Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Crew Republic och AB Inbev går skilda vägar

Nyheter Posted on 26 oktober 2021 18:16

Från och med årsskiftet avbryts det samarbete som Crew Republic haft med öljätten AB Inbev sedan 2019. Münchenbryggeriet kommer därmed åter att distribuera sin öl på egen hand.

I september 2019 kom nyheten att världens största ölkoncern AB Inbev köper in sig i det Münchenbaserade craft-bryggeriet Crew Republic. Efter drygt två år har dock företagen gemensamt kommit överens om att avbryta sin relation och att Crew Republic köper tillbaka den minoritetsandel som AB Inbev har i bryggeriet. Crew Republics grundare Mario Hanel och Timm Schnigula ångrar dock inte att man en gång började samarbeta med AB Inbev, utan menar att det bidragit till att bryggeriet kunnat nå ut med sina öl utanför hemmamarknaden i München, uppger man i ett pressmeddelande som publiceras på About Drinks.

Timm Schnigula och Mario Hanel köper tillbaka den minoritetspost som AB Inbev har i Crew Republic (foto: Bernard Huber).

Från AB Inbevs sida heter det att Crew Republic är en pionjär på den tyska craft-scenen och att man uppskattar hängivenheten och kreativiteten hos grundarna. Samtidigt uppger man att valet att avbryta samarbetet grundar sig i en förändrad strategi, där man istället kommer att fokusera på andra marknadssegment.

Crew Republic startade som ett hemmaprojekt 2011. I början bryggde man sina öl på licens hos Hohentanner Schlossbrauerei, som finns cirka 85 kilometer nordost om München. Det gjorde man fram till det att humleföretaget Barth-Haas Group förvärvade en minoritetspost och hjälpte till att finansiera ett eget bryggeri i Münchenförorten Unterschleissheim, där man haft sin hemvist sedan 2015. Förra året utsågs bryggeriets Drunken Sailor till världens bästa IPA vid World Beer Awards.

Anheuser-Busch Inbev Deutschland är ett dotterbolag till världens största bryggerikoncern. Med varumärken som Becks, Franziskaner, Spaten, Löwenbräu och Corona är man i dag den näst största bryggerigruppen på den tyska marknaden. AB Inbev sysselsätter cirka 2 300 personer på fyra orter i Tyskland. Huvudkontoret ligger i Bremen.



Fraugruber tillbaka med ny samarbetsbrygd

Systembolaget Posted on 22 oktober 2021 16:45

Ett litet tag till är det tisdagar som gäller för Systembolagets tillfälliga nyheter. Den 26 oktober kommer ännu ett humlestint öl från Bayern till hyllorna.

Bayerska Fraugruber Craft Brewing har dykt upp med jämna mellanrum i Systembolagets tillfälliga sortiment. Nu är de tillbaka igen och denna gång har man åter slagit sig samman med humleföretaget och experimentbryggarna Barth Haas. Detta samarbete har tidigare bland annat resulterat i ett öl som släpptes på Systemet i april 2020 och som enbart bryggdes med Mosaic-humle. Denna gång har de kokat ihop en New England IPA med namnet Frau Gruber X Barth Haas Collab IPA Spectrum. Förutom att ölet innehåller vetemalt har även humlesorten Citra lagts till i ingredienslistan, vilket vid sidan av mango, ananas och grapefrukt också ger en härlig blandning av apelsin, aprikos och sockerkaka i doft och smak.

Humlen står som vanligt i centrum när Fraugruber släpper ett nytt öl (foto: craftbeerrockstars.de).

Bakom namnet Frau Gruber döljer sig de två vännerna Matthias Gruber och Enzo Frauenschuh, som förenats i sin passion för kvalitet, passion och en ständig drivkraft att pröva nya saker. De två bryggarna producerar sedan 2017 sina öl i bayerska Gundelfingen an der Donau i det som tidigare var Camba Bavarias upplevelsecentrum Camba Old Factory.

Fakta Fraugruber X Barth Haas Collab IPA Spectrum
Stil: New England IPA
Producent: Fraugruber Craft Brewing
Leverantör: Brill & Co AB
Alkoholhalt: 6,8 %
Förpackning: Burk, 44 cl
Pris: 59,90 kr (136,14 kr/l)
Antal burkar i släppet: 7 680 st.



Medaljregn över Brauerei Kundmüller

Utmärkelser Posted on 20 oktober 2021 18:59

Det går bra nu för Brauerei Kundmüller i Weiher. Vid årets World Beer Awards och Meiningers International Craft Beer Award kammade man hem inte mindre än sexton priser. Bland dessa finns utmärkelser för bästa tyska pilsner, bästa tyska bocköl och årets kellerbier.

De sexton priserna vid årets World Beer Awards och Meininger International Craft Beer Award innebär att Brauerei Kundmüller, även känt under varumärket Weiherer Bier, tagit hem totalt 27 priser under året. Bryggeriägare Oswald Kundmüller är så klart mycket nöjd, inte minst med priset för årets bästa tyska bocköl, men även med vinsterna i kategorierna för tysk pilsner och kellerbier. ”Dessa tre öl är klassiker som hör ihop med vårt utbud på samma sätt som skum hör ihop med öl”, säger han i ett pressmeddelande. Han lägger till att bryggeriet satsar mer än någonsin på att få till en perfekt blandning mellan traditionella stilar och mer modiga utsvävningar, som fatlagrade specialöl, stoutar och ipor.

Kundmüllers personal med bryggerichef Oswald Kundmüller längst fram i mitten firar årets goda medaljskörd (foto: Brauerei Kundmüller).

Följande öl har tagit hem priser under World Beer Awards (WBA) och Meiningers International Craft Beer Award (MCBA):

  • Weiherer Bio-Zwickerla Dunkel: Guld och Årets kellerbier 2021 (MCBA)
  • Weiherer Pils: Guld och Bästa tyska pilsner (WBA)
  • Weiherer Bock: Guld och Bästa tyska bocköl (WBA)
  • Guld vid WBA tilldelades även: Weiherer Rauch, Weiherer Zapfenduster fatlagrad samt Weiherer/Fat Heads Imperial IPA
  • Silver vid WBA tilldelades: Weiherer Keller, Weiherer Schwärzla, Weiherer/Fat Heads Hopferla, Weiherer Doppelbock lagrad i romfat samt Weiherer/Cervejaria Bamberg Rauchbock
  • Brons vid WBA tilldelades: Weiherer Zwickerla Hell, Weiherer Bio-Zwickerla Dunkel, Weiherer/Cervejaria Bamberg Zapfenduster samt Weiherer Bock Bourbon Style

Meiningers International Craft Beer Award har delats ut sedan 2014 och räknas i dag som en av de viktigaste och mest ansedda öltävlingarna i världen. Bakom priset står ett av Tysklands äldsta förlag, Meininger Verlag. Företaget, som specialiserar sig på tidskrifter för vin- och dryckesindustrin, lanserade 2015 den första tidningen om hantverksöl – Meiningers Craft.

World Beer Awards är en global utmärkelse som sedan 2007 delats ut av det brittiska förlaget Paragraph Publishing. Priset premierar de bästa ölen bland internationellt erkända ölstilar. Till årets tävling i London var drygt 2 200 öl från ett femtiotal länder anmälda. En expertjury gjorde blindtester av alla öl för att bedöma smak, doft och utseende.



Tyskar får betala mer för ölen när Radeberger höjer priserna

Nyheter Posted on 18 oktober 2021 17:43

Flera tyska bryggerier har aviserat att de kommer att höja sina priser under nästa år. Senast i raden är Tysklands största bryggerikoncern, Radeberger Gruppe. Från och med maj nästa år kan deras 39 ölmärken vara upp till sex procent dyrare.

Det är tidningen Stern som återger uppgifter som ursprungligen presenterades av branschtidningen Lebensmittel Zeitung och som säger att Radeberger Gruppe planerar att höja sina ölpriser. Höjningen uppges uppgå till mellan sex och sju euro per hektoliter öl i flaska och burk, vilket motsvarar ungefär sex procent högre priser. Radeberger själva har ännu inte kommenterat uppgifterna.

Totalt 39 ölmärken kan påverkas när Radeberger höjer priserna nästa år (foto: Radeberger Gruppe).

Det kommer kanske inte som någon större överraskning att de tyska bryggerierna nu börjar tala om prishöjningar. Den stora juicetillverkaren Eckes-Granini har redan höjt priset på sina produkter och Coca-Cola har meddelat sina tyska samarbetspartner inom handeln att man snart även höjer sina läskpriser. Enligt dryckestillverkarna själva beror dessa höjningar på ökade kostnader för energi, transporter och förpackningar.

Att bryggerierna väntar till nästa år med att höja sina priser beror på coronapandemin, som fått den tyska ölförsäljningen att rasa. Många bryggerier var tvungna att hälla ut öl i början av året eftersom bäst före-datumen passerades på den osålda ölen. Under den senare delen av våren 2022 räknar dock de flesta med att pandemin är över och att ölförsäljningen börjat blomstra igen.

Radeberger Gruppe är Tysklands största bryggerikoncern och en del av Oetker Gruppe. Inom koncernen finns 39 ölmärken, såväl regionala som rikstäckande. Bland de märken som omfattas av de kommande prishöjningarna finns bland annat Berliner Kindl, Braufactum, DAB, Jever, Radeberger Pilsner, Schöfferhofer och Tucher. I Tyskland marknadsför man även internationella märken som Guinness, Krusovice och Kilkenny, som också kan omfattas av de justerade priserna.



Dubbelt tyskt i tillfälligt sortiment

Systembolaget Posted on 15 oktober 2021 16:14

När Systembolaget den 19 oktober åter släpper nyheter i det tillfälliga sortimentet kan vi Tysklandsvänner se fram emot två nya bekantskaper. Den ena kommer från en uppstickare i München och den andra från ett klassiskt bryggeri i Düsseldorf.

Först ut är ett säsongsbetonat öl i form av en märzen från Giesinger Bräu i München. Detta är första gången som ett öl från Giesinger hittar till systemhyllorna. Här handlar det om ett typiskt oktoberöl bryggt enligt ett gammalt recept. Mörkare maltsorter ger ölet dess speciella karaktär, med kryddig doft av knäckebröd, nötter och halm. I smaken återfinns dessutom citrus, karamell och rostade toner. En öl med mycket kropp, som passar bra till höstens rustika maträtter.

Giesingers Märzen blir det första ölet från Münchenbryggeriet att hitta till Systembolaget (foto: bierhandwerk.de).

Giesinger Bräu grundades i München 2006 med målet att brygga typiska Münchenöl och andra specialiteter med traditionella bryggmetoder och lokala råvaror. 2019 fick bryggeriet tillstånd att borra en egen brunn inom Münchens stadsgräns, vilket ger det möjlighet att använda den skyddade beteckningen ”äkta Münchenbryggeri”. Det gör även att Giesinger i framtiden kan få sälja sin öl på Viktualienmarkt, under Münchens Stadtgründungsfest och till och med Oktoberfest. Mellan 2006 och 2017 ökade bryggeriet från Obergiesing sin bryggkapacitet från 150 hektoliter per år till 11 700 hektoliter.

Fakta Giesinger Märzen
Stil: Märzen
Producent: Giesinger Bräu
Leverantör: Verissima AB
Alkoholhalt: 5,7 %
Stamvörtstyrka:  %
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 28,90 kr (57,80 kr/l)
Antal flaskor i släppet: 20 000 st.

Det andra ölet i tisdagens släpp kommer från ett bryggeri som vi lärt känna väl vid det här laget. Uerige Sticke från Uerige Obergärige Hausbrauerei i Düsseldorf är lillebror till Doppelsticke, som vi senaste hittade på Systembolaget i augusti i år. I Düsseldorf serveras Sticke endast två gånger om året: i januari och oktober. Ölet bryggs med mer malt och humle och är därmed fylligare än Ueriges klassiska Alt, som vi också träffade på under sensommaren. Den mörkbruna Sticke har bränd malt i doft och smak, liksom karamell, bröd och viss kryddighet. Det hela avslutas med en behaglig beska. Namnet kommer för övrigt från det dialektala ordet för att viska (stickum), eftersom öldrickarna i smyg ska ha pratat om att bryggaren nog varit lite väl generös med råvarorna.

Uerige Sticke blir nästa öl från Düsseldorf att nå systemhyllorna (foto: biertraum.de).

Uerige Hausbrauerei med tillhörande restaurang har anor från 1600-talet och har gått under flera olika namn. Dagens namn uppkom 1862 när bryggeriet togs över av Wilhelm Cürten. Han hade ett hetsigt temperament och fick därför öknamnet ”Uerig”, ett lokalt dialektord för ”dåligt humör”. Sedan 1976 drivs Uerige av den gamla bryggarfamiljen Schnitzler från Düsseldorf.

Fakta Uerige Sticke
Stil: Altbier
Producent: Uerige Obergärige Hausbrauerei
Leverantör: AB Wicked Wine Sweden
Alkoholhalt: 6,0 %
Förpackning: Flaska, 33 cl
Pris: 41,90 kr (126,97 kr/l)
Antal flaskor i släppet: 3 800 st.



Får halv miljon euro för inställd Oktoberfest

Oktoberfest Posted on 13 oktober 2021 17:59

Distriktsdomstolen i München slår fast att ett försäkringsbolag måste betala ut en halv miljon euro till Ochsenbraterei som ersättning för fjolårets inställda Oktoberfest. Pengarna lär dock inte helt täcka de tappade intäkterna från folkfesten.

I måndags kom ett domslut från Münchens regionala domstol som säger att ett icke namngivet försäkringsbolag måste ersätta krögarna bakom festtältet Ochsenbraterei med 513 000 euro för 2020 års inställda Oktoberfest. Denna summa lär dock inte täcka det verkliga bortfallet för en inställd folkfest. Hur mycket pengar det totalt handlar om är dock hemligt och fler försäkringsärenden är att vänta, skriver Süddeutsche Zeitung.

Krögarna bakom festtältet Ochsenbraterei får drygt en halv miljon euro i försäkringspengar för fjolårets inställda folkfest (foto: München Tourismus_B. Roemmelt).

Tvisten gäller en försäkring som skulle täcka ekonomiska förluster på upp till 5,2 miljoner euro. Försäkringsbolaget hävdar dock att fjolårets Oktoberfest ställdes in innan försäkringsperioden börjat. Dessutom menar man att det inte är säkert att Ochsenbraterei ens skulle ha fått vara med på Oktoberfest om den hade ägt rum. Domstolen delar dock inte den uppfattningen. Vad gäller försäkringsperioden så anser domstolen att den omfattar tiden mellan den 1 juli och den 23 oktober 2020, alltså den period under vilken Oktoberfest skulle ha ägt rum. Domstolens utslag är ännu inte fastslaget, då ett överklagande från försäkringsbolaget troligen är att vänta.

Krögarna bakom Ochsenbraterei är inte de enda som begärt ersättning från sina försäkringsbolag för att förra årets Oktoberfest ställdes in på grund av coronapandemin. Först ut var Fischer-Vroni, som följdes av familjen Reinbold och deras Schützenfestzelt. Det senare ärendet är för närvarande pausat av domstolen, som avvaktar utslaget av det överklagande som Fischer-Vroni gjort till den högre regionala domstolen.



Kölns två äldsta kölschbryggerier blir ett

Bryggerier Posted on 11 oktober 2021 18:15

Kölschbryggeriet Malzmühle tar över konkurrenten Sünner från och med den 1 januari 2022. Affären innebär att Kölns två äldsta bryggerier blir ett. I samband med sammangåendet flyttar också Malzmühle sin produktion till stadsdelen Kalk.

Att Brauerei zur Malzmühle flyttar sin produktion från Heumarkt till Sünners anläggning i Kalk beror bland annat på att den tekniska utrustningen och större kapaciteten där ger bättre förutsättningar för såväl ölbryggning som spritdestillering. På så sätt menar Malzmühles två vd:ar Melanie Schwartz och Michael Rosenbaum att man ger de två varumärkena optimala förutsättningar att utvecklas även framöver. Till Getränke News säger de att det finns stor tillväxtpotential för båda märkena de kommande åren, trots hård konkurrens.

Brauerei zur Malzmühlen kommer efter årsskiftet att brygga sin öl i Sünners anläggning i Kölnstadsdelen Kalk (foto: Shutterstock/Sergey Yakunichev).

Malzmühles ledning umgicks tidigare med planer på att bygga ett nytt bryggeri i stadsdelen Lövenich, eftersom man nått taket för sin produktionskapacitet i Heumarkt. De planerna skrinlades dock när man istället inledde samtal om att ta över Sünner Brauerei, som drabbats hårt av nedstängningarna av restauranger och andra uteställen under coronapandemin. Bryggeriet hade dock problem att hänga med i konkurrensen redan innan pandemin på grund av stigande priser på energi och råvaror.

Brauerei zur Malzmühle startade 1858 och brygger i dag öl under namnet Mühlen Kölsch. Sünner Brauerei grundades redan 1830 och är därmed det äldsta ännu verksamma bryggeriet i Köln. Förutom kölsch brygger man i dag fem andra ölprodukter samt tillverkar flera olika spritsorter. Malzmühle kommer även efter övertagandet att sälja Sünners öl- och spritprodukter, liksom deras lemonadmärke Kölsches Wasser. De nya ägarna kommer även att ta över Sünners befintliga personal samt deras restaurang Sünner Keller & Biergarten.



Ostkuber och mördegsbåtar – Följ med på tyskt ölparty à la 1960-talet!

Ölhistoria Posted on 8 oktober 2021 16:39

Den som vill veta hur man festade bäst i Tyskland på 1960-talet ska bege sig till industrimuseet i Elmshorn strax norr om Hamburg. Månadens utställningsföremål visar vad som var hett på hemmapartyfronten för snart sextio år sedan.

Varje månad väljer Industriemuseum Elmshorn ut ett objekt att lyfta fram lite extra ur sina digra samlingar. I oktober är det en 23-sidig bilaga till den populära damtidningen Petra som står i rampljuset. Just detta nummer är från oktober 1964 och tar upp ett för oss mycket intressant ämne – öl. För att vara mer exakt handlar skriften ”Die Bierparty” om hur man på bästa sätt arrangerar ett ”trevligt och väldigt mysigt ölparty”. Man kan bland annat läsa att öl sedan länge är socialt accepterat som festdryck och att det på intet sätt är en dryck bara för män.

Månadens föremål på Industriemuseum Elmsford visar vad ett bra ölparty ska innehålla (foto: Industriemuseum Elmsford).

I bilagan finns en genomgång av olika ölstilar samt hur man förvarar och häller upp dessa på bästa sätt. I övrigt består innehållet mest av recept på varma och kalla maträtter, som passar bra till de olika ölen. Vid sidan av smörgåsar och stekt strömming, finns här recept på mördegsbåtar fyllda med skinka och tomatskum samt petit choux med ”kryddig grädde”, som enligt skriften ska serveras när ”stämningen börjar bli lite trist”. 60-talets tyskar verkar också ha varit förtjusta i olika typer av plockmat; i bilagan nämns bland annat ostkuber och korvbollar på spett dekorerade med persilja.

Genom bilder i färg och svartvitt erbjuds hemmafruarna många serveringsförslag, som alla speglar tidens tycke och smak. Bilagans framsida pryds till exempel av en bild på en stor buffé med flera fyllda ölglas. Den som är intresserad av hur 1960-talets tyskar klädde sig får också sitt lystmäte stillat. I framsidesbildens bakgrund syns män med klassiskt mörka kostymer och värdinnan i en elegant klänning. Några tecken på den under årtiondet allt populärare minikjolen eller att kvinnor också kunde bära byxor syns dock inte till, skriver Hamburger Abendblatt.



« FöregåendeNästa »