Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Brlos hyllning till ”godisbombarna” i Systembolagets tillfälliga sortiment

Systembolaget Posted on 16 mars 2022 17:38

Ett av Berlinbryggeriet Brlos mest populära öl någonsin kommer till Systembolaget. Den 18 mars släpps nämligen deras Rosinenbomber – ett samarbetsöl som hyllar de tappra piloter som undsatte Berlin efter andra världskriget.

Efter andra världskriget försökte Sovjetunionen svälta ut Västberlin genom att införa en blockad av staden. Förnödenheter kunde endast flygas in av modiga amerikanska piloter som, förutom att släppa ner mat, även bidrog med sötsaker till de tyska barnen och därför fick smeknamnet ”Candy Bombers” eller ”Rosinenbomber”. Det sistnämnda är också namnet på Brlos öl som nu kommer till Sverige. Ölet är bryggt som en hyllning till de amerikanska piloterna i allmänhet och den norskättade Gail Halvorsen i synnerhet. Det har också tagits fram i samarbete med norska Lervig.

Brlos hyllning till de piloter som undsatte Berlin efter andra världskriget kommer nu till Systembolaget (foto: Brlo Craft Beer).

Ölet i fråga är en imperial stout på stadiga tolv procent, bryggt med Herkuleshumle, California ale-jäst och en rad maltsorter i form av Münchener, Special B, Carafa, Carafa Special, Cara Aroma och Cara Dunkel. Det ger ett mycket mörkt, närmast kolsvart öl med doft och smak av såväl choklad som vanilj. Men här finns också torkade frukter (russin), toner av rom, lakrits och karamell. Alkoholen ger en värmande känsla, medan eftersmaken bjuder på en mild beska.

Brlo kommer från det gamla slaviska namnet på Berlin. Bryggeriet grundades 2014 av Katharina Kurz, Christian Laase och Michael Lembke, som är bryggmästare och hjärnan bakom många av Brlos öl. 2016 anslöt sig även kocken Ben Pommer till bryggeriet. Han fungerar numera som vd och ansvarig för Brlos restaurangkoncept, som i dagsläget omfattar Brlo Brwhouse, Brlo im Kadewe och Kaschk by Brlo. Bryggeriet ligger i stadsdelen Kreuzberg.

Lervig startades efter att Ringnesägda Tou Bryggeri avvecklades. Bryggeriet grundades av sju restauranger i Stavanger samt Mack Bryggeri, på initiativ av fackföreningen på Tou Bryggeri. I början bryggdes Lervigs öl på Mack Bryggeri, men från 2005 bryggs den i Hillevåg i Stavanger.

Fakta Brlo Rosinenbomber
Stil: Imperial stout
Producent: Brlo Braukunst Berlin
Leverantör: Cask Sweden AB
Alkoholhalt: 12,0 %
Beska: 80 IBU
Förpackning: Flaska, 33 cl
Pris: 44,90 kr (136,06 kr/l)
Antal flaskor i släppet: 2 592 st.



Störtebeker går bra trots pandemin

Bryggerier Posted on 15 mars 2022 17:27

Störtebeker Braumanufaktur hade ett bra fjolår trots svåra förutsättningar. Förutom en liten försäljningsökning jämfört med året innan kunde bryggeriet även glädja sig åt ett par prestigefyllda utmärkelser.

Stralsundbryggeriet Störtebeker Braumanufaktur fortsatte att växa under 2021, trots att året var besvärligt med stängda restauranger, inställda evenemang och en till en början trög försäljning i detaljhandeln. Dessutom lyckades bryggeriet kamma hem en guldmedalj i World Beer Awards i kategorin ”Amerikansk IPA” för sin Pazifik-Ale, som lanserades i början av året.

Störtebekers Paul Gradl, David Laux och Jens Reineke-Lautenbacher kan se tillbaka på ett bra fjolår (foto: Störtebeker Braumanufaktur).

Även de alkoholfria ölen firade stora triumfer under 2021; bryggeriets alla tre alkoholfria sorter ökade sin försäljning. Mest ökade Atlantik-Ale Alkoholfrei med en fördubbling jämfört med 2020. Ölet vann även silver vid European Beer Star. Var sjunde Störtebekeröl som säljs är i dag alkoholfri. Men även försäljningen av den fruktiga pilsnertolkningen Übersee-Pils och den smakrika Mittsommer-Wit ökade med tvåsiffriga procenttal, skriver bryggeriet i ett pressmeddelande.

Störtebeker har sina rötter i Stralsundische Vereinsbrauerei, som omnämns första gången 1862. Efter andra världskriget hamnade Stralsund i Östtyskland, vilket fick förödande konsekvenser för ölets kvalitet. Efter murens fall inleddes ett omstruktureringsarbete, som bland annat resulterade i 2011 års namnbyte till dagens Störtebeker Braumanufaktur. I dag omfattar bryggeriets produktion tjugotalet ölsorter. Namnet Störtebeker kommer för övrigt från piraten Klaus Störtebeker, en sjörövare som fram till sin död 1401 ledde sitt gäng Vitaliebröderna när de terroriserade Hansan i Östersjön.



Nybildad förening värnar om Nürnbergs bryggerikultur

Nyheter Posted on 11 mars 2022 16:25

Åtta Nürnbergbryggerier och ett humleföretag har slagit sig samman för att formalisera vad som inleddes som ett spontant samarbete för ett år sedan. Genom föreningen Nürnberger Brau Gemeinschaft vill man fördjupa dialogen och samarbetet kring Nürnbergs bryggerikultur.

Det började som ett samarbetsprojekt under coronapandemin. Ett antal Nürnbergbryggerier gick samman för att brygga ölet Mittlere Halbe, vars 200 hektoliter sålde slut på nolltid. Samarbetet gav dock mersmak och fick de deltagande bryggerierna att känna sig närmare varandra och befolkningen i Nürnberg. Dessutom visade projektet hur viktigt det är att bevara den traditionella bryggerikulturen i Frankens största och Bayerns näst största stad.

Åtta bryggerier och ett humleföretag har bildat en förening som ska värna om Nürnbergs bryggerikultur (foto: Nürnberger Brau Gemeinschaft e.V.).

Samarbetet har nu formaliserats i en förening med namnet Nürnberger Brau Gemeinschaft e.V. med Stefan Stretz från Schanzenbräu som ordförande. De övriga grundande medlemmarna är Bierwerk, Bruderherz, New Beer Generation, Nürnberger Burgbräu, Streubräu, Tucher Privatbrauerei, Zeltner samt humleföretaget Barth Haas.

Ett av de mer påtagliga resultaten av föreningens arbete blir en årlig samarbetsbrygd, som kommer att släppas lagom till det tyska ölets dag den 23 april. Årets öl får det passande namnet Gründungs-Seidla och kommer att bryggas enligt ett recept som tas fram gemensamt av de medverkande bryggerierna. Det står redan klart att det kommer bli en naturligt grumlig och ljus skapelse med balanserad humlesmak. Ölet kommer finnas tillgängligt på halvlitersflaskor under begränsad tid och finnas att köpa hos regionala dryckeshandlare och livsmedelsaffärer samt direkt från medlemsbryggerierna.

Källa: About Drinks



Bitburger nöjda med fjolårets minusresultat

Bryggerier Posted on 10 mars 2022 17:50

Bitburger Braugruppe tappade 2,7 procent av sin försäljning 2021 jämfört med året innan. Den totala försäljningen uppgick till 634 miljoner euro, vilket ändå får anses vara bra med tanke på att året var besvärligt på många sätt.

Butiksförsäljningen av flaggskeppsmärket Bitburger låg under 2021 på ungefär samma nivå som året innan och märket lyckades behålla sina marknadsandelar. På grund av det kraftiga tappet i fatölsförsäljningen minskade dock den totala försäljningen med 3,8 procent under fjolåret. Bättre gick det för veteölsmärket Benediktiner, som ökade med 14,6 procent i segmentet för ljusa veteöl. Även Bitburgers specialöl Maibock och Winterbock slutade på plus och har nu en marknadsandel på tjugo procent i bockölssegmentet i sydvästra Tyskland, skriver Bitburger Braugruppe i ett  pressmeddelande.

Bitburger Braugruppe är nöjda med fjolårets resultat trots att försäljningen minskade (foto: Hardy Welsch/Bitburger).

Under 2021 ökade även Bitburgers export, där USA och Kanada har vuxit fram som viktiga marknader. Jämfört med året innan sålde koncernen 13,3 procent mer till andra länder. Sammantaget är bryggerikoncernen nöjda med fjolåret, ett år som innehöll flera utmaningar. Coronarestriktioner, översvämningar och en dålig sommar drabbade Bitburger hårt. Försäljningen till gastronomisektorn föll med en procent och man förlorade cirka 2 500 partner inom den sektorn, varav 500 som en direkt följd av sommarens översvämningskatastrof. Bryggeriet lyckades dock få ungefär lika många nya partner inom gastronomisektorn. Under 2022 siktar Bitburger på att växa, men ökade produktionskostnader och det pågående kriget i Ukraina skapar osäkerheter.

Bitburger grundades av Johann Wallenborn 1817 som ett litet landsortsbryggeri i området Eifel i västra Tyskland. I dag är man en av Tysklands största bryggerikoncerner med en omsättning på 634 miljoner euro. I koncernen ingår märkena Bitburger, König Pilsener, Königsbacher, Köstritzer, Licher och Nette. Dessutom har Bitburger Braugruppe ett försäljningssamarbete med Benediktiner Weissbräu. Bryggerikoncernen ägs och styrs i dag av den sjunde generationen i familjen Simon, det namn släkten fick efter att Johann Wallenborns dotter och arvtagerskan av bryggeriet gifte sig med Ludwig Bertrand Simon.



Starkt och humligt från Fraugruber bland tillfälliga nyheterna

Systembolaget Posted on 9 mars 2022 18:02

Att hantverksbryggarna på Fraugruber gillar humle har vi lärt oss vid det här laget. I Systembolagets tillfälliga nyhetssläpp den 11 mars kommer ännu en fruktsmocka från Bayern.

Bayerska Fraugruber Craft Brewing har under flera år levererat det ena humlestinna ölet efter det andra. Fredagen den 11 mars kommer ännu ett, som fått det intressanta namnet Trust Your Elephant. Om namnet anspelar på den väl tilltagna alkoholhalten ska jag låta vara osagt, men starkt är det. Till denna tunga pjäs har man använt humlesorterna Galaxy, Nelson och Citra BBC, vilket ger en rejält fruktig doft och smak. Det lätt grumliga ölet följer en vid det här laget väl inkörd mall, men har ändå en bra balans mellan smakerna. Här finns inslag av grapefrukt, tallbarr, aprikos, apelsin och andra citrusfrukter. Eftersmaken är rejält besk och hänger kvar ett bra tag.

Alkoholstarkt och humligt blir det i tillfälligt sortiment den 11 mars (foto: Craft Beer Rockstars).

Bakom namnet Fraugruber döljer sig de två vännerna Matthias Gruber och Enzo Frauenschuh, som förenats i sin passion för kvalitet, passion och en ständig drivkraft att pröva nya saker. De två bryggarna producerar sedan 2017 sina öl i bayerska Gundelfingen an der Donau i det som tidigare var Camba Bavarias upplevelsecentrum Camba Old Factory.

Fakta Fraugruber Trust Your Elephant
Stil: Trippel-IPA
Producent: Fraugruber Craft Brewing
Leverantör: Brill & Co
Förpackning: Burk, 44 cl
Pris: 64,90 kr (147,50 kr/l)
Antal flaskor i släppet: 2 112 st.



Bitburger på offensiven: Brygger zwickel med Deschutes och släpper landbier i butik

Bryggerier Posted on 8 mars 2022 17:38

Bitburger har bestämt sig för att satsa sig ur coronakrisen. I dagarna släpper man ett nytt öl i samarbete med amerikanska Deschutes. Samtidigt lanseras Eifelbräu Landbier i butik efter att tidigare bryggts exklusivt för restauranger.

Med Dry Hop’d Zwickl lanserar Bitburger ännu ett samarbetsöl. Denna gång har man slagit sig samman med Ohiobryggeriet Deschutes, som sedan starten 1988 har vuxit till ett av USA:s tio största hantverksbryggerier. Resultatet är en naturligt grumlig zwickel med 4,9 procent alkohol och en fruktig smak. Ölet är humlat med de amerikanska sorterna Citra och Mosaic från Yakimaregionen samt Bitburgers egen signaturhumle. Detta är andra gången på två år som Bitburger samarbetar med ett amerikanskt bryggeri. Senast släppte man Triple Hop’d Lager tillsammans med det kultförklarade bryggeriet Sierra Nevada. Nya Dry Hop’d Zwickl säljs i 33-centilitersburkar under begränsad tid och finns bland annat att köpa via Bitburgers webbshop, skriver bryggeriet i ett pressmeddelande.

Bitburger har bryggt Dry Hop’d Zwickl tillsammans med amerikanska Deschutes (foto: Bitburger).

Samtidigt meddelar Bitburger att man börjar sälja sin Eifelbräu Landbier i butik. När ölet lanserades första gången i maj 2021 såldes det endast via tyska restauranger. Ölet har en alkoholhalt på fem procent och är ganska sparsamt humlat, vilket ger det en lätthet och tilltalande ”drickbarhet”. En andra humling med Hallertau Perle och Tradition ger ölet en speciell karaktär. När det nu släpps i butik blir det i halvlitersflaskor. Eifelbräu Landbier har tagits fram som en hyllning till Bitburgers hembygd och bryggeriets långa historia. Bryggeriet grundades 1817 som ett litet landsortsbryggeri i området Eifel i västra Tyskland och man har alltid värnat om sin tradition, historia och lokala anknytning. I dag är Bitburger ett av Tysklands största bryggerier med ungefär 1 650 anställda.



AB Inbev tar marknadsandelar i Tyskland

Bryggerier Posted on 7 mars 2022 17:34

Trots de utmaningar som coronapandemin orsakat avslutar AB Inbev 2021 med ett starkt resultat. Bryggerikoncernen utökar sin marknadsandel i Tyskland med nästan två baspunkter. Den största förklaringen ligger i ett utökat premiumsortiment.

Under 2021 stärkte och utökade AB Inbev i Tyskland sitt premiumsortiment med tio procent. Inom detta segment ryms bland annat märken som Spaten Münchner Hell, som vuxit med 104 procent sedan 2020. Den under 2020 släppta ofiltrerade och flerfaldigt prisbelönta Becks Unfiltered, som är den mest framgångsrika produktlanseringen i Tyskland under de fem senaste åren, bidrar även under 2021 till att AB Inbev växer i landet. I det internationella premiumsegmentet finns också Corona Extra, vars försäljning ökat med 46 procent sedan 2020.

Becks Unfiltered bidrar starkt till att AB Inbev tar marknadsandelar i Tyskland (foto: Anheuser-Busch Inbev).

Stängningen av restauranger, barer och andra uteställen påverkade under närmare ett halvår 2021. Under denna tid arbetade bryggerijätten nära sina samarbetspartner i gastronomisektorn, så att de fortsatt står starka även efter pandemin. AB Inbev ser optimistiskt på framtiden och tror att man kommer att ta ytterligare marknadsandelar under 2022. I planerna ingår bland annat att utöka premiumsortimentet ytterligare, uppger man i ett pressmeddelande som publiceras på About Drinks.

Anheuser-Busch Inbev Deutschland är ett dotterbolag till världens största bryggerikoncern. Med varumärken som Becks, Franziskaner, Spaten, Löwenbräu och Corona är man i dag den näst största bryggerigruppen på den tyska marknaden. AB Inbev sysselsätter cirka 2 300 personer på fyra orter i Tyskland. Huvudkontoret ligger i Bremen.



Kriget i Ukraina: Tyska bryggerier överger den ryska marknaden

Nyheter Posted on 4 mars 2022 16:27

Ryssland har blivit de tyska bryggeriernas näst största exportmarknad efter Italien. Efter den ryska invasionen av Ukraina väljer dock fler och fler av Tysklands bryggerier att lämna den lukrativa marknaden.

Tyska bryggerier exporterade ungefär två miljoner hektoliter öl till Ryssland 2021. Det motsvarar 12,7 procent av Tysklands totala ölexport. Ändå har det för många tyska bryggerier varit ett enkelt beslut att lämna den ryska marknaden efter Rysslands invasion av Ukraina. Storbryggeriet Bitburger vidtog åtgärder så snart den ryska attacken var ett faktum. Man stoppade omedelbart alla investeringar i Ryssland och man ser nu över alla affärsavtal med ryska partner eller ryskt deltagande. Särskilt tar man i beaktande den sanktionslista som gäller och avslutar alla kontrakt med omedelbar verkan, även i de fall det finns tveksamheter, uppger bryggeriets talesperson till Getränke News.

Veltins är ett av de tyska bryggerier som nu överger den ryska marknaden (foto: Brauerei C. & A. Veltins).

Veltins har i sin tur avslutat ett affärsavtal som undertecknades med en rysk importör förra året. Importören är under starkt inflytande från Rysslands politiska ledarskap, säger man från bryggeriets sida. Här verkar dock västs sanktioner redan ha tagit skruv; rubelns sjunkande värde har tvingat importören att höja sina priser med tjugo procent, vilket gör det mycket svårare att göra affärer med importerat öl. Veltins är annars restriktiva med att satsa i instabila eller oförutsägbara länder, en strategi som i dagsläget verkar löna sig. Den inhemska tyska marknaden är på långa vägar fortfarande den viktigaste för Veltins, menar man.

För Warsteiner har exporten utvecklats mycket bättre än den inhemska försäljningen de senaste åren. Bryggeriet har därför haft en annan strategi, som går ut på att expandera varumärket Warsteiner så mycket som möjligt utanför Tyskland. I dagsläget exporterar man till drygt femtio länder. Den ryska marknaden var en av dem som utvecklades bäst, men efter invasionen av Ukraina var fortsatta satsningar där otänkbara. Warsteiners viktigaste exportmarknader fortsätter vara Italien, Nederländerna, Storbritannien och USA.

Att avsäga sig försäljning till en starkt växande marknad och hur konflikten utvecklas väcker givetvis frågetecken för framtiden. Att transporter av varor till Ryssland stannar av är i sig kännbart för tyska företag, men ett större orosmoment är kanske att även leveranserna till Tyskland försvåras. Till exempel riskerar tillgången på spannmål försämras, samtidigt som de lär bli dyrare. Logistikkedjorna påverkas också av att många ukrainare, som i dag arbetar som lastbilschaufförer, måste ta värvning. Energibrist och ökade svårigheter att få tag i glasflaskor kan också bli problem för den hårt prövade bryggeribranschen. Inget av detta väger dock upp det faktum att det mitt i Europa pågår ett blodigt krig. Det är något vi inte får glömma, säger en talesperson för Radeberger till Getränke News.



« FöregåendeNästa »