Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


”Craft”-revolutionen ändrar den tyska ölscenen

Nyheter Posted on 19 maj 2021 18:10

Det som började med små bryggeriers önskan att slå sig fria från konventionen och anamma trender från andra länder har nu blivit ett etablerat synsätt i Tyskland. Nu ägnar sig även de stora bryggerierna åt ”craft”.

I Tyskland har bilden av vad som lite slarvigt kallas ”craft”-bryggare länge varit den av innovativa ölnördar som experimenterar hemma i garaget, där man försöker hitta de mest extrema smakerna. Det är framför allt de unga som anammat det som betraktas som otypiska tyska ölstilar, som pale ale, ipa, stout och porter. Samtidigt tar de avstånd från de stora spelarna, som man menar översvämmar marknaden med generisk pilsner. Öl ska enligt deras filosofi vara av hög kvalitet och bryggas av förstklassiga, naturliga ingredienser och gärna i mindre mängder.

De senaste åren har utbudet av ”craft bier” exploderat i Tyskland (foto: beyondbeer.de).

Även om de unga ölbryggarnas produkter i mångt och mycket var (och fortfarande är) att betrakta som marginella produkter, har synsättet ändå skrämt upp de stora bryggerierna tillräckligt för att de också ska haka på ”craft”-trenden. I en intervju i tidningen Die Welt säger Bitburger Braugruppes talesperson Axel Dahm att de stora bryggerierna nu visar att de också kan ägna sig åt ”craft” och att deras utvecklingsprocess inte nämnvärt skiljer sig från de små bryggarnas. Som exempel på detta nämner han ”craft”-märket Craftwerk, som Bitburger startade 2013, men också bryggeriets nyligen lanserade specialöl som Kellerbier, Winterbock och Maibock.

I tidningsintervjun medger Axel Dahm också att ”craft”-trenden bidragit med något som alla bryggerier kan vara tacksamma för: att det numera pratas mycket mer om öl, hur de produceras och vilka ingredienser de innehåller. Han får medhåll av Jeff Maisel, chef för ”craft”-märket Maisel & Friends i Bayreuth. Till Die Welt säger han att det aldrig handlat om att vara så experimentell som möjligt, utan om att åter ge ölet den höga status det förtjänar. Samtidigt medger han att man för att lyckas tvingats frångå de mest extrema, alltför beska och maltiga ölen, och anpassa sig efter de tyska konsumenternas smak.

Märket Craftwerk är Bitburgers svar på den växande ”craft”-trenden (foto: Bitburger Braugruppe).

Detta har även Veltins tagit fasta på. Med sitt specialmärke Grevensteiner gör man mildare öl som passar tyska konsumenter, men som ändå är något annat än klassisk pilsner. I mitten av 2010-talet byggde man för det syftet bland annat nya jäsnings- och lagringskällare, där ölet kan mogna i öppna kar som förr i tiden. ”Craft”-scenen har förblivit en gräsrotsrörelse i skuggan av skogen av stora bryggerier, säger Veltins talesperson Ulrich Biene till Die Welt, men menar samtidigt att ”craft”-bryggarna gjort mycket för att förbättra det tyska ölets image.



Tyska storkoncernen startar bryggeri i USA

Bryggerier Posted on 18 maj 2021 18:46

TCB Beverages öppnar ett eget ”craft”-bryggeri i USA i höst. Bryggeriet kommer ha en kapacitet på drygt 5 800 hektoliter per år och byggs i Charlotte, North Carolina.

Om allt går enligt planerna kommer TCB Beverages brygga öl under sitt märkesnamn Gilde Brauerei i North Carolina från och med mitten av oktober i år. Den tyska storkoncernen har köpt en halv hektar stor tomt i Charlotte för 3,1 miljoner dollar och räknar med att börja bygga i juni. Om projektet slår väl ut kan TCB öppna fler bryggerier i sydöstra USA. I dagsläget förhandlar koncernen också om återförsäljarkontrakt med stora amerikanska kedjor som Walmart och Publix.

Från oktober kommer Gildes pilsner även bryggas i USA (foto: TCB Beverages).

Det amerikanska Gildebryggeriet kommer enligt Inside Beer producera sex sorters ”autentisk” tysk öl i form av Gildes Pilsner, Kellerbier, Urbock, Red Rooster Lager, Radler och Pale Wheat Hefeweizen. Senare planerar man även att börja brygga mer amerikanska stilar. Det kommer dessutom finnas en bryggeripub med plats för 350 personer i brygghuset och ölträdgården. Att bryggeriet skulle byggas blev känt redan i juni 2019, men allt försenades på grund av coronapandemin.

Gilde Brauerei grundades i Hannover 1546 och ägdes mellan 2003 och 2015 av Interbrew, som senare blev en del av AB Inbev. Den 1 januari 2016 såldes bryggeriet till TCB Beverages, som har sitt säte i Frankfurt an der Oder i östra Tyskland. Gilde är ett av TCB:s fyra bryggerier i Tyskland och Frankrike och har en kapacitet på 1,5 miljoner hektoliter per år.



Bitburger tror på restaurangbranschen – lanserar exklusivt landbier

Bryggerier Posted on 17 maj 2021 18:13

Bitburger har stora förhoppningar om att tyska uteställen snart kommer att få öppna upp helt och att det fortfarande finns goda chanser till ett bra år för restaurangbranschen. För att understryka detta släpper man nu Eifelbräu Landbier som initialt endast kommer att säljas via tyska serveringsställen.

Till skillnad från andra öl i stilen är Eifelbräu Landbier filtrerat och har en ljus, klart gyllene färg. Att ölet har en alkoholhalt på 5,0 procent och är ganska sparsamt humlat ger det en lätthet och tilltalande ”drickbarhet”. En andra humling med Hallertauersorterna Perle och Tradition ger ölet en extra speciell karaktär.

Eifelbräu Landbier kommer endast att säljas från fat på tyska restauranger (foto: Bitburger Braugruppe).

Ölet kommer att säljas på fat hos alla Bitburgers samarbetspartner inom den tyska restaurangbranschen. Eifelbräu Landbier kommer att serveras i en specialdesignad glassejdel av typen moraviasejdel. Lanseringen kommer också bestå av en omfattande marknadsföringskampanj i sociala medier samt via annonser och affischering.

Med Eifelbräu Landbier vill Bitburger hylla sin hembygd och bryggeriets långa historia, skriver man i ett pressmeddelande. Bryggeriet grundades 1817 som ett litet landsortsbryggeri i området Eifel i västra Tyskland och man har alltid värnat om sin tradition, historia och lokala anknytning. I dag är Bitburger ett av Tysklands största bryggerier med ungefär 1 650 anställda.



Varannan tysk längtar efter fatöl

Nyheter Posted on 14 maj 2021 15:34

89 procent av tyskarna saknar gemenskapen på restauranger och i ölträdgårdar. Det visar en undersökning gjord av företaget Dimap på uppdrag av Veltins.

75 procent av de tillfrågade uppger att de kommer att besöka en ölträdgård eller restaurang redan under den första veckan eller inom en månad från det att tyska uteställen får öppna igen. 71 procent tror att det fortfarande kommer att finnas begränsningar, men att det kommer vara fullt möjligt att gå ut och ta sig en öl. Drygt hälften, eller 54 procent, av de som svarat säger att de ser fram emot en nyupphälld pilsner från fat, efter att ha behövt nöja sig med flasköl under så lång tid.

Drygt hälften av tyskarna längtar efter en nyupphälld fatöl (foto: Shutterstock).

Studien visar också att 47 procent av de svarande känner sig trygga och tillräckligt skyddade av de säkerhetsåtgärder som vidtas inom restaurangbranschen. 39 procent menar dessutom att de nedstängningar som gjorts av tyska uteställen under coronapandemin har varit onödiga. 26 procent tycker att restriktionerna är överdrivna och vill se snabba lättnader. Trettio procent tycker att nedstängningar endast behövs under en kortare period.

Undersökningen genomfördes av marknadsinstitutet Dimap på uppdrag av bryggerijätten Veltins. De tillfrågade omfattar ett representativt urval av befolkningen i åldrarna 18 till 65 år. Veltins meddelar också att man står redo att förse sina 14 000 partnerrestauranger med nybryggt fatöl. Det ska inte finnas risk för några flaskhalsar i leveranserna; bryggeriet är redo att fylla nya fat dygnet runt om det är nödvändigt.



Nya klimatregler hotar tyska mälterier

Nyheter Posted on 12 maj 2021 17:54

Tyska mälterier går mot tuffare tider. Anledningen är nya regler som syftar till att uppnå uppsatta klimatmål genom att avgiftsbelägga fossila bränslen utifrån dess koldioxidinnehåll. Kostnaden för att producera ett ton malt kan öka med drygt åtta euro.

Den 1 januari i år trädde den så kallade Brennstoffemissionshandelsgesetz (BEHG) i kraft i Tyskland. Det är en lag som syftar till att minska utsläppen av växthusgaser genom ett nationellt system med handel av utsläppsrätter. Lagen kompletterar på nationell nivå de EU-regler som tidigare antagits och som reglerar prissättningen av fossila bränslen utifrån dess koldioxidinnehåll.

De tyska mälteriernas samarbetsorganisation Deutsche Mälzerbund (DMB) menar att de nya reglerna kommer att leda till högre pris på malt, vilket på sikt hotar tyska mälteriers internationella konkurrenskraft – och till och med existens. Baserat på ett genomsnittligt värmebehov på 650 kWh per ton, kommer ett ton tysk malt bli 3,28 euro dyrare att producera. Till det kommer även 0,52 euro per ton för transport av korn och malt. De nya reglerna säger dessutom att dessa kostnader kommer att bli högre varje år för att snabba på minskningen av koldioxidutsläpp, skriver Inside Beer.

Ett ton tysk malt kan bli drygt åtta euro dyrare att producera (foto: Brauwelt).

De totala kostnaderna för ett ton malt beräknas således öka från 3,80 euro för produktion och transport i år till 8,32 euro år 2025. Till detta kommer även indirekta kostnadsökningar, eftersom hela jordbrukskedjan påverkas av ökade kostnader för bland annat gödningsmedel, drift av jordbruksmaskiner och lagerlokaler. De extra kostnaderna kommer i slutändan drabba konsumenterna, särskild bryggerierna och deras kunder.

De tyska mälteriernas vinstmarginaler uppgår redan i dag bara till ett par euro per ton. Mälterierna tampas dessutom med hård konkurrens från utlandet och har redan maximerat sin energieffektivisering. DMB menar därför att de nya reglerna inte kommer att ha den avsedda effekten, eftersom mälterierna helt enkelt inte kan minska sina utsläpp ytterligare. Man menar att lagen till och med kan ha en negativ klimateffekt, eftersom utsläppen av växthusgaser riskerar att öka om tyska bryggerier måste köpa malt från utländska leverantörer.



Franken Bräu ansöker om konkurs

Bryggerier Posted on 11 maj 2021 18:04

Efter att ha bryggt öl i över 500 år tvingas Lorenz Bauer GmbH & Co med sitt ölmärke Franken Bräu ansöka om konkurs. Sedan Rainer Mohr tog över bryggeriet 2015 har drygt 1,8 miljoner euro investerats i verksamheten.

Efter stora investeringar och satsningar, men även stora problem, blev coronapandemin till sist för mycket för Franken Bräu i Mitwitz. Ägaren Rainer Mohr menar att bristen på statligt stöd gjorde att bryggeriet inte kunde utvecklas i den utsträckning som behövts. Bryggeriet misslyckades också med att hitta investerare som var beredda att satsa på verksamheten, skriver Getränke News.

Rainer Mohr tvingas ansöka om konkurs för Franken Bräu (foto: Karina Palzer).

2019 tvingades Franken Bräu återkalla ett stort antal ölflaskor efter att rengöringsmedel hittats i en flaska. Totalt behövde bryggeriet göra sig av med 2,3 miljoner flaskor. Myndigheternas utredning friade bryggeriet från alla misstankar om slarv eller fusk, men affären skadade ändå bryggeriets varumärke och gjorde att man tappade marknadsandelar. Rainer Mohr är fortfarande övertygad om att det handlade om ett medvetet sabotage mot bryggeriet.

Mohr lät sig dock inte nedslås, utan investerade i nya flaskor och ölbackar. Inför bryggeriets 500-årsjubileum 2020 gjorde bryggeriet om sin varumärkesidentitet, för att signalera förnyelse och stärka bryggeriet inför framtiden. Bland annat ersatte man sina bygelkorksflaskor med vanliga halvliters euroflaskor. Förändringen på flasksidan åtföljdes dessutom av en ny generation ölbackar. Inga av åtgärderna verkar dock ha hjälpt och den 10 maj 2021 ansökte bryggeriet om konkurs.



Ännu en tysk bock till Systembolaget

Systembolaget Posted on 10 maj 2021 17:45

Vi har redan bekantat oss med några fina tyska bocköl i år i Systembolagets tillfälliga sortiment. Den 11 maj kommer nästa chans då en maibock släpps från ett bryggeri vi träffat på tidigare.

I januari släppte Systembolaget 1813 Zwickl från Privatbrauerei M.C. Wieninger i det tillfälliga sortimentet. Tisdagen den 11 maj kommer nästa öl från Teisendorf, nämligen den säsongsinspirerade Wieninger Maibock. Det handlar om ett ljust bocköl, som vid upphällning bildar ett ordentligt skum och bubblande kolsyra. I doften finns malt, knäckebröd, kryddor och ett litet alkoholsting som kittlar näsan. Alkoholen gör sig även påmind i smaken, som också repriserar malt- och brödaromerna från doften tillsammans med lite fruktighet. En viss honungssötma ger sig också till känna och dröjer kvar in i eftersmaken.

Wieningers maibock gör entré den 11 maj (foto: Systembolaget).

I Tyskland bryggs maibock för att välkomna våren. Maibock är något ljusare än andra bocköl och bryggs i regel med aningen mer humle. Precis som andra bocköl har maibockar en stamvörtstyrka på minst sexton procent. Namnet bocköl lär för övrigt vara en förvanskning av Ainpöckische Bier (Öl från Einbeck), som när det kom till Bayern uttalades Oanpock som senare blev Bockbier.

Redan runt år 1600 finns det ett bryggeri i Teisendorf, som ligger mellan sjön Chiemsee och orten Berchtesgaden i Bayern. 1666 tas bryggeriet över av regionens ärkebiskop. Efter att ha blivit avkristnat 1813 köps det av Philipp Wieninger, som blir den första i familjen att äga bryggeriet. Namnet kommer dock från hans son Max Christian. Senare köper Philipp även klosterbryggeriet i Höglwörth. Familjen Wieninger äger i dag även en rad restauranger i regionen. Bryggeriets produktion ligger på cirka 100 000 hektoliter per år och sker under överseende av bryggmästare Bernhard Löw.

Fakta Wieninger Maibock
Stil: Ljus bocköl
Producent: Privatbrauerei M.C. Wieninger
Leverantör: Multibev AB
Alkoholhalt: 7,1 %
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 28,90 kr (57,80 kr/l)
Antal flaskor i släppet: 50 000 st.



Efter fyrtio år: Schneider Weisse återlanserar lageröl

Bryggerier Posted on 7 maj 2021 16:16

Schneider Weisse lanserar nu Helles Landbier – det första underjästa ölet från bryggeriet på fyrtio år. Lämpligt nog är det framtaget av tre generationer Schneider.

Helles Landbier från G. Schneider & Sohn, mer känt som Schneider Weisse, har tagits fram gemensamt av den nuvarande ägaren Georg VI. Schneider och hans far Georg V. Schneider och son Georg VII. Schneider. Flera recept provades tillsammans med bryggmästaren Hans-Peter Drexler. Till slut föll valet på receptet till bryggeriets gamla Urtyps Hell, som bryggdes i Kelheim mellan 1920 och 1980.

Helles Landbier är Schneider Weisses första lageröl på fyrtio år (foto: G. Schneider & Sohn).

Flera sorters underjästa öl bryggdes av Schneider Weisse fram till 1980-talet, då den dåvarande ägaren Georg IV. Schneider beslutade att bryggeriet bara skulle ägna sig åt överjästa veteöl. Fyrtio år senare är det alltså dags för en comeback av ett av de underjästa ölen. Helles Landbier ska ses som ett svar på den ökade efterfrågan efter mer traditionella ölstilar, som enligt bryggeriet är ”rediga och drickbara öl, som för tankarna till hembygd och livsglädje”. Ölet säljs i halvlitersflaskor vars etiketter pryds av det bayerska landskapet och där bryggeriet kallas för Landbrauerei Georg Schneider & Sohn.

Ölet har tagits fram gemensamt av tre generationer Georg Schneider (foto: G. Schneider & Sohn).

Schneider Weisse grundades 1872 av Georg Schneider. Han var den första icke-adliga person (borgare) som fick tillstånd att brygga veteöl av Bayerns kung Ludwig II. Det första bryggeriet låg i Münchens Altstadt på gatan Tal 7. 1944 förstördes det dock i allierade bombangrepp och 1946 flyttades bryggeriet till dagens läge i Kelheim. Företaget är dock fortfarande starkt förknippat med München, där man har sin restaurang Schneider Bräuhaus im Tal (eller Weisses Bräuhaus). I alla år har bryggeriet varit i familjen Schneiders ägo i rakt nedstigande led på den manliga sidan.

Fakta Schneider Helles Landbier
Alkoholhalt: 4,9 %
Stamvörtstyrka: 11,7 %
Beska: 18 IBU
Humle: Från Hallertau
Malt: Korn från Straubing



« FöregåendeNästa »