, lotteristånd och skjutbanor.
Datum 2024: 30 augusti-8 september
Erdingers världskända veteölsbryggeri har så klart ett stort öltält under folkfesten (foto: ganz-muenchen.de).
Gäubodenfest Straubing: Festa i Bayerns kornbod Med 1,5 miljoner besökare är Gäubodenfest i Straubing en av de största folkfesterna i Bayern. Gäuboden är ett femton kilometer långt landområde kring södra Donau och löper i östlig riktning från Regensburg till Osterhofen. Med sin bördiga jord kallas området ofta för ”Bayerns kornbod”, där Straubing är den tredje största staden. Folkfesten grundades av kung Maximilian I 1812 som en jordbruksfestival. Namnet Gäubodenfest har hängt med sedan 1949 och från 1962 är festen årligen återkommande. Även här spelar öltält (sju till antalet) och tivoli viktiga roller, men även konsumentmässan Ostbayernschau.
Datum 2024: 9-19 augusti
Gäubodenfest i Straubing är en av de största folkfesterna i Bayern (foto: Wikipedia).
Mer om dessa och många fler bayerska folkfester hittar du här.
Kulmbacher Gruppe ökade sin försäljning med 0,3 procent under 2023 jämfört med året innan. Man går därmed åt ett annat håll än den generella ölförsäljningen i Tyskland som sjönk med 4,5 procent under fjolåret.
Enligt Kulmbacher Gruppes nyligen presenterade årsredovisning sålde bryggerigruppen 1,4 procent mer öl under 2023 jämfört med året innan. Totalt sålde dryckeskoncernen 3,6 miljoner hektoliter i fjol. I pengar räknat ökade försäljningen med 7,9 procent och uppgick till 282 miljoner euro, skriver Getränke News.
Återigen är det märket Mönchshof som starkast bidrar till att dra upp siffrorna. Mest ökade försäljningen av den ljusa lagern Hell (+9,5 procent) och den alkoholfria Natur Radler (+12,6 procent). Bryggeriet avslöjar inte försäljningssiffror för enskilda ölmärken, men enligt uppgift ska det ha sålts 1,2 miljoner hektoliter Mönchshofprodukter förra året.
Kulmbacher Gruppe fortsätter att gå bättre än den tyska ölmarknaden i stort (foto: Kulmbacher Gruppe).
Men även flaggskeppsmärketKulmbacher bidrar till framgången med en försäljningsökning på 8,0 procent. Bäst gick det för Kulmbacher Pils, som med en ökning på 6,6 procent går bättre än den tyska pilsnermarknaden, som minskade med 4,3 procent 2023. Koncernens alkoholfria öl ökade i sin tur med 9,1 procent. Totalt står alkoholfria öl och ölblandningar för 10,1 procent av Kulmbachers totala försäljning.
Kulmbacher Brauerei grundades 1846 som Reichelbräu av Johann Reichel, Johann Scheiding och Johann Hübner. Redan 1895 blir bryggeriet ett aktiebolag. Dagens företagskonstruktion uppstod 1996 och i dag marknadsför man de egna märkena Kulmbacher, Mönchshof, EKU och Kapuziner Weissbier. En av de största aktieägarna är numera Paulaner Gruppe.
Ett klassiskt klosterbryggeri, en ölkulturförening och en bryggeriägande krögare får pris för årets bästa ölidé 2024. Priset delades ut av det bayerska bryggeriförbundet och hotell- och restaurangorganisationen Dehoga i Löwenbräukeller i München i slutet av förra veckan.
Priset Goldene Bieridee (”Gyllene ölidén”) tilldelas personer eller initiativ som bidrar till att lyfta fram Bayern och dess ölkultur. Priset instiftades 1999 av Bayerns bryggeriförbund Bayerische Brauerbund och hotell- och restaurangorganisationen Dehoga Bayern. Utmärkelsen ska vara en drivkraft för bryggerier, restauranger och andra som arbetar med bayersk öl att hitta attraktiva, originella och moderna sätt att lyfta fram den traditionella bayerska ölbranschen och dess specialiteter.
Årets vinnare av Goldene Bieridee hyllades i Löwenbräukeller i München (foto: Bayerische Brauerbund).
I kategorin “Hotell och gastronomi”: Rudolf Hirz, krögare och ägare av Apostelbräu, för hans koncept Brauliebe Hirz.
Prisutdelare vid galan i München var ordförande Georg Schneider och vd Lothar Ebbertz från det bayerska bryggeriförbundet samt Dehoga Bayerns ordförande Angela Inselkammer. Den förstnämnde underströk att priset innebär ett stort ansvar att bevara och vidareförmedla en levande bayersk ölkultur. Han hyllade också vinnarnas kreativitet och framsynthet när det gäller deras kommunikation kring dessa frågor, men också i fråga om att hitta och möta nya målgrupper för bayerskt öl.
Bara Bier är bloggen för dig som gillar Tyskland i allmänhet och tysk öl i synnerhet. Här skriver vi om nya och gamla öl, traditionella och moderna bryggerier, tyska folkfester, lokal mat och mycket mer.
Följ oss även på Facebook och X! Där kan ni även skicka meddelanden.