Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Minskad skörd av tyskt vinterkorn

Nyheter Posted on 23 juli 2020 09:51

Korn är en central ingrediens i all ölbryggning. Årets tyska skörd av vinterkorn ser ut att bli mindre än förra årets. Anledningen är en torr vår och sena frostnätter.

Den tyska lantbruksorganisationen DBV uppskattar att årets skörd av vinterkorn kommer att landa på 8,9 miljoner ton. Det ligger visserligen i nivå med snittet för åren 2015-2019, men är nio procent (eller 900 000 ton) mindre än förra året. Orsakerna till detta går att finna i torkan under april och maj, men även att det förekom frostnätter långt in på våren.

Årets tyska skörd av vinterkorn ser ut att bli mindre än förra årets (foto: Die Saat).

Den totala ytan som odlas har också minskat med 2,3 procent sedan 2019 och uppgår i år till 1,32 miljoner hektar. Antalet skördade ton per hektar har också minskat med sju procent till 6,7 ton sedan i fjol. Det regn som föll i Tyskland under maj och juni kom alltså försent för vinterkornet. Med sommarkornet inräknat ser årets sammanlagda tyska kornskörd ut att landa på runt elva miljoner ton.

Skörden av vintervete har å sin sida nyligen börjat i vissa tyska odlingsregioner. Sommarens ostadiga väder orsakar dock problem för bönderna, som tvingas göra upprepade uppehåll i skördearbetet. De tyska lantbrukarna hoppas nu på torrare väder de kommande veckorna, så att grödorna får möjlighet att utvecklas på ett bra sätt. Kvaliteten på det mogna vintervetet påverkas negativt om det utsätts för mycket regn och inte kan skördas i tid, skriver branschtidningen Agrarheute.



Starnberger bygger nytt med hjälp av Krombacher

Bryggerier Posted on 21 juli 2020 11:31

Krombacher kommer i framtiden sälja öl från Starnberger Brauhaus. Det står klart sedan öljättens ägarfamilj köpt en minoritetspost i det bayerska bryggeriet som nu expanderar verksamheten.

Starnberger Brauhaus startade sin verksamhet så sent som 2016 och fokuserar på bayerska ölspecialiteter. Trots att man redan utökat verksamheten tre gånger, kan man inte möta den höga efterfrågan på bryggeriets öl. Förra veckan togs därför det första spadtaget för ett nytt bryggeri på andra sidan Starnbergsjön i samhället Feldafing. Planen är att det nya bryggeriet ska stå klart till sommaren 2021 och att produktionskapaciteten då kommer att vara tio gånger större än i dag.

Starnberger och dess ägare Florian Schuh satsar stort på framtiden (foto: Arlet Ulfers/Süddeutsche Zeitung).

Investeringen i det nya bryggeriet beräknas ligga på cirka tio miljoner euro. För att klara den kostnaden och för att kunna möta efterfrågan nationellt, har Starnbergers ägare tagit in Krombachers ägarfamilj Schadeberg som investerare och minoritetsägare. De två aktörerna har också kommit överens om ett partnerskap kring försäljningen av Starnbergers öl, som i dag huvudsakligen bara säljs i Bayern. Genom samarbetet med Krombacher kommer det nu kunna distribueras över hela Tyskland.

Krombacher grundades officiellt 1803, även om ett bryggeri i stadsdelen Krombach i Kreutztal, Nordrhein-Westfalen omnämns redan på 1300-talet. I dag är bryggeriet ett av Tysklands största privatägda bryggerier. Krombacher äger också distributionsrättigheterna till Schweppes, Orangina, Vitamalz och Dr Pepper i Tyskland och Österrike.



Tufft halvår för Warsteiner som ändå satsar för framtiden

Bryggerier Posted on 20 juli 2020 11:34

Försäljningen i januari och februari gick över förväntan för Warsteiner. Men så kom coronakrisen vars effekter blev tydliga redan början av mars. Det visar sig också i bryggeriets halvårsrapport.

Nedstängningen av det tyska samhället ledde till att Warsteiners totala försäljning minskade med 16,2 procent under årets första sex månader, jämfört med samma period förra året. Men trots de svåra tiderna har bryggeriet ändå satsat på ny teknik, marknadsföring och nya produkter. Bland annat har brygghuset i Warstein moderniserats för cirka två miljoner euro. Lanseringen av två nya produkter, Warsteiner Brewers Gold och ölmixen Warsteiner Grapefruit, har också varit mycket lyckosamma. På marknadssidan har man dessutom tecknat femåriga sponsringsavtal med musikfestivalerna Rock im Park och Rock am Ring, med start från och med nästa sommar.

Lanseringen av Brewers Gold har varit mycket lyckad (foto: Warsteiner).

Warsteiners export hade en liknande utveckling som den inhemska försäljningen och minskade med 15,2 procent. Några av bryggeriets största exportmarknader, som Asien, Italien, Frankrike och Spanien, drabbades mycket hårt av pandemin. Det gjorde att utlandsförsäljningen mer eller mindre upphörde under vissa perioder. Det senaste veckorna har dock såväl den inhemska som de utländska marknaderna börjat återhämta sig. Inte minst ser tillväxten på den strategiskt viktiga ryska marknaden mycket lovande ut, liksom den gör i till exempel Nederländerna.

Warsteiner är ett av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim, Isenbeck, Weissenburg och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.



Früh får brygga kölsch åt Radeberger

Bryggerier Posted on 17 juli 2020 11:21

Den tyska konkurrensmyndigheten har inget emot att Radeberger anlitar Cölner Hofbräu Früh för att brygga sina kölschmärken. Det meddelade man via ett pressmeddelande tidigare i veckan.

Idén om ett samarbete föddes redan i april förra året, när Radeberger beslutade att lägga ner sitt kölschbryggeri. Tanken är i stället att Cölner Hofbräu Früh från och med början av 2021 tar över produktionen av Radebergers sex kölschmärken Dom, Gilden, Küppers, Peters, Sester och Sion. Dessa ska fortsättningsvis bryggas på kontrakt av Kölnbryggeriet. Enligt konkurrensmyndigheten Bundeskartellamt är de två bryggerierna fortfarande att betrakta som konkurrenter, eftersom Radeberger kommer att sköta allt annat som rör de aktuella märkena, som exempelvis försäljning och marknadsföring.

I Frühs anläggning kommer det från nästa år bryggas kölsch åt Radeberger (foto: Cölner Hofbräu Früh).

Myndigheten framhåller att samarbetet inte heller förändrar styrkeförhållandena på kölschmarknaden. Även om Radeberger och Früh i dag har cirka tjugo procent var av marknaden, är det snarare de två ledande kölschbryggerierna Reissdorf och Gaffel som ska betraktas som de två samarbetspartnernas huvudkonkurrenter. Myndigheten tror snarare att samarbetet kommer att leda till påtagliga effektiviseringar som, tillsammans med en ökad priskonkurrens, i förlängningen kommer att gynna konsumenterna. Konkurrensmyndigheten slår dock bestämt fast att samarbetet mellan Früh och Radeberger inte får vidgas till att även omfatta prisöverenskommelser.



Veltins står starkt i krisen

Bryggerier Posted on 16 juli 2020 15:41

Den tyska ölmarknaden har under det första halvåret i år minskat kraftigt på grund av coronakrisen. Veltins har förlorat mycket på fatölssidan men känner sig trots det rustat för en stabil och lönsam framtid.

Nedstängningen av det tyska samhället under coronakrisens värsta fas ledde till att C. & A. Veltins försäljning av fatöl med minskade med 1,5 miljoner hektoliter, eller 4,5 procent, under årets första sex månader. Till viss del kompenseras detta av att försäljningen av Veltins Pilsener på flaska ökade med 10,1 procent under det första halvåret. Dessutom har lanseringen av det nya ljusa ölet Pülleken varit lovande för Sauerland-bryggeriet. Samtidigt tror Veltins att den totala ölförsäljningen i Tyskland kommer att minska med cirka sex miljoner hektoliter under 2020 och att det kommer ta minst trettio månader för bryggeribranschen att återhämta sig efter de kraftiga förlusterna, skriver branschtidningen Getränke Zeitung.

Veltins känner sig redo att tackla tiden efter coronapandemin (foto: Veltins).

Veltins specialölsmärke Grevensteiner har gått ganska bra, de svåra tiderna till trots. Visserligen minskade fatölsförsäljningen med 45,5 procent jämfört med förra året, men med flaskölen inräknad stannade första halvårets tapp på försumbara 2,8 procent. Ölmixserien V+ minskade med fyra procent, vilket får ses som godkänt med tanke på att produktserien ofta förknippas med olika evenemang. Sammantaget tycker Veltins ledning att det inte finns någon anledning att se för dystert på framtiden. Bryggeriet står starkt och redo att återgå till ”business as usual” när pandemin väl är över – åtminstone så länge det inte kommer en andra smittspridningsvåg. Den inverkan en sådan skulle få vore ett mycket hårt slag, menar Veltinschefen Michael Huber.



Ny investerare vill ta över Pfungstädter

Bryggerier Posted on 13 juli 2020 10:15

Efter många turer ser det nu ut att ljusna för Pfungstädter Brauerei. Hotell- och bryggeriägaren Wolfgang Scheidtweiler från Pforzheim har lagt ett bud på det konkurshotade bryggeriet. Målet är att fortsätta och utöka bryggeriverksamheten på nuvarande plats.

På senare år har Wolfgang Scheidtweiler och hans familj tagit över flera problemtyngda verksamheter och framgångsrikt fått dem att blomstra igen. I ett pressuttalande säger Scheidtweiler att Pfungstädter Brauerei är känt för sina premiumöl och har byggt upp ett starkt varumärke, framför allt i Sydhessen. Han menar också att de historiska bryggeribyggnaderna har en speciell charm och att målet är att bevara dessa, men att komplettera dem med ett modernt bryggeri.

Wolfgang Scheidtweiler har gjort sig ett namn på att ta över problemtyngda verksamheter och få dem att blomstra (foto: Ehmann/bnn.de).

Innan något kontrakt kan undertecknas finns det dock en del detaljer kring övertagandet som måste förtydligas. Tanken är att ölbryggningen ska fortsätta i de befintliga byggnaderna tills vidare. Pfungstädters vd Stefan Seibold är glad över att det nu ser ut att lösa sig med bryggeriets framtid. ”Wolfgang Scheidtweiler är en utmärkt samarbetspartner med vilken vi kan fortsätta vår bryggeritradition i Pfungstadt. Han vill dessutom använda och utöka bryggeriets historiska kärna för att såväl vara kvar på nuvarande plats som att bevara arbetstillfällen”, säger han.

I början av juni sattes Pfungstädter under förvaltare för att rekonstrueras. Detta blev nödvändigt sedan bryggeriets försäljning rasat under coronapandemin. I februari i år fördes förhandlingar med en extern investerare, som skulle ta över bryggeriet och bygga en ny, ultramodern anläggning på en tomt där det i dag finns en badanläggning i Pfungstadt. Detta föll dock efter att investeraren dragits sig ur efter att inte ha velat uppfylla de krav som staden Pfungstadt ställt.



Målvaktshjälte marknadsför alkoholfritt

Nyheter Posted on 10 juli 2020 10:11

Den forne stormålvakten Oliver Kahn är nytt ansikte för Paulaners alkoholfria sortiment. Rollen är dock inte helt ny för den legendariske burväktaren.

Redan 2006 medverkade fotbollsmålvakten Oliver Kahn i en prisbelönt reklamfilm för Paulaner, tillsammans med sportkommentatorn Waldemar Hartmann. Filmen spelades bland annat in i Paulaners ölträdgård i München. Det var lämpligt nog också på samma plats som Paulaner i förra veckan spelade in en ny reklamfilm, med den gamle VM-målvakten som talesman för bryggeriets alkoholfria öl.

Den förre stormålvakten Oliver Kahn marknadsför Paulaners alkoholfria öl (foto: Paulaner).

Paulaner har sedan lång tid tillbaka ett samarbete med storklubben FC Bayern München, där Oliver Kahn numera är styrelseledamot. Den nya reklamfilmen skulle egentligen ha spelats in med tre spelare ur FC Bayerns nuvarande trupp, men coronapandemin satte stopp för de planerna. Erbjudandet gick i stället till Kahn, som tackade ja utan att tveka, trots att reklamjobb inte direkt ingår i hans roll som styrelsemedlem.

Den nu 51-årige Oliver Kahn inledde sin seniorkarriär i Karlsruher SC 1987. 1994 värvades han av FC Bayern, där det totalt blev 429 Bundesligamatcher. Mellan 1993 och 2006 hann Kahn också spela 86 landskamper för Tyskland, vilket bland annat resulterade i såväl EM-guld (1996) som VM-silver (2002) och VM-brons (2006). På meritlistan finns också åtta Bundesligatitlar, sex tyska cuptitlar samt en vinst vardera i Champions League (2001) och Uefacupen (1996).



Radeberger införlivar Braufactum i sin egen organisation

Bryggerier Posted on 9 juli 2020 10:28

Tysklands ledande bryggerikoncern Radeberger lägger ner den fristående säljorganisationen för sitt hantverksmärke Braufactum. Från och med nästa år kommer all försäljning och distribution ske inom ramen för Radebergers ordinarie organisation.

När Radeberger Gruppe lanserade märket Braufactum år 2010 var man något av pionjärer när det gäller tyskt hantverksöl – eller craft bier. Verksamheten har dock aldrig tagit riktig fart; produktionen av Braufactum-öl har som mest legat på cirka 15 000 hektoliter. Därför har Radebergers ledning beslutat att lägga ner hantverksmärkets fristående organisation och införliva den i koncernens ordinarie verksamhet.

Satsningen på Braufactum har inte blivit vad Radeberger önskat (foto: Braufactum).

Målet med Braufactum var att lansera den amerikanska craft-vågen på den tyska marknaden. För tio år sedan var det många konkurrenter som rynkade på näsan åt idén, men efterhand har allt fler tyska bryggerier startat egna craft-projekt. För Radeberger kommer dock experimentet att avslutas och förhoppningen är att de flesta som arbetat med Braufactum ska få anställning inom Radebergers internationella organisation, rapporterar branschtidningen Inside Getränke.



« FöregåendeNästa »