Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


September innebar fortsatt nedgång för tysk ölförsäljning

Nyheter Posted on 4 november 2021 17:42

Efter att ha minskat med 7,2 respektive 7,0 procent i juli och augusti fortsatte den tyska ölförsäljningen att minska även i september. Tyska bryggerier sålde 3,6 procent eller 279 000 hektoliter mindre öl i år jämfört med samma månad i fjol.

Tysklands bryggerier och dryckesåterförsäljare sålde cirka 7,4 miljoner hektoliter öl under september 2021. Det visar siffror från den tyska statistiska centralbyrån Destatis, som dock inte räknar in alkoholfri öl, andra maltdrycker eller öl som importerats från länder utanför EU. Även försäljningen av ölblandningar minskade något under månaden och hamnade på minus 3,3 procent (motsvarande 11 000 hektoliter) jämfört med september 2020.

September innebar fortsatt kräftgång för den tyska ölförsäljningen.

Exporten till andra EU-länder sjönk också rejält och föll med 20,8 procent (eller 156 000 hektoliter). Totalt sålde tyska bryggerier 596 000 hektoliter öl till andra länder inom unionen. Däremot ökade exporten till länder utanför EU med 35,8 procent till 802 000 hektoliter, vilket är en ökning med 212 000 hektoliter jämfört med samma månad förra året.

Tittar vi på de olika förbundsländerna kan vi konstatera att ölförsäljningen ändå gick uppåt i Mecklenburg-Vorpommern (+12 procent), Sachsen-Anhalt (+2,6 procent), Rheinland-Pfalz/Saarland (+2,1 procent) och Nordrhein-Westfalen (+1,8 procent). För alla andra hamnade septembersiffrorna på minus. Ett mindre tapp fick man i Bayern (-3,1 procent) och Baden-Württemberg (-3,6 procent), medan förlusterna var större i Sachsen (-7,8 procent), Niedersachsen/Bremen (-8,0 procent), Schleswig-Holstein/Hamburg (-10,0 procent), Thüringen (-13,2 procent) och Berlin/Brandenburg (-14,7 procent). Allra mörkast var det i Hessen, där bryggerierna tappade hela 25,8 procent i september.



Experten förklarar: Därför är ölsejdlarna så stora i Bayern

Ölhistoria Posted on 3 november 2021 17:58

För många är Tyskland och tyskt öl synonymt med de stora ölsejdlar som ofta förekommer i ölträdgårdar och på festivaler – inte minst i Bayern. Men varför har de fått den storleken? En expert från Münchens tekniska universitet i Weihenstephan har – det något skumma – svaret.

En gång i tiden var Bayern mer av ett vindrickarland än en ölregion. Den berömda enliterssejdeln, Masskrug, introducerades i Bayern först på 1800-talet och innehöll från början 1,069 liter. Efter Tysklands enande 1871 skedde dock en anpassning efter de sejdlar som användes i bland annat Preussen och måttet blev exakt en liter, givetvis mycket till bayrarnas förtret. I dag är det dock i Bayern man mest hårdnackat håller fast vid detta mått, berättar Martin Zarnkow, chef för forskning och utveckling vid Münchens tekniska universitets forskningscenter för bryggning och livsmedelskvalitet i Weihenstephan, för Süddeutsche Zeitung.

Enliterssejdeln – Masskrug – är numera synonym med Bayern och Oktoberfest (foto: DPA).

En anledning till detta handlar om det skum som karaktäriserar den typiska bayerska ljusa lagern, Helles. Skummet hos en bayersk helles är mer stabilt och varar längre än skummet hos ölstilar där man använder en annan typ av jäst, till exempel kölsch. Utifrån denna och andra skillnader har också olika ölkulturer uppstått, menar Zarnkow. Det vore till exempel i princip omöjligt att servera öl i något annat än en enliterssejdel vid Oktoberfest, inte minst av logistiska skäl. När besökarna är många och sitter tätt samman i ett festtält, är det svårt för serveringspersonalen att få ut öl i samma takt som den dricks upp om glasen är för små.

För 300 år sedan serverades öl i stora skålar, som flera personer kunde dricka ur. I takt med att förståelsen för god hygien ökade och att glas blev billigare i samband med industrialiseringen, har dock öldrickandet förändrats. Att ta reda på vilket glas som passar bäst till ett visst öl har istället blivit en mindre vetenskap. I Bayern är det skummet som karaktäriserar ett bra öl mer än något annat, vilket gjort att ögat spelar en minst lika viktig roll som munnen vid öldrickande. I Bayern förväntar man sig att öl ska serveras i en ordentlig sejdel, så att skummet får plats att breda ut sig ordentligt.
– Dessutom passar det bayrarna ganska bra att göra saker lite annorlunda än andra, särskilt när det handlar om öl, avslutar Martin Zarnkow.

Fotnot: Tillsammans med Franz Meussdoerffer har Martin Zarnkow skrivit boken ”Das Bier – Eine Geschichte von Hopfen und Malz” (”Ölet – En historia om humle och malt”), som kom ut första gången 2014.



Bitburger släpper öl med nyskördad humle

Nyheter Posted on 1 november 2021 17:28

Kort efter humleskörden kommer Bitburger med ett öl som släpps i begränsad mängd. Bitburger Grünhopfenbier är bryggt med nyskördade kottar från Cascadehumle som odlats av Hopfenhof Dick i södra Eifels nationalpark.

Det speciella med Bitburgers Grünhopfenbier är att det bara kan bryggas en gång om året, direkt efter humleskörden. Hur smaken blir styrs till stor del av de förutsättningar som humlen har växt och mognat i, vilket ger den en unik karaktär varje år. Humlen har med omsorg valts ut av bryggarna vid Bitburgers experimentbryggeri och humleodlarna vid Hopfenhof Dick. Nyskördad humle måste tas om hand direkt för att inte förlora doft och smak. Årets öl har en kryddig, frisk smak och en alkoholhalt på 4,1 procent. Det finns endast att köpa i Bitburgers webbshop, skriver bryggeriet i ett pressmeddelande.

Bitburger Grünhopfenbier bryggs med nyskördad Cascadehumle (foto: Bitburger).

Bitburgers experimentbryggeri har funnits sedan 1990 och är en viktig del i bryggerikoncernens kvalitetsarbete. Trots sin ålder är anläggningen fortfarande en av de modernaste och största i sitt slag. Ända sedan starten har Bitburger använt experimentbryggeriet för att ta fram ovanliga och internationella ölstilar, liksom öl med nya humle- eller maltsorter. Sedan 2013 har bryggeriet också varit hem för Bitburgers dottermärke Craftwerk Brewing.



Giesinger tar nästa steg mot Oktoberfest – Brygger en äkta münchner hell

Bryggerier Posted on 28 oktober 2021 17:37

Femton år efter grundandet och med två år som äkta Münchenbryggeri kompletterar Giesinger Bräu nu sitt sortiment med en riktig münchner hell. Det innebär att ett av de sista hindren för att komma med på Oktoberfest nu har passerats.

Genom att lansera sin Münchner Hell möter Giesinger Bräu inte bara kundernas höga efterfrågan på bryggeriets öl, man intar också helt och fullt sin plats som ett av de äkta Münchenbryggerierna. Alla har de en äkta münchner hell, som förutom att vara bryggt enligt den tyska renhetslagen och av tertiärvatten från Münchens stadsområde, ska ha en stamvörtstyrka på mellan 11,4 och 11,9 procent, en alkoholhalt på 4,7 till 5,4 procent och en beska på 14 till 25 IBU.

Med sin Münchner Hell tar Giesinger Bräu på riktigt plats bland de äkta Münchenbryggerierna (foto: Giesinger Bräu).

Med det nya ölet och statusen som äkta Münchenbryggeri, uppfyller Giesinger Bräu nu alla formella kriterier för att vara med under Oktoberfest, något som ägaren Steffen Marx länge strävat efter. Men då måste han också visa att det finns kapacitet att brygga tillräckligt mycket öl. Till en början kommer dock Münchner Hell att bryggas i mindre mängder, som i första hand ska levereras till dryckesåterförsäljare i München med omnejd. I början av 2022 kommer produktionen var så pass stor att det även går att förse livsmedelshandeln med den gyllene brygden.

Bryggeriet är inte främmande för att detnya ölet kommer att bli en succé och skapar därför ekonomiska förutsättningar för att utöka produktionskapaciteten ytterligare. Detta gör man genom att starta en crowdfunding-kampanj, en metod man med framgång använt sig av flera gånger. Precis som vid tidigare tillfällen kan intressenter satsa pengar genom att köpa deltagarbevis till sex procents ränta. Kampanjen börjar i mitten av november och målet är att samla in två miljoner euro, skriver Getränke News.

Fotnot: Övriga äkta Münchenbryggerier är Paulaner, Löwenbräu, Spaten, Hacker-Pschorr, Augustiner och Hofbräu.



Crew Republic och AB Inbev går skilda vägar

Nyheter Posted on 26 oktober 2021 18:16

Från och med årsskiftet avbryts det samarbete som Crew Republic haft med öljätten AB Inbev sedan 2019. Münchenbryggeriet kommer därmed åter att distribuera sin öl på egen hand.

I september 2019 kom nyheten att världens största ölkoncern AB Inbev köper in sig i det Münchenbaserade craft-bryggeriet Crew Republic. Efter drygt två år har dock företagen gemensamt kommit överens om att avbryta sin relation och att Crew Republic köper tillbaka den minoritetsandel som AB Inbev har i bryggeriet. Crew Republics grundare Mario Hanel och Timm Schnigula ångrar dock inte att man en gång började samarbeta med AB Inbev, utan menar att det bidragit till att bryggeriet kunnat nå ut med sina öl utanför hemmamarknaden i München, uppger man i ett pressmeddelande som publiceras på About Drinks.

Timm Schnigula och Mario Hanel köper tillbaka den minoritetspost som AB Inbev har i Crew Republic (foto: Bernard Huber).

Från AB Inbevs sida heter det att Crew Republic är en pionjär på den tyska craft-scenen och att man uppskattar hängivenheten och kreativiteten hos grundarna. Samtidigt uppger man att valet att avbryta samarbetet grundar sig i en förändrad strategi, där man istället kommer att fokusera på andra marknadssegment.

Crew Republic startade som ett hemmaprojekt 2011. I början bryggde man sina öl på licens hos Hohentanner Schlossbrauerei, som finns cirka 85 kilometer nordost om München. Det gjorde man fram till det att humleföretaget Barth-Haas Group förvärvade en minoritetspost och hjälpte till att finansiera ett eget bryggeri i Münchenförorten Unterschleissheim, där man haft sin hemvist sedan 2015. Förra året utsågs bryggeriets Drunken Sailor till världens bästa IPA vid World Beer Awards.

Anheuser-Busch Inbev Deutschland är ett dotterbolag till världens största bryggerikoncern. Med varumärken som Becks, Franziskaner, Spaten, Löwenbräu och Corona är man i dag den näst största bryggerigruppen på den tyska marknaden. AB Inbev sysselsätter cirka 2 300 personer på fyra orter i Tyskland. Huvudkontoret ligger i Bremen.



Fraugruber tillbaka med ny samarbetsbrygd

Systembolaget Posted on 22 oktober 2021 16:45

Ett litet tag till är det tisdagar som gäller för Systembolagets tillfälliga nyheter. Den 26 oktober kommer ännu ett humlestint öl från Bayern till hyllorna.

Bayerska Fraugruber Craft Brewing har dykt upp med jämna mellanrum i Systembolagets tillfälliga sortiment. Nu är de tillbaka igen och denna gång har man åter slagit sig samman med humleföretaget och experimentbryggarna Barth Haas. Detta samarbete har tidigare bland annat resulterat i ett öl som släpptes på Systemet i april 2020 och som enbart bryggdes med Mosaic-humle. Denna gång har de kokat ihop en New England IPA med namnet Frau Gruber X Barth Haas Collab IPA Spectrum. Förutom att ölet innehåller vetemalt har även humlesorten Citra lagts till i ingredienslistan, vilket vid sidan av mango, ananas och grapefrukt också ger en härlig blandning av apelsin, aprikos och sockerkaka i doft och smak.

Humlen står som vanligt i centrum när Fraugruber släpper ett nytt öl (foto: craftbeerrockstars.de).

Bakom namnet Frau Gruber döljer sig de två vännerna Matthias Gruber och Enzo Frauenschuh, som förenats i sin passion för kvalitet, passion och en ständig drivkraft att pröva nya saker. De två bryggarna producerar sedan 2017 sina öl i bayerska Gundelfingen an der Donau i det som tidigare var Camba Bavarias upplevelsecentrum Camba Old Factory.

Fakta Fraugruber X Barth Haas Collab IPA Spectrum
Stil: New England IPA
Producent: Fraugruber Craft Brewing
Leverantör: Brill & Co AB
Alkoholhalt: 6,8 %
Förpackning: Burk, 44 cl
Pris: 59,90 kr (136,14 kr/l)
Antal burkar i släppet: 7 680 st.



Medaljregn över Brauerei Kundmüller

Utmärkelser Posted on 20 oktober 2021 18:59

Det går bra nu för Brauerei Kundmüller i Weiher. Vid årets World Beer Awards och Meiningers International Craft Beer Award kammade man hem inte mindre än sexton priser. Bland dessa finns utmärkelser för bästa tyska pilsner, bästa tyska bocköl och årets kellerbier.

De sexton priserna vid årets World Beer Awards och Meininger International Craft Beer Award innebär att Brauerei Kundmüller, även känt under varumärket Weiherer Bier, tagit hem totalt 27 priser under året. Bryggeriägare Oswald Kundmüller är så klart mycket nöjd, inte minst med priset för årets bästa tyska bocköl, men även med vinsterna i kategorierna för tysk pilsner och kellerbier. ”Dessa tre öl är klassiker som hör ihop med vårt utbud på samma sätt som skum hör ihop med öl”, säger han i ett pressmeddelande. Han lägger till att bryggeriet satsar mer än någonsin på att få till en perfekt blandning mellan traditionella stilar och mer modiga utsvävningar, som fatlagrade specialöl, stoutar och ipor.

Kundmüllers personal med bryggerichef Oswald Kundmüller längst fram i mitten firar årets goda medaljskörd (foto: Brauerei Kundmüller).

Följande öl har tagit hem priser under World Beer Awards (WBA) och Meiningers International Craft Beer Award (MCBA):

  • Weiherer Bio-Zwickerla Dunkel: Guld och Årets kellerbier 2021 (MCBA)
  • Weiherer Pils: Guld och Bästa tyska pilsner (WBA)
  • Weiherer Bock: Guld och Bästa tyska bocköl (WBA)
  • Guld vid WBA tilldelades även: Weiherer Rauch, Weiherer Zapfenduster fatlagrad samt Weiherer/Fat Heads Imperial IPA
  • Silver vid WBA tilldelades: Weiherer Keller, Weiherer Schwärzla, Weiherer/Fat Heads Hopferla, Weiherer Doppelbock lagrad i romfat samt Weiherer/Cervejaria Bamberg Rauchbock
  • Brons vid WBA tilldelades: Weiherer Zwickerla Hell, Weiherer Bio-Zwickerla Dunkel, Weiherer/Cervejaria Bamberg Zapfenduster samt Weiherer Bock Bourbon Style

Meiningers International Craft Beer Award har delats ut sedan 2014 och räknas i dag som en av de viktigaste och mest ansedda öltävlingarna i världen. Bakom priset står ett av Tysklands äldsta förlag, Meininger Verlag. Företaget, som specialiserar sig på tidskrifter för vin- och dryckesindustrin, lanserade 2015 den första tidningen om hantverksöl – Meiningers Craft.

World Beer Awards är en global utmärkelse som sedan 2007 delats ut av det brittiska förlaget Paragraph Publishing. Priset premierar de bästa ölen bland internationellt erkända ölstilar. Till årets tävling i London var drygt 2 200 öl från ett femtiotal länder anmälda. En expertjury gjorde blindtester av alla öl för att bedöma smak, doft och utseende.



Tyskar får betala mer för ölen när Radeberger höjer priserna

Nyheter Posted on 18 oktober 2021 17:43

Flera tyska bryggerier har aviserat att de kommer att höja sina priser under nästa år. Senast i raden är Tysklands största bryggerikoncern, Radeberger Gruppe. Från och med maj nästa år kan deras 39 ölmärken vara upp till sex procent dyrare.

Det är tidningen Stern som återger uppgifter som ursprungligen presenterades av branschtidningen Lebensmittel Zeitung och som säger att Radeberger Gruppe planerar att höja sina ölpriser. Höjningen uppges uppgå till mellan sex och sju euro per hektoliter öl i flaska och burk, vilket motsvarar ungefär sex procent högre priser. Radeberger själva har ännu inte kommenterat uppgifterna.

Totalt 39 ölmärken kan påverkas när Radeberger höjer priserna nästa år (foto: Radeberger Gruppe).

Det kommer kanske inte som någon större överraskning att de tyska bryggerierna nu börjar tala om prishöjningar. Den stora juicetillverkaren Eckes-Granini har redan höjt priset på sina produkter och Coca-Cola har meddelat sina tyska samarbetspartner inom handeln att man snart även höjer sina läskpriser. Enligt dryckestillverkarna själva beror dessa höjningar på ökade kostnader för energi, transporter och förpackningar.

Att bryggerierna väntar till nästa år med att höja sina priser beror på coronapandemin, som fått den tyska ölförsäljningen att rasa. Många bryggerier var tvungna att hälla ut öl i början av året eftersom bäst före-datumen passerades på den osålda ölen. Under den senare delen av våren 2022 räknar dock de flesta med att pandemin är över och att ölförsäljningen börjat blomstra igen.

Radeberger Gruppe är Tysklands största bryggerikoncern och en del av Oetker Gruppe. Inom koncernen finns 39 ölmärken, såväl regionala som rikstäckande. Bland de märken som omfattas av de kommande prishöjningarna finns bland annat Berliner Kindl, Braufactum, DAB, Jever, Radeberger Pilsner, Schöfferhofer och Tucher. I Tyskland marknadsför man även internationella märken som Guinness, Krusovice och Kilkenny, som också kan omfattas av de justerade priserna.



« FöregåendeNästa »