Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Tysk ölförsäljning ökar – men mindre än förväntat

Nyheter Posted on 30 september 2020 18:24

De tyska bryggeriernas försäljning har börjat ta fart efter coronastoppet. I augusti ökade ölförsäljningen med två procent, eller 166 000 hektoliter, jämfört med samma månad förra året. Det är dock mindre än många hade hoppats på.

Totalt såldes det cirka 8,4 miljoner hektoliter öl i Tyskland under augusti i år. Försäljningen av ölblandningar ökade också, med 13,9 procent (motsvarande 71 000 hektoliter), och uppgick till 583 000 hektoliter. Det visar färska siffror från Tysklands statistikmyndighet Destatis. Den tyska exporten till andra EU-länder minskade med en procent (eller 9 000 hektoliter) till 877 000 hektoliter. Exporten till länder utanför EU ökade däremot med 4,7 procent under augusti till 577 000 hektoliter, en ökning med 26 000 hektoliter från samma period förra året.

Sedan coronarestriktionerna lättats upp har den tyska ölförsäljningen börjat vända uppåt (foto: DBB).

Trots den totala ökningen är det många som är besvikna. Det grundar sig i att årets försäljningssiffror jämförs med fjolårets katastrofala augustimånad, då ölförsäljningen minskade med 11,4 procent. Att årets augustiförsäljning ändå går uppåt beror bland annat på att de flesta tyskar valde att semestra hemma på grund av coronapandemin. Dessutom var årets sommarväder bättre än förra årets. Däremot gjorde pandemin att festivaler och andra evenemang ställdes in, vilket så klart påverkat försäljningen negativt. Det tyska bryggeriförbundet DBB tror att ölförsäljningen för helåret kommer att minska med fyra till åtta procent.

Om vi tittar på de enskilda förbundsländerna ser vi att det gick uppåt på många ställen. De största ökningarna hittar vi i Thüringen (+ 11,3 procent), Mecklenburg-Vorpommern (+ 4,8 procent), Baden-Württemberg (+ 4,7 procent), Berlin/Brandenburg (+ 4,1 procent) och Bayern (+ 3,9 procent). Positiva siffror visar även bryggerierna i Niedersachsen/Bremen (+ 3,6 procent), Rheinland-Pfalz/Saarland (+ 2,4 procent) och Nordrhein-Westfalen (+1,6 procent). Sämre gick det dock med ölförsäljningen i Hessen (- 9,5 procent), Sachsen-Anhalt (- 8,9 procent), Schleswig-Holstein/Hamburg (- 5,2 procent) och Sachsen (- 3,8 procent).

Fotnot: Siffrorna inkluderar inte alkoholfria öl, andra maltbaserade drycker eller öl importerad från länder utanför EU.



Netflix visar dramatisk tv-serie om Oktoberfest

Oktoberfest Posted on 29 september 2020 19:29

Det blev som bekant ingen Oktoberfest i år men det går att ta del av dramatiken ändå. Med start den 1 oktober visar Netflix den tyska miniserien ”Oktoberfest 1900” som kanalen har gett tillnamnet ”Beer & Blood”. Öl, romantik och våldsamheter utlovas.

Den sex delar långa serien har producerats av ARD och hade premiär på tysk tv i mitten av september. Historien utspelar sig i början av 1900-talet och kretsar kring två familjer som kämpar om makt och inflytande under Münchens världsberömda folkfest. I centrum står affärsmannen Curt Prank från Nürnberg, som har gett sig den på att bygga ett Oktoberfesttält som ska rymma 6 000 gäster och därmed bräcka de gamla Münchenbryggerierna. Dessutom avser han att gifta in sin dotter i de finare kretsarna. Mot honom står den katolska medelklassfamiljen Hoflinger, vars bryggeris hela existens hotas av Pranks framfart. Detta borgar så klart för intriger och omfattar allt från mord till mutor och en kärlekshistoria inspirerad av Shakespeare.

Mišel Matičević briljerar i rollen som affärsmannen Curt Prank (foto: BR/ARD).

I rollen som Curt Prank ser vi Mišel Matičević, känd från bland annat serier som ”Babylon Berlin” och ”Dogs of Berlin”. Hans huvudantagonist spelas av Martina Gedeck, som vi känner igen från serien ”Tannbach – ett krigsöde” och filmen ”The Baader Meinhof Complex”. Det unga kärleksparet spelas i sin tur av Mercedes Müller (”Freud”, ”Tannbach – ett krigsöde”) och Klaus Steinbacher (”Das Boot”, ”Der Bergdoktor”). För regin står finländaren Hannu Salonen, som tidigare regisserat tyska tv-produktioner som ”Ein Fall für Zwei”, ”Tatort” och ”Der Kriminalist”. Netflix kommer att sända serien på nio olika språk under titeln ”Oktoberfest – Beer & Blood” från den 1 oktober.

Curt Prank baseras löst på Nürnbergkrögaren Georg Lang (foto: Münchens stadsarkiv).

Att säga att serien bygger på verkliga händelser är att tänja på sanningen, men det finns korn av historisk verklighet. Ingen av huvudkaraktärerna har namn från riktiga personer, men Curt Prank är löst baserad på verklighetens Georg ”Schurl” Lang. Han var också från Nürnberg, där han gjort sig ett namn som krögare. Hans massiva självförtroende gav honom idén att sätta upp det största festtält som setts på Oktoberfest, trots att det egentligen var omöjligt för någon som inte var från München. Lang anlitade dock fem lokala krögare som bulvaner och kunde därigenom köpa en bit mark. Han lyckades även få Münchens myndigheter att bevilja honom licens för 1898 års Oktoberfest, där han verkligen uppförde ett festtält med 6 000 platser. Han största avtryck i Oktoberfesthistorien är kanske annars att hans tält arrangerade ”gratis konserter” med ett trettiomannaband i traditionella bayerska dräkter. För att höja stämningen ytterligare uppmuntrade han gästerna att sjunga med och delade därför ut 50 000 sångböcker med dåtidens nya melodier. En av sångerna i boken sjungs än i dag: Ein Prosit der Gemütlichkeit.



Bayern möter Irland i Augustiners barockslott

Ölställen Posted on 28 september 2020 14:53

Kändisarnas favoritrestaurang i München, Asam Schlössl, öppnar igen efter en större renovering. De nya ägarna vill servera förfinad bayersk mat i kombination med grillade specialiteter från de brittiska öarna.

Barockbyggnaden Asam Schlössl på Thalkirchen i München är en juvel bland Augustiner Bräus egendomar. Huset är uppkallat efter byggmästaren Cosmas Damian Asam, som köpte fastigheten 1724. 1992 togs huset över av Augustiner Bräu, som gjorde om byggnaden till en restaurang. Under 26 år drevs den av Birgit Netzle, som förvandlade stället till en kändiskrog. Den omfattande renovering som inleddes efter hennes pension 2019 är nu klar och restaurangen är redo för sina nya ägare.

Shane och Barbara McMahon tar över Augustiners kändiskrog Asam Schlössl (foto: Shane’s Restaurant).

Asam Schlössl tas nu över av krögarparet Shane och Barbara McMahon. De är redan kända bland Münchens finsmakare genom den exklusiva restaurangen Shane’s Restaurant på Geyerstrasse, som paret nu gör sig av med för att i stället satsa på sitt nya projekt. McMahons ambition är att förfina det bayerska köket och komplettera det med grillade stekar, framför allt från köttraserna Angus och Hereford. Shane McMahon kallar konceptet för bayerskt-irländskt. Restaurangen kommer också servera en specialgjord Asam-tårta med crème bavaroise och apelsin. Den har tagits fram av husets konditor Lilli Hauser, som bland annat ståtar med en andraplats i konditor-VM.



Ingen vinnare i test av lågprispilsner

Nyheter Posted on 24 september 2020 18:46

När facktidningen Getränke Zeitung testade pilsner från tyska lågpriskedjor kunde inga tiopoängare delas ut. Anledningen? Inget av de testade ölen var en pilsner.

Totalt var det nitton olika pilsner, tyskarnas favoritstil, som ingick i Getränke Zeitungs blindtest. Ölen kom från lågpriskedjor som Aldi, Lidl, Netto, Norma och Penny samt från bryggeriet Oettinger, som konkurrerar i samma segment. Ölen som testades säljs i allt från PET-flaskor till 33- och 50-centiliters glasflaskor och burkar. Ölen bedömdes utifrån åtta kriterier: skum, färg, maltighet, humlighet, doft, kolsyra, kropp och beska. Som mest kunde tio poäng delas ut. I slutändan var det dock inget öl som kammade hem några högre poäng. Juryn kunde i stället konstatera att lågpriskedjornas pilsner inte uppfyller kriterierna för stilen, utan att namnet används som ett sätt för handlarna att ge sken av kvalitet och locka till köp.

Inga höga poäng delades ut i Getränke Zeitungs pilsnertest (foto: Meininger Verlag).

Den femhövdade juryn bestående av ölskribenter, sommelierer och livsmedelsexperter blev mest överraskad av Edeka-ägda Nettos märke Grafensteiner Pils i brun halvlitersflaska. Men trots att kvaliteten på ölet inte var dålig, så kunde juryn enas om att det inte går att kalla det för pilsner. Nettos Schloss Pilsener i halvlitersburk var inte heller den oäven. Testpanelen beskrev den som ”väldigt spännande”, men att den inte heller faller inom pilsnersegmentet. Ölet påminde mer om en sommarale, menade man.

Mest förbryllad blev juryn av Oettinger Pils. Varianten i brun 33-centiliters stubby-glasflaska påminde i mångt och mycket om de andra testade ölen. Färgen ansågs vara typisk för pilsnerstilen och doften påminde om humleblommor och akacia. Smaken upplevdes som kryddig med en bra beska, men avslutningen skavde något och var alldeles för söt. Nästa öl som testades hade en doft som beskrevs som allt från ”defekt” till ”svettig” och ”ostig”. Smaken beskrevs i sin tur som ”dålig humle”, ”gammal”, ”majsig” och även här ”defekt”. Döm om juryns förvåning när den fick veta att ölet de just testat var samma Oettinger Pils som tidigare, men den här gången från en halvlitersflaska. Domen blev noll poäng.



Coronan får ytterligare en Münchenkrögare att ge upp

Ölställen Posted on 23 september 2020 18:09

Vid årsskiftet avslutar Donisl-krögaren Karl-Heinz Reindl sitt hyresavtal med Hacker-Pschorr. Det innebär att Münchens äldsta restaurang går en oviss framtid till mötes.

I över 300 år har det serverats mat och dryck på Donisl vid Marienplatz i centrala München. Men vid årsskiftet kan det vara slut. Den nuvarande krögaren Karl-Heinz Reindl har sagt upp sitt avtal med Paulanerägda bryggeriet Hacker-Pschorr, som äger fastigheten. Även om han fortfarande känner starkt för verksamheten, har coronakrisens följder med nedstängning av samhället, uteblivna turister och tvånget att hålla gästerna åtskilda, lett till att han inte längre orkar driva restaurangen vidare. Reindl har drivit Donisl sedan 2015 och avslutar nu sitt kontrakt i förtid.

I över 300 år har Münchenborna ätit och druckit på Donisl (foto: Alessandra Schellnegger).

Hos Hacker-Pschorr beklagar man givetvis att avtalet avslutas för tidigt, men respekterar ändå beslutet. Bryggeriets vd Andreas Steinfatt uppger också att avsikten är att driva verksamheten vidare med en ny krögare. Eftersom Hacker-Pschorr i somras även tappade krögarfamiljen som drivit deras Oktoberfesttält Bräurosl, står man nu inför utmaningen att hitta nya hyresgäster till två ganska stora verksamheter. Till muenchen.de säger dock Andreas Steinfatt att han hoppas att det går att hitta någon som kan ta sig an båda de klassiska serveringsställena.

Beskedet om Donisl är inte den enda motgången under året för matställen med kopplingar till Paulanerkoncernen. I maj kom även beskedet att klassiska Paulaner im Tal stänger på grund av pengabrist.



Kampen om världens starkaste öl avgjord

Nyheter Posted on 21 september 2020 18:39

En strid som inleddes 2009 har nu kommit till sitt slut. Skotska Brewdog och bayerska Schorschbräu har lagt ner vapnen och slagit sig samman för att brygga världens starkaste öl.

Världens starkaste öl heter numera Strength In Numbers och har en alkoholhalt på nätta 57,8 procent. Ölet framställdes gemensamt av det senaste årtiondets huvudantagonister skotska Brewdog och Schorschbräu i bayerska Gunzenhausen. Kampen om vilket bryggeri som framställt världens starkaste öl får därmed sägas sluta oavgjort. Sannolikheten att någon kommer att göra ett starkare öl är nämligen ganska låg. När ölet släpptes i Storbritannien i torsdags sålde det slut på en gång. Priset låg då på 28,95 pund för en 40-milliliterflaska, berättar Inside Beer.

Världens starkaste öl heter numera Strength in Numbers (foto: Brewdog).

Eftersom bryggerijäst bara kan jäsa vört till 15 procent, eller i vissa specialfall 25 procent, framställdes detta öl genom så kallad frysdestillering. Metoden innebär att ölet fryses ned och att vatten, som fryser tidigare än alkohol, avlägsnas. Genom att upprepa denna tidsödande process flera gånger blir alkoholen så pass koncentrerad att ölet kan nå en alkoholhalt på upp emot sextio procent. Till den gemensamma bryggningen hade Brewdog skickat ett fat av sin frysdestillerade belgiska ale Death or Glory (26 procent ABV) till Tyskland, där det blandades med den 30-procentiga Schorschbräu Eisbock. På grund av coronarestriktionerna fick bryggmästarna arbeta tillsammans över Zoom.

Striden om världens starkaste öl började 2009, när Brewdog lanserade sin Tactical Nuclear Penguin med en alkoholhalt på 32 procent och därmed slog Schorschbräus dåvarande rekord på 31 procent. Tyskarna kom dock tillbaka med Schorschbock, som vägde in på 40 procent. Brewdog slår tillbaka med Sink the Bismarck IPA (41 procent) varpå Schorschbräu kontrar med en ny Schorschbock, denna gång på 43 procent. I juli 2010 försöker Brewdog avgöra striden med The End of History på 53 procent. Schorschbräu kommer dock tillbaka ännu en gång med ytterligare en Schorschbock, den här gången en riktig knockout på 57 procent. Detta rekord stod sig alltså till helt nyligen.

Fotnot: Det skotska bryggeriet Brewmeister hade tidigare rekordet över världens starkaste öl; Snake Venom uppgavs ha en alkoholhalt på 67,5 procent. Bryggeriet har dock erkänt att de fick upp alkoholhalten genom att tillsätta ren alkohol, vilket gör att det inte får kallas för öl.



Prisbelönt bayrare i tillfälligt sortiment

Systembolaget Posted on 18 september 2020 16:22

Den här månaden har Systembolaget verkligen skämt bort oss med flera nya tyska öl på hyllorna. Kommande tisdag är inget undantag. Då kommer ett guldvinnande festöl i små partier.

Hösten brukar vara den tid på året då ölfesterna avlöser varandra i Tyskland. I år är det så klart mycket som är annorlunda, men Systembolaget gör vad de kan för att hålla feststämningen uppe. På tisdag den 22 september släpps till exempel Hofmark Märzen i 40 000 flaskor. Ölet kommer från Hofmark Brauerei i bayerska Loifling och belönades med en guldmedalj vid European Beer Star 2019. Detta är en typisk märzen med doft av rostad malt, gräddkola och örter. Smaken är också humligt kryddig med friska inslag av citrusfrukter. På det hela taget en fin representant för oktoberfesternas ölstil nummer ett.

Hofmark Märzen blir nästa tysk att äntra systemhyllorna (foto: Hofmark Brauerei).

Ölstilen märzen har sitt ursprung i medeltidens Bayern. Namnet kommer från det tyska ordet för månaden mars – März – den tid på året då ölet bryggdes. Enligt en bayersk bryggarlag från 1553 fick öl endast bryggas mellan 29 september och 23 april. Det öl som bryggdes i mars förvarades i svala källare och skulle räcka över hela sommaren. Ölet som var kvar innan höstens bryggning drog igång dracks upp under festliga former. Det var först när kylmöjligheterna blev bättre under senare delen av 1800-talet som ölet kunde bryggas året om.

Hofmark Brauereis historia går tillbaka till 1590. 1960 köptes bryggeriet av bryggmästaren Paul C. Häring och hans fru. Bryggeriet är stolta över sin naturliga bryggprocess, som bland annat innefattar vatten från de bayerska skogarna, naturliga ingredienser och inga tillsatser. Alla bryggeriets sjutton ölsorter bryggs i enlighet med den bayerska renhetslagen (Reinheitsgebot) från 1516. Alla öl bryggs dessutom i kopparkärl och produktionen ligger på cirka 10 000 hektoliter om året. Sedan 2007 säljs de flesta av bryggeriets öl med den klassiska bygelkorken, även om de flaskor som nu kommer till Sverige har den vanliga kronkapsylen.

Fakta Hofmark Märzen
Alkoholhalt: 5,6 %
Stamvörtstyrka: 13,5 %
Beska: 17 IBU
Färg: 23 EBC
Producent: Hofmark Brauerei
Leverantör: Multibev AB
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 28,90 kr (57,80 kr/l)



Tyska bryggerier fruktar dyster framtid

Nyheter Posted on 16 september 2020 18:32

Coronakrisens 2020 kommer att bli det svåraste året på länge för den tyska bryggerinäringen. Tysklands bryggerier räknar med ett försäljningstapp på minst fjorton procent. Det framgår av en enkätstudie gjord av det tyska bryggeriförbundet, DBB.

Bryggeriernas dystra inställning får stöd av siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis, som visar att den tyska ölförsäljningen minskade med 6,6 procent (motsvarande drygt tre miljoner hektoliter) under det första halvåret. Svårast har de bryggerier haft det som säljer en stor del av sin öl till restaurangbranschen. Eftersom tyska uteställen länge höll stängt under våren, har vissa bryggerier sett sin försäljning minska med mer än sjuttio procent under perioden. Det tyska bryggeriförbundet (DBB) fruktar nu att tyska bryggerier och restauranger kommer att uppleva en konkursvåg som aldrig setts maken till om inte politikerna sätter in fler stödåtgärder.

Det kan bli tomt i många glas om inte bryggerierna får mer stöd (foto: Adobe Stock/gannamartysheva).

För att känna av stämningen bland sina medlemmar har DBB gjort en enkätundersökning, som besvarades av åttio bryggerier i olika storlekar. Merparten av dessa upplever att de offentliga stödåtgärder som hittills vidtagits inte är tillräckliga. 54 procent svarar att de vill ha mer hjälp från tyska staten och förbundsländernas regeringar. Endast 25 procent uppger att de är nöjda med det stöd som ges. Många bryggerier vill också att den momsreduktion som införts till och med den 31 december ska förlängas och även omfatta drycker inom restaurangnäringen och inte bara mat som det är nu. Man vill också se att utomhusservering tillåts på federal nivå även under höst och vinter.

Bryggerierna efterfrågar också mindre byråkrati och mer flexibilitet vid handläggningen av statliga stöd. 69 procent av de svarande bryggerierna uppger också att de kommer att skära ner på sina marknadsföringsbudgetar under 2020. Endast 23 procent säger att de inte kommer att förändra något gällande sin annonsering. Åtta procent uppger att de till och med kommer att öka sina annonsutgifter.



« FöregåendeNästa »