Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Riegele släpper årgångsöl med fransk touch

Nyheter Posted on 15 oktober 2020 18:58

Riegele Biermanufaktur har under flera år lanserat spännande och kreativa årgångsöl i serien Magnus. Årets utgåva är lagrad på träfat som för tankarna till andra ädla drycker.

För årets utgåva i Magnus-serien, det sjätte ölet i ordningen, satsar Riegeles bryggmästare Frank Müller och VM-vinnande ölsommelieren Sebastian Priller-Riegele på vad som många anser vara ölbryggningens överkurs: fatlagring. Man har också valt att rikta blickarna mot ett land som inte främst förknippas med öl – Frankrike. Det nya årgångsölet Magnus 20 har nämligen fått mogna i fem år gamla ekfat som tidigare innehållit Normandies ”nationaldryck” calvados. Det ger ölet en stark doft och smak av mogna cideräpplen, tillsammans med en lätt kryddig träighet.

Magnus 20 har lagrats på fem år gamla calvadosfat (foto: Brauhaus Riegele).

I ölet har man använt malt av sorten Steffi och ett äppelvin gjort på handplockade äpplen som fått jäsa med Riegeles ciderjäst. Genom en genomarbetad cuvée-process skapas en perfekt balans mellan sött och surt, vilket ger en behagligt fruktig dryck. Enligt bryggeriet avnjuts ölet bäst vid en temperatur på tolv grader och det passar extra bra till franska specialiteter som quiche lorraine eller crème brûlée. Magnus 20 släpps i endast 1001 flaskor i storlekarna 75 och 33 centiliter. Den som köper den större varianten får den dessutom i en vacker trälåda. Magnus 20 säljs via utvalda dryckesåterförsäljare, liksom i en del onlinebutiker.

Riegele Biermanufaktur är en del av det mångfaldigt prisbelönta Brauhaus Riegele. Det familjeägda bryggeriet från Augsburg grundades 1386 och styrs i dag av Sebastian Priller och Sebastian B. Priller-Riegele. I dagsläget har bryggeriet cirka 130 anställda. Förutom fjorton klassiska ölsorter och årgångsölsserien Magnus, består bryggeriets sortiment även av tio specialöl. Brauhaus Riegele tillverkar dessutom läskklassikern Spezi Original.

Fakta Magnus 20
Alkoholhalt: 14 %
Färg: Gyllene, grumligt
Jäst: Saccharomyces, Riegele ciderjäst
Beska: Medelstor
Dricktemperatur: 12 grader Celcius
Perlage: Starkt mousserande



Kundmüller skapar frankisk altbier

Nyheter Posted on 14 oktober 2020 18:47

Brauerei Kundmüller, även känt som Weiherer, kommer med sin egen tolkning av den västtyska ölstilen altbier. Ölet bryggdes ursprungligen som en födelsedagspresent till chefen.

I mars fyllde Brauerei Kundmüllers ägare Oswald Kundmüller femtio år. På grund av det rådande coronaläget blev det dock ingen storslagen födelsedagsfest. Bryggeriets anställda ville ändå hylla sin chef och bryggde ölet Weiherer Osw-Alt till hans ära. Namnet är givetvis en lek med chefens namn Oswald och ölets stil – altbier. Det öl som blev över från det inställda födelsedagskalaset serverades i bryggeriets ölträdgård under sommaren och blev så uppskattat att bryggeriet nu beslutat att inkludera det i sitt sortiment av specialöl.

Osw-Alt är en frankisk variant av ölstilen altbier (foto: Brauerei Kundmüller).

Förutom att vara väl utprovat av Kundmüllers stamgäster, har Osw-Alt redan hunnit vinna ett pris. När ölet togs så väl emot, beslutade bryggeriledningen att anmäla det till tävlingen Meininger International Craft Beer Award. Resultatet? Det blev guldmedalj direkt. Osw-Alt har skapats av bryggmästaren Michael Popp, som redan för tre år sedan gjorde ett födelsedagsöl när Oswald Kundmüllers bror Roland firade sin femtioårsdag. Då blev det en dubbelbock som fick namnet Rolator.

Altbier bryggs traditionellt i och runt Düsseldorf i Nordrhein-Westfalen. Likt kölsch är det ett överjäst öl (ale), som efter jäsningen lagras kallt som ett lageröl. I altbier används i regel mörkare maltsorter än i kölsch, vilket också ger ölet en mörkare färg. Eftersom Osw-Alt kommer från Franken så har man tonat ner det för stilen karaktäristiska humlestinget. Doften är nötigt maltig och i smaken återfinns en ton av russin. Weiherer Osw-Alt bryggs helt med ekologiska råvaror och är därmed officiellt klassat som ett ekologiskt öl.

Fakta Weiherer Osw-Alt
Alkoholhalt: 5,2 %
Stamvörtstyrka: 12,6 %
Övrigt: Ekologiskt, vann guld vid International Craft Beer Award 2020. Ölet kan köpas hos välsorterade dryckeshandlare i Tyskland och från www.bierothek.de.



Oktoberfest är nu ett skyddat varumärke

Oktoberfest Posted on 13 oktober 2020 18:54

En fyra år lång kamp har nått sitt slut. Efter ett domstolsbeslut står det nu klart att staden München får varumärkesskydda namnet Oktoberfest i såväl Tyskland som resten av Europa.

För ett år sedan avslog EU:s immaterialrättsmyndighet EUIPO staden Münchens ansökan från 2016 om att varumärkesskydda namnet Oktoberfest. Man ansåg då att termen har en för generell betydelse. De styrande i München begärde dock en omprövning av beslutet hos EUIPO:s överklagandenämnd och har nu alltså fått rätt. Beslutet innebär att namnet Oktoberfest nu är skyddat på en rad licensierade souvenirer och München kan kräva att tillverkarna betalar för att använda namnet, eller helt förbjuda att namnet används om det anses opassande. Beslutet gäller dock inte namnskydd för öl, andra drycker eller livsmedel, skriver Inside Getränke.

Staden München kan nu skydda namnet Oktoberfest på en rad produkter (foto: München Tourismus/Tommy Lösch).

Det går heller inte att förbjuda de drygt 2 000 oktoberfester som anordnas på andra ställen att använda namnet. EUIPO:s överklagandenämnd slår fast att det finns andra folkfester i Tyskland och andra länder som kallas Oktoberfest, men att det inte är troligt att besökarna tror att det är staden München som arrangerar även dessa. Därför kan namnskydd inte ges för de evenemangen. Nämnden menar också att uttrycket Münchener Oktoberfest ska kunna användas fritt, varpå staden München genast ansökte om att även skydda detta begrepp, liksom begreppet Oktoberfest München i hela EU. Sedan tidigare har München fått skydd för begrepp som Wiesn och Oide Wiesn, liksom varumärken innehållande dessa ord, exempelvis Wiesnbier, Wiesnkracherl och Wiesnmode.



Carlsberg köper bryggeri av Bitburger

Nyheter Posted on 12 oktober 2020 18:21

Bitburger Braugruppe säljer Wernesgrüner Brauerei till Carlsberg Deutschland. Ägarbytet kommer att ske den 1 januari 2021.

Wernersgrüner Brauerei har varit i Bitburger Braugruppes ägo sedan 2002. Men från årsskiftet tas bryggeriet alltså över till Carlsberg Deutschland, som en del av en strategisk omstrukturering av Bitburger. I förhandlingarna framhölls vikten av att hitta en ägare som var beredd att ta sig an en långsiktig utveckling av Wernesgrüner. Innan affären helt är i hamn ska den dock granskas av Tysklands konkurrensmyndighet, Bundeskartellamt, varför partnerna kommit överens om att ännu inte avslöja köpeskillingen eller ytterligare detaljer i köpeavtalet, skriver Getränke Zeitung.

Från årsskiftet tar Carlsberg över Wernesgrüner Brauerei (foto: Carlsberg Deutschland).

Från Bitburgers sida är man nöjda med att det blir Carlsberg som tar över bryggeriet och dessutom vill utöka verksamheten i sachsiska Wernesgrün. Avyttringen möjliggör i stället en satsning på Bitburgers schwarzbierbryggeri Köstritzer samt marknadsföring och distribution av dess öl i den östra delen av Tyskland, säger Bitburgers talesman Axel Dahm. Carlsberg är å sin sida glada att ta över ett traditionellt ölmärke som en del av sin tillväxtstrategi. Vid sidan av Wernesgrün har sedan tidigare Hamburg (Holsten) och Lübz (Lübzer) centrala roller i att stärka Carlsbergs närvaro i norra och östra Tyskland, säger Carlsberg Deutschlands vd Sebastian Holtz.

Wernesgrüner Brauerei grundades redan 1436 och är ett av världens äldsta bryggerier. För närvarande marknadsför bryggeriet sex olika ölvarianter: Wernesgrüner Pils Legende, Wernesgrüner Landbier 1436, Wernesgrüner Alkoholfrei, Wernesgrüner Radler, Wernesgrüner Naturtrüb Radler och Wernesgrüner Naturtrüb Radler Alkoholfrei.



Klassisk ölhall får miljonbelopp från coronaförsäkring

Ölställen Posted on 8 oktober 2020 19:10

Anrika Augustinerkeller i München får över en miljon euro i försäkringspengar på grund av nedstängningen under coronapandemins början. Münchens regionala domstol har bestämt att summan måste betalas ut av Versicherungskammer Bayern.

Augustinerkeller är en av många tyska restauranger som har drivit försäkringsärenden under coronakrisen. Bara i München finns det i dagsläget ett åttiotal öppna ärenden, som är under behandling av tre domstolar. Att Augustinerkeller nu kommer att få 1,014 miljoner euro väcker givetvis förhoppningar hos många av dem som drabbats hårt ekonomiskt av coronapandemin, skriver Inside Getränke.

Augustinerkeller har en av Tysklands största ölträdgårdar (foto: Total Munich).

Redan den 4 mars begärde Augustinerkellers ägare Christian Vogler ut ersättning från en företagsförsäkring hos Versicherungskammer Bayern. Men trots att försäkringen omfattas av den tyska smittskyddslagen (Infektionsschutzgesetz), så ville försäkringsbolaget inte betala ut några pengar eftersom man menar att skyddet bara gäller sjukdomar och smittoämnen som uttryckligen nämns i försäkringsavtalet. Den nya sjukdomen covid-19 är inte en av dem. Münchens regionala domstol ser dock annorlunda på saken och dömde till Augstinerkellers fördel. Rättens motiv är att en försäkringstagare rimligen inte kan ha så bra koll på smittskyddslagen. Då spelar det ingen roll vilka sjukdomar som nämns där.

Det var på den bayerska hälsomyndighetens uppmaning som alla restauranger stängdes i mars. Enligt domstolen går det inte att neka försäkringspengar oavsett vilka juridiska skäl som ligger bakom nedstängningen. De klagande har inte heller varit tvingade att opponera sig mot nedstängningen. Det spelar heller ingen roll om de klagande restaurangerna haft gäster eller personal med coronasmitta, det som är avgörande är att deras verksamheter har tvingats stänga.

Augustinerkeller på Arnulfstrasse ägs av Münchens äldsta bryggeri Augustiner Bräu och har funnits sedan första halvan av 1800-talet. Ölhallen har en av Tysklands största ölträdgårdar med cirka 5 000 platser. Det finns dessutom plats för 600 sittande gäster fördelade på olika rum. Varje år serveras det ungefär 14 000 hektoliter öl på platsen. Christian Vogler och hans fru Petra tog över driften av Augustinerkeller i april 2010.



Tyskarna köper mer öl med sig hem

Nyheter Posted on 7 oktober 2020 18:28

Coronapandemin har förändrat tyska öldrickares köpbeteende. Under första halvåret i år handlade tyskarna åtta procent mer öl och ölblandningar för konsumtion hemma jämfört med förra året.

Cirka 38,6 liter öl och ölblandningar per person. Så mycket handlade tyskarna i matvaruaffärer och dryckeshandlare under de första sex månaderna 2020. Det motsvarar ungefär åtta 33-centilitersflaskor mer än under samma period i fjol, visar siffror från undersökningsföretaget Nielsen. Totalt handlades det cirka tre miljarder liter öl och ölblandningar i Tyskland under årets första sex månader, vilket är 4,6 procent mer än under samma månader 2019. Under samma period gjorde varje tysk av med cirka 52,12 euro mer på öl och ölblandningar, vilket bidrog till en totalsumma på 4,2 miljarder euro – en ökning med sju procent.

Tyskarna köper med sig allt mer öl hem under coronapandemin (foto: Sven Braun/DPA).

Det som framför allt ökar i popularitet är den ljusa lagerölstilen helles. Pilsner är visserligen fortfarande den stil som säljer mest med cirka 1,5 miljarder liter sålda under första halvåret, vilket motsvarar en ökning med 2,7 procent och ger en marknadsandel på 50,4 procent. Men totalt 240 miljoner liter sålda helles under första halvåret motsvarar en försäljningsökning på arton procent från 2019. Det ger enligt Nielsen en marknadsandel på 7,8 procent. På tredje plats bakom pilsner och helles hittar vi ölblandningarna, som ökade med 6,5 procent (till 217 miljoner liter) och har en marknadsandel på sju procent. Strax därefter kommer alkoholfria öl, som såldes i 209 miljoner liter under första halvåret (också det en ökning med nästan sju procent).

För att få tag i öl och ölblandningar under vårens nedstängning av restauranger och barer, var tyskarna tvungna att bege sig till matvarubutiker och andra ställen som säljer öl att ta med hem. Under det första halvåret såldes 898 miljoner liter öl över affärsdiskar, vilket är åtta procent mer än i fjol. Om man bara räknar mars, april, maj och juni 2020 så blir ökningen elva procent jämfört med 2019. Samtidigt har tyskarnas intresse för storpack ökat. Under det första halvåret sålde handlarna åtta procent mer öl och ölblandningar i backar med tjugo stycken 33- eller 50-centilitersflaskor jämfört med årets första sex månader i fjol.



Långsamma bryggare tror på kvalitetsölets framtid

Nyheter Posted on 6 oktober 2020 19:03

Det finns de som ser ljust på framtiden trots coronapandemin. Organisationen Slow brewing tror till exempel att krisen kommer att öka konsumenternas medvetenhet om kvalitet och regionalitet.

Organisationen Slow brewing menar att coronkrisen lett till att konsumenterna nu är mer observanta på kvalitet och ursprung på det man stoppar i sig. Under nedstängningen av det tyska samhället var det många regionala leverantörer och gårdsbutiker som ökade i popularitet. Denna uppfattning delas även av de 21 tyska bryggerier som i dag får använda sig av kvalitetsstämpeln. De märker att deras kunder är mer medvetna om regionala, hållbara produkter och att de visar större lojalitet mot ”kvalitetsmärken”. Slow brewing har dock inte presenterat några siffror som praktiskt stödjer denna tes, skriver Getränke Zeitung.

Slow brewings grundare August Gresser ser en ljus framtid för öl av hög kvalitet (foto: Leo Neumayr).

Skaparen av Slow brewing-konceptet, August Gresser, menar dock bestämt att intresset ökar för saker som hantverksmässighet, regional förankring och god kvalitet, begrepp som är viktiga för organisationen. Han anser att detta är något som ger anledning att se ljust på framtiden. Gresser säger också att många människor har ändrat och omvärderat sina konsumtionsmönster under pandemin. Han är övertygad om att detta borgar för en mycket god marknadsutveckling för de bryggerier som levererar öl av ”högsta kvalitet”.

August Gresser skapade konceptet Slow brewing 2011 sedan han fått nog av massproducerad öl som smakar likadant. Han har en passionerad inställning till mat och dryck och är själv bryggmästare. I den rollen har han alltid försökt göra så bra öl som möjligt. Det innebär att använda råvaror av högsta kvalitet, men också ett medvetet sätt att brygga på, ett sätt som är bra för ölet och därmed för dem som dricker det. I dagsläget får trettio bryggerier i Tyskland, Österrike, Schweiz och Italien kalla sig Slow brewer. De flesta bryggerier som ansöker om kvalitetsstämpeln får nobben, eftersom de inte uppfyller de hårda kraven. Bland annat granskas kvaliteten på råvarorna, bryggeriets hygieniska förhållanden, liksom hur man behandlar sina anställda, leverantörer och miljön.



Riegeles mörka bock åter på systemhyllorna

Systembolaget Posted on 5 oktober 2020 18:09

Tisdag är ölsläppsdag, det börjar vi vänja oss vid nu. När det kommer lite nyheter i tillfälligt sortiment den 6 oktober återkommer ett öl från Augsburg som vi också kunde njuta av tidigare i år.

Ölet i fråga är Speziator Dunkel, som kommer från det mångfaldigt prisbelönta Brauhaus Riegele i Augbsurg. Denna mörka variant av bryggeriets bocköl kunde vi senast hitta i tillfälligt sortiment i februari i år. Trots att det handlar om ett bocköl döljs den högre alkoholhalten väl. I stället framhävs de karamelliga, maltiga och brödiga tonerna i såväl doft som smak. Även om öl i denna stil ju mest handlar om malt, så finns det en aning humlesting och lite fruktighet i eftersmaken också.

Ni som missade Riegele Speziator Dunkel i februari får en ny chans nu (foto: dreamcow.net).

Det familjeägda bryggeriet grundades 1386 och styrs i dag av Sebastian Priller och Sebastian B. Priller-Riegele, som vann världsmästerskapet för ölsommelierer 2011. I dagsläget har bryggeriet cirka 130 anställda. Förutom fjorton klassiska ölsorter, består bryggeriets sortiment även av tio specialöl och årgångsölsserien Magnus. Brauhaus Riegele tillverkar även läskklassikern Spezi Original. 2019 blev man första bryggeri att vinna den prestigefulla titeln Årets bryggeri i Tyskland tre år i rad.

Fakta Riegele Speziator Dunkel
Stil: Mörk dubbelbock
Producent: Brauhaus S. Riegele
Leverantör: Galatea AB
Alkoholhalt: 7,5 %
Stamvörtstyrka: 19,5 %
Förpackning: Flaska, 33 cl
Pris: 24,90 kr (75,46 kr/l)
Antal flaskor i släppet: 25 000 st.



« FöregåendeNästa »