Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Oktoberfest återvänder med ny logga

Oktoberfest Posted on 8 augusti 2022 17:38

Efter två inställda festivaler är det i höst åter dags för Oktoberfest i München. När den stora folkfesten återkommer är det med ett nytt grafiskt utseende.

Oktoberfests nya logga presenterades av festgeneralen Clemens Baumgärtner under en presskonferens förra veckan. I blickfånget finns ett snirkligt ”O”, som för tankarna till den frakturstil som en gång användes i Bayern. Det är skrivet med ett speciellt framtaget typsnitt, som passande nog fått namnet Wiesn. Den nya loggan med sina varierande bakgrunder har tagits fram av reklambyrån Red och kommer från och med nu att synas på souvenirer och i olika former av marknadsföringssammanhang.

Oktoberfests nya logga är utformad som ett snirkligt ”O” och kommer att pryda allt från souvenirer till marknadsföringsmaterial (foto: Referat für Arbeit und Wirtschaft).

Planer på att ändra varumärket har funnits ända sedan staden München fick tillåtelse att skydda namnet Oktoberfest för två år sedan. Tanken med den nya designen är att den ska vara enhetlig och ge ett modernt intryck. Att man valde just ett ”O” i loggan beror inte bara på att det är första bokstaven i Oktoberfest, utan också för att det är en symbol som även förstås internationellt, som har stor igenkänningsfaktor och är en passande symbol för hela folkfesten, skriver muenchen.de.

Den nya logotypen kan återges med diverse färgglada bakgrunder (foto: Referat für Arbeit und Wirtschaft).

Oktoberfest har sitt ursprung i bröllopet mellan Bayerns kronprins Ludwig och prinsessan Therese av Sachsen-Hildburghausen den 12 oktober 1810. Årets festival äger rum mellan den 17 september och 3 oktober och blir den 87:e i ordningen.



Robot stöttar serveringspersonalen på Maisels restaurang

Ölställen Posted on 3 augusti 2022 18:03

I framtiden kommer servicerobotar vara en viktig del av verksamheten på Maisel & Friends restaurang Liebesbier i Bayreuth. Efter att ha testats under en period är roboten Bella nu en del av personalen och kommer framöver få sällskap av fler kompisar.

Bayreuthbryggeriet Maisel & Friends köpte in en servicerobot till sin restaurang Liebesbier för att se om den kunde avlasta personalen och underlätta deras arbete. Roboten Bella har testats under en period och har visat sig användbar för att hjälpa serveringspersonalen med att köra ut maträtter till borden och ta in disken när gästerna ätit klart. Avsikten är dock inte att robotar ska ersätta personalen, som även i fortsättningen kommer att sköta själva serveringen, skriver Getränke Zeitung.

Med sitt kattlika ”ansikte” väcker serviceroboten Bella mycket sympati hos restauranggästerna (foto: Brauerei Gebr. Maisel).

Roboten Bella är dock inte bara ett stöd för personalen, den är också underhållande för gästerna. I samband med bordsbokningar får gästerna ange om det är okej att Bella hjälper till med att leverera deras mat, något som de flesta mer än gärna säger ja till. Bellas färdväg scannas in baserat på en inprogrammerad ”karta” över bordens placering och hon undviker enkelt alla hinder. Hon kan också känna igen människor som rör sig, hundtassar och väskor – och hon ber vänligt folk att flytta på sig om hon inte kommer fram. Bella laddas över natten och kan sedan arbeta i tolv timmar.



Alkoholfritt öl alltmer populärt i Tyskland

Nyheter Posted on 2 augusti 2022 17:52

I Tyskland går det numera att hitta många öl i alkoholfria varianter och antalet sorter fortsätter att öka. Under 2021 producerades cirka 411 miljoner liter alkoholfri öl till ett värde av ungefär 358 miljoner euro i landet.

Enligt siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis har produktionen av alkoholfri öl i landet ökat med 74,1 procent de senaste tio åren. År 2011 bryggde tyska bryggerier ungefär 236 miljoner liter öl och ölblandningar utan alkohol.

I Tyskland har produktionen av alkoholfritt öl ökat med drygt 74 procent de senaste tio åren (foto: DBB).

Ölblandningar som radler har en något lägre alkoholhalt än vanliga öl, men är inte helt alkoholfria. Produktionen av dessa ölvarianter har dock också ökat under det senaste decenniet, från 326 miljoner liter 2011 till närmare 403 miljoner liter tio år senare. Detta motsvarar en ökning med 23,6 procent. Sett över de senaste tio åren är denna ökning dock betydligt lägre än den för produktionen av alkoholfri öl.

Fotnot: I statistikkategorin ”Alkoholfri öl” ingår öl och ölblandningar med ett alkoholinnehåll på max 0,5 volymprocent.



Tysk ölförsäljning upp första halvåret 2022

Nyheter Posted on 1 augusti 2022 19:03

Under det första halvåret i år ökade den tyska ölförsäljningen med 3,8 procent eller 157,2 miljoner hektoliter jämfört med samma period året innan. Det visar färska siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis.

Tysklands bryggerier och dryckeshandlare sålde cirka 4,3 miljarder liter öl under årets första sex månader. 82,5 procent såldes på den tyska marknaden, vilket innebär att den inhemska försäljningen ökar med 6,4 procent till 3,6 miljarder hektoliter jämfört med första halvåret 2021. Av de återstående 759,2 miljoner hektolitrarna gick 405,3 miljoner hektoliter (+6,6 procent) på export till andra EU-länder, medan 348,5 miljoner hektoliter (-19,1 procent) gick till länder utanför unionen. Detta innebär att den sammanlagda exporten minskade med sju procent från året innan. 5,3 miljoner hektoliter (-1,9 procent) konsumerades av bryggerianställda som så kallad Haustrunk.

Den tyska ölförsäljningen ökade under det första halvåret 2022.

Ölblandningar, det vill säga öl blandat med cola, lemonad, fruktjuice eller andra alkoholfria tillsatser, sålde dock mindre under det första halvåret 2022. Jämfört med samma period året innan minskade försäljningen av dessa drycker med 3,3 procent. Med 231 miljoner hektoliter står de dock för 5,3 procent av den totala ölförsäljningen. Men även om den tyska ölförsäljningen ökar, ligger den fortfarande en bra bit under den nivå som gällde innan coronapandemin. Jämfört med det första halvåret 2019 var årets halvårsförsäljning 5,5 procent (eller 253,8 miljoner hektoliter) lägre.

Källa: Siffrorna kommer från den tyska statistikbyrån Destatis och omfattar inte alkoholfria öl eller andra maltdrycker, liksom öl som importerats från länder utanför EU.



150-årigt mälteri ansöker om konkurs

Nyheter Posted on 31 juli 2022 15:55

Ett år innan sin 150-årsdag lämnar det familjeägda Mälzerei Günther Schubert i frankiska Schweinfurt in en konkursansökan. Företaget har hamnat i ekonomiskt obestånd och har skulder som man inte kan betala.

I slutet av juni sa företagets vd Catherine von Schoen till tidningen Inside Beer att utvecklingen på energimarknaden försatt mälteriet i en allvarlig ekonomisk sits och att man arbetat intensivt för att rädda såväl anläggning som arbeten i Schweinfurt. Detta har dock inte räckt och den 15 juli ansökte Mälzerei Günther Schubert om konkurs. Domstolsförhandlingar är planerade till den 5 september om inte en köpare har hittats till dess.

Ett år innan sin 150-årsdag tvingas Schubert Malz ansöka om konkurs (foto: Anand Anders).

Redan för flera veckor sedan stoppades vissa leveranser till kunderna. Bryggerier som har avtal med mälteriet står nu utan fast leverantör och måste leta efter råvaror på den öppna marknaden, något som är så gott som omöjligt. Om det över huvud taget finns några varor, säljs dessa till flerfaldigt högre priser än för ett år sedan när kontrakten skrevs.

Mälzerei Günther Schubert (eller Schubert Malz) grundades 1873 och har i dag en mältningskapacitet på 15 000 ton. På anläggningen i Schweinfurt i Unterfranken i norra Bayern arbetar elva personer. Företaget har en årlig omsättning på cirka tio miljoner euro.



Warsteiner erbjuder unik logistiklösning via eget dotterbolag

Bryggerier Posted on 27 juli 2022 18:37

Den tyska logistikbranschen saknar lastbilschaufförer för långa transporter. Bryggerikoncernen Warsteiner tar nu saken i egna händer för att motverka bristen på chaufförer och lastkapacitet. Via ett helägt dotterbolag erbjuder man nu transporter via järnväg från sitt eget stickspår.

Genom Warsteiners nya helägda logistikbolag Boxx Intermodal Logistics erbjuder bryggeriet tågleveranser från dörr till dörr med hög leveranssäkerhet. Samtidigt bidrar man med en mer hållbar logistiklösning ur såväl kostnads- som miljösynpunkt. Att transportera varor via järnväg är inte något nytt för Warsteiner, som sedan 2005 har ett eget sju kilometer långt stickspår till bryggeriet. Genom Boxx Intermodal Logistics kommer man inte bara frakta sina egna produkter, utan även erbjuda tredjepartskunder att ta del av logistiklösningen.

Daniel Küster, chef för Warsteiners försörjningskedja och vd för Boxx Intermodal Logistics, är stolt över den nya logistiklösningen (foto: Warsteiner Gruppe).

I dagsläget samarbetar Warsteiner med Westfälische Landes-Eisenbahn (WLE), som kör så kallade systemtåg via München, Verona och Hamburg. Från hamnen i Hamburg fraktas sedan Warsteiners öl vidare med båt till länder världen över. På vägen söderut transporteras Warsteiners hela dryckesutbud och på vägen tillbaka kommer, förutom tomglas, även varor från tredjehandskunder och inkluderar bland annat textilvaror, stenplattor och träprodukter. Från och med i år har Warsteiner dessutom ett samarbete med DB Cargo, som en gång i veckan transporterar gods i mindre volymer till och från Berlin.

Warsteiner är ett av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim, Isenbeck, Weissenburg och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.

Källa: About Drinks



Så hanterar Münchens bryggerier energikrisen

Nyheter Posted on 26 juli 2022 17:35

I skuggan av kriget i Ukraina brottas Tyskland med gasbrist och en stegrande energikris. Detta påverkar givetvis även landets bryggerier. Planer för att hantera krisen finns, men kunderna lär behöva räkna med högre ölpriser.

Många tyska bryggerier använder gas som sin främsta energikälla, något som ställer till problem när tillgången försämras på grund av Rysslands invasion av Ukraina. Süddeutsche Zeitung har frågat några av Münchens bryggerier hur de hanterar situationen. På lilla Haderner Bräu har man lagt in en högre växel för att bli mer energieffektiva. Ett nytt bryggeri byggs i skrivande stund i närheten av den nuvarande anläggningen på Stürzerhof och när det väl är igång kommer energipriserna inte längre vara ett lika stort problem. Inte heller stigande bensinpriser oroar, eftersom Haderner främst levererar till närområdet.

Giesinger Bräu är oron för stigande energipriser högre. Bryggeriet har visserligen skrivit långa kontrakt på gaspriserna, men om leverantörerna inte uppfyller dessa spelar det ingen roll, säger bryggerigrundaren Steffen Marx. Mardrömsscenariot är förstås att gasleveranserna stoppas helt, med följden att man inte längre kan brygga någon öl. Därför jobbar Giesinger Bräu nu på en krisplan, som bland annat handlar om att kunna ställa om från gas till olja. Det finns också möjligheter att spara energi vid rengöringen av flaskor, som innebär att vattenånga måste värmas upp. Ett alternativ är att bara köra diskmaskinen en gång i veckan istället för som nu tre gånger.

Giesinger Bräus grundare Steffen Marx är oroad över den försämrade energitillgången (foto: Giesinger Bräu).

Det klassiska Münchenbryggeriet Hofbräu uppger att de med kort varsel kan ställa om från gas till olja. Storkoncernen AB Inbev, som äger märken som Spaten, Franziskaner och Löwenbräu, säger å sin sida att energiförsörjningen är ett stort bekymmer. Det finns dock planer för den händelse att gasen försvinner. Bland dessa ingår ett arbete med att snabbare ställa om till förnybara energislag. Som läget är nu är man dock beroende av fortsatta gasleveranser för att kunna bedriva en störningsfri verksamhet.

Det är dock inte bara stigande energipriser som ställer till problem för Münchens bryggerier. Ökade personalkostnader, dyrare glas och stigande pris på råvaror som malt och humle påverkar också påtagligt deras verksamhet. Hofbräu uppger att deras kostnader för att köpa in nya glasflaskor har ökat med nio procent, medan personalkostnaderna ökade med 3,6 procent mellan januari och juni. I långa loppet är detta något som högst troligt kommer att påverka konsumenterna genom högre ölpriser, även om de stora bryggerierna i dag inte vill säga hur stor en sådan ökning kan bli. Steffen Marx på Giesinger Bräu hävdar dock att eventuella prisökningar ska hamna under en euro per back.



Unga tyskar dricker mindre än äldre

Nyheter Posted on 25 juli 2022 18:37

I Tyskland dricker ungdomar i åldern 18 till 24 år mindre alkohol än personer i äldre åldersgrupper. Det visar färska siffror från undersökningsföretaget Yougov.

Yougovs undersökning visar att 49 procent av de tyska ungdomarna mellan 18 och 24 år inte dricker någon alkohol alls. Det innebär att den åldersgruppen hamnar högre än det tyska genomsnittet, som ligger på 46 procent. Minst benägna att avstå från alkohol är tyskar i åldersgruppen 45 till 54 år, där 53 procent svarar att de dricker alkohol någon gång.

Tyska ungdomar i åldern 18-24 år dricker mindre alkohol än dem i äldre åldersgrupper (foto: web.de).

Tyska ungdomar är också de som dricker minst i Europa jämfört med samma åldersgrupp i andra länder. Av de nio länder som undersökts kommer Storbritanniens 18-24-åringar på andra plats med 43 procent, och i Frankrike säger 39 procent av ungdomarna att de inte dricker någon alkohol alls. Schweiz och Portugal är de länder där minst antal ungdomar helt avstår från alkohol med trettio procent vardera.

Siffrorna baseras på en undersökning gjord av Yougov i april i år. Personer från nio europeiska länder i olika åldersgrupper från 18 år och uppåt fick ta ställning till påståendet ”Jag dricker ingen alkohol” genom att svara ”Instämmer”, ”Instämmer inte” eller ”Varken eller”. I Tyskland deltog drygt 14 000 personer i undersökningen.

Källa: About Drinks



« FöregåendeNästa »