Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Mönchshof stärker Kulmbachers resultat

Bryggerier Posted on 24 mars 2021 17:48

Kulmbacher Gruppe gör ett sammantaget godkänt resultat under 2020. Det beror på en god utveckling inom detaljhandeln samt att försäljningen av märket Mönchshof går bra.

Enligt Kulmbacher Gruppe landar koncernens intäkter under 2020 på 236,8 miljoner euro, vilket är cirka tre miljoner euro mindre jämfört med året innan. Däremot ökade den sålda volymen öl med två procent till 3,47 miljoner hektoliter om bara koncernens egna märken räknas in. Försäljningen i handeln ökade med 261 000 hektoliter eller tolv procent. Detta väger dock inte riktigt upp de stora förlusterna inom export samt gastronomisektorn.

Kulmbachers märke Mönchshof växer snabbast i bygelkorkssegmentet (foto: Kulmbacher Gruppe).

Anledningen till att bryggerikoncernen ändå klarar sig hyfsat bra under coronaåret 2020 stavas Mönchshof. Märket hade en mycket god tillväxt och hade vid årsskiftet en marknadsandel på drygt 25 procent inom segmentet öl med bygelkorksflaskor. De sorter som sålde bäst var Mönchshof Natur Radler, Mönchshof Hell och Mönchshof Kellerbier. I det alkoholfria sortimentet växte även Mönchshof Natur Radler Alkoholfrei 0.0% och Mönchshof Naturtrübs Alkoholfrei mer än det tyska snittet för segmentet i övrigt. Mönchshof är därmed det ölmärke med bygelkorksflaskor som växer snabbast i hela Tyskland.

Mönchshofs sortiment består för närvarande av tolv sorter (alkoholhalt inom parentes): Original (4,9 %), Kellerbier (5,4 %), Natur Radler (2,5 %), Natur Radler Alkoholfrei (0,0 %), Naturtrübs Alkoholfrei (< 0,5 %), Hell (4,9 %), Landbier (5,4 %), Slim Lager (4,9 %), Schwarzbier (4,9 %), Bockbier (6,9 %), Weihnachtsbier (5,6 %) samt Maibock (6,9 %). Kulmbacher Gruppe marknadsför även de egna märkena Kulmbacher, EKU och Kapuziner Weissbier.



Traditionsrik restaurang stänger för gott

Ölställen Posted on 23 mars 2021 18:37

Familjen Heide har fått nog och stänger sin klassiska restaurang Heide Volm i Planegg. Förra året lämnade familjen även Oktoberfest efter har drivit festtältet Bräurosl i 83 år.

Det var förra sommaren som familjen Heide meddelade att man lämnar Oktoberfest och driften av det Paulanerägda bryggeriet Hacker-Pschorrs festtält Bräurosl, efter att ha drivit det i 83 år. Anledningen var de osäkra tiderna och för att helhjärtat kunna satsa på sin traditionsrika restaurang Heide Volm i Münchenförorten Planegg. Det hjälpte dock föga och nu kommer beskedet att man också måste stänga restaurangen. Spiken i kistan blev coronapandemin, den långa nedstängningen av det tyska samhället och de dystra framtidsutsikterna i dess spår. Den gamla restaurangbyggnaden ska nu rivas, enligt Süddeutsche Zeitung.

Efter nittio år stänger nu Heide Volm för gott (foto: www.gastroguide.de).

En gång i tiden var det till Planegg alla begav sig när man ville roa sig eller sitta ner med en ölsejdel utanför Münchens stadsgräns. I årtionden var Heide Volm den självklara mötesplatsen för kända och halvkända personer och mer eller mindre framgångsrika fotbollsspelare. Det hela startade 1931, när Georg Heide tog över restaurangen Zum Volm. Det blev en omedelbar succé och redan 1936 kunde familjen även ta över Bräurosl-tältet på Oktoberfest. 1971 tog Willy Heide över ruljangsen och var mellan 1984 och 2001 även talesperson för alla Oktoberfestkrögare. Den sista generationen Heide tog över 2002 och investerade då kraftigt i verksamheterna.



Weihenstephan kraftigt bakåt 2020

Bryggerier Posted on 22 mars 2021 17:56

För världens äldsta bryggeri innebar coronaåret 2020 ett rejält bakslag. Bayerische Staatsbrauerei Weihenstephans försäljning hamnade för första gången på många år under 400 000 hektoliter.

Den första nedstängningen av det tyska samhället från slutet av mars till mitten av maj innebar ett hårt slag för Bayerische Staatsbrauerei Weihenstephan, som fick se sin försäljning till gastronomisektorn kollapsa helt. Eftersom bryggeriet även exporterar sin öl till ett femtiotal länder världen över, fick man med kort varsel snabbt reagera och noggrant börja bevaka läget i omvärlden. Tack var en välfungerande logistikavdelning lyckades man ganska bra med att hantera den nya situationen med ett ojämnare orderflöde.

Weihenstephans försäljning hamnade under 400 000 hektoliter 2020 (foto: Weihenstephan).

Trots det besvärliga läget släppte man ändå ett nytt öl på marknaden i maj 2020 i form av Weihenstephaner Helles. Detta visade sig bli ett lyckokast, eftersom samhället samtidigt närmade sig slutet på den första nedstängningen och det rådde en lite mer positiv atmosfär och framtidshopp. Totalt ökade bryggeriet sin försäljning i handeln med trettio procent under året. Under 2021 kommer fokus dock fortsatt ligga på gastronomisektorn, som utgör Weihenstephans kärnverksamhet, rapporterar Getränke Zeitung.

Hur gammalt Weihenstephan egentligen är kan diskuteras. Officiellt startade bryggningen år 1040, då bryggeriet fick licens av biskop Otto I av Freising att brygga och sälja öl. Anor finns dock tillbaka till 700-talet, då ett benediktinkloster grundades. En av klostrets verksamheter var just att brygga öl. Som en del av en större sekulariseringsvåg togs klostret och bryggeriverksamheten över av den bayerska staten 1803. Dagens namn fick bryggeriet först dock 1921.



Tyska bryggerier förlänger fatölens hållbarhet

Bryggerier Posted on 19 mars 2021 16:20

För att inte bli stående med osålt fatöl som måste hällas ut, sätter en del tyska bryggerier nu ett längre bäst före-datum. Bitburger och Krombacher lovar till exempel att deras pilsner håller i nio månader istället för sex månader, som tidigare var det vanliga.

Warsteiner har dock valt en annan väg. Istället för att flytta fram bäst före-datumet på nybryggd öl, ger man kunderna möjligheten att själva välja genom att förse ölfaten med en informativ krage. På den står det att ölets livslängd kan förlängas med två månader om det förvaras på rätt sätt. Många bryggerier följer nu Warsteiners exempel. AB Inbev går till och med ett steg längre och utlovar tre månaders förlängd hållbarhet för deras tyska flaggskepp Beck’s.

Många tyska bryggerier sätter nu ett längre bäst före-datum på sina fatöl (foto: Ulleo/Pixabay).

Bäst före-datum anger inte den sista dagen för konsumtion (sista förbrukningsdag), utan är det datum fram till vilket tillverkaren kan garantera att kvaliteten på det aktuella livsmedlet fortfarande är bra. Fram till nu har tyska bryggerier i regel satt ett relativt snävt bäst före-datum. Till Getränke News säger det tyska bryggeriförbundets vd Holger Eichele att bryggerier därför utan problem kan flytta fram datumet. Genom noggranna kvalitetskontroller försäkrar man sig om att ölet håller en hög kvalitet, om det förvaras på rätt sätt.

Veltins hör dock till de bryggerier som håller kvar vid de gamla riktlinjerna om sex månaders hållbarhet. Enligt bryggeriets talesperson Ulrich Biene är det för att bryggeriet alltid sätter ölets färskhet i främsta rummet. För även om öl är en produkt som inte blir dålig i första taget, så kan smaken förändras med tiden. För maltiga öl med hög alkoholhalt kan detta ibland vara en fördel, men för mer humliga öl, som pilsner, blir det ofta ett problem. Att förlänga ett öls livslängd med ett par, tre månader lär dock inte ha någon större effekt på smaken.



Mitt i krisen: Facket vill höja bryggerianställdas löner

Nyheter Posted on 17 mars 2021 18:26

Fackförbundet för tyska livsmedels- och restaurangbranschen vill höja lönerna för Bayerns 11 000 bryggerianställda med 3,8 procent det kommande året. Kravet läggs fram inför avtalsförhandlingarna som startar den 18 mars och kommer mitt under pågående coronakris.

Målet med fackförbundet Gewerkschaft Nahrung-Genuss-Gaststättens krav är inte bara att öka de bryggerianställdas inkomster, utan också att trygga deras anställningar. Enligt det bayerska bryggeriförbundet (Bayerischer Brauerbund) kommer löneökningar i den storleken dock bara spä på de ekonomiska problemen för bryggerierna i regionen. Bryggeriförbundets vd Lothar Ebbertz är mycket irriterad över fackets krav. ”De tar inte hänsyn till den dramatiska situation som branschen befinner sig i. Bryggerierna har drabbats hårt av nedstängningarna i restaurangsektorn och visar redan i dag röda siffror”, säger han till Getränke Zeitung.

Bayerska bryggeriförbundets vd Lothar Ebbertz uppskattar inte fackets krav på högre löner (foto: www.bierstadt-muenchen.de).

Bara i januari i år förlorade bayerska bryggerier en fjärdedel av försäljningen jämfört med samma månad året innan. Det är den största minskning som någonsin uppmätts för en enskild månad. För att överhuvudtaget kunna behålla några anställda under coronakrisen, har många bryggerier utnyttjat möjligheten att korttidspermittera delar av personalen. Enligt det bayerska bryggeriförbundet borde inte anställningstryggheten riskeras genom överdrivna förväntningar på löneökningar under den värsta kris som den tyska bryggerinäringen upplevt sedan andra världskriget. Förbundet förväntar sig också att medlemmarna tar med sig detta in i kommande löneförhandlingar.



Schlenkerlas fasteöl i tillfälligt sortiment

Systembolaget Posted on 15 mars 2021 17:46

Tisdag är ölsläppsdag och även denna gång vankas det tyskt i det tillfälliga sortimentet. Återigen handlar det om en populär gäst från Bamberg.

I släppet den 16 mars hittar vi ett öl som ofta dyker upp vid den här tiden på året. Det handlar om det ofiltrerade rökölet Aecht Schlenkerla Fastenbier från Bamberg – ett öl som får 99 poäng på Ratebeer. Årets variant har, liksom fjolårets, fått en något högre alkoholhalt än tidigare årgångar. Doft och smak domineras dock fortfarande av den intensiva rökigheten, som för tankarna till charkuterier. Lite karamell kan anas i eftersmaken, tillsammans med en lätt humleton. Observera att det inte kommer så många flaskor till Sverige denna gång, så det gäller att passa på.

Årets variant av Schlenkerlas Fastenbier är lite starkare än normalt (foto: Untappd).

Schlenkerlas rötter går att spåra till 1300-talet, även om det var först 1678 som bryggeriet som sådant grundades. En av de viktigare ägarna var Johann Wolfgang Heller, som tog över i mitten av 1700-talet. Det är också han som gett bryggeriet dess egentliga, registrerade namn – Brauerei Heller. 1960 togs bryggeriet över av familjen Trum, som äger det i dag. Schlenkerla är ett av endast två bryggerier som gör äkta bambergskt rököl (det andra är Brauerei Spezial).

Fakta Aecht Schlenkerla Fastenbier
Stil: Rököl
Producent: Schlenkerla (Brauerei Heller)
Leverantör: Galatea AB
Alkoholhalt: 5,9 %
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 29,90 kr (59,80 kr/l)
Antal flaskor i släppet: 2 500 st.



Brewdog brygger öl åt tysk lågpriskedja

Nyheter Posted on 12 mars 2021 16:16

Den 12 mars kommer en spännande nyhet till butikshyllorna hos den tyska lågpriskedjan Aldi Süd. Då lanseras nämligen ett nytt öl som butikskedjan tagit fram i samarbete med Brewdog.

Ölet i fråga är en fruktig och humlig ipa på 4,2 procent, som fått det underfundiga namnet Ald IPA. Det är bryggt speciellt för lågpriskedjan Aldi Süd av Brewdog Berlin och säljs i halvlitersburkar till det facila priset av 1,29 euro styck. Full överkomligt för den som vill prova vad de skotska hantverksbryggarna kan erbjuda alltså. Brewdogs anläggning i Berlinstadsdelen Mariendorf har varit igång sedan 2019 och har förutom bryggeri, även en restaurang och en stor ölträdgård.

Ald IPA har Brewdog bryggt exklusivt för lågpriskedjan Aldi Süd (foto: Brewdog).

Historien bakom Ald IPA börjar dock i Storbritannien. Förra året lanserade nämligen Aldi UK en ipa som var förvillande lik Brewdogs kanske mest kända öl – Punk IPA – men som i övrigt inte hade något med bryggeriet att göra. Detta tände Brewdogs grundare James Watt, som på Twitter förkunnade att man skulle brygga en Yaldi IPA (i Skottland betyder ”yaldi” ungefär ”jippi” eller ”yeah”). I slutändan valde dock de två parterna att gräva ner stridsyxan och istället börja samarbeta, vilket ledde till att Brewdog gjorde en Ald IPA för Aldi UK. Ölet blev en succé och därför beslutade Brewdog och Aldi Süd att även göra en variant för Tyskland.

Aldi är egentligen två dagligvarukedjor som delar namn. Aldi står för Albrecht-Discount efter bröderna Karl och Theo Albrecht, som grundade kedjan i Essen 1946. Efter en dispyt kring försäljning av tobak delades kedjan 1961 upp i Aldi Süd och Aldi Nord, där de två bröderna fick ansvaret för varsin halva av dåvarande Västtyskland. Förutom södra Tyskland finns Aldi Süd även i Australien, Italien, Irland, Schweiz, Storbritannien, Ungern, USA, Kina, Österrike och Slovenien (i de två sistnämnda under namnet Hofer). Aldi Nord finns i norra och östra Tyskland samt Belgien, Danmark, Frankrike, Luxemburg, Nederländerna, Polen, Portugal och Spanien.



Lammsbräu ökar sin försäljning

Bryggerier Posted on 10 mars 2021 17:43

Ekopionjärerna Neumarkter Lammsbräu ökar såväl sin ölförsäljning som sina intäkter under 2020. Nu tar man sikte på framtiden med flera stora byggprojekt.

Försäljningen under coronaåret 2020 var god för Oberpfalzbryggeriet Neumarkter Lammsbräu, som visar fina siffror i alla produktsegment. Intäkterna ökar med cirka tio procent till 31,8 miljoner euro, vilket kan jämföras med 28,9 miljoner euro 2019. Ölförsäljningen uppgår till 108 674 hektoliter, en ökning med 7,23 procent från året innan. Även alkoholfria drycker säljer bättre; 161 386 sålda hektoliter är 3,32 procent mer än 2019. Sammanlagt uppgår Lammsbräus dryckesförsäljning till 270 061 hektoliter (mot 257 544 hektoliter 2019).

Lammsbräus ägare och vd Johannes Ehrnsperger skålar för ett bra resultat (foto: Neumarkter Lammsbräu).

Under våren 2020 färdigställdes också Lammsbräus nya logistikcenter i Blomenhof. Dessutom inleddes bygget av en ny logistikhall på bryggeriets mark i Neumarkt. Spaden sattes också i jorden för ett nytt malthus, som kommer ha kapacitet att lagra 4 500 ton ekologisk malt. Båda dessa projekt beräknas vara klara under sensommaren i år. Under 2021 kommer man också att bygga ut jäsnings- och lagerkapaciteten med elva nya tankar, med en sammanlagd kapacitet på 10 000 hektoliter. Som om det inte vore nog har man även fått klartecken för bygget av en resurssparande buteljeringsanläggning, som när den står klar under våren 2022 ska kunna fylla 17 000 flaskor i timmen.



« FöregåendeNästa »