Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Braufactums Colonia får inte säljas mer

Nyheter Posted on 17 december 2020 17:55

Ölet Colonia från Radebergerägda Braufactum får inte längre säljas i Nordrhein-Westfalen. Det har bestämts av delstatsmyndigheten för natur-, miljö- och konsumentskydd. Namnet och etiketten anses inkräkta på EU:s regler om skyddad ursprungsbeteckning.

Colonia är ett öl som ofta beskrivs vara av kölschtyp, en ölstil som bara får bryggas i Köln med omnejd. Ölet bryggs dock i Frankfurt am Main, där Braufactums ägare Radeberger Gruppe är baserad. Colonia är inte bara staden Kölns latinska namn, det för även tankarna till den kända karnevallåten ”Viva Colonia”. Myndigheten kritiserar också etiketten, som visar Kölns skyline med den världsberömda domen och Hohenzollernbron. Detta tillsammans är enligt myndigheten missvisande för konsumenterna, som får intrycket av att ölet faktiskt görs i Köln. Braufactum själva beskriver dock Colonia som ett överjäst öl som snarare påminner om en brittisk golden ale.

Braufactums Colonia förknippas för mycket med Köln anser myndigheterna (foto: Braufactum).

Ölet Colonia har funnits på marknaden i nästan tio år och har vunnit flera priser. Dess ursprung har aldrig ifrågasatts innan delstatsmyndigheten hittade märket vid en rutinkontroll på internet. Braufactums vd Marc Rauschmann säger till Getränke News att ölet ändå skulle tas bort från marknaden i slutet av året, eftersom bryggeriet av strategiska skäl tänker fokusera på att sälja endast tre sorters öl framöver. Han är dock förvånad över bryggeriet fick reda på via media att Colonia inte får säljas och inte från myndigheten direkt. Radeberger Gruppe lanserade Braufactum 2010, men märket har aldrig riktigt lyft. I juli kom också beskedet att Braufactums säljorganisation läggs ner och att försäljningen i stället införlivas i Radebergers ordinarie organisation.



Oktoberfestkrögare stämmer försäkringsbolag för coronapengar

Oktoberfest Posted on 16 december 2020 18:34

Ett försäkringsbolag vägrar betala ut pengar till sju krögare som vill ha ersättning för de förluster de lidit i samband med årets inställda Oktoberfest. Bolaget menar att folkfesten aldrig ställdes in.

I motsats till vad de flesta tror ställdes årets Oktoberfest kanske aldrig in. Det menar i alla fall det Hamburgbaserade försäkringsbolaget Deutsche Sport & Entertainment Versicherungsgemeinschaft (DSE). Visserligen ägde en presskonferens rum, där Münchens borgmästare Dieter Reiter (SPD) och Bayerns ministerpresident Markus Söder (CSU) meddelade att Oktoberfest ställts in. Detta kan dock inte räknas som en officiell administrativ handling och uppfyller därmed inte försäkringskraven, menar DSE, som därför inte heller ser någon anledning att betala ut några försäkringspengar, uppger Süddeutsche Zeitung.

Michael Schottenhamel med kollegor vill ha försäkringspengar för årets inställda Oktoberfest (foto: muenchen.de/Rico Güttich).

Denna version uppskattas inte av krögaren Michael Schottenhamel, som driver det äldsta Oktoberfesttältet – Festhalle Schottenhamel. 2011 förhandlade han fram en försäkring hos DSE, som ska täcka eventuella förluster om Oktoberfest ställs in, något som hänt väldigt få gånger i folkfestens drygt 200-åriga historia. Försäkringen tecknades även av krögarna för Paulaner-Festzelt, Weinzelt, Schützenzelt, Armbrustschützenzelt, Hofbräu-Festzelt och Fischer-Vroni. DSE menar dock att försäkringen bara täcker enskilda inställda festdagar, som kan uppstå på grund av exempelvis ett förhöjt terrorhot eller påkallad landssorg. Den var aldrig avsedd att täcka en helt inställd fest.

Michael Schottenhamel och hans kollegor har nu tagit DSE till domstol för att få ut de försäkringspengar man anser sig ha rätt till. Krögarna är försäkrade till olika belopp, men har begärt ersättningar i storleksordningen 500 000 euro var. Varje krögare har betalat cirka 30 000 till 40 000 euro per år för försäkringen. Enligt Schottenhamel har DSE inte reagerat på krögarnas tidiga hot om att gå till domstol, inte ens med att säga upp försäkringarna, vilket andra bolag gjort när försäkringstagarna klagat. Krögarna känner sig därför säkra på att få sina pengar till sist. Så här långt har i alla fall domstolen visat väldigt liten förståelse för försäkringsbolagets argument.



AB Inbev skär ner i Tyskland

Nyheter Posted on 15 december 2020 17:51

Bryggerikoncernen AB Inbev minskar sin verksamhet ytterligare i Tyskland. Det innebär att flera arbetstillfällen kommer att försvinna från huvudkontoret i Bremen.

Det är ett trettiotal jobb som försvinner från AB Inbev Deutschland, även om det tidigare pratats om det dubbla antalet. Bland annat försvinner tjugo av trettio anställda från AB Inbevs kundservicecenter. Dessa tjänster kommer i stället flyttas till länder med lägre löneläge, som exempelvis Ungern. Däremot påverkas inte den så kallade evenemangsservicen, som mer eller mindre stått helt still under coronapandemin. De 25 anställda kommer tills vidare få andra arbetsuppgifter inom företaget, rapporterar Inside Getränke.

Ett trettiotal tjänster försvinner från AB Inbevs tyska huvudkontor (foto: Jasper Juinen/Bloomberg News).

AB Inbevs nedskärningar av den administrativa personalen vid det tyska huvudkontoret i Bremen har pågått under längre tid. Tidigare har funktioner som ekonomisk redovisning och löneutbetalningar flyttats till något av koncernens gemensamma servicecenter i Östeuropa. AB Inbev kom in på den tyska marknaden för nästan tjugo år sedan, när man köpte Becks i Bremen för ett högt pris. Sedan dess har koncernens tyska enhet kämpat med att nå ut till konsumenterna och har under denna tid haft inte mindre än tolv chefer. Senast i raden är belgaren Michel Pepa, som haft rollen i ungefär ett år, sedan Inbev misslyckats med försäljningen av bryggerierna Hasseröder och Altbierbrauerei Diebels. I december förra året gav man även upp planerna på att lansera flaggskeppet Budweiser i Tyskland på grund av varumärkesproblem.



Tyskt-svenskt samarbete i årets sista släpp

Systembolaget Posted on 14 december 2020 12:51

Året går mot sitt slut och på tisdag släpper Systembolaget det sista innan årsskiftet i det tillfälliga sortimentet. Den här gången kan vi se fram emot en samarbetsbrygd med svenska inslag.

Den 15 december släpps årets sista nyheter i Systembolagets tillfälliga sortiment. Bland mycket annat kommer ännu en grumlig dubbel-IPA från bayerska Fraugruber Craft Brewing, som denna gång tagit hjälp av Duckpond Brewing i Göteborg. Ölet bär namnet Hop Slayer, vilket säger en del om innehållet. Fraugruber är ju kända för att göra vad som ofta kallas humlejuice och detta är inget undantag. De humlesorter som använts i denna brygd är HBC692, Mosaic BBC och Galaxy, vilket ger en doft av tropiska frukter som persika, mango, passionsfrukt och citrus. Mycket av detta återkommer i smaken, som även präglas av sötma, malt och ananas.

Den 15 december släpps nästa burk med ”humlejuice” från Fraugruber (foto: Craft Beer Rockstars).

Bakom namnet Fraugruber döljer sig de två vännerna Matthias Gruber och Enzo Frauenschuh, som förenats i sin passion för kvalitet, passion och en drivkraft att ständig pröva nya saker. De två bryggarna producerar sedan 2017 sina öl i bayerska Gundelfingen an der Donau, i det som tidigare var Camba Bavarias upplevelsecentrum Camba Old Factory. Duckpond Brewing grundades 2016 som Mikrofonbryggeriet, men bytte till dagens namn 2019. Bakom bryggeriet står Nikola Sarcevic, låtskrivare, basist och sångare i punkbandet Millencolin.

Fakta Fraugruber Hop Slayer
Stil: Dubbel-IPA
Producent: Fraugruber Craft Brewing
Leverantör: Brill & Co AB
Alkoholhalt: 8,2 %
Förpackning: Burk, 44 cl
Pris: 54,90 kr (124,77 kr/l)
Antal burkar i släppet: 13 008 st.



Trots coronakris: Hofbrauhaus Wolters investerar för framtiden

Bryggerier Posted on 11 december 2020 16:17

Hofbrauhaus Wolters har drabbats mycket hårt av den minskade fatölsförsäljningen under coronapandemin. Men trots det tittar man framåt och tar hjälp av en investerare för att säkra en hållbar framtid.

Hållbarhet och skydd av miljön kommer att spela en ännu större roll för Hofbrauhaus Wolters i framtiden. Det ligger också i linje med de krav som bryggeriets investerare Volksbank Brawo ställer. För att vara framgångsrik i framtiden krävs också att man tidigt identifierar trender på marknaden och snabbt kan reagera på kundernas ändrade krav. Som en del i detta kommer Hofbrauhaus Wolters bland annat ge alkoholfria öl och ölblandningar ett större utrymme i sortimentet.

En del i den alkoholfria strategin är investeringar i ny teknik. Det första steget har redan tagits med satsningen på ett modernt avalkoholiseringssystem. Bryggeriet har installerat tre rostfria tankar på 6,1 ton styck, som var och en rymmer 60 000 liter öl som ska bli fritt från alkohol. Den alkohol som blir över blir i sig en inkomstkälla och kan till exempel säljas till företag som tillverkar desinfektionsmedel. Den nya avalkoholiseringsanläggningen kommer att tas i bruk i slutet av 2021.

Tre rostfria tankar har installerats som en del i satsningen på alkoholfri öl (foto: Hofbrauhaus Wolters).

Med dagens investeringar kommer Wolters inte bara stärka bryggeriets hållbarhetsarbete, man säkrar också upp flera arbetstillfällen. Man öppnar också upp nya marknader, eftersom alkoholfria öl efterfrågas i allt större utsträckning i såväl Tyskland som utomlands. Från 2022 tror Hofbrauhaus Wolters att man kommer att exportera cirka två miljoner liter alkoholfria maltbaserade drycker. Genom att satsa på en ny distributör kommer transporterna av alkoholfria produkter också bli kortare och effektivare. Bryggeriet räknar även med att minska sin vatten-, energi- och bränsleförbrukning. Totalt kommer hållbarhetssatsningen att kosta cirka två miljoner euro.

Hofbrauhaus Wolters grundades i Braunschweig 1627 av ölhandlaren Zacharias Boiling. Det är därmed stadens äldsta bryggeri som ännu är i drift. 1734 gifter Heinrich Wolters in sig i familjen Boiling och uppkallar bryggeriet efter sig själv. Det är dock först 1876 som man kan lägga till den kungliga delen av namnet, när man får titeln Hofbierbrauhaus av hertig Wilhelm zu Braunschweig und Lüneburg. 1882 ändras titeln till Herzogliches Hofbrauhaus. I dag ägs bryggeriet av den sjätte generationen Wolters. I dagsläget marknadsför bryggeriet fjorton ölsorter.



Tyska bryggerier kräver statlig hjälp

Nyheter Posted on 9 december 2020 19:00

Årets två coronanedstängningar av restauranger och hotell har inneburit ett hårt slag för Tysklands bryggerier. Visserligen har ölförsäljningen i butiker ökat, men det väger inte på långa vägar upp för förlusterna. Nu kräver branschen bättre stöd från statligt håll.

Tysklands bryggerier kämpar allt hårdare för sin existens och behöver nu statligt stöd. Det är särskilt de små och mellanstora öltillverkarna som har problem på grund av att restauranger har stängts och att stora festivaler och andra evenemang har fått ställas i under coronapandemin. Därför går nu det tyska bryggeriförbundet DBB samman med förbundet Private Brauereien och vädjar till Tysklands federala styre och förbundsländernas regeringar om att även bryggerier ska omfattas av statliga stödpaket, som varande viktiga leverantörer och samarbetspartner till restaurangbranschen.

Stängda restauranger och ölträdgårdar slår hårt mot tyska bryggerier, som nu kräver statligt stöd (foto: Sven Hoppe/DPA).

Enligt Tysklands statistiska centralbyrå Destatis sålde landets inhemska bryggerier cirka 370 miljoner hektoliter öl mindre fram till och med oktober i år, jämfört med samma period 2019. Det är en minskning med 4,7 procent. Landets andra nedstängning i november och december har försämrat en redan ansträngd situation ytterligare. Ovanpå detta har även exporten påverkats negativt på grund av restriktioner och nedstängningar i andra länder. Då hjälper det inte så mycket att försäljningen i matvaruaffärer och via dryckeshandlare har ökat kraftigt sedan pandemin startade. Många tyska bryggerier är inte bara leverantörer till restauranger, utan äger själva matställen, som sedan drivs av olika krögare mot en avgift. För dessa bryggerier innebär nedstängningen av restaurangbranschen alltså såväl uteblivna hyresintäkter som tappad ölförsäljning.



Prisad weizenbock i tillfälligt sortiment

Systembolaget Posted on 7 december 2020 17:36

Den här hösten har bjudit på ovanligt många tyska öl på Systembolaget och den 8 december är det dags igen. Då gör ett starkt veteöl från Regensburg entré i det tillfälliga sortimentet.

Vi som uppskattar den tyska bryggarkonsten har blivit rikligen belönade denna höst och det verkar fortsätta så ett tag till. Tisdagen den 8 december är det dags för ett flerfaldigt prisbelönat veteöl att göra ett gästspel i Systembolagets sortiment. Altvater från Brauerei Bischofshof är en weizenbock, det vill säga ett starkare veteöl, som både värmer och lyser upp i decembermörkret. Den som druckit weissbier förut vet att smakbeskrivningar som banan och kryddnejlika är vanliga och så även i detta fall. Men här återfinns också honung, aprikos och andra söta frukter. Alkoholen märks av, men inte alls så mycket som man kan tro i ett lite starkare öl. Trots att Altvater ”bara” får 70 på Ratebeer, har vissa öldrickare jämfört den med Weihenstephaners mäktiga Vitus (med 97 på Ratebeer), vilket får betraktas som ett hyfsat bra betyg.

Bischofshofs Altvater kommer i 30 000 flaskor den 8 december (foto: Brauerei Bischofshof).

På Brauerei Bischofshofs etiketter står årtalet 1649, vilket var det år då ett bryggeri grundades intill domen i Regensburg av ärkebiskopen Wihelm Graf von Wartenberg. Det är dock året 1852 som får anses vara starten för det bryggeri vi känner i dag. 1908 börjar man bygga dagens bryggeri i västra delarna av Regensburg. 1973 blir världens äldsta klosterbryggeri, Klosterbrauerei Weltenburg, en del av Bischofshof. I dag brygger Brauerei Bischofshof tolv sorters öl under ledning av bryggmästarna Maximilian Vincenti och Andreas König. Verksamheten styrs med fast hand av Susanne Horn.

Fakta Bischofshof Altvater
Stil: Weizenbock
Producent: Brauerei Bischofshof
Leverantör: Anno 1953 AB (Österlenbryggarna)
Alkoholhalt: 7,1 %
Stamvörtsstyrka: 16,0 %
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 29,00 kr (58,00 kr/l)
Antal flaskor i släppet: 30 000 st



Oktoberfestkrögare i rättsligt trubbel efter att ha bjudit poliser på öl

Oktoberfest Posted on 3 december 2020 18:19

Två krögarfamiljer riskerar rättsliga påföljder efter att ha bjudit poliser på mat och dryck under Oktoberfest. En av dem uppger att han kommer att försvara sig med ”händer och fötter”.

En öl och en grillad kyckling kan ställa till med stora problem – i alla fall om de konsumeras av en polis som blir bjuden av en Oktoberfestkrögare. Det har chefen för polisstationen i Münchenförorten Grünwald fått erfara. Han ska enligt Münchens åklagarkontor ha tagit emot champagne och andra gåvor från lokala företag vid sjutton tillfällen mellan åren 2014 och 2019. Dessutom har polischefen tagit emot kuponger på mat och dryck under Oktoberfest. Dessa har sedan delats eller lottats ut bland personalen. Polischefen har stängts av från sin tjänst och ska dessutom betala ett femsiffrigt eurobelopp i böter.

Krögarna till Hackerfestzelt riskerar rättsliga påföljder (foto: München Tourismus/Werner Böhm).

Men även de företagare som gett polischefen gåvor har dragits in i det rättsliga efterspelet, däribland två Oktoberfestkrögare. En av dem Hackerzeltkrögaren Anton Roiderer, som ska betala nittio dagsböter för att ha gett polisen femtio kuponger till öl och grillad kyckling som ”tack för hjälpen” under en inspektion 2018. Till Süddeutsche Zeitung säger Roiderer att han kommer att försvara sig med ”händer och fötter”. Han menar att det är en sak med champagne, men det är något annat att bjuda på en liter öl och en grillad kyckling. I Bayern hör det snarare till vanligheten att bjuda på sådana saker, menar han.

Enligt polisens riktlinjer är det dock strikt förbjudet att ta emot den typen av gåvor. Anton Roiderer menar att han aldrig hade bjudit polisen på mat och dryck om han hade känt till riktlinjerna. Han berättar också att han har sagt åt sin advokat att överklaga straffet, något som övriga anklagade redan har gjort. Förutom Anton Roiderer har även hans son Thomas samt Hofbräuzelts krögare Margot och Günther Steinberg åklagarens ögon på sig. Datum för domstolsförhandlingen är ännu inte bestämt.



« FöregåendeNästa »