Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Radeberger överger sin klassiska flaska

Bryggerier Posted on 5 februari 2021 16:07

Radeberger slutar använda sin egendesignade 33-centilitersflaska till förmån för de longneck-flaskor som ska användas i den gemensamma pantflaskbanken Gemema. På detta sätt hoppas Radeberger kunna bidra till ett stabilare system för returglas.

För femton år sedan blev Radeberger Pilsner ett av de första nationella ölmärkena med en egendesignad flaska, med namnet tydligt präglat på flaskhalsen. Nu skrotas den klassiska designen och 33-centilitersflaskorna kommer successivt ersättas av samma standardiserade flaskor som används av alla dryckestillverkare som är ansluta till returglasbanken Gemema. De första backarna med de nya flaskorna kommer ut på marknaden i början av mars.

Nu försvinner Radebergers egendesignade flaska från marknaden (foto: Radeberger Gruppe).

I dagsläget är inte 33-centilitersflaskor den vanligaste förpackningen i Radebergers produktion. Det är dock den flasktyp som bryggerierna oftast brukar sätta sin egen prägel på, vilket gör att flaskorna inte kan återanvändas av andra dryckestillverkare. Detta ökar i sin tur risken för att bryggerier står utan tomglas, något som blivit ett allt större problem i Tyskland. Tillsammans med Bitburger, Krombacher och Warsteiner grundade därför Radeberger förra året flaskbanken Gemema. Syftet med den är att undvika ytterligare individualisering av flaskorna och på så sätt skapa ett bättre fungerande återvinningssystem.



Bitburger satsar på äppelcider

Bryggerier Posted on 4 februari 2021 17:36

Efter att framgångsrikt ha testat sina nya produkter utökar nu Bitburger sitt sortiment med två varianter av äppelcider. Framför allt räknar man med att attrahera de yngre konsumenterna.

Bitburgers nya äppelcider har en fruktig och mild smak, med en alkoholhalt på 5,3 procent. Vid sidan av denna lanseras även en cola- och ciderblandning, även den med en frisk fruktighet. Här hamnar alkoholhalten på måttliga 4,3 procent. Båda varianterna kommer att säljas i halvlitersburkar i butik. Målgruppen är främst unga tyskar, som allt oftare väljer ett alternativ till öl. Globalt är cider den dryckeskategori som växer snabbast och är i regel, vid sidan av just öl, den enda dryck som serveras direkt från fat på restauranger och barer.

Bitburger hoppas att den nylanserade äppelcidern ska attrahera en yngre målgrupp (foto: Bitburger Braugruppe).

Bitburger har utvecklat sin cider i nära samarbete med äppelvintillverkaren Kelterei Heil i Taunus. Det familjeägda företaget drivs i dag av tredje generationen och är känt över hela Tyskland för sina fina äppelviner och -juicer. De tillverkar också den cider som sedan buteljeras på Bitburgers anläggning. Enligt de två samarbetspartnerna delar Kelterei Heil och Bitburger många grundvärderingar, inte minst när det gäller synen på hur man skapar bästa möjliga kvalitet och smak.



Årets Oktoberfestaffisch är presenterad

Oktoberfest Posted on 3 februari 2021 17:50

I dagsläget vet vi inte om det blir någon Oktoberfest i år. Men nu finns det i alla fall ett motiv som ska synas på affischer, souvenirer och i en uppsjö andra sammanhang. Att det vinnande bidraget är skapat av en Münchenbo ger en extra lokal förankring.

Ett blåkantat pepparkakshjärta mot en lätt orange bakgrund, inramat av skummande ölsejdlar, gröna humlekottar och andra typiska Oktoberfestsymboler. Med detta motiv tog designern Maria Elisabeth Dick hem segern i årets affischtävling. Förutom äran att få se sitt motiv på en mängd produkter, får vinnaren också 2 500 euro i prispengar. Maria Elisabeth Dick är född i München 1994 och har en examen från stadens designskola. Sedan 2018 är hon frilansande illustratör under företagsnamnet Citas Paintbox. Hon är också en hängiven cosplay-entusiast och fick 2019 pris för bästa kostym vid World Cosplay Summit i Tokyo.

Oktoberfestgeneral Clemens Baumgärtner visar upp det vinnande bidraget (foto: Landeshauptstadt München).

Totalt 164 bidrag lämnades in till årets affischtävling. Av dessa valdes 47 ut till en onlineomröstning, där 7 250 personer tillsammans la 20 560 röster. De trettio populäraste motiven gick sedan vidare till slutbedömning av en jury bestående av nio experter inom annonsering och design samt sex representanter för Münchens stadsförvaltning. Juryn kände inte till onlineröstningens resultat, men valde ändå det motiv som fått flest röster.

Motivet innehåller flera av de symboler som förknippas med Oktoberfest (foto: Landeshauptstadt München).

1952 var året dåden första affischtävlingen anordnades av staden München, som även arrangerar Oktoberfest. I år var det femte gången som allmänheten kunde rösta via internet. Årets Oktoberfest blir den 187:e i ordningen och är tänkt att äga rum den 18 september till den 3 oktober. Fortfarande vet vi dock inte hur det blir. Enligt festivalgeneral Clemens Baumgärtner pågår dock planeringen för fullt och man hoppas och tror att folkfesten ska kunna genomföras i år.



Tysk ölförsäljning sjönk kraftigt förra året

Nyheter Posted on 1 februari 2021 17:58

Coronaåret 2020 sålde tyska bryggerier och dryckesåterförsäljare cirka 8,7 miljarder liter öl. Det är en minskning med 5,5 procent eller 508,2 miljoner liter jämfört med året innan.

82,6 procent av all öl som såldes i Tyskland förra året var ämnad för den inhemska marknaden. Jämfört med 2019 minskade försäljningen inom Tyskland med 5,5 procent till 7,2 miljarder liter. Exporten uppgick till cirka 1,5 miljarder liter. Av detta gick 778,2 miljoner liter till andra EU-länder, en minskning med 13,1 procent från året innan. Den del som såldes till länder utanför EU ökade dock med 3,7 procent och uppgick till 725,3 miljoner liter. 11,9 miljoner liter (-4,5 procent) gick till bryggerianställda som så kallad Haustrunk. Det visar färska siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis. Siffrorna inkluderar inte alkoholfri öl eller andra maltdrycker samt öl som importerats från länder utanför EU.

Stängda uteställen drog ner ölförsäljningen kraftigt under våren (foto: Ralph Peters).

Ölblandningar, det vill säga öl blandat med citronsaft, cola, fruktjuice eller andra alkoholfria tillsatser, stod för fem procent av den totala ölförsäljningen 2020 med 437,3 miljoner liter. Det är en minskning med 2,9 procent från 2019. Nedstängda restauranger och andra uteställen samt inställda festivaler och evenemang är en stor del av förklaringen till den minskade ölförsäljningen. Tydligast märktes detta i april (-17,3 procent) och maj (-13 procent). Under sommaren lättades restriktionerna och ölförsäljningen återhämtade sig något. Höstens hårdare åtstramningar gjorde dock att den sjönk drastiskt igen; i november med 14,1 procent. Den tyska ölförsäljningen har dock minskat kontinuerligt i flera årtionden. 1993 infördes en ny skattelag och sedan dess har försäljningen minskat med 2,5 miljarder liter eller 22,3 procent.



Störtebeker fortsatt efterfrågat trots kaotiskt år

Bryggerier Posted on 29 januari 2021 16:29

Trots att coronapandemin inneburit svåra prövningar har Störtebeker Braumanufaktur fortsatt att utvecklas positivt. Detta beror inte minst på bryggeriets alkoholfria sortiment och ett mycket uppskattat sommaröl.

Störtebeker Braumanufaktur mötte fjolårets utmaningar genom att satsa på ny teknik, nya ölsorter och spännande idéer. Under året färdigställdes bland annat bryggeriets nya fyllnings-, packnings- och logistikcenter, något som ses som en milstolpe i bryggeriets historia. Lagom till sommaren lanserade Störtebeker dessutom en populär ölnyhet i form av Mittsommer-Wit, som uppskattades av turister och andra ölälskare världen över. Vid World Beer Awards utsågs ölet med nepalesisk timutpeppar, koriander och apelsinskal även till Tysklands bästa witbier.

Störtebeker behåller sin popularitet tack vare alkoholfria öl och den uppskattade Mittsommer-Wit (foto: Störtebeker Braumanufaktur).

Den ökade efterfrågan på alkoholfritt öl har också gynnat Störtebeker, vars Atlantik-Ale Alkoholfrei är extra populär bland kunderna. Försäljningen av det krispiga, friskt torra och starkt citrusaromatiska ölet ökade med tvåsiffriga procenttal under 2020. Vart sjunde Störtebekeröl som säljs är i dag alkoholfritt. Den alkoholhaltiga versionen av Atlantik-Ale kunde dock också redovisa tvåsiffrig tillväxt under året. Genom det digitala formatet Störtebeker Live har bryggeriet också haft en levande dialog med sina fans via online-provsmakningar, något som fortsätter även i början av detta år.

Störtebeker har sina rötter i Stralsundische Vereinsbrauerei, som omnämns första gången 1862. Efter andra världskriget hamnade Stralsund i Östtyskland, vilket fick förödande konsekvenser för ölets kvalitet. Efter murens fall inleddes ett omstruktureringsarbete, som bland annat resulterade i 2011 års namnbyte till dagens Störtebeker Braumanufaktur. I dag omfattar bryggeriets produktion tjugotalet ölsorter. Namnet Störtebeker kommer för övrigt från piraten Klaus Störtebeker, en sjörövare som fram till sin död 1401 ledde sitt gäng vitaliebröderna när de terroriserade Hansan i Östersjön.



Tysk handel pressar ölpriserna

Nyheter Posted on 28 januari 2021 18:13

Tyska detaljhandlare har inlett året med ett formidabelt fyrverkeri i erbjudanden på öl. Marknadsbedömare ser det som ett sätt att möta den minskande konsumtionen under coronanedstängningen.

För att motverka vikande januariförsäljning gick lågpriskedjan Kaufland på offensiven förra veckan med specialpriser på AB Inbevs ölmärken. En back med tjugo flaskor Becks kunde då köpas för 9,40 euro och en back Hasseröder för sju euro jämnt. Konkurrenterna Netto sålde under helgen backar med Warsteiner för 8,88 euro. Kedjorna i östra Tyskland vill så klart inte vara sämre. Edekas dotterbolag Diska säljer backar med det egna märket Ratskrone i halvlitersflaskor för 5,49 euro. Oetkers pilsnermärke Freiberger säljs denna vecka i sin tur för 7,99 euro backen på tillika Edeka-ägda Netto Marken-Discount, skriver Getränke News.

Ölförsäljningen i början av detta år låg betydligt under motsvarande tid förra året. Många bryggerier ser också att det kommer färre beställningar från återförsäljarna. Handeln agerar i sin tur som man gjorde förra året, det vill säga genom att kraftigt sänka priserna på de stora ölmärken som fortfarande lockar många köpare. Detta innebär bland annat att priserna för ett märke som Becks, som tidigare legat något över de andra jättarnas, numera också dragits med i priskriget och kan köpas för under tio euro backen. Många experter tror att detaljhandlarnas kamp om kunderna kommer att fortsätta långt in på våren och att kriget till stor del kommer utkämpas med låga priser på de stora ölmärkena.



Coronakrisen skakar ölnationen Tyskland

Nyheter Posted on 27 januari 2021 17:48

Förra året kan inte beskrivas som annat än en katastrof för de tyska bryggerierna. Samtidigt som de största brottas med vikande försäljningssiffror så hotas de mindre bryggeriernas själva existens.

Hos det tyska bryggeriförbundet Deutsche Brauer-Bund (DBB) har varningsklockorna ringt ett bra tag nu. Det råder nämligen inga som helst tvivel om att den pågående coronapandemin riskerar att bli slutet för många tyska bryggerier. En undersökning som DBB gjort bland sina medlemmar visar att den tyska bryggerinäringen står inför den mest dramatiska tiden sedan andra världskriget. Störst problem har de små och medelstora öltillverkarna, rapporterar Die Welt.

Coronakrisen slår hårt mot den tyska bryggerinäringen (foto: Adobe Stock/gannamartysheva).

De åttio bryggerier som medverkar i studien har tappat i genomsnitt 23 procent av sin försäljning under 2020 – i enstaka fall ända upp till sjuttio procent. Den dystra bilden får också stöd av Tysklands statistiska centralbyrå Destatis, vars siffror visar att den tyska ölförsäljningen minskade med 5,3 procent (motsvarande 4,5 miljoner hektoliter) till och med november i fjol. När även december räknats in tror man att försäljningstappet kommer att landa på drygt sex procent, det vill säga 5,5 miljoner hektoliter – med andra ord 550 miljoner enliterssejdlar eller 1,1 miljarder halvlitersflaskor.

Den tyska ölmarknaden har av olika anledningar minskat i flera årtionden. Förra året var dock försäljningsminskningen lika stor som de föregående tio åren tillsammans. De främsta anledningarna till detta är nedstängda restauranger och andra uteställen samt inställda festivaler, konserter och andra evenemang. Till detta kan läggas att många stora idrottstävlingar och -serier har genomförts utan publik. Däremot har flaskölförsäljningen blomstrat, eftersom livsmedelsaffärer länge var de enda ställen som fortfarande sålde öl.

Stängda ölträdgårdar, restauranger och andra uteställen är en stor anledning till bryggerikrisen (foto: Sven Hoppe/DPA).

Ovanstående förklarar också varför de stora bryggerikoncernerna ändå klarar krisen hyfsat bra. Värre är det för de mindre bryggerierna, som kanske säljer sextio till åttio procent av sin öl som fatöl via uteställen och lokala evenemang. Regeln är att ju mindre bryggeri, desto mer beroende är man av fatölsförsäljningen. De mindre bryggerierna utgör också en stor del av den tyska bryggerinäringen; ungefär sjuttio procent av Tysklands drygt 1 500 bryggerier har en årsproduktion under 5 000 hektoliter. Eftersom det i första hand är de mindre bryggerierna som riskerar att slås ut, så kan ett resultat av coronakrisen bli en kraftigt försämrad mångfald bland tyska ölmärken.

Den tyska bryggerinäringen kommer att få brottas med coronakrisens effekter under hela detta årtionde. Det tror i alla fall Veltins vd Michael Huber. Han förväntar sig inte bara fler konkurser, utan också att många mindre bryggerier kommer att tas över av de större. Veltins själva är till exempel intresserade av att ta över märken med stark regional anknytning. För hur det än är så kommer det alltid att finnas en efterfrågan på öl. Experter tror därför att de stora bryggerierna kommer att vara offensiva i sin marknadsföring under de kommande månaderna, om inte annat för att visa styrkan i sina varumärken.



Wieningers jubileumsöl i tillfälligt sortiment

Systembolaget Posted on 25 januari 2021 15:12

Årets första nyhetssläpp i Systembolagets tillfälliga sortiment står för dörren och vi har direkt ett tyskt öl att se fram emot.

Förra året släpptes ovanligt många tyska öl i Systembolagets tillfälliga sortiment (kändes det som i alla fall) och årets första släpp fortsätter på den inslagna vägen. Den 26 januari får vi nämligen stifta bekantskap med 1813 Zwickl från det familjeägda bryggeriet Privatbrauerei M.C. Wieninger i bayerska Teisendorf. Det är samma bryggeri som gav oss Höglwörther Festbier i 2019 års oktoberölssläpp.

Wieningers 1813 Zwickel blir årets första tyska öl i det tillfälliga sortimentet (foto: Systembolaget).

Som framgår av namnet handlar detta om en öl av stilen zwickel, som ofta beskrivs som en svagare och mindre humlig variant av kellerbier, alltså ett ofiltrerat och opastöriserat lageröl. Namnet zwickel kommer från det redskap, Zwickelhahn, med vilket bryggarna brukade ta upp öl ur tunnorna. Det nu aktuella ölet skapades för bryggeriets 200-årsjubileum och är en mörkt gyllengul, kraftigt skummande dryck. Malt, sötma och lätt citrus dominerar doft och smak. Eftersom malten torkats över öppen eld, finns här även en viss rökighet. Avslutningen smakar av bröd och söt jäst.

Redan runt år 1600 finns det ett bryggeri i Teisendorf, som ligger mellan sjön Chiemsee och orten Berchtesgaden i Bayern. 1666 tas bryggeriet över av regionens ärkebiskop. Efter att ha blivit avkristnat 1813 köps det av Philipp Wieninger, som blir den första i familjen att äga bryggeriet. Namnet kommer dock från hans son Max Christian. Senare köper Philipp även klosterbryggeriet i Höglwörth. Familjen Wieninger äger i dag även en rad restauranger i regionen. Bryggeriets produktion ligger på cirka 100 000 hektoliter per år och sker under överseende av bryggmästare Bernhard Löw.

Fakta Wieninger 1813 Zwickl
Stil: Zwickel/Kellerbier
Producent: Privatbrauerei M.C. Wieninger
Leverantör: Multibev AB
Alkoholhalt: 4,9 %
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 28,90 kr (57,80 kr/l)
Antal flaskor i släppet: 22 000 st.



« FöregåendeNästa »