Coronapandemin sätter stopp för Oktoberfest i München även i år. Beskedet kom vid en presskonferens i den bayerska huvudstaden under måndagen.
Dagens besked lämnades av Bayerns ministerpresident Markus Söder (CSU) och Münchens borgmästare Dieter Reiter (SPD) och var på många sätt väntat. Det hade bland annat föregåtts av rekommendationer från Bayerns delstatsregering och andra bayerska kommuner som arrangerar stora folkfester. Även om det är en bit kvar till september och att en stor del av befolkningen då beräknas vara vaccinerad, lär den globala coronapandemin inte vara över. Risken med att samla miljontals besökare i München under festdagarna är helt enkelt för stor, rapporterar sajten Muenchen.de.
Den som vill gå på Oktoberfest får vänta i minst ett år till (foto: München Tourismus/Tommy Lösch).
Att arrangera en mindre variant av Oktoberfest har heller inte varit upp för diskussion, utan man har istället valt att vara tydliga gentemot de krögare som brukar vara med på Oktoberfest. Däremot öppnar såväl Dieter Reiter som Markus Söder och Oktoberfestgeneralen Clemens Baumgärtner för andra alternativ, som en repris på förra årets satsning ”Sommer in der Stadt” (”Sommar i staden”). Markus Söder underströk också att Bayerns förbundsledning gärna stödjer alternativa, kreativa lösningar i mindre skala. Årets Oktoberfest var planerad att äga rum 18 september till 3 oktober.
Den tyska ölförsäljningen har präglats av dystra siffror under pandemin. Men mars innebar ändå en viss ljusning, inte minst tack vare den tidiga påskhelgen.
Under mars ökade den tyska ölförsäljning med hela 12,4 procent jämfört med samma månad 2020. Det motsvarar cirka 847 000 hektoliter. Totalt sålde tyska bryggerier och återförsäljare runt 7,6 miljoner hektoliter öl i mars 2021. Ölblandningar ökade med 109 000 hektoliter till 425 000 hektoliter, vilket motsvarar en ökning på 34,6 procent. Det visar färska siffror från den tyska statistiska centralbyrån Destatis. Ser man till årets första kvartal som helhet minskar dock försäljningen med 10,8 procent.
Den tidiga påsken fick många tyskar att göra sina ölinköp redan i mars (foto: Shutterstock).
Den stora ökningen beror bland annat på att tyskarna redan i mars började handla inför påskhelgen, som i år inföll tidigt i april. Dessutom ökade exporten kraftigt jämfört med samma månad i fjol, då den mer eller mindre kollapsade på grund av coronakrisen. Tyska bryggeriers export till andra EU-länder uppgick i mars 2021 till 647 000 hektoliter, en ökning med 97 000 hektoliter från mars 2020. Exporten till länder utanför EU ökade i sin tur med 127 000 hektoliter till totalt 812 000 hektoliter.
Ser man till respektive förbundsland hade bryggerierna i Bayern allra bäst marsmånad och ökade sin försäljning med 22,5 procent. Därefter följer Nordrhein-Westfalen (+17,6 procent), Sachsen-Anhalt (+16,3 procent), Niedersachsen/Bremen (+11,8 procent) och Mecklenburg-Vorpommern (+10,2 procent). Plus visar även bryggerierna i Schleswig-Holstein/Hamburg (+8,6 procent), Rheinland-Pfalz/Saarland (+7,9 procent) och Baden-Württemberg (+6,3 procent). Det gick dock bakåt i Thüringen (-8,7 procent), Hessen (-4,2 procent), Sachsen (-1,5 procent) och Berlin/Brandenburg (-0,4 procent).
Fotnot: Siffrorna inkluderar inte alkoholfri öl eller andra maltdrycker samt öl som importerats från länder utanför EU.
Som vi skrivit om tidigare blir alkoholfri öl alltmer populärt i Tyskland. De senaste åren har också antalet nya sorter ökat i stadig takt.
De senaste tio åren har inga ölsorter eller ölblandningar vuxit snabbare i Tyskland än de alkoholfria. Det rapporterar det tyska bryggeriförbundet, Deutsche Brauer-Bund (DBB). 2010 producerade tyska bryggerier cirka 4,3 miljoner hektoliter alkoholfri öl, en siffra som tio år senare hade ökat till 6,6 miljoner hektoliter. Det innebär att de alkoholfria ölens marknadsandel har ökat med 53 procent det senaste årtiondet. Av all öl som såldes i tyska butiker 2020 var sju procent alkoholfri. DBB tror att trenden kommer fortsätta och att alkoholfritt inom kort står för tio procent av ölköpen.
Enligt DBB står sig de alkoholfria ölen till och med ännu bättre i coronatider. Under 2020 ökade till exempel efterfrågan på alkoholfria ölblandningar med 16,5 procent jämfört med året innan. Alkoholfri pilsner och så kallad Schankbier (öl med stamvörtstyrka mellan sju och elva procent) ökade med 6,2 procent.
De alkoholfria ölens marknadsandel fortsätter att öka i Tyskland (foto: Istockphoto).
DBB har i en undersökning frågat 2 040 ölköpare om vilken som är deras favoritstil bland de alkoholfria ölen. Ölblandningar kommer först med 31 procent, följt av veteöl (30 procent) och pilsner (25 procent). Underökningen visar också att 46 procent av tyskarna nu dricker alkoholfri öl – en trend som snabbt växer. Det som kunderna framför allt uppskattar med alkoholfria öl är att de smakar bra, har lägre kaloriinnehåll och bara innehåller naturliga ingredienser. Det som för femtio år sedan lanserades som ett ”bilföraröl” har även blivit populärt bland idrottsmän, inte minst tack vare sitt höga mineralinnehåll och dess isotoniska egenskaper.
Av de cirka 7 000 ölsorter som finns i Tyskland i dag är drygt 700 alkoholfria, enligt DBB. Vid sidan av de populära stilarna pilsner, veteöl och radler, kommer alltfler regionala stilar i alkoholfria varianter, till exempel kölsch och altbier. Den i Bayern populära stilen Helles, liksom så kallade ”craft”-varianter som IPA, finns sedan länge också som alkoholfria alternativ. DBB:s vd Holger Eichele menar att de alkoholfria ölens framväxt ger en strimma hopp till de av coronapandemin hårt ansatta tyska bryggerierna.
Tisdagen den 27 april är det köpläge för den som vill njuta av något av det bästa Tyskland har att erbjuda. Det tillfälliga sortimentet bjuder då på en riktig höjdare från Münchentrakten tillsammans med ett framflyttat släpp av ett annat tyskt toppöl.
Den 27 april kan vi äntligen lägga vantarna på den uppskjutna Bräuweisse från Ayinger, vilket vi tidigare skrivit om. Samtidigt släpps en annan bayersk höjdare från ett mångfaldigt prisbelönt bryggeri – Klosterbrauerei Andechs. Det handlar om deras maffiga Bergbock Hell, som många bockölsälskare håller mycket högt. Det rör sig alltså om ett ljust bocköl, som bjuder på det mesta man kan förvänta sig av stilen. Här finns doft av malt, bröd och gräs. De två förstnämnda återkommer i smaken, som kompletteras med en trevlig honungssötma och ett litet humlesting på slutet. Den ljusa färgen till trots finns här en kraftfull kropp, som fyller munnen och lirar fint med alkoholhaltens skönt värmande känsla. Så passa på att få med er ett stycke bayersk bryggarkonst på tisdag!
Andechs Bergbock Hell uppskattas av många bockölsälskare (foto: Olutkellari).
Klosterbrauerei Andechs hittar vi ungefär fyra mil från München i södra Bayern. Munkar har bryggt öl på platsen sedan åtminstone 1458, då man fick bryggerirättigheter av Albrecht III. I början av 1800-talet var bryggeriverksamheten klostrets största intäktskälla. 1803 avkristnades dock klostret och kom senare att tillhöra den bayerska kungen Ludwig I. 1850 togs det dock över av benediktinerorden, som driver klostret än i dag. Årsproduktionen ligger på cirka 100 000 hektoliter. Sedan 2003 har munkorden investerat ungefär 30 miljoner euro i bryggeriet.
Fakta Andechser Bergbock Hell Stil: Ljus bocköl Alkoholhalt: 6,9 % Stamvörtstyrka: 16,9 % Beska: 19,4 IBU Producent: Klosterbrauerei Andechs Leverantör: Cask Sweden AB Förpackning: Flaska, 50 cl Pris: 26,90 kr (53,80 kr/l) Antal flaskor i släppet: 50 000 st.
I Tyskland firas i dag den 23 april det tyska ölets dag. Vad passar då bättre än att prova en brygd eller två från vårt södra grannland? Förutom att öl är mycket välsmakande har det även positiva effekter på vår hälsa.
Nedan listar vi sex positiva hälsoeffekter av att dricka öl. Det finns dock anledning till viss försiktighet. Den tyska näringsorganisationen Deutsche Gesellschaft für Ernährung anger att en rimlig dagsmängd alkohol är tio gram för kvinnor och tjugo gram för män. Det sistnämnda motsvarar ungefär en halvliter öl. Överdriven ölkonsumtion kan däremot ha negativa effekter på hälsan och ökar risken för bland annat cancer och leversjukdomar. Så drick med måtta!
Öl kan ha positiva effekter på hälsan, men drick med måtta!
Med det sagt tittar vi nu på några av de positiva effekterna av att dricka öl:
1. Öl ökar bentätheten Enligt amerikanska forskare kan öl motverka förlust av benmassa. Det baseras på slutsatsen att öl som görs med mycket humle och mältat korn innehåller stora mängder benstärkande mineraler. Måttfull ölkonsumtion kan till och med motverka benskörhet, skriver den vetenskapliga tidskriften Journal of the Science of Food and Agriculture.
2. Öl minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar Flera studier visar att måttfull alkoholkonsumtion, motsvarande 10 till 25 gram alkohol (eller 0,3-0,5 liter öl) per dag, bidrar till en minskad risk att utveckla hjärt-kärlsjukdomar. Av en studie framgår det att risken för hjärtattack minskar med trettio procent. Vid högre alkoholkonsumtion – eller ingen alkoholkonsumtion alls – ökar istället risken. Enligt den tyska läkartidningen Ärzteblatt beror den skyddande effekten på ett komplicerat samspel mellan olika mekanismer i kroppen. Alkohol kan till exempel minska risken för blodproppar och lindra effekterna av stress.
Humle och mältat korn innehåller många benstärkande mineraler (foto: Jacek Nowak).
3. Öl har en positiv effekt på kolesterolvärdena En studie från University of Pennsylvania visar att de som regelbundet dricker måttliga mängder alkohol har bättre kolesterolvärden än dem som inte dricker alkohol. I synnerhet öl bidrar till att öka andelen nyttigt HDL-kolesterol i kroppen och gör också att det bryts ner långsammare. Det ger i sin tur ett förbättrat skydd mot hjärtattack och stroke.
4. Öl minskar risken för diabetes Enligt en studie från danska Statens Institut for Folkesundhed minskar måttlig alkoholkonsumtion risken för diabetes typ 2. Måttlig motsvarar i detta fall att dricka alkohol tre till fyra gånger i veckan. Enligt studien är det män som dricker fjorton alkoholhaltiga drycker och kvinnor som dricker nio alkoholhaltiga drycker i veckan som löper minst risk att utveckla sjukdomen. Den som redan har utvecklat typ 2-diabetes avråds dock från att dricka alkohol i några större mängder. Alkohol kan nämligen hämma frisättningen av glykos från levern, vilket kan orsaka låga blodsockernivåer (hypoglykemi) hos diabetiker.
Tio gram alkohol för kvinnor och tjugo gram för män är en rimlig mängd (foto: Fotolia).
5. Öl kan hjälpa till att få ut njurstenar Det här är ett vanligt antagande. Det vi vet är att alkohol i allmänhet – och öl i synnerhet – har en uttorkande effekt. Det innebär att öl bidrar till att skölja ur njurarna ordentligt, vilket ökar chansen att mindre njurstenar spolas ut. Det finns dock ett problem med detta: När kroppen blir uttorkad tjocknar urinen – vilket kan leda till större njurstenar. Rekommendationen i detta fall är att dricka alkoholfri öl, som har samma positiva egenskaper som öl med alkohol, utan att ha de skadliga.
6. Öl skyddar mot demens En studie gjord vid Harvard School of Public Health 2019 visar att personer som inte druckit öl på flera årtionden löper betydligt större risk än måttliga ölkonsumenter att utveckla demens i hög ålder. Sannolikheten att en nykterist utvecklar Alzheimers eller andra former av demenssjukdom är statistiskt betydligt högre än för en måttlig öldrickare. Alkoholmissbruk, å andra sidan, ökar risken att utveckla demens.
Fotnot: Det tyska ölets dag – Tag des deutschen Bieres – firas den 23 april eftersom det var på detta datum 1516 som den tyska (egentligen bayerska) renhetslagen (Reinheitsgebot) instiftades i Ingolstadt.
I en ny stor reklamkampanj väljer Hamburgbryggeriet Holsten att lyfta fram sina trognaste medarbetare. Personerna och deras historier får därmed symbolisera allt som det 140-åriga bryggeriet står för.
Förra sommaren lanserade Holsten en uppdaterad version av sin ikoniska riddare. När bryggeriet nu tar ytterligare ett steg för att framhäva sin historia och äkthet, gör man det via människorna bakom märket. Vissa har arbetat för Holsten i över trettio år och de anställda får därmed representera det som bryggeriet menar att man står för varje dag: passion och lång erfarenhet av bryggeribranschen, en stark anknytning till hemstaden Hamburg och kärleken till det okomplicerade ölet.
I Holstens nya kampanj är det medarbetarna som har huvudrollen (foto: Holsten).
Kärnan i kampanjen är ett antal filmer och bilder som visar en händelsekedja, från bryggning till avnjutande av en kall Holsten i goda vänners lag i olika miljöer. I centrum står bryggeriets anställda, som vi får se i olika situationer under en arbetsdag. Bryggeriet kommer också presentera några av de anställda lite närmare. Bland dessa finns Christian, som beskriver Holsten som sin ”första kärlek” och som har en tatuering av den klassiska riddaren, och Steffi, som stolt visar upp ett trettio år gammalt tidningsklipp från sin tid som trainee i bryggeriets laboratorium. Kampanjen kommer att synas i flera av bryggeriets online-kanaler de kommande månaderna.
Holsten Brauerei grundades 1879 i Hamburgstadsdelen Altona. I november 2019 flyttade dock bryggeriet till en ny anläggning i Hausbruch, strax utanför centrala Hamburg. Holsten har i dagsläget cirka 450 anställda. Holstenmärket omfattar i dag sorterna Holsten Pilsener, Holsten Edel, Holsten Alkoholfrei, Holsten Extra Herb, Holsten Export och Holstein Bernstein Lager. Sedan 2004 tillhör bryggeriet den danska bryggerikoncernen Carlsberg Group.
Den 20 april ramlar det in lite nytt i Systembolagets tillfälliga sortiment igen. En av de mer spännande nyheterna är en samarbetsbrygd från två framgångsrika och populära bryggerier i Eslöv och Augsburg.
Var för sig brukar namnen Remmarlöv Gårdsbryggeri och Brauhaus Riegele locka fram en och annan glad min hos många ölälskare. Vad händer då inte om de två gör något tillsammans? Nu får vi chansen att veta det! Tisdagen den 20 april släpps nämligen 12 000 flaskor av deras samarbetsöl Collaboration Maibock i Systembolagets tillfälliga sortiment. Det handlar alltså om ett bocköl, det vill säga en lite starkare ljus lager. I doft och smak hittar vi malt, bröd, aprikos, honung, citrus och en viss kryddighet. Serveras med fördel till lamm- eller fläskrätter, tipsar Systembolaget.
Remmarlövs och Riegeles gemensamma öl släpps den 20 april (foto: Systembolaget).
I Tyskland bryggs maibock för att välkomna våren. Maibock är något ljusare än andra bocköl och bryggs i regel med aningen mer humle. Precis som andra bocköl har maibockar en stamvörtstyrka på minst sexton procent. Namnet bocköl lär för övrigt vara en förvanskning av ”Ainpöckische Bier” (”Öl från Einbeck”), som när det kom till Bayern uttalades ”Oanpock” som senare blev ”Bockbier”.
Brauhaus Riegele grundades 1386 och styrs i dag av Sebastian Priller och Sebastian B. Priller-Riegele. I dagsläget har bryggeriet cirka 130 anställda. 2019 blev Riegele det första bryggeri att vinna den prestigefulla titeln Årets bryggeri i Tyskland tre år i rad. Remmarlöv Gårdsbryggeri startades 2014 av Håkan och Michéle Nilsson. Bryggeriet gör öl i många olika stilar, baserade på svensk basmalt och vatten från egen brunn.
I slutet av månaden släpper Brewdogs tyska bryggeri de första ölen i vad som ska bli en återkommande serie med specialbrygder. De tre första har smak av tropiska frukter, rök och malt samt karamell och bröd.
Från och med april kommer det släppas överraskningar varje månad i Brewdogs nya Prototyp-serie. Bryggmästarna i Berlinbryggeriet i Mariendorf har fått fria tyglar och tillåts att experimentera ordentligt. Ölen bryggs exklusivt för Brewdogs egna restauranger och barer, men kommer även finnas att köpa via deras webbshop. I första hand släpps de på burk, men när restriktionerna så tillåter kommer de även finnas på fat. Sedan 2019 har Brewdog bryggt öl i Mariendorf, där man också har restaurangen Dogtap Berlin samt en stor ölträdgård.
Den 30 april släpps de tre första ölen i Brewdogs nya Prototyp-serie (foto: Brewdog).
Den 30 april presenteras de tre första ölen via en webbprovning. Då får nyfikna öldrickare stifta närmare bekantskap med dessa tre skapelser:
Prototyp # 1 – Der Rubin Eisbock Det första ölet är en mörkt rödfärgad maltbomb. Smaken domineras av karamell och bröd, som övergår i värmande alkoholtoner. Efter att ha bryggts på klassiskt vis, har ölet piskats upp till 7,2 procent alkohol genom frysdestillering. Det innebär att ölet fryses ner i slutet av mognadsprocessen, så att vatten i form av iskristaller kan avlägsnas. Det resulterar i sin tur att koncentrationen av alkohol ökar.
Prototyp # 2 – Ein Rauchbier I det andra ölet handlar det om rökighet. Brewdogs tolkning av den frankiska klassikern rauchbier har en alkoholhalt på 5,6 procent och beskrivs som rakt på sak, jordnära och ärlig. Rökigheten dominerar smaken, men lämnar ändå utrymme för humlen att ta plats. Malten ger ölet en viss sötma och en rejäl kropp.
Prototyp # 3 – Single Hop Sabro Pale Ale Tredje ut är det första, men säkert inte sista, singelhumleölet i serien. Sabro är en aromhumle från nordvästra USA:s Stillahavskust. Den utmärks av en frisk smak av citrus, tropiska frukter och en aning kokos. Alkoholhalten ligger på drickbara 4,8 procent med en trevlig beska i avslutningen.
Bara Bier är bloggen för dig som gillar Tyskland i allmänhet och tysk öl i synnerhet. Här skriver vi om nya och gamla öl, traditionella och moderna bryggerier, tyska folkfester, lokal mat och mycket mer.
Följ oss även på Facebook och X! Där kan ni även skicka meddelanden.